ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հնարավոր է համարել Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինի և ՈՒկրաինայի նախագահ Վլադիմիր Զելենսկու հետ եռակողմ հանդիպումը։ Սպիտակ տան Հարավային մարգագետնում լրագրողների հետ զրույցում նա նշել է, որ Միացյալ Նահանգները կարող է երկրորդական պատժամիջոցներ կիրառել Ռուսաստանի նկատմամբ, եթե ՈՒկրաինայում իրավիճակի կարգավորման հարցում հաջողություն չարձանագրվի։               
 

«Տասնվեց տարեկան աղջնակի համար հանճարի կողքին լինելը շատ գեղեցիկ ու հաճելի բան էր»

«Տասնվեց տարեկան աղջնակի համար հանճարի  կողքին լինելը շատ գեղեցիկ ու հաճելի բան էր»
11.05.2012 | 00:00

Ապրիլի 20-24-ին` Երևանը գրքի համաշխարհային մայրաքաղաք հռչակելու տոնակատարության օրերին, մենք ունեցանք բազմաթիվ հայ և օտարազգի հյուրեր, որոնք ականատես և մասնակից դարձան այդ ընթացքում կազմակերպված տարաբնույթ միջոցառումների:

«Ակադեմիա» պատկերասրահում բացվեց «Բորխեսի ատլասը» խորագիրը կրող ֆոտոցուցահանդեսը, որն ընդգրկում էր արգենտինացի աշխարհահռչակ գրող Խորխե Լուիս Բորխեսի և նրա կնոջ` Մարիա Կոդամայի շուրջերկրյա ճանապարհորդության ընթացքում արված լուսանկարները: «Երկրային մեր հաճելի կեցության ընթացքում Մարիա Կոդաման և ես ճանապարհորդել և վայելել ենք շատ շրջաններ, և դրանք ներշնչանք են հանդիսացել շատ լուսանկարների և բազմաթիվ էջերի ստեղծման համար»,- գրել է Խորխե Լուիս Բորխեսը «Ատլասի» նախաբանում:

Ցուցահանդեսի բացմանը ներկա էր անձամբ ՄԱՐԻԱ ԿՈԴԱՄԱՆ, ում «Իրատես de facto»-ն հյուրընկալել է «Եվ ոչ միայն մշակույթի մասին» խորագրի շրջանակներում: Իհարկե, մեր զրույցը պիտի լիներ ավելի ընդարձակ և առավել խորությամբ պիտի անդրադառնար Բորխեսի ապրած կյանքին, գրական ժառանգությանն ու դրանք առայսօր ապրեցնող հիշողություններին, սակայն տիկին Կոդամային կցված թարգմանչի ոչ բավարար պրոֆեսիոնալ կարողությունների պատճառով դա հնարավոր չեղավ: Ինչևէ, երկար քաշքշուկներից հետո ինչ-որ կերպ կայացած մեր հանդիպումը լի էր թյուրըմբռնումներով, սակայն ես և, հույս ունեմ, նաև տիկին Մարիան փոխադարձաբար կռահում էինք միմյանց ասելիքն ու փորձում հաղորդակցվել բառերից անդին տեղավորվող շփման միջոցներով: Արդյունքում ստացվեց այն, ինչ ստացվեց: Թեև չեմ կարծում, որ նման պատասխանատու միջոցառմանը հյուրընկալված պատվարժան հյուրին կարելի էր թողնել անվարժ թարգմանչուհու հույսին ու նրա և լրագրողի համար չապահովել շփման պատշաճ որակ: Գուցե իր համեստ գիտելիքներով և բարեհամբույր վարքով այդ աղջնակը կարող էր հարմար ուղեկից լինել Մարիա Կոդամայի համար` լանչի կամ կենցաղային ինչ-ինչ խնդիրների լուծման պարագայում, սակայն հաստատ ոչ «Իրատես de facto»-ի «…և ոչ միայն մշակույթի մասին» խորագրի հարցազրույցը թարգմանելիս:

Որպեսզի խոսքերիս տակ ոմանք ինքնաբավ մարդու սնապարծություն չփնտրեն, առաջարկում եմ կարդալ նույն խորագրի հաջորդ հրապարակումը` հարցազրույցը Անտոնիա Արսլանի հետ, որի հաջողությունը մեծապես պայմանավորված է թարգմանչի` բանասիրական գիտությունների դոկտոր, Վենետիկի համալսարանի դասախոս Սոնա Հարությունյանի բարձր պրոֆեսիոնալիզմով և իր աշխատանքի հանդեպ բարեխիղճ, պատասխանատու մոտեցմամբ:

ՈՒ նաև` որպեսզի արմատական ընդդիմադրի ու փնթփնթանի տպավորություն չգործենք և չմեղանչենք ճշմարտության ու մեր խղճի դեմ, ցանկանում ենք առանձնապես ընդգծել Երևանը գրքի համաշխարհային մայրաքաղաք հռչակելու տոնակատարության ընթացքում մամուլի աշխատանքը համակարգող Նունե Ալեքսանյանի բացառիկ օպերատիվությունն ու լրագրող-գործընկերներին ըստ ամենայնի աջակցելու պատրաստակամությունը: Մասնավորապես` իմ հանդիպումները և հարցազրույցները Մարիա Կոդամայի և Անտոնիա Արսլանի հետ չէին կայանա առանց նրա ցուցաբերած պրոֆեսիոնալ և մարդկային մոտեցման, ինչի առթիվ հայտնում եմ իմ անձնական մեծ շնորհակալությունը:


«ԲՈՐԽԵՍՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔԸ ՍԻՐՈՂ ՄԱՐԴ ԷՐ, ԵՎ ԻՐ ՀԱՄԱՐ ԱՆՏԱՆԵԼԻ ԷՐ ԳՏՆՎԵԼ ԾՈՒՅԼԵՐԻ ՄԻՋԱՎԱՅՐՈՒՄ»

-Տիկի՛ն Մարիա, Խորխե Լուիս Բորխեսը 1937-1946 թթ. եղել է գրադարանավար և այդ տարիները կոչել «ինը խորապես դժբախտ տարիներ», թեև այդ տարիներին է գրել իր լավագույն ստեղծագործությունները` «Հնարքները», «Հայտնագործությունները» (երկուսն էլ տպագրվել են 1944-ին): Հետագայում նա կրկին վերադարձել է գրադարանավարի աշխատանքին` 1955-73 թթ. զբաղեցնելով Արգենտինայի ազգային գրադարանի տնօրենի պատվավոր պաշտոնը, երբ արդեն բոլորովին կույր էր: Իր ողջ կյանքը գրքերի ստեղծմանը նվիրած անձնավորությունը ինչո՞ւ էր այդպես մռայլ ընկալում գրադարանավարի աշխատանքը:

-Բանն այն է, որ այդ տարիներին ոչ ոք չէր ցանկանում, որ Բորխեսը գրադարանում աշխատեր: Մարդիկ այդ գրադարանում շատ ծույլ էին, թուլամորթ: Եթե ինչ-որ աշխատանք էլ անում էին, ապա զուտ ցուցադրվելու, երևալու համար: Այդ պատճառով էլ Բորխեսը միշտ դժգոհում էր գրադարանավարի իր աշխատանքից: Նա աշխատանքը սիրող մարդ էր, և իր համար անտանելի էր գտնվել ծույլերի այդ միջավայրում: Բորխեսը գերադասում էր լինել այնտեղ, որտեղ ինքը կկարողանա աշխատել, ոչ թե մատնվել անգործության:

«ԻՆՉՊԵՍ ԱՅՆ ԺԱՄԱՆԱԿ ՀԻՍՈՒՍԻՆ ՉՀԱՍԿԱՑԱՆ, ԱՅԴՊԵՍ ԷԼ ՉԷԻՆ ՀԱՍԿԱՆԱ ՀԻՄԱ` ՄԵՐ ՕՐԵՐՈՒՄ, ԵԹԵ ԿՐԿԻՆ ԳԱՐ ԱՇԽԱՐՀ, ԼԻՆԵՐ ՄԱՐԴԿԱՆՑ ՄԵՋ»

-Բորխեսն այսպիսի տողեր ունի. «Ծավալուն գրքեր գրել, հինգ հարյուր էջում ձգձգել մի գաղափար, որի բանավոր կատարյալ բացատրությունը տեղավորվում է մի քանի րոպեից բաղկացած ժամանակահատվածում, աշխատատար և սպանիչ ցնորամտություն է: Ավելի խելամիտ կլինի պատկերացնել, թե այդ գրքերն արդեն գոյություն ունեն, ու նրանց ամփոփումը կամ մեկնաբանությունը տալ»: Այսուհանդերձ, նա բազմաթիվ հատորներ է ստեղծել և, ինչպես Ձեր երևանյան ֆոտոցուցահանդեսի բացմանը նկատեց ՀՀ մշակույթի նախարար Հասմիկ Պողոսյանը, նաև շատ է կարդացել և մշտապես ասել է, որ ինքը հպարտանում է ոչ այնքան իր գրած, որքան կարդացած գրքերով: Ինչպե՞ս կբացատրեք այս պարադոքսը:

-Բորխեսը գրել է շատ, բայց երբեք ծավալուն վեպ չի գրել: Նա հենց իր ստեղծագործությամբ հաստատել է Ձեր նշած այդ տեսակետը: Բորխեսը միշտ էլ մտածում էր, որ հարյուրավոր էջեր լցնելու փոխարեն կարելի է մի քանի տողով ասելիքը հասցնել մարդկանց: Եվ այդպես էլ անում էր:

-«Ավետարան ըստ Մարկոսի» պատմվածքում Բորխեսի գլխավոր հերոսը գրեթե անասնական նկարագիր ունեցող մարդկանց` Գոթրեների մեջ Մարկոսի Ավետարանի շնորհիվ կարողանում է արթնացնել մարդկային որակներ, ներշնչել հավատ, աստվածավախություն, բայց հետո ամեն բան ի դերև է ելնում. անձրևոտ մի գիշեր Գոթրեի դուստրը գալիս է իրենց համար գրեթե աստվածային արարած դարձած հերոսի` Բաղդասար Էսպինոսայի ննջարան և տրվում նրան: Բորխեսը կարծում էր, որ մարդ արարածը չի՞ կարող զերծ մնալ մեղքից այս կյանքում:

-Բորխեսը ցանկացել է ասել, որ անընդհատ մեղքը կրկնվում է, և ամեն բան սկիզբ է առնում մեղքից: Այդ է վկայում չորս ավետարաններից միայն մեկը` Մարկոսինը, ամեն օր կարդալու հանգամանքը: Այս պատմվածքում մեկ այլ զուգահեռ ևս կա Աստվածաշնչի և իրական կյանքի միջև: Բորխեսը գրում է, որ աղջիկը գնալիս չի համբուրում տղամարդուն: («Առաջին անգամ էր տղամարդ ճանաչում: Երբ գնաց, չհամբուրեց նրան»): Հուդան, համբուրելով Հիսուսին, մատնեց նրան: Բորխեսի պատմվածքում այս հուդայական համբույրը բացակայում է: Այստեղ գլխավոր միտքն այն է, որ ինչպես այն ժամանակ Հիսուսին չհասկացան, այդպես էլ չէին հասկանա հիմա` մեր օրերում, եթե կրկին գար աշխարհ, լիներ մարդկանց մեջ:


«ԵՍ ԸՆԴԱՄԵՆԸ ԿԱՏԱՐՈՒՄ ԵՄ ԲՈՐԽԵՍԻ ՑԱՆԿՈՒԹՅՈՒՆԸ»

-Եթե դեմ չեք, պատմեք Ձեր և Բորխեսի ծանոթության ու համատեղ կյանքի մասին: Հե՞շտ էր ապրել հանճարի հետ` նույն հարկի տակ:

-Ամենևին դժվար չի եղել, որովհետև ես ծանոթացել եմ Բորխեսի հետ, երբ ընդամենը տասնվեց տարեկան էի: Իսկ տասնվեց տարեկան աղջնակի համար հանճարի կողքին լինելը շատ գեղեցիկ ու հաճելի բան էր:

-Ձեր և Բորխեսի տարիքային մեծ տարբերությունն ակնհայտ է: Դեմ չե՞ք նշելու, թե քանի տարով էր նա մեծ Ձեզնից:

-Ո՜չ, ոչ: Կոնկրետ թիվը չեմ ասի: Բայց կասեմ, որ նա շա՜տ շատ մեծ էր ինձնից:

-Բորխեսը թաղված է Ժնևի արքայական դամբարանում: 2009-ին Արգենտինայի Ազգային կոնգրեսը մտադրություն է ունեցել նրա աճյունը տեղափոխելու Բուենոս Այրես, որին ընդդիմացել եք Դուք: Ինչո՞ւ:

-Որովհետև այդպես է ցանկացել ինքը` Բորխեսը: Եվ ես ընդամենը կատարում եմ Բորխեսի ցանկությունը:

-Դուք Բորխեսի անվան ֆոնդի նախագահն եք: Ի՞նչ առաքելություն է իրականացնում այն:

-Արգենտինայի համալսարաններում ժամանակակից գեղարվեստական գրականությանն առնչվող ծրագրեր իրականացնելու համաձայնագիր ենք ստորագրել: Կորդովայի ազգային համալսարանի հետ ենք պատրաստվում կնքելու պայմանագիր: Ծրագրեր ենք իրականացնում Ճապոնիայում: Քանի որ ես ունեմ ճապոնական արմատներ, շատ եմ կապված Ճապոնիայի հետ և ճապոներեն թարգմանությամբ բազմաթիվ աշխատություններ ունեմ: Հրավիրվում եմ հաճախ Ճապոնիա` գրական միջոցառումների: Այնտեղ բանաստեղծության մրցույթ եմ կազմակերպել Բորխեսի ֆոնդի միջոցներով դպրոցի բարձր դասարանների աշակերտների միջև: Ճապոնիայում ևս կա Բորխեսի թանգարան, և այնտեղ Բորխեսը լավ ճանաչված ու սիրված է: Բացի դրանից, աշխարհի շատ այլ երկրներում եմ կազմակերպում տարբեր միջոցառումներ` նվիրված այս կամ այն նշանավոր անհատին:


«ԱՆԾԱՆՈԹ ՄԻ ՀԱՅ ԿԻՆ, ՆԿԱՏԵԼՈՎ ԱՆՀԱՆԳՍՏՈՒԹՅՈՒՆՍ, ԱՌԱՋԱՐԿԵՑ ԳՆԱԼ ԻՐ ՏՈՒՆ»

-Ի՞նչ տպավորություն ստացաք «Ակադեմիա» պատկերասրահում բացված ֆոտոցուցահանդեսից: Ձեզ գոհացրի՞ն երևանյան այցելուների վերաբերմունքը և արձագանքը:

-Չափազանց գոհ եմ այս ցուցահանդեսից և շատ ուրախ, որ այն կայացավ Երևանում:

-Դուք այս ցուցահանդեսով շրջագայում եք աշխարհի տարբեր անկյուններում: Երևանից հետո ո՞րն է լինելու հաջորդ «կանգառը»:

-Հաջորդ «կանգառը» Պերուն է, որից հետո կմեկնեմ ԱՄՆ:

-Ինչպիսի՞ն է Երևանից Ձեր ստացած տպավորությունը:

-Շա՜տ տպավորված եմ Երևանով և հատկապես հայ մարդկանցով: Երբ օդանավակայանում վայրէջք կատարեցի, տղան, որ ինձ պիտի դիմավորեր, ինչ-որ շփոթմունքի պատճառով չէր գտել ինձ: Անծանոթ մի հայ կին, նկատելով անհանգստությունս, իմանալով դրա պատճառը, առաջարկեց գնալ իր տուն: Նրան դիմավորելու էին եկել ընտանիքի անդամները: Կինն ինձ ծանոթացրեց բոլորի հետ, հետո նրանք օդանավակայանում մնացին այնքան, մինչև եկավ դիմավորող տղան: Մենք փոխանակեցինք հեռախոսահամարները: Երբ հասա հյուրանոց, այդ կինը զանգահարեց և հետաքրքրվեց, թե ամեն բան կարգի՞ն է: Ես պարզապես շոյված էի այդպիսի ջերմ վերաբերմունքից:

-Դա ընդամենն օրինաչափ հայկական վերաբերմունք է:

-Շատ անսպասելի էր ու հաճելի այդ վերաբերմունքը:

-Իսկ հետագայում կցանկանա՞ք կրկին գալ Հայաստան:

-Իհարկե, եթե լինի հնարավորություն, մեծ հաճույքով կգամ:

-Միայն Երևանո՞ւմ եք եղել այս օրերին, թե՞ նաև այլ վայրերում:

-Ցավոք, միայն Երևանն եմ հասցրել տեսնել: Ժամանակը չափազանց քիչ էր:

Զրույցը վարեց

Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1250

Մեկնաբանություններ