Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Ագռա­վա­քար

Ագռա­վա­քար
25.10.2019 | 01:00

(Նախորդ մասը)

Ո­րոշ վայ­րե­րում չհա­ջող­վեց խու­սա­փել բա­խում­նե­րից:
1989 թ. ապ­րի­լի 9-ին Թբի­լի­սիում սո­վե­տա­կան զոր­քե­րը, տան­կե­րի մաս­նակ­ցու­թյամբ, ցրե­ցին հա­կա­սո­վե­տա­կան հան­րա­հա­վա­քը: Հրա­սայ­լե­րի տակ զոհ­վե­ցին տաս­նյակ խա­ղաղ բնա­կիչ­ներ: Բա­նա­կա­յին­նե­րը ևս, սակ­րա­վո­րի բա­հե­րի կի­րառ­մամբ, դա­ժա­նա­բար ցրե­ցին տան­կե­րի տակ զոհ­ված քա­ղա­քա­ցի­նե­րի հի­շա­տա­կին նվիր­ված խա­ղաղ ցույ­ցը: Ընդ ո­րում, չհայտ­նա­բեր­վե­ցին այն ան­ձինք, ով­քեր ցույ­ցը ցրե­լու հրա­ման էին ար­ձա­կել: Գոր­բա­չովն ու Շևարդ­նա­ձեն խու­սա­նա­վե­ցին այդ բո­լոր հար­ցե­րից, հայ­տա­րա­րե­լով, որ ի­րենք բա­վա­կան ուշ են ի­րա­զեկ­վել այդ մա­սին և հնա­րա­վո­րու­թյուն չեն ու­նե­ցել խո­չըն­դո­տե­լու դա­ժա­նու­թյուն­նե­րին (այ­սինքն, կա­մա թե ա­կա­մա չեն տի­րա­պե­տել ի­րա­վի­ճա­կին):


1989 թ. Ֆեր­գա­նա­յում, ազ­գա­մի­ջյան ան­հան­դուր­ժո­ղա­կա­նու­թյան հիմ­քի վրա, տե­ղի ու­նե­ցավ թուրք-մես­խեթ­ցի­նե­րի կո­տո­րած և ծե­ծու­ջարդ՝ վտա­րե­լով նրանց ի­րենց բնա­կա­վայ­րե­րից: Թեև կենտ­րո­նա­կան իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը փոր­ձում էին Ար­ցա­խի (Ղա­րա­բա­ղի) հիմ­նա­հար­ցը ներ­կա­յաց­նել որ­պես միջկ­րո­նա­դա­վա­նա­կան բնույ­թի հա­կա­սու­թյուն, ՈՒզ­բեկս­տա­նի կոմ­կու­սի կենտ­կո­մի ա­ռա­ջին քար­տու­ղար Ռա­ֆիկ Նի­շա­նի Նի­շա­նո­վը Ֆեր­գա­նա­յի ող­բեր­գու­թյու­նը փոր­ձում էր բա­ցատ­րել որ­պես «մի պնակ ե­լա­կի» պատ­ճա­ռով ա­ռա­ջա­ցած սո­վո­րա­կան շու­կա­յա­կան վեճ, ին­չը ՍՍՀՄ բնակ­չու­թյան հա­մար դար­ձավ «բե­րա­նի ծա­մոն»: Ա­ռա­ջարկ­վեց թուրք-մես­խեթ­ցի­նե­րին վե­րաբ­նա­կեց­նել Թուր­քիա­յի հետ Վրաս­տա­նի սահ­մա­նին: Վրաս­տանն ընդ­դի­մա­ցավ: Ե­ղավ նաև թուրք-մես­խեթ­ցի­նե­րին Ղրի­մում բնա­կեց­նե­լու ա­ռա­ջար­կու­թյուն, և դար­ձյալ չս­տաց­վեց՝ ուկ­րաի­նա­ցի­նե­րը վր­դով­վե­ցին: Փախս­տա­կան­նե­րի մի մա­սին ըն­դու­նեց Ադր­բե­ջա­նը, սա­կայն հիմ­նախն­դի­րը ար­մա­տա­կան լու­ծում չս­տա­ցավ: Ի վեր­ջո, հար­ցը մնաց օ­դում կախ­ված:
1991 թ. հուն­վա­րի 13-ին Վիլ­նյու­սում, հան­րա­պե­տու­թյան հե­ռուս­տա­տե­սու­թյան շեն­քի մոտ սո­վե­տա­կան բա­նա­կի հետ քա­ղա­քա­ցիա­կան ան­ձանց բա­խում­նե­րի պատ­ճա­ռով ե­ղան զո­հեր ինչ­պես բնակ­չու­թյան, այն­պես էլ զին­ծա­ռա­յող­նե­րի շար­քե­րում (Գոր­բա­չովն ամ­բող­ջո­վին հրա­ժար­վեց զին­վո­րա­կան­նե­րին քա­ղա­քա­ցիա­կան բնակ­չու­թյան դեմ օգ­տա­գոր­ծե­լու փաս­տից, հայ­տա­րա­րե­լով, որ ան­տե­ղյակ է այդ ա­մե­նին):


Մոլ­դո­վա­կան հան­րա­պե­տու­թյու­նում 1992 թ. սկս­վե­ցին Մեր­ձդ­նեստ­րի ռուս բնակ­չու­թյան հե­տապն­դում­ներ՝ ջար­դե­րի ու­ղեկ­ցու­թյամբ, և միայն գե­նե­րալ Ա­լեք­սանդր Ի­վա­նի Լե­բե­դի ճիշտ ժա­մա­նա­կին կա­տա­րած գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի շնոր­հիվ այդ տա­րա­ծաշր­ջա­նում հաս­տատ­վեց խա­ղա­ղու­թյուն և կար­գու­կա­նոն:


Այդ ըն­թաց­քում Սո­վե­տա­կան Միու­թյու­նում թափ էին առ­նում, այս­պես կոչ­ված, ժո­ղովր­դա­վա­րա­կան գոր­ծըն­թաց­ներ՝ «ա­րա­գաց­մամբ» և «վե­րա­կա­ռու­ցու­մով» կոր­ծա­նե­լով ՍՍՀՄ-ը: «Պլյու­րա­լիզ­մի» կար­գա­խո­սի ներ­քո միու­թե­նա­կան հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րի ազ­գայ­նա­կան քա­ղա­քա­կան վեր­նա­խա­վի մի­ջո­ցով, ո­րը ստեղծ­վել և խրա­խուս­վում էր Մոսկ­վա­յի կող­մից, ըն­թացք տր­վեց ան­կա­խու­թյան և ինք­նիշ­խա­նու­թյան գոր­ծըն­թա­ցին: Մի­խա­յիլ Գոր­բա­չո­վը (եր­կի­րը պետք է ճա­նա­չի իր «հե­րոս­նե­րին») շա­րու­նա­կում էր ստա­նալ Արևմուտ­քի հա­մա­կող­մա­նի ա­ջակ­ցու­թյու­նը: 1989 թվա­կա­նի փետր­վա­րին սո­վե­տա­կան զոր­քե­րը դուրս բեր­վե­ցին Աֆ­ղանս­տա­նից: Նույն տար­վա մար­տին ՍՍՀՄ-ում ա­ռա­ջին ան­գամ տե­ղի ու­նե­ցան խոր­հր­դա­րա­նա­կան «ա­զատ» ընտ­րու­թյուն­ներ՝ նույն «Մոս­կովս­կա­յա տրի­բու­նա­յի» ան­խոնջ ղե­կա­վա­րու­թյամբ՝ հա­մա­ձայն «վա­շինգ­տո­նյան մարզ­կո­մի հրա­հանգ­նե­րի»:


Մե­ծա­քա­նակ ան­կազ­մա­կերպ մարդ­կանց կու­տա­կում­նե­րի ժա­մա­նակ «փոր­ձարկ­վում» էին ցու­ցա­րար զանգ­ված­նե­րի վրա մե­քե­նա­յու­թյուն­նե­րի (մա­նի­պու­լյա­ցիա­նե­րի) էթ­նո­հո­գե­բա­նա­կան ձևեր և մե­թոդ­ներ՝ հաշ­վի առ­նե­լով տե­ղի ա­ռանձ­նա­հատ­կու­թյուն­նե­րը: Այդ­պի­սի հիմ­քի վրա էր ստուգ­վում նաև ֆուտ­բո­լա­յին եր­կր­պա­գու­նե­րի ան­կազ­մա­կերպ ամ­բոխ­նե­րի տա­րե­րա­յին կու­տա­կում­նե­րի կա­ռա­վա­րու­մը: Ան­կազ­մա­կերպ ամ­բոխ­նե­րի կա­ռա­վար­ման հաս­ցեա­կան ակ­տի­վու­թյուն էր դի­տարկ­վում նաև Լե­նինգ­րա­դի սո­ցիալ-հո­գե­բա­նա­կան տար­բեր լա­բո­րա­տո­րիա­նե­րի գոր­ծու­նեու­թյան մեջ, ուր հա­վաք­ված է զանգ­վա­ծա­յին մա­նի­պու­լյա­ցիա­նե­րի փոր­ձի բա­վա­կան հա­րուստ նյութ:


«Մոս­կովս­կա­յա տրի­բու­նա­յի» ներ­կա­յա­ցուց­չի Երևան կա­տա­րած յու­րա­քան­չյուր հեր­թա­կան այ­ցից և հա­մա­պա­տաս­խան հրա­հան­գա­վո­րու­մից հե­տո ՀՀՇ-ն ակ­տի­վաց­նում էր հան­րա­հա­վա­քա­յին գոր­ծու­նեու­թյու­նը սադ­րիչ ե­լույթ­նե­րով՝ հետզ­հե­տե տրա­մադ­րե­լով ցու­ցա­րար­նե­րին ակ­տիվ գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի ընդ­դեմ սո­վե­տա­կան իշ­խա­նու­թյան:
1989 թ. օ­գոս­տո­սին Հայ­կա­կան ՍՍՀ Գե­րա­գույն խոր­հր­դի ժո­ղովր­դա­կան պատ­գա­մա­վո­րու­թյան թեկ­նա­ծու, իր թար­սու­շի­տակ կող­մե­րով, ա­ռա­ջադր­վեց ՀՀՇ ակ­տի­վիստ­նե­րի ոչ մե­ծա­քա­նակ մի խումբ: Նա­խընտ­րա­կան խառ­նաշ­փո­թի ըն­թաց­քում «Կո­մի­տեի» ան­դամ­նե­րից մե­կը, հն­չեց­նե­լով ՀՀՇ-ի մտադ­րու­թյու­նը՝ ի­րենց կողմ­նա­կից­նե­րի ա­ռա­ջադր­ման ճա­նա­պար­հով խոր­հր­դա­րա­նում ձայ­ներ ստա­նա­լու մա­սին, հայ­տա­րա­րեց. «Թե­կուզ պո­լի փետ, բայց դա պետք է մե՛­րը լի­նի»:
1990 թ. օ­գոս­տո­սին, Հայ­կա­կան ՍՍՀ Գե­րա­գույն Խոր­հր­դի Նա­խա­գա­հի ընտ­րու­թյուն­նե­րում, քվեար­կու­թյան եր­րորդ փոր­ձից հե­տո, ըն­տր­վեց Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյա­նը (վար­չա­կան ռե­սուր­սը վերջ­նա­կա­նա­պես սպառ­վեց): Կո­մու­նիստ-պատ­գա­մա­վոր­նե­րի վրա բա­վա­կան մեծ ճն­շում գոր­ծադր­վեց ՀՀՇ հա­մե­մա­տա­բար փոք­րա­թիվ պատ­գա­մա­վոր­նե­րի կող­մից: Ա­ռանձ­նա­հա­տուկ ու­շադ­րու­թյան է ար­ժա­նի քվեար­կու­թյան եր­րորդ փոր­ձի ըն­թաց­քում ՍՄԿԿ ան­դամ-պատ­գա­մա­վոր­նե­րի՝ ՀՀՇ-ի կող­մը զանգ­վա­ծա­բար անց­նե­լու փաս­տը: Այ­դօ­րի­նակ «գաղ­թի» սկիզ­բը դրեց «կո­մու­նիզ­մի կա­ռուց­ման գոր­ծում» ան­ցյա­լում չա­փա­զանց ե­ռան­դուն նախ­կին կո­մե­րի­տա­կան, հան­րա­պե­տու­թյան շր­ջան­նե­րից մե­կի կու­սակ­ցա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյան նո­րան­շա­նակ քար­տու­ղա­րը (Վ. Խ.):


Կո­մու­նիս­տա­կան կու­սակ­ցու­թյան ան­դամ խոր­հր­դա­րա­նա­կան­ներն ա­սես ա­հա­զան­գի էին սպա­սում, և հենց որ ու­րա­ցո­ղը հն­չեց­րեց ՀՀՇ-ի կողմն անց­նե­լու դա­վա­ճա­նա­կան կո­չը, նրա հետևից ձգ­վեց ոչ հե­ռա­վոր ան­ցյա­լում ակ­տի­վո­րեն «կո­մու­նիզմ կա­ռու­ցող­նե­րի» եր­կար հեր­թը: Ստեղծ­ված մթ­նո­լոր­տը բնո­րո­շում է նաև այն, որ, ՀՀՇ ան­դամ­նե­րից մե­կի սադ­րիչ հար­ցին, թե «ինչ է կո­մու­նիզ­մը», այն ժա­մա­նակ Հա­յաս­տա­նի կոմ­կու­սի կենտ­կո­մի ա­ռա­ջին քար­տու­ղա­րը (Վ. Մ.), քուն­քա­մա­զե­րը ձեռ­քի ա­փում ո­լո­րե­լով, պա­տաս­խա­նեց. «Կո­մու­նիզ­մը ուր­վա­կան էր, ո­րը հայ­տն­վեց և կո­րավ»:


Խոր­հր­դա­րա­նի նա­խա­գա­հի ընտ­րու­թյուն­նե­րը տե­ղի ու­նե­ցան փո­ղո­ցա­յին ամ­բո­խի ան­մի­ջա­կան և բա­վա­կան ագ­րե­սիվ ճնշ­ման տակ: Ակ­տիվ սադ­րանք­ներ էին ի­րա­կա­նաց­վում օգ­տա­գոր­ծե­լով հիմ­նա­կա­նում, այս­պես կոչ­ված «Նո­վոդ­վորս­կա­յա­յի ախ­տան­շա­նով» ագ­րե­սիվ հիս­տե­րիկ կա­նանց, ո­րոնց ժո­ղո­վուր­դը կո­չում էր «ըՁՀ» (զրա­հա­մե­քե­նա): Այդ էկ­զո­տիկ ան­վա­նու­մը նրանք ստա­ցան այն պա­հից, երբ այդ կա­նանց ամ­բո­խը, Երևա­նում հայ­տա­րար­ված պա­րե­տա­յին ժա­մի ըն­թաց­քում, կանգ­նեց­րեց զրա­հա­մե­քե­նա­նե­րի շա­րա­սյու­նը: (Ի դեպ, «Մոս­կովս­կա­յա տրի­բու­նա­յի» «հա­մա­կար­գող­նե­րի» թե­լադ­րան­քով «ֆե­մի­նիս­տա­կան գոր­ծո­նը» սադ­րիչ նպա­տակ­նե­րով կի­րա­ռե­լուց օգտ­վում էին նաև ՍՍՀՄ մյուս հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րում):
Իր հաղ­թա­կան ճա­ռում «Գե­րա­գույն խոր­հր­դի նո­րա­թուխ նա­խա­գահ» Լ. Տեր-Պետ­րո­սյա­նը հպար­տու­թյամբ հայ­տա­րա­րեց ժո­ղովր­դին, որ ի­րեն զրա­հա­պատ «մեր­սե­դես» է նվի­րել ան­ձամբ ՍՍՀՄ ՊԱԿ-ի նա­խա­գահ, բա­նա­կի գե­նե­րալ Վլա­դի­միր Ա­լեք­սանդ­րի Կրյուչ­կո­վը:

ՀԱ­ՅԱՍ­ՏԱ­ՆՈՒՄ Ի­ՐԱ­ԿԱ­ՆԱ­ՑԱՎ ԻՇ­ԽԱ­ՆՈՒ­ԹՅԱՆ ԲՌ­ՆԱ­ԶԱՎ­ԹՈՒՄ
Իսկ այժմ անդ­րա­դառ­նանք Լե­նինգ­րա­դյան «Պե­րեստ­րոյ­կա» ա­կում­բի ան­դամ, «երդ­վյալ հա­կա­սո­վե­տա­կան» Սվետ­լա­նա Լու­րյեի «Ազ­գա­բա­նու­թյան պատ­մու­թյուն» մե­նագ­րու­թյան մեջ հն­չեց­ված «կան­խա­գու­շա­կու­թյա­նը». «1915 թ. հա­յե­րի ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը և դրան հա­ջոր­դած մի շարք ի­րա­դար­ձու­թյուն­ներ (հետ­պա­տե­րազ­մյան խա­ղա­ղու­թյան կոն­ֆե­րանս­նե­րի հա­ջոր­դա­կա­նու­թյու­նը, որ­տեղ քն­նարկ­վում, իսկ հե­տա­գա­յում ար­դեն՝ չէր քն­նարկ­վում «հայ­կա­կան հար­ցը»), ա­հա­վոր ցն­ցում էր հայ ժո­ղովր­դի հա­մար: Ընդ ո­րում, դեռ հայտ­նի չէ, թե ինչն էր հա­յե­րի հա­մար ա­ռա­վել մեծ ցն­ցում՝ թուր­քե­րի վայ­րա­գու­թյուն­նե­րը, մեկ մի­լիո­նը գե­րա­զան­ցող զո­հե­րի քա­նա­կը, զանգ­վա­ծա­յին գա՞ղ­թը, թե՞ հա­մաշ­խար­հա­յին պա­տե­րազ­մին հա­ջոր­դած խա­ղա­ղու­թյան կոն­ֆե­րանս­նե­րի ա­ղա­ղա­կող ա­նար­դա­րու­թյու­նը, որ­տեղ չա­րը չդա­տա­պարտ­վեց, որ­տեղ հա­յե­րին մերժ­վեց ոչ միայն Թուր­քիա­յի սահ­ման­նե­րում գո­նե «ազ­գա­յին օ­ջախ» ու­նե­նա­լու ի­րա­վուն­քը, ոչ միայն նյու­թա­կան հա­տու­ցու­մը կորց­ված ու­նեց­ված­քի դի­մաց, այլև նույ­նիսկ բա­րո­յա­կան ա­ջակ­ցու­թյու­նը: Հա­յե­րից, պար­զա­պես, խույս տվե­ցին: Այդ ըն­թաց­քում աշ­խար­հը հասց­րեց մո­ռա­նալ հա­յե­րի ցե­ղաս­պա­նու­թյան մա­սին, իսկ նրանց հա­մար դա գրե­թե ա­վե­լի ծանր է, քան բուն ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը: Նրանք ապ­րել են ցա­քուց­րիվ` աշ­խար­հի տար­բեր եր­կր­նե­րում, հա­ճախ ձգ­տե­լով թաքց­նել ի­րենց ծա­գու­մը՝ հա­մընդ­հա­նուր ա­նար­դա­րու­թյան հա­մոզ­ված աշ­խար­հի մեջ, չնա­յած նրանց այլևս ոչ մի տեղ չեն հե­տապն­դել: Թուրք դի­վա­նա­գետ­նե­րի նկատ­մամբ մի քա­նի ա­հա­բեկ­չա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը բա­վա­կան թույլ մխի­թա­րու­թյուն էին: Հայ­կա­կան գի­տակ­ցու­թյան կոնֆ­լիկ­տայ­նու­թյան աս­տի­ճա­նը շա­րու­նա­կում էր բարձ­րա­նալ: Կա­րե­լի էր ակն­կա­լել, ինչ­պես դա­րաս­կզ­բի կով­կա­սյան ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րի դեպ­քում, որ հայ­կա­կան մի­ջա­վայ­րում կհայ­տն­վի ինչ-որ մի ներ­քին կա­ռույց, ո­րը կօգ­նի հա­յե­րին հաղ­թա­հա­րե­լու ստեղծ­ված ի­րա­վի­ճա­կը: Բայց այն, կար­ծես թե, չէր հայ­տն­վում: Ա­վե­լին, հայ պատ­մա­բա­նը են­թադ­րում է, որ «ամ­բողջ աշ­խար­հում շատ չեն գտն­վի այն­պի­սի ազ­գա­յին հա­մայ­նք­ներ, պա­ռակտ­ված այդ­քան սուր ներ­քին հա­կա­սու­թյուն­նե­րով կամ այդ­պես լիո­վին ճաք­ճք­ված, ինչ­պես հայ­կա­կան հա­մայն­քը»: Դա հո­գե­կան ծանր հար­վա­ծի հետևանք էր, և թվում էր, թե մո­տե­նում է հա­յե­րի պատ­մու­թյան ա­մե­նաող­բեր­գա­կան է­ջը, երբ նրանք ի­րենց ձեռ­քով կա­նեն այն, ինչ չկա­րո­ղա­ցան ա­նել ա­մե­նա­սար­սա­փե­լի ճն­շումն ու հե­տապն­դում­նե­րը՝ նրանք ի­րենք ի­րենց կդա­տա­պար­տեն մշա­կու­թա­յին և ազ­գա­յին ինք­նաոչն­չաց­ման»:


Մի­գու­ցե հատ­կա­պես «մշա­կու­թա­յին և ազ­գա­յին ինք­նաոչն­չա­ցումն» էին հաշ­վար­կել և շա­րու­նա­կում են հաշ­վար­կել հան­րա­հա­վա­քա­յին (փո­ղո­ցա­յին) «քա­ղա­քա­կան» գոր­ծիչ­նե­րը՝ հայ­կա­կան (և մաս­նա­վո­րա­պես՝ երևա­նյան) է­լի­տա­յին ակ­տի­վո­րեն մղե­լով ար­տա­գաղ­թի:
ՀՀՇ-ի ակ­տի­վու­թյու­նը հա­սավ ան­նա­խա­դեպ լայ­նա­ծա­վալ չա­փե­րի: Մար­դիկ են­թարկ­վում էին զանգ­վա­ծա­յին հո­գե­բա­նա­կան մշակ­ման: Քա­ղաք­նե­րի և գյու­ղե­րի փո­ղոց­նե­րում գի­շեր-ցե­րեկ վխ­տում էին ավ­տո­մատ­նե­րով զին­ված մո­րու­քա­վոր ե­րի­տա­սարդ­ներ: Տի­րում էր վա­խի մթ­նո­լորտ, ճն­շում­ներ էին գոր­ծադր­վում պե­տա­կան կա­ռույց­նե­րի վրա: Մի­լի­ցիա­յի աշ­խա­տող­նե­րի նկատ­մամբ տե­ղի ու­նե­ցան բռ­նու­թյան բազ­մա­թիվ դեպ­քեր: Մի­լի­ցիա­յի աշ­խա­տա­կից­նե­րը նույ­նիսկ սկ­սե­ցին ա­մա­չել հա­մազ­գեստ կրե­լուց: Հրա­զեն հայ­թայ­թե­լու նպա­տա­կով հար­ձա­կում­նե­րի են­թարկ­վե­ցին ՆԳՆ շր­ջա­նա­յին և քա­ղա­քա­յին բա­ժան­մունք­նե­րը:
ՀՀՇ-ի ջո­կատ­նե­րը զի­նե­լու հա­մար սահ­մա­նա­պահ զո­րա­մա­սե­րից մե­կի զի­նա­պա­հես­տից գո­ղաց­վեց 150 Կա­լաշ­նի­կո­վի ավ­տո­մատ:


ՀՀՇ-ի սադ­րանք­նե­րը հա­ճա­խա­ցան: Այս­պես, 1990 թ. մա­յի­սին ՀՀՇ կենտ­րո­նա­կան շտա­բից զան­գա­հա­րե­ցին ՀՀՇ կա­յա­րա­նա­մերձ մաս­նա­ճյու­ղի շտաբ և, հայտ­նե­լով, որ կա­յա­րան է հաս­նում պահ­պա­նու­թյան տակ գտն­վող բեռ, հանձ­նա­րա­րե­ցին հար­ձակ­վել բեռն ու­ղեկ­ցող պա­հա­կախմ­բի վրա և խլել նրանց ավ­տո­մատ­նե­րը: Ընդ ո­րում, ե­րի­տա­սարդ­նե­րին հա­վա­տաց­րին, որ «զին­վոր­ներն ի­րենց ինք­նա­ձիգ­նե­րի մեջ չու­նեն մար­տա­կան փամ­փուշտ­ներ»: Սա­կայն դա ա­պա­տե­ղե­կատ­վու­թյուն էր, ո­րի ար­դյուն­քում հար­ձակ­վող­նե­րը զո­հեր տվե­ցին, քա­նի որ զին­վոր­նե­րը, ՍՍՀՄ Զին­ված ու­ժե­րի կա­նո­նադ­րու­թյան հա­մա­ձայն, գոր­ծի դրե­ցին ի­րենց մար­տա­կան զեն­քե­րը:


ՀՀՇ-ի ղե­կա­վար­ներն օգ­տա­գոր­ծե­ցին հի­շյալ սադ­րան­քը՝ բնակ­չու­թյան դժ­գո­հու­թյու­նը գրգ­ռե­լու հա­մար: Ե­րի­տա­սարդ­նե­րի մահ­վան մեղքն ի­րեն­ցից հե­ռաց­նե­լու հա­մար նրանք լուր տա­րա­ծե­ցին, թե իբր «զանգ­վա­ծա­յին հու­զում­նե­րը» ճն­շե­լու նպա­տա­կով մո­տա­կա զո­րա­մա­սից դե­պի Երևան է շարժ­վում տան­կա­յին զո­րա­սյուն, ինչն ի­րա­կա­նու­թյա­նը չէր հա­մա­պա­տաս­խա­նում: Կեղ­ծիքն ա­րագ բա­ցա­հայտ­վեց, և խու­ճա­պը հա­ջող­վեց չե­զո­քաց­նել:
Հեր­թա­կան հան­րա­հա­վաք­նե­րից մե­կում լուր տա­րած­վեց, որ Երևա­նի տա­րած­քում կաու­չու­կի գոր­ծա­րա­նի աշ­խա­տան­քը թու­նա­վո­րում է քա­ղա­քի բնակ­չու­թյա­նը և կար­ճաց­նում նրանց կյան­քը, ո­րի ար­դյուն­քում գոր­ծա­րա­նը փակ­վեց, չնա­յած կաու­չու­կի գոր­ծա­րա­նի ար­տադ­րան­քը հան­րա­պե­տու­թյան հա­մար ու­ներ ռազ­մա­վա­րա­կան նշա­նա­կու­թյուն: Լուր տա­րած­վեց նաև, որ հայ­կա­կան ա­տո­մա­յին է­լեկտ­րա­կա­յա­նի աշ­խա­տան­քը բա­ցա­սա­բար է ազ­դում բնա­կիչ­նե­րի ա­ռող­ջու­թյան վրա, ո­րի պատ­ճա­ռով հայ կա­նայք «հրեշ­ներ» են ծնում (տվյալ­նե­րը նույն­պես չհաս­տատ­վե­ցին): Հե­տա­գա­յում, երբ նույն այդ ՀՀՇ-ն նա­խա­ձեռ­նու­թյուն հան­դես բե­րեց ի պաշտ­պա­նու­թյուն ՀԱԷԿ-ի, քա­ղա­քա­ցի­նե­րից մե­կի հար­ցին, թե «ՀՀՇ-ի գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րում նման փո­փո­խու­թյունն ինչ­պես հաս­կա­նալ», «ակ­տի­վիստ-բնա­պահ­պան» Խ. Ստամ­բոլ­ցյա­նը պա­տաս­խա­նեց. «Այդ­պես էր պա­հան­ջում քա­ղա­քա­կան ի­րա­վի­ճա­կը. այն ժա­մա­նակ այդ­պես էր անհ­րա­ժեշտ, հի­մա՝ ու­րիշ կերպ»:


Նման զգաց­մուն­քա­յին-սուտ հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րը հան­րա­հա­վա­քա­յին (փո­ղո­ցա­յին) քա­ղա­քա­կա­նու­թյան հա­մընդ­հա­նուր էյ­ֆո­րիա­յի ժա­մա­նակ ներ­գոր­ծում էին հան­րա­հա­վաք­նե­րի մաս­նա­կից­նե­րի վրա շնոր­հիվ «հո­գե­բա­նա­կան վա­րա­կի» տա­րած­ման, ինչն օգ­տա­գործ­վում էր գի­տա­կան հի­մուն­քնե­րով: Մարդ­կանց հան­րա­հա­վա­քա­յին խմ­բե­րի վրա ներ­գոր­ծե­լու նմա­նա­տիպ հո­գե­բա­նա­կան փոր­ձե­րը հա­ջո­ղու­թյամբ փոր­ձարկ­վում և լայ­նո­րեն կի­րառ­վում էին միու­թե­նա­կան հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րի տա­րած­քում՝ սո­վե­տա­կան պե­տու­թյան ծրագր­ված կոր­ծան­ման գոր­ծըն­թա­ցում:
Հա­յաս­տա­նում, մաս­նա­վո­րա­պես, այդ գոր­ծու­նեու­թյու­նը վերջ­նա­կան ար­դյուն­քում նպաս­տեց հան­րա­պե­տու­թյան ար­դյու­նա­բե­րա­կան հա­մա­լի­րի ոչն­չաց­մա­նը՝ եր­կիրն աս­տի­ճա­նա­բար վե­րա­ծե­լով ագ­րա­րա­յին-սպե­կու­լյա­տիվ կազ­մա­վոր­ման:
(շա­րու­նա­կե­լի)


Ռու­սե­րե­նից թագ­մա­նեց
Դա­վիթ Մկր ՄԱՐԳ­ՍՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 2424

Մեկնաբանություններ