Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

ԱԻՀ` նշանակում է Ադրբեջանի իսլամական հանրապետություն

ԱԻՀ` նշանակում է Ադրբեջանի իսլամական հանրապետություն
17.11.2017 | 12:35

Նոյեմբերի 24-ին Բրյուսելում կայանալիք Արևելյան գործընկերության համաժողովից առաջ ԵԱՀԿ նախկին նախագահ (2005-2008), քրիստոնյա-դեմոկրատ Ռենե վան դեռ Լինդենը հարցազրույց է տվել Haggin.az տեղեկատվական պորտալին: Նիդերլանդացի քաղաքական գործիչն ընդգծել է Բաքվի գլխավոր առանձնահատկությունը` Արևելյան գործընկերության մյուս մասնակիցների` Երևանի, Թբիլիսիի, Մինսկի ու Քիշնևի համեմատությամբ: Այդ խմբում Ադրբեջանը միակ իսլամական պետությունն է, թեպետ իսլամական աշխարհում համարվում է աշխարհիկ պետություն: Իրանի Farda-ն, հղում անելով Ադրբեջանի ԱԳ փոխնախարար Մահմուդ Մամեդկուլիևին, նշում է` դիվանագետի խոսքով «Ադրբեջանի Հանրապետությունը ԵՄ-ի հետ մինչև նոյեմբեր չի կարող ռազմավարական համագործակցության համաձայնագիր կնքել»:

Պատճառները շատ են: Առաջին` եվրոպացի շատ փորձագետների կարծիքով` «ԵՄ-ն հայտնվել է ընտրության առաջ` հարևան երկրներ արտահանել կայունություն կամ այնտեղից ներկրել անկայունություն»: Երկրորդ` խնդիրներ կան Արևելյան հարևանության երկրներում խորքային ու ցավոտ բարեփոխումներ կատարելու հետ` կասեցնելու ինստիտուցիոնալ կոռուպցիան, ուժեղացնելու իրավական համակարգի անկախությունը: Բարդ է իրականացնել նաև մարդու իրավունքների վիճակի կոնկրետ քայլեր: Բաքուն ակնհայտորեն փորձում է գործընկերությունը հանգեցնել մի քանի առանձին հարցերի, ներառյալ Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորումը: Թեպետ հասկանում է, որ իրեն կարող է առաջարկվել բոլորովին էլ ոչ այն սցենարը, որ կցանկանար: Երրորդ` վերջին տարիներին փոխվել է ոչ միայն արտաքին աշխարհաքաղաքական ենթատեքստը, այլև իրավիճակը հարևան Մերձավոր Արևելքում, որ ուղղակի կապ ունի Ադրբեջանի հետ: Ռենե վան դեր Լինդենը այդ առումով ընդգծում է. «Բրյուսելի կարծիքով` Ադրբեջանը երկիր է, որտեղ ազատությունն ավելի քիչ է, քան պետք է լինի Եվրոպայում: Բայց Ջիդայի` Իսլամական համագործակցության կազմակերպության մայրաքաղաքի, կարծիքով` Ադրբեջանում ազատությունը չափազանց շատ է, քան պետք է լինի մուսուլմանական աշխարհում: Աշխարհընկալման այդ երկակիությունը` հավելած ամբողջ աշխարհում աշխարհիկ իսլամին աճող սպառնալիքները, Ադրբեջանի իշխանությանը բարդ վիճակում է դնում: Բոլոր փոփոխությունները սողացող (ինչպես Թուրքիայում) կամ արմատական (ինչպես արաբական երկրների մեծ մասում) իսլամականացման` ձևավորվել են հենց ժողովրդավարության ու քաղաքացիական հասարակության զարգացման հիմքի վրա:

Արդյունքները ակնհայտ են: Եվ դա հարուցում է Բաքվի տագնապը, որ ձգտում է խիստ վերահսկողության տակ պահել քաղաքական ակտիվության այդ հատվածը, որ կանոնավոր ջանում են լրացնել իսլամիստական խմբերը: Ինչպե՞ս արձագանքենք մենք` եվրոպացիներս: Հրապարակավ քննադատենք, իշխանություններին անվանենք բռնապետական, սպառնանք մեկուսացումով` հարուցելով եվրոպական ինստիտուտներից հեռու մնալու Ադրբեջանի իշխանությունների ավելի մեծ ցանկությու՞նը: Իսկ գուցե խոսենք նրանց հետ ինչպես իրավահավասար գործընկերների, որ այսօր բախվում են իսլամիստական մարտահրավերների և օգնության կարիք ունեն` եվրոպական արժեհամակարգում մնալու համար»: Աշխարհիկությունը Բաքուն ժառանգել է Խորհրդային Միությունից: Երբ Ադրբեջանը սկսեց ալյանս կառուցել Թուրքիայի հետ «մեկ ազգ` երկու պետություն» սկզբունքով, հիմնվում էր քեմալական սեկուլյարիզացիայի ու թուրքական ազգայնականության գաղափարախոսության վրա: Բացի այդ` Անկարան համարյա թե ԵՄ անդամակցության նախաշեմին էր, որ Բաքվի համար Թուրքիայի միջոցով (Ռուսաստանի փոխարեն) եվրոպական մոդեռնացման նոր հեռանկարներ էր բացում: Հնչում էին եվրոպական օրինակով և որոշակի առումով` եվրոպականին ի հակակշիռ` ընդհանուր շուկայի ստեղծման կոչեր, տարածք միասնական դրոշով, այբուբենով, դրամով, ստանդարտներով: Սակայն երբ Թուրքիայում սկսեցին հասկանալ, որ ժողովրդավարության հետ կապված եվրոպական փորձի զարգացումը տանում է քեմալականությունից հրաժարվելու, բազմազգ ու բազմակրոն պետության գործոնի ուրվագծման, 2002-ին իշխանության եկած ՙԱրդարություն և զարգացում» կուսակցությունը երկրի իսլամականացման քաղաքականություն սկսեց, որը, ինչպես ենթադրում է Ռենե վան դեր Լինդենը, կարող է փոխանցվել Ադրբեջանին: Հնարավո՞ր է: Հնարավոր է: Եվ այդ մասին վաղուց խոսում են ադրբեջանցի փորձագետները, բայց ինքնատիպ` այդ տրենդը կապելով ոչ թե Թուրքիայի, այլ` հարևան Իրանի հետ և այնտեղից տարածվող շիական հզոր հոսանքի, որ կարող է փոխել ադրբեջանական նույնականությունը: Ադրբեջանի բնակչության 60 %-ն իրեն համարում է շիա: Կոնֆլիկտաբան Արիֆ Յունուսը` «Իսլամն Ադրբեջանում» գրքի հեղինակը, հաստատում է` կրոնական բոլոր խմբավորումները բաժանվում են 3 մեծ խմբի. շիա ու սուննի կազմակերպություններ, որ նույնպես բաժանվում են 2 մասի, մեկը կապված է սալաֆիզմի հետ և իրեն անվանում է վահաբիտական, մյուսը ասոցացվում է թուրքական իսլամի հետ` հիմնականում սուֆիականներ են: Այդ պատճառով Թուրքիայի նոր գաղափարական ճեղքումը Ադրբեջանում սուֆիականների ուսերին հազիվ թե հավանական է: Անկարան կարող է դուրս մղվել այդ երկրից: Գուցե այդ պատճառով էր Թուրքիայի վարչապետ Բինալի Յիլդիրիմը СNN-ին տված հարցազրույցում ՙանսպասելի» զգուշացնում, որ «տարածաշրջանում շիականության տարածումը դարձել է լուրջ սպառնալիք» և դա թուրք փորձագետներն ընդունեցին իբրև տարածաշրջանի խնդիրները միայն կրոնական առումով դիտարկելու փորձ, թեպետ Թուրքիայում կա բազմամիլիոնանոց շիական համայնք:

Մերձավոր Արևելքի հարցերով բաքվեցի փորձագետ, պրոֆեսոր Ռաֆիկ Ալիևի կարծիքով` դա վկայում է, որ «Իրանն իր քաղաքական շիականությամբ ավելի ուժեղ խաղացող է դառնում տարածաշրջանում և Թուրքիան ստիպված է հաշվի նստել այդ փաստի հետ»: Պատահական չէ, որ օրերս Hürriyet-ը Անկարային կոչ արեց «քանի դեռ ուշ չէ` անցնել աշխարհիկ դիվանագիտության»:

Չի կարելի ասել, որ Բաքուն չի տեսնում իսլամի վերելքը ինչպես Ադրբեջանում, այնպես էլ Թուրքիայում, որտեղ Իսլամը դառնում է քաղաքական ուժ, որը փորձում է իր վերահսկողության տակ պահել Ռեջեփ Թայիբ Էրդողանը: Կվարվի՞ նույն կերպ Իլհամ Ալիևը: Նրա համա՞ր էլ բնական ու անխուսափելի է իսլամի հրապարակային ասպարեզ մտնելը: Եթե այո` ե՞րբ: Առայժմ Ալիևը Էրդողանի հետ ենթարկվում է Արևմուտքի ու Եվրոպայի կտրուկ քննադատությանը ժողովրդավարության նորմերի ու մարդու իրավունքների մասով: Սակայն Մերձավոր Արևելքում իրադարձությունների զարգացմանը համարյա միաժամանակ մեծանում են Ադրբեջանի ու Թուրքիայի աշխարհաքաղաքական ռիսկերը: Բրյուսելը, որ միաժամանակ վանում է Անկարային և ֆլիրտում Բաքվի հետ «Արևելյան գործընկերության» միջոցով, կարծես թե փորձում է բոլոր միջոցներով իր վերահսկողությունը հաստատել Ադրբեջանում: Կստացվի՞: Haqqin. Az-ը մեջբերում է ադրբեջանցի հրապարակախոս Չինգիզ Հուսեյնօղլուին. «ԱԻՀ-ը նշանակում է Ադրբեջանի իսլամական հանրապետություն, որքան էլ անհավանական թվա այդ կանխատեսումը, կարծում եմ` հրապարակային հռչակմանը երկար չենք սպասի»:
Ստանիսլավ ՏԱՐԱՍՈՎ, REGNUM


Հ.Գ. ՈՒ դա կլինի Իլհամ Ալիևի վերջը` խալիֆ դարձած Իլհամը ստիպված կլինի հարեմ ուղարկել Մեհրիբանին, ինչպես ընդունված է իսլամական աշխարհում, և գուցե նորից կամուսնանա: Փաշաևների դինաստիան նախիջևանցի Ալիևների տիրապետությունը կասկածի տակ կառնի ու ճիշտ կլինի` նրանք նավթից բացի ամեն ինչի տերն են Ադրբեջանում: Բայց կա ավելի ռեալ սպառնալիք` ինչու՞ պիտի իսլամիստները հանդուրժեն ինչ-որ անհավատի, հետո ինչ, որ հոր անունով մզկիթ է կառուցել, երբ կարող են իրենք իշխանություն դառնալ: Ի՞նչ իսլամիստներ: Երկար չեք սպասի` կհայտնվեն արագ ու ուժեղ: Եվ ինչպե՞ս է Բրյուսելը փորձում Ադրբեջանն իր վերահսկողության տակ վերցնել, երբ նույնիսկ համագործակցության համաձայնագիրը 2013-ից մինչև հիմա չի ստորագրվել: Ռենե վան դեր Լինդենը սկզբունքային հարց է բարձրացնում` առաջարկելով չվանել Բաքվին, այլ` երկխոսել, բայց նիդերլանդացին դատում է տիպիկ եվրոպացու պես և տիպիկ եվրոպացու սխալ է անում` Ադրբեջանը երբեք չի ունեցել եվրոպական արժեհամակարգ, որ հիմա պահպանի կամ կորցնի, ինչպես Թուրքիան: Սա բոլորովին այլ պատմություն է և այլ տրամաբանություն` միանգամայն ոչեվրոպական: Այստեղ ընդունում են ուժը և հասկանում են պատիժը, իսկ երկխոսությունն ընկալում են թուլության դրսևորում:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3671

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ