Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

«Չկա ֆինանսական էկվիվալենտ` օտարի իրավազորության տակ գտնվող իմ հայրենիքի համար»

«Չկա ֆինանսական էկվիվալենտ` օտարի իրավազորության տակ գտնվող իմ հայրենիքի համար»
30.06.2015 | 10:52

«Ցավի նույնականացում, հիշողության գաղտնաբառը». լրագրող ԱՐՄԵՆ ՀԱԿՈԲՅԱՆԸ այսպես է անվանել ալաշկերտցի Հարություն պապին և բոլոր նահատակված ու վերապրած հայրենակիցների հիշատակին նվիրված իր պոեմը:
«Պոեմը հայրենիքի մասին է, մեզնից յուրաքանչյուրի մասին»,- «Իրատեսի» հետ զրույցում ասաց նա:

-Ո՞ր դեպքում է ավելի ազդեցիկ խոսքը, երբ այն հոդվածներով, գիտական վերլուծություններո՞վ է մատուցվում, թե՞ արվեստի, տվյալ դեպքում` պոեզիայի միջոցով:
-Գիտական հոդվածը, որքան էլ լավը լինի, հետաքրքիր է սահմանափակ թվով մարդկանց, ավելի շատ` գիտնականներին, որովհետև լայն ընդգրկման համար զուտ գիտականը բավարար չէ, պետք է լինի գիտահանրամատչելի: Եվ ամեն դեպքում, պոեզիան, կենդանի խոսքն ավելի ազդեցիկ են: Պոեզիան, մեծ հաշվով, մակերևույթ հանված հոգին է` բառային ձևակերպումներով, հոգու խոսք է, որ միշտ ավելի ընկալելի է լինում, ավելի շատ մարդկանց է հետաքրքրում, քան զուտ գիտական հոդվածը:
-Ինչպե՞ս ծնվեց «Ցավի նույնականացում, հիշողության գաղտնաբառը» պոեմը:
-Անցյալ տարվա նոյեմբերն էր: Էրդողանը հերթական անգամ անհեթեթ հայտարարություն էր արել արխիվների մասին: Ես երթուղայինով վերադառնում էի տուն: Միկրոմիջավայրից կտրվելու համար ոմանք ականջակալներ են կրում, ես էլ, այսպես ասած, «մտքերի մեջ եմ ընկնում», ու քանի որ մտքերս «լրահոսում էին», Էրդողանի ասածը հիշեցի: Մի երկտող ծնվեց մտքումս.
Արյունս գրով ուզում ես ջնջե՞լ,
Իմ վերքի վրա քո սո՞ւտը փչել…


Տուն հասնելով` գրի առա: Երկու տողով միտքս չամփոփվեց: Մոտ մեկ էջ գրեցի ու դրեցի մի կողմ:
Ապրիլի 24-ին շատ շատերը, եթե ոչ բոլորս այցելում ենք Ծիծեռնակաբերդ: Ես, եղել է, տարբեր առիթներով, բացարձակ մենակ ու ոչ ապրիլի 24-ին եմ գնացել: Այդ ճանապարհին, երբ մարդիկ անցնում են Մարզահամերգայինից մինչև հուշահամալիրի բարձունքը, վստահաբար, տարբեր խոհեր, մտորումներ են ունենում: Ես էլ բացառություն չեմ: ՈՒ ներսումդ հարցեր են ծագում. ինչո՞ւ տեղի ունեցավ ցեղասպանությունը, ի՞նչ ենք ուզում մենք հիմա:
ՈՒ ասածս «երկտողը» կարծես այն վերջին ու ծանր կաթիլը լիներ, որ ճեղքում է քարը: Դրանից հետո, ասես տենդի մեջ ընկած, տարբեր տետրերում, թղթի պատառիկների վրա, որտեղ պատահի, շարադրում էի մտորումներս: Ինքս իմ գրածից երբեմն երկյուղում էի, որովհետև զգում էի, որ մեծ գործ է ստացվում, քանզի ասելիքս շատ էր, երկար էր կուտակվել: Գիշերը` ժամը 3-4-ին, խայթվածի նման ելնում էի պատշգամբ, կիսախավարի մեջ խզբզում էի թղթի վրա, առավոտյան «գաղտնաբառերս» դժվարությամբ վերծանում:
Զգում էի, որ մինչև տարեվերջ կավարտեմ, արդեն հստակ պատկերացնում էի ասելիքս՝ իր ամբողջական ձևակերպմամբ: Բայց դեկտեմբերի կեսերին պետական հաստատություններից մեկը որոշեց, որ իր աշխատողները պետք է երդվեն Ծիծեռնակաբերդում: Խոսքը դատական ակտերի հարկադիր կատարման ծառայության աշխատողների մասին է: Ես տեսա այդ կադրերը և… գրելուս ընթացքը կտրուկ ընդհատվեց: Իմ ստեղծագործական ռեակցիան այդպիսին էր... Մարտին նորից շարունակեցի: Ապրիլի 19-ին ավարտեցի: Դա իմ հոգու խոսքն էր, որ պիտի արտահայտեի մինչև ապրիլի 24-ը:
-Հաճախ է խոսվում զոհի բարդույթի մասին: Հեշտ չէ խոսել մեկուկես միլիոն նահատակների մասին ու զերծ մնալ ողբերգական տրամադրություններից: Այս առումով, կարծես, Ձեր պոեմը առանձնանում է:
-Ինչ էլ լինի, իմ գրածի մեջ խեղճության դրսևորումներ, էլ չեմ ասում՝ «զոհի բարդույթ», չեք տեսնի: Դեռ հակառակը: Որովհետև ես կարծում եմ` այն, ինչ արվել է, արվել է մեզ խեղճացնելու համար, բայց մենք չենք խեղճացել, մենք ունեցել ենք Վանի, Մուսա լեռան, ՈՒրֆայի հերոսամարտեր: Ես այնտեղ խեղճ մարդիկ չեմ տեսնում: Դա, իհարկե, ոճրագործի հանցանքը չի մեղմում, բայց մեզ բարձրացնում է մեր իսկ ընկալման մեջ: Ես պոեմում հպարտությամբ եմ խոսում մեր արքաների մասին, մեր ու մեր մշակույթի, հզորության, անխորտակելիության, արևորդի ու արմեններ լինելու մասին: Որովհետև կարծում եմ, եթե խոսք ես ասում, նախ՝ պետք է հուզի մարդուն, երկրորդ` ոգևորի ու բարձրացնի նրան:
-Ինչո՞ւ ցավի նույնականացում:
-Շատ պարզ է: Վերջերս Թուրքիայում, հատկապես պաշտոնական շրջանակում, շատ է խոսվում ընդհանուր ցավի մասին: Չցանկանալով ստանձնել իրենց նախորդների արարքների պատասխանատվությունը, նրանք խնդիր ունեն հնարավորինս լղոզելու ամեն ինչ: Ես պոեմում ասում եմ` գուցե նույնականացնե՞նք ցավը, պարզելու համար՝ արդյո՞ք դուք նույն ցավն եք զգում, ինչ պատճառել եք: Հազիվ թե: Մարդ լինելը զուգորդվում է ուրիշի, բացարձակ անծանոթ մարդու ցավը զգալու ընդունակությամբ: Ես հարցնում եմ` դուք այդքան մա՞րդ եք, որ իմ ցավը զգաք: Ի՞նչ ընդհանուր ցավից ենք խոսում: Վերջին հաշվով հարցը միայն այն չէ, որ Առաջին աշխարհամարտի ընթացքում և հաջորդող տարիներին, օգտվելով իրավիճակից, թուրքական իշխանությունները կոտորել են մեկուկես միլիոն հայերի, միայն ֆիզիկական բնաջնջման հարցը չէ, հայության մի ահռելի մասն էլ, ըստ էության, հայրենազրկվել է: Ամեն ինչ արվել է, որ պատմական տարածքի բնիկ ժողովրդի նույնիսկ հետքերը ջնջվեն, ինչն էլ ավելի է խորացնում նրանց գործած ոճիրը:


-Իսկ հիշողության գաղտնաբառն ո՞ւր է տանում:
-Մենք հիշում ենք, տարբեր զգացումներ ու հույզեր ենք ունենում` ցասում, վրեժի մղում, արդարության հասնելու ցանկություն: Բայց, ըստ իս, նախընտրելի է արդարությունը ոչ թե ուրիշներից պահանջել, այլ հաստատել արդարություն: Այսինքն, դու պետք է այնքան զորեղ լինես, որ ինքդ հաստատես արդարությունը՝ իրերի այն դրությունը, որ դու համարում ես արդար: Սա է ճիշտ մոտեցումներից մեկը:
Հաջորդ հարցը` մենք պահանջում ենք հատուցում: Ի՞նչ ենք հասկանում հատուցում ասելով: Ֆինանսակա՞ն փոխհատուցում: Ես կարծում եմ` չկա ֆինանսական էկվիվալենտ՝ այս պահին օտարի իրավազորության տակ գտնվող իմ հայրենիքի համար, որ վճարեն ու շարունակեն վայելել: Իսկ ի՞նչ պոտենցիալ ունենք հողերի վերադարձի համար: Մեր ցանկությունը պետք է խարսխված լինի մեր իրական հնարավորությունների վրա: Սա ինձ համար ամենակարևոր հարցն է, կարծում եմ, բոլորն էլ կհամաձայնեն: Եթե խիստ հակիրճ, ապա հիմնական շեշտը և, պայմանական ասած, գաղտնաբառը հենց զարգացումն է՝ երկիրը ոտքի կանգնեցնելը, որի պարագայում միայն մենք կարող ենք հաստատուն ձայնով ու կեցվածքով հանդես գալ ի պաշտպանություն մեր ազգային ու պետական շահերի:
-Պատմական հայրենիքը վերադարձնելու երազանքը անհրաժեշտություն չէ՞ մեզ համար:
-Երազանքը լավ բան է, եթե դրան հասնելու համար ունես հստակ նպատակադրում, քայլերի հաջորդականություն: Օդում երազելը պոեզիայում, ստեղծագործելիս, գուցե օգտակար է, բայց քաղաքականության մեջ կարող է վնասակար լինել: Ի՞նչ պետք է անենք, այս հարցում հստակ մոտեցում չկա ո՛չ պետականորեն, ո՛չ հասարակական լայն զանգվածների տեսանկյունից:
-Ի՞նչ եք առաջարկում Դուք:
-Վերընթաց, որ պետք է պարտադիր ունենանք: Ես հավատում եմ, որ դա լինելու է, որովհետև ես տեսնում եմ լուսավոր աչքերով պատանիների, աղջիկների (մեկն էլ մեր տանն է): Հաջորդ սերունդը մեզնից ավելի լավը կլինի, իրենք բարդույթների, արտաքին կողմնորոշումների գերին չլինելով` գուցե ավելի ազատ ու անկաշկանդ կարողանան մեր լեռնանավը տանել դեպի ավելի լավ ապագա: Բայց ինչպե՞ս: Իմ ընկալումները ես հստակ շարադրել եմ երեք տողում.
Հարցում ազգային լինել միաբան,
կյանքում հանրային` իրար օգնական,
գործում պետական` ճշգրիտ, անկաշառ:
Շարունակության մեջ նմանապես ընդգծում եմ՝ ամեն ինչում հարգել օրենքը, քանզի համոզված եմ, որ դա է վերելքի առանցքային պայմաններից մեկը: Մեծ հաշվով, իմ առաջարկը հանգում է նրան, ինչն ընդունված է բնորոշել որպես «արդար պետություն»:
-Ո՞Ւմ է գլխավորապես ուղղված Ձեր խոսքը` ժողովրդի՞ն, թե՞ իշխանություններին:
-Իմ խոսքն ուղղված է յուրաքանչյուր հայ մարդու` անկախ սեռից, պաշտոնից, կուսակցական կողմնորոշումից, հանրային կամ սոցիալական դիրքից, ուղղված է բոլոր այն մարդկանց, ովքեր իրենց հայ են համարում:
-Ի՞նչ է արվում նորաստեղծ պոեմը հանրությանը հասցնելու համար:
-Նախ՝ տնեցիներիս համար կարդացի: Ավարտելուն պես, կնոջս և դստերս արձագանքը հուշեց, որ արժեցող բան է ստացվել: Հետո գործընկերներիս ներկայացրի, նրանք էլ շատ ջերմ ընդունեցին: «Հայոց աշխարհ» օրաթերթը, որի թղթակիցն եմ, մի հատված տպագրեց ապրիլի 23-ին, ինչի համար, ինչ խոսք, շնորհակալ եմ: Պոեմս ներկայացրի Դիլիջանի իմ հարազատ թիվ 4 դպրոցում։ Ավելի ուշ բլոգեր Անի Մարգարյանն առաջարկեց «Տերյան» մշակութային կենտրոնում ներկայացնել այն: Կենտրոնի տնօրեն Լիլիթ Մելիքյանն առաջարկեց ցերեկույթ կազմակերպել, ինչը և արվեց մայիսի 24-ին: Իմ տպավորությամբ, ներկաները սիրով ունկնդրեցին պոեմը: Օգտվելով առիթից՝ ուզում եմ շնորհակալություն հայտնել «Տերյան» մշակութային կենտրոնին` ի դեմս նախագահ Առուշան Հակոբյանի և տնօրեն Լիլիթ Մելիքյանի: Շնորհակալություն պիտի հայտնեմ նաև մեր ընտանիքի բարեկամներին` Սուսաննային և Աշոտին` գեղեցիկ անակնկալի՝ պոեմի 10 օրինակ գրքի տեսքով, այսպես ասած՝ «ինքնահրատ» («սամիզդատ») ձևով պատրաստելու համար:
-Իսկ պոեմը ե՞րբ լույս կընծայվի արդեն գրքի տեսքով:
-Երբ հնարավորություն լինի:
-Հնարավո՞ր է կից աուդիո տարբերակը լինի, քանի որ արդեն ինքներդ ասմունքով ներկայացրել եք գործը և լավ ընդունելություն գտել:
-Ես ասմունքող չեմ, կարդացել եմ պարզապես:
-Բայց միշտ էլ հեղինակն ավելի լավ է կարդում իր գործը:
-Հակառակ կարծիքն է ընդունված, որ հեղինակը միշտ վատ է ընթերցում: Ես ներկայացնում եմ այնպես, ինչպես զգում եմ: Օրինակ, ոմանք ասում են, թե շատ եմ անուններ թվարկում: Բայց ընկերներիցս մեկը դիպուկ նկատեց, որ շատ անուններ թվարկելով՝ ուզում ես ասել` տարբերություն չկա, թե որ հայը կլինի, որ կկանգնի Թուրքիայի ճանապարհին ու կընդհատի իրենց անզգամ ստերի ընթացքը: Կուզեի նշել, որ մեր սերունդն իսկապես ծանր բաների միջով է անցել, որ և ցավալի է, և հպարտության արժանի. երկրաշարժ, արցախյան զարթոնք, անկախ պետականության վերականգնում, պատերազմ, պատերազմական թիկունքային ծանր տարիներ, տնտեսական դժվարություններ: Իմ հասակակիցներից շատերը` լավագույնները, մնացին մարտադաշտում, ու ինչ-որ տեղ դա նաև հոգու պարտք էր նրանց սխրանքին ևս անդրադառնալու: Այստեղ պետք է դա շեշտվեր:
Շատ կարևոր է 65 թիվը, այդ ժամանակ մեծ շրջադարձ է եղել Հայաստանում (ազգային ինքնագիտակցութան զարթոնքի տեսանկյունից) և Սփյուռքում` (դաշնակցության, ԱՍԱԼԱ-ի ձեռնարկած գործողությունների միջոցով, երբ Հայկական հարցը լայն հնչողություն ստացավ): 1965-ից անցել է 50 տարի, ինչպես որ 1915-ից անցել է 100 տարի, կա մեծ ակնկալիք, որ նույնպիսի շրջադարձ կլինի 2015-ին` առաջընթաց ու զարգացում: Մենք պետք է հարց դնենք մեր առաջ` ի՞նչ ենք ունենալու ապագայում, 15-20 տարի հետո ի՞նչ Հայաստան ենք ունենալու: Շրջադարձ եմ ուզում տեսնել այն գիտակցության մեջ, որ Հայաստանն է բոլոր հայերի, որպես հայ գոյություն ունենալու գրավականը: Ծաղկուն և ամուր, հզոր Հայաստանը:
Տեսեք, հաջողվել է մեծագույն զոհողությունների գնով փրկել Հայաստանի մի փոքր մասը, որ այժմ կա: Ակնհայտ է, որ այս տարածքի վրա մենք ունենք լրջագույն տնտեսական, սոցիալական, ժողովրդագրական խնդիրներ, հետևաբար ես առաջարկում եմ չամիչն ու բրինձը ըստ հերթականության դնել: Մենք նախ այդ խնդիրները պետք է լուծենք, մեր ոտքատեղը ամրացնենք, պինդ կանգնենք մեր հողի վրա, զարգացում ունենանք բոլոր ասպարեզներում` գիտություն, կրթություն, տնտեսություն, հասկանալի է՝ պաշտպանունակություն, որ կարողանանք ոստյուն կատարել ու առաջ գնալ:
Սա քաղաքագիտական վերլուծություն չէ, այլ հրապարակախոսական պոեմ, որտեղ իմ ցանկություններն ու մտահոգություններն եմ արտահայտում, որ, կարծում եմ, համահունչ են իմ հայրենակիցների մեծ մասի մտահոգություններին ու անհանգստություններին: Եթե որևէ մեկին հուզի, անհանգստություն հաղորդի, խորհելու տեղիք տա իմ գրվածքում արծարծված որևէ միտք, ես, որպես հեղինակ, ինձ բավարարված կզգամ:


Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Տեսանյութ

Ցավի նույնականացում, հիշողության գաղտնաբառը
Դիտվել է՝ 1382

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ