Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինը հայտարարել է, որ Ռուսաստանը չունի ոչ բարեկամ երկրներ, այլ ունի պետությունների ոչ բարեկամ վերնախավեր։ Պուտինը կարծում է, որ նրանք, ովքեր դադարեցրել են Ռուսաստանի հետ փոխգործակցությունը քաղաքական ճնշման պատճառով, կվերադառնան։ Ըստ նրա՝ ինքնիշխանության կորուստը կնշանակի Ռուսաստանի գոյության ավարտ։ Նա վստահ է, որ Եվրոպան ներկայում զրկված է ինքնիշխանությունից։               
 

Ի՞ՆՉ ԿԱՐՈՂ Է ԱՆԵԼ ԼՈՒԿԱՍ ՊԱՊԱԴԵՄՈՍԻ ԺԱՄԱՆԱԿԱՎՈՐ ԿԱՌԱՎԱՐՈՒԹՅՈՒՆԸ

Ի՞ՆՉ ԿԱՐՈՂ Է ԱՆԵԼ ԼՈՒԿԱՍ ՊԱՊԱԴԵՄՈՍԻ ԺԱՄԱՆԱԿԱՎՈՐ ԿԱՌԱՎԱՐՈՒԹՅՈՒՆԸ
25.11.2011 | 00:00

Եվրամիության երկրներում տեղի ունեցող ֆինանսական ցնցումները, դատելով ներկայիս զարգացումներից, կարող են չսահմանափակվել պետությունների ղեկավարների մասնակցությամբ բարձր մակարդակով կազմակերպվող մեկ-երկու հանդիպումներով և դրանցում ձեռք բերվող համաձայնություններով: Ակնհայտ է դառնում, որ խոսքը ոչ թե էպիզոդիկ ցնցումների մասին է, այլ տարիներ շարունակ կուտակված համակարգային խնդիրների, որոնք, բնականաբար, ավելի երկար խորհրդածությունների առիթ կտան, չբացառելով նաև «վիրահատական» բնույթի միջոցառումները:
Եվրամիությունում տեղ գտած ֆինանսական ճգնաժամի երկրորդ ալիքը, որն արտահայտվում է պետական պարտքի (հիմնականում` արտաքին) մեծ ծավալներով, առանձնահատուկ ուժգնությամբ է հարվածել Հունաստանին, Իտալիային, Իսպանիային և Պորտուգալիային: Ի՞նչ առանձնահատկությունների մասին է խոսքը, և ինչպե՞ս կարող են դրանք հաշվի առնվել ճգնաժամի հետևանքները վերացնելիս: Մեր համոզմամբ, այս հարցերի պատասխանները հիմնականում հիշյալ երկրների տնտեսությունների զարգացման միտումների մեջ պետք է որոնել: Եվ այսպես, ի՞նչ է իրենից ներկայացնում ժամանակակից Հունաստանի տնտեսությունը, և ի՞նչ առանձնահատկություններով է դրսևորվում այնտեղ ներկայիս ֆինանսական ճգնաժամը:
Հունաստանը գտնվում է Հարավային Եվրոպայում` Բալկանյան թերակղզու հարավում: Հյուսիսից այն շրջապատում են Բուլղարիան, Մակեդոնիայի Հանրապետությունը, Ալբանիան, արևմուտքից` Հոնիական ծովը, հարավից` Միջերկրական ծովը և արևելքից` Էգեյան ծովն ու Թուրքիան: Էգեյան ծովում Հունաստանն ունի գերիշխող ռազմավարական դիրք: Երկիրը շրջապատված է մոտ 400 կղզիներով, որոնցից 149-ը բնակեցված են: Հունաստանի տարածքը կազմում է 132 հազ. քառ. կմ: Հունաստանն ունի մեղմ կլիմա` տաք ու չոր ամառներ և մեղմ, խոնավ ձմեռներ: Երկրում առկա է զգալի կլիմայական տարբերություն: Կլիման կարելի է բաժանել երեք դասի` միջերկրածովյան, ալպյան և բարեխառն: Հունաստանին բնորոշ է լեռնոտ տեղանքը: Այն Եվրոպայի ամենալեռնային երկրներից մեկն է: Երկիրը կարելի է բաժանել երեք աշխարհագրական տարածաշրջանի` մայրցամաքը, կղզիները և Էգեյան ծովի ավազանը: Էգեյան ծովի կղզիները հիմնականում բարձր են, անհարթ ու լեռնոտ, հետևաբար, նրանց ներդրումը երկրի տնտեսական կյանքում սահմանափակ է, թեև դրանք, այնուամենայնիվ, կարևոր են տուրիզմի համար: Հունաստանն ունի նաև հարմար նավահանգիստներ, մասնավորապես Պիրեան` մեծությամբ երկրորդը Միջերկրական ծովի արևելյան ջրերում:
Հունաստանը, լինելով ռեսուրսներով աղքատ երկիր, վերջին տասնամյակում արձանագրել է տնտեսության զարգացման համեմատաբար լավ ցուցանիշներ և, բավարարելով համապատասխան չափանիշները, անդամագրվել է Եվրամիությանը` ինտեգրվելով աշխարհի մի շարք զարգացած տնտեսությունների: Հունաստանի տնտեսության զարգացումը հիմնականում հիմնված էր արտաքին ներդրումների, ծառայությունների ոլորտի վրա, և տնտեսությունը խոցելի էր կառուցվածքային տեսանկյունից: Արդյունքում Հունաստանը լուրջ խնդիրներ ունեցավ ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի ժամանակ:
Հունաստանն ունի փոքր քանակությամբ սև ածուխ, ինչպես նաև քիչ քանակությամբ նավթի ու բնական գազի պաշարներ, որոնք տեղակայված են Էգեյան ծովի հատակին: Երկիրը հարուստ է բոքսիտի և երկաթի հանքաքարի պաշարներով, բայց առևտրային կարևոր նշանակություն ունեցող այլ ռեսուրսների պաշարները, ինչպիսիք են քրոմը, նիկելը, պղինձը, ուրանը և մագնեզիումը, փոքր են: Հողերի 23 %-ը վարելահող է, մնացածը` լեռներ: Անտառները նախկինի համեմատ կրճատվել են:
Հունաստանն ունի բուսականության մեծ բազմազանություն: Ծովի մակարդակից մինչև 460 մետր բարձրության վրա աճում են ձիթապտուղ, նարինջ, նուռ, թուզ, բամբակ ու ծխախոտ։ Բնական ռեսուրսների սակավությամբ ու բարենպաստ բնակլիմայական պայմանների առկայությամբ պայմանավորված` Հունաստանը Հարավային Եվրոպայի մյուս երկրների հետ մասնագիտացել է գյուղատնտեսական արտադրանքի թողարկման մեջ, իսկ տարածաշրջանի արդյունաբերությունը զգալիորեն զիջում է Արևմտյան Եվրոպայի մյուս երկրների արդյունաբերությանը: Այս երկրների, ԵՄ մյուս երկրների սոցիալ-տնտեսական մակարդակից հետ մնալը պայմանավորված է դրանց պատմական զարգացմամբ: Այս երկրները երկար ժամանակ չէին ընդունում կապիտալիզմը, երբ այն արագորեն զարգանում էր եվրոպական մյուս երկրներում: Հունաստանը բավականին ուշ է ներգրավվել եվրոպական ինտեգրացիոն գործընթացների մեջ: Այն միայն 1981-ին է անդամակցել Եվրոպական Միությանը:
Հունաստանի բնակչությունը 2010-ի տվյալներով կազմել է 10,74 մլն մարդ: Բնակչությունը, երկրի չափերի ու տնտեսական հզորության համեմատ, շատ մեծ է, և երկրում աղքատության մակարդակը բարձր է (2009 թ. տվյալներով` 20 %): Թե՛ ծնելիությունը, թե՛ մահացածությունը նվազել է վերջին տարիներին: Ըստ 2010-ի տվյալների` բնական աճը կազմում է 0,1 %:
Բնակչությունը հիմնականում կենտրոնացած է քաղաքներում` Աթենքում, Սալոնիկում և այլ քաղաքներում: Բնորոշ է բնակչության ծերացման գործընթացը, առկա է տարեց բնակչության արագ տոկոսային աճ: 1961 թ. տվյալներով` բնակչության 10,9 %-ը 65 տարեկանից բարձր է, իսկ 2001 թ.` 16,7 %:
1990-ական թթ. տեղի է ունեցել զանգվածային ներգաղթ դեպի Հունաստան: 2006 թ. տվյալներով` Հունաստանի բնակչության 6,24 %-ը օտարերկրացի էր: Նրանց մեծ մասը գալիս է հարևան երկրներից: Ներգաղթածների 56 %-ը ալբանացի է, 5 %-ը` բուլղարացի, 3 %-ը` ռումինացի, 10 %-ը` նախկին Խորհրդային Միությունից: Հունաստանը մուտքի դարպաս է ապօրինի ներգաղթողների համար դեպի Եվրոպա: 2000 թ. Հունաստան ներգաղթեցին բազմաթիվ մարդիկ առանց փաստաթղթերի: Ներգաղթողների մեծամասնությունը տեղաբաշխվեց Էգեյան ծովի կղզիներում: Անօրինական ներգաղթածներին հաշվել հնարավոր չէ, քանի որ նրանք մարդահամարի չեն մասնակցում: Հունաստանի կառավարությունը ԵՄ-ից գումար է ստանում նրանց մասին հոգ տանելու համար: Ներգաղթածները կազմում են հիմնական աշխատուժի 1/5-ը և հիմնականում զբաղված են գյուղատնտեսական աշխատանքներով:
20-րդ դարում միլիոնավոր հույներ արտագաղթել են Միացյալ Նահանգներ, Մեծ Բրիտանիա, Ավստրալիա, Կանադա և Գերմանիա` ստեղծելով հունական սփյուռքը: Այժմ, սակայն, Հունաստանի տնտեսության մեջ կատարված բարեփոխումներից հետո արտագաղթի միտումը նվազել է:
Հունաստանն այսօր համեմատաբար միատարր է լեզվական առումով: Պաշտոնական լեզուն հունարենն է, որով խոսում է բնակչության մեծամասնությունը: Բնակչության 98 %-ը ուղղափառ քրիստոնյա է, մնացած 2 %-ը` մուսուլմաններ, կաթոլիկներ և հրեաներ: Հունաստանի աշխատաշուկան բավականին ճկուն է, բայց դա չի բավարարում ընկերությունների ակնկալիքներն ու նպատակները: Հետազոտությունները ցույց են տալիս, որ աշխատողների մեծամասնությունը (70 %) նշանակված է որպես հմուտ (փորձառու) աշխատող լրիվ աշխատուժով, որոնցից շատերը (14 %)` աշխատանքային պայմանագրերով: Ներկայումս կա աշխատողների ավելցուկ (մեծ մասը` որակյալ): Մարդկային ռեսուրսներում ներդրումները կրթության միջոցով առանցքային են Հունաստանի դիրքորոշման համար: Այս ներդրումները նաև մասնավոր նախաձեռնությունների արդյունք են:
Լավ ֆինանսավորվող կրթությունն ու վերապատրաստումը ապահովում են գործազրկության նվազում, աշխատուժի ավելի մեծ ներգրավվածություն, արտադրողականության աճ: Հունաստանի ՀՆԱ-ի 8,5 %-ը տարեկան ծախսվում է կրթության վրա (համեմատության համար նշենք, որ այդ ցուցանիշը Իսպանիայում կազմում է 11 %, իսկ ԱՄՆ-ում` 14,4 %): Հունաստանի կառավարության նպատակը կրթության և մարդկային ռեսուրսների վերապատրաստման վերաբերյալ հետևյալն է` մասնագիտական հմտությունների մակարդակի և կրթական համակարգի բարելավում:
Տնտեսության նախաճգնաժամային և ընթացիկ զարգացումների առումով կարևոր է նկատել, որ Հունաստանի ՀՆԱ-ն 2010 թ. տվյալներով կազմել է 302 մլրդ դոլար, իսկ գնողունակության պարիտետով հաշվարկված` 321,7 մլրդ դոլար, 1 շնչին բաժին ընկնող ՀՆԱ-ն` 30200 դոլար (2010 թ. տվյալներով): ՀՆԱ-ի շուրջ կեսը ստեղծվում է Ատտիկայի մարզում (48,8 %` 2005 թ. տվյալներով), 9,5 %-ը` մեծությամբ երկրորդ քաղաք Սալոնիկի տարածաշրջանում, որտեղ ապրում է բնակչության համապատասխանաբար 36 %-ը և 10 %-ը:
1994-2000 թթ. միջին տնտեսական աճը կազմել է տարեկան 3,2 %: 2000 թ. ՀՆԱ-ն աճեց 4,1 %-ով` մնալով եվրոյի գոտու միջին տեմպից բարձր, ինչը թույլ տվեց բավարարել Մաաստրիխտյան չափորոշիչները: Այդ աճի հիմնական գործոններն էին Աթենքի օլիմպիական խաղերը, վերջին տարիների մասնավոր ներդրումները, արտահանման ծավալների աճը և մասնավոր սպառումը: Մյուս կողմից, ինֆլյացիայի մակարդակը երկրում 2000 թ. կազմում էր 3,2 %, 2001-ին` 3,4 %` գերազանցելով ԵՄ միջին մակարդակը 2 %-ով, սակայն երկրում նկատվում էր արտադրության զգալի աճ: Վերջին տարիներին ֆինանսական անկայունությունը և նավթի գների աճն անսպասելիորեն հանգեցրին ինֆլյացիայի աճի, որը 2008-ի մարտին հասել է 4,4 %-ի, իսկ 2008-ի մայիսին` 4,9 %-ի: Ինֆլյացիայի բարձր տեմպը հանգեցրեց մրցունակության շարունակական կորստի:
Ներկայիս ֆինանսական դեֆոլտի հիմնական պատճառը, իհարկե, արտաքին պետական պարտքի անընդունելի ծավալն է: Պետական պարտքի և ՀՆԱ-ի հարաբերությունը վաղուց անցել է թույլատրելիի սահմանը: 2011 թ. այն հասավ ռեկորդային մակարդակի` 161,7 %-ի, որը, ըստ էության, Հունաստանը դուրս մղեց Եվրամիության խաղի կանոններից: Թեև 2012 թ. ծրագրվում է այդ հարաբերակցության կրճատում` մինչև 145,5 %, այնուհանդերձ, այն հեռու է սահմանված 60 % սահմանագծից:
Հունաստանի տնտեսական հետագա աճը, որը նախկինում հիմնականում հիմնված է եղել մասնավոր ներդրումների, տուրիզմի, արտահանման և մասնավոր սպառման վրա, տնտեսության համար անբավարար հիմքեր է ձևավորել, ինչի արդյունքում ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի պատճառով զարգացած երկրների շարքում Հունաստանի տնտեսական անկումը համեմատաբար մեծ է եղել:
Թեև 2008-ի սկզբին երկրի տնտեսական աճը 2 % էր, սակայն արդեն տարվա առաջին ամիսներին օտարերկրյա ներդրումները կրճատվեցին 1 %-ով, իսկ օտարերկրյա ապրանքների ներմուծումը Հունաստան կրճատվեց 4,6 %-ով: Հունաստանում ֆոնդային շուկայի կորուստները կազմում էին 70 %: Այս ցուցանիշով երկիրը հայտնվեց Ռուսաստանի, Հնդկաստանի, Չինաստանի հետ նույն շարքում` առաջ անցնելով Ֆրանսիայից, Մեծ Բրիտանիայից և ԱՄՆ-ից: Արդեն աշնանը բազմաթիվ ապրանքների վաճառքը նվազեց 10-15 % -ով: Կապիտալի ավելցուկը բանկերում փոխարինվեց վճարվող միջոցների դեֆիցիտով: Միջազգային ծովային և օվկիանոսային բեռնափոխադրումները կրճատվեցին:
Տնտեսության թույլ բազան արտահայտվել է նաև այլ մակրոտնտեսական ցուցանիշներում: 2001-2006 թթ. Հունաստանը խախտեց ԵՄ «Տնտեսական աճի և կայունության» պակտը, բայց 2007-2008 թթ. բավարարեց պակտի չափանիշները, սակայն կրկին խախտեց 2009 թվին (բյուջեի դեֆիցիտը կազմեց ՀՆԱ-ի 15,4 %-ը): Ձեռնարկված խիստ միջոցների շնորհիվ 2010-ին բյուջեի դեֆիցիտը կազմեց ՀՆԱ-ի 12 %-ը: 2009 թ. ՀՆԱ-ի անկումը կազմել է 2 %, իսկ 2010-ին` 4,5 %:
2010-ի սկզբին Հունաստանին սպառնում էր լայնամասշտաբ տնտեսական և քաղաքական ճգնաժամ, երկրի ամբողջ պարտքը 300 մլրդ դոլարից ավելի էր (միայն 2009-ին Հունաստանը պարտք վերցրեց 80 մլրդ դոլար): Բյուջեի դեֆիցիտը ռեկորդային էր եվրոյի գոտու համար` ՀՆԱ-ի 12,7 %-ը:
Պետությունը միջոցներ ձեռնարկեց, որպեսզի կրճատվեն ծախսերը և ավելացվեն հարկերը, սակայն արհմիությունները չհամաձայնեցին այս պայմանների հետ և սպառնացին մասսայական գործադուլով: Ճգնաժամի խորացումը հանգեցրեց նրան, որ Գերմանիայի կանցլեր Անգելա Մերկելը սպառնաց Հունաստանին, թե կհեռացնի նրան եվրոյի գոտուց: Ըստ նրա` «այն երկրները, որոնք մտնում են եվրոպական արժութային միության մեջ, պետք է համապատասխանեն մի շարք մակրոտնտեսական չափանիշների, հակառակ դեպքում` համագործակցությունն անհնարին է»:
ԵՄ ճնշման տակ կառավարությունը որդեգրեց միջին խստության քաղաքականություն, որը ներառում էր կառավարության ծախսերի, պետական հատվածի չափերի կրճատում, հարկային, կրթական և առողջապահական համակարգերի և աշխատաշուկայում մրցակցության բարելավում:
Վարկատու երկրները կոչ են անում Հունաստանին 2011-ին ավելի մեծ ջանքեր գործադրել հարկերի հավաքագրման, պետական ձեռնարկությունների պահպանման, առողջապահական ծախսումների վերահսկման համար: Այդ երկրները նաև պատրաստ են Հունաստանին տրամադրելու լրացուցիչ ժամանակ` ԵՄ և ԱՄՀ վարկերը վճարելու համար: Հունաստանը արձագանքեց` ներկայացնելով կառուցվածքային լուրջ փոփոխությունների փաթեթ:
Արհմիությունները գործադուլ կազմակերպեցին այս խիստ միջոցների դեմ, բայց դա քիչ ազդեցություն ունեցավ փոփոխություններ իրականացնելու կառավարության որոշման վրա: Ճգնաժամին հակազդելու նպատակով Հունաստանի կառավարությունը մշակեց ճգնաժամի դեմ պայքարի ծրագրեր: Այսպես, արդեն 2010 թ. հունվարին կառավարությունը սկսել էր մասնավորեցման գործընթացը` 2010 թ. մինչև 2,5 մլրդ դոլար հավաքելու նպատակով (հեռախոսային մոնոպոլիաներում): Նախատեսվում է, որ պետության գլխավոր փաթեթը (51 %-ից ավելին) կմնա միայն մի քանի ընկերություններում (անվտանգության տեսանկյունից) և ծառայությունների ոլորտում: Մնացած դեպքերում կառավարության փաթեթը կնվազեցվի (34 % և ցածր): Բացի այդ, չնայած Գերմանիայի հետ ունեցած որոշ հակասություններին` եվրոյի գոտին ապրիլին համաձայնեց վարկ տրամադրել` 30 մլրդ դոլարի չափով` ֆինանսական կայունություն ապահովելու համար: 2010 թ. մայիսին օգնության չափը 147 մլրդ դոլար էր: Դա հնարավոր դարձավ, երբ Հունաստանը համաձայնեց կրճատել պետական ծախսերը 24 մլրդ դոլարով (ներառյալ 3 տարվա բյուջեի ֆինանսավորման սառեցումը): Կառավարության նպատակն էր 2010 թ. ընթացքում կրճատել բյուջեի դեֆիցիտը:
Պետության կողմից ճգնաժամի դեմ պայքարելու համար իրականացված միջոցառումները որոշակի դրական արդյունք ունեցան: 2010-ի ընթացքում կրճատվեց ընթացիկ վճարային հաշվեկշռի դեֆիցիտը: 2010 թ. այս ցուցանիշը կազմել է 17,1 մլրդ դոլար, իսկ 2009 թ.` 34,43 մլրդ դոլար: 2010 թ. բյուջե մուտք գործեց 27,9 մլրդ դոլար (2009 թ.` 26,8 մլրդ), իսկ ծախսերը 42,7 մլրդ-ից կրճատվեցին մինչև 37,9 մլրդ: Բյուջեի դեֆիցիտը 2009 թ. վերջին կազմում էր ՀՆԱ-ի 13,7 %-ը, ինչը Հունաստանին հասցրեց արտաքին պարտքը չվճարելու սահմանին: Այս դրությունից Աթենքը դուրս եկավ մայիսին, երբ եվրոգոտու և Արժույթի միջազգային հիմնադրամի երկրները խոստացան վարկ տրամադրել` խիստ ռեֆորմների դիմաց: Բյուջեի վիճակը գնալով կայունանում է ծախսերի կրճատման շնորհիվ, բայց, միևնույն ժամանակ, պետությանը դեռևս չի հաջողվել ավելացնել եկամուտները` չնայած հարկերի բարձրացմանը և այլ ֆիսկալ միջոցառումներին:
Այսպիսով, Հունաստանի կառավարության ձեռնարկած միջոցառումները չտվեցին ցանկալի արդյունք, քանի որ ՀՆԱ-ի աճի տեմպը, բյուջեի դեֆիցիտի նվազումը, գործազրկության կրճատումը ցանկալի մակարդակ չապահովեցին, նվազեց ներդրողների վստահությունը և, օրինակ, 2 տարի ժամկետայնությամբ պետական պարտատոմսի տոկոսադրույքը արձանագրեց 25 % (համեմատության համար նշենք, որ Հայաստանում այդ ցուցանիշը 13 % է): Այս զարգացումներին արձագանքել են նաև համաշխարհային վարկանիշային կազմակերպությունները, մասնավորապես «Standart & Poor’s» կազմակերպությունը Հունաստանի վարկանիշը նվազեցրել է երկու մակարդակով: Ի՞նչ կարող է անել Լուկաս Պապադեմոսի նոր` ժամանակավոր կառավարությունը, ցույց կտան առաջիկա հանրահավաքի արդյունքները:
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Պրոֆեսոր
Օգսեն ՊԵՏՐՈՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2569

Մեկնաբանություններ