Ռուսաստանի ԱԳ նախարար Սերգեյ Լավրովը կրկին հասկացրել է, որ Ռուսաստանի և ՈՒկրաինայի նախագահների ուղիղ հանդիպումը դեռ բավականին հեռու է։ «Մեր նախագահը բազմիցս ասել է, որ բոլոր հարցերը, որոնք քննարկման կարիք ունեն բարձրագույն մակարդակով, լավ կմշակվեն, իսկ փորձագետներն ու նախարարները կպատրաստեն համապատասխան առաջարկություններ»,- ասել է Լավրովը:               
 

ՍԱՂՄՈՍՆԵՐ

ՍԱՂՄՈՍՆԵՐ
27.10.2009 | 00:00

(սկիզբը՝ նախորդ համարում)

ՍԱՂՄՈՍՆԵՐԻ ԲԱԺԱՆՈՒՄՆ ԸՍՏ ԲՈՎԱՆԴԱԿՈՒԹՅԱՆ
Սաղմոսները 150 երգերից բաղկացած և բազմաթիվ հեղինակների կազմած ստեղծագործություններ են, որոնցից յուրաքանչյուրն ամբողջական ու ավարտուն քնարական երկ է՝ գրված որևէ հայտնի պատմական իրադարձության առիթով, և բովանդակում է կենդանի, հախուռն մտքեր ու զգացմունքներ, որոնք ապրել են դրանց հեղինակները տվյալ պարագաներում: Սաղմոսների ծագման պատմական հանգամանքների բազմազանության պատճառով վերջիններիս բովանդակությունն աչքի է ընկնում մտքերի և զգացմունքների այնպիսի հարստությամբ, որ անհնար է դառնում ըստ բովանդակության դրանց խիստ ու ճշգրիտ բաժանումը որոշակի խմբերի: Հին ժամանակներից ի վեր ուշադրություն է դարձվել Սաղմոսարանի բովանդակության բազմառարկայնության վրա:
Սուրբ Հովհան Ոսկեբերանն այս կապակցությամբ ասում է. «Սաղմոսներից մենք բազմաթիվ օգտակար բաներ ենք սովորում: Դավիթը խոսում է քեզ հետ և՛ ներկայի, և՛ ապագայի, և՛ տեսանելի ու անտեսանելի արարածների մասին, նա սովորեցնում է քեզ բազում բաներ՝ հարություն, Հիսուս Քրիստոս, հանդերձյալ կյանք, արդարների հանգիստ և մեղավորների տառապանք, ինչպես նաև բարոյական և դավանաբանական ուսմունքներ: Մի խոսքով, Սաղմոսարանում անհամար բարիքներ կգտնես: Գայթակղվե՞լ ես` նրանում լավագույն մխիթարությունը կգտնես: Մեղքի մե՞ջ ես ընկել` անհամար բժշկությունների կհանդիպես: Աղքատությունը կամ դժբախտությո՞ւնն է դուռդ ծեծում` բազում հանգրվաններ կտեսնես այնտեղ: Եթե դու արդար ես, այնտեղից ամենահուսալի քաջալերանքը կստանաս, իսկ եթե մեղավոր ես՝ ամենագործուն մխիթարությունը: Եթե քո բարի գործերը քեզ հպարտացնում են, խոնարհություն կսովորես: Եթե գլխիդ արքայական թագ կա կամ մեծ իմաստությամբ ես աչքի ընկնում, ապա սաղմոսները քեզ համեստություն կսովորեցնեն: Եթե դու հարստության ու փառքի տեր ես, սաղմոսերգուն կհամոզի քեզ, որ աշխարհում ոչ մի մեծ բան գոյություն չունի: Եթե քեզ վիշտ է համակել, սփոփանքի խոսքեր կլսես: Եթե տեսնում ես, որ արդարները մեղավորների պես զրկանքների մեջ են, ապա դրա բացատրությունը կստանաս: Եթե տեսնում ես, որ ոմանք այստեղ անարժան ձևով են երջանկությունը վայելում, կսովորես չնախանձել նրանց: Նրա յուրաքանչյուր բառը բովանդակում է մտքերի անհուն ծով» (Մեկնություն Հռոմեացիների թղթի):
Սաղմոսարանի երգերը, իբրև քնարական ստեղծագործություններ, որոնց միջոցով հեղինակները մեզ ծանոթացնում են իրենց ապրածի հետ, միշտ չէ, որ աչքի են ընկնում շարադրանքի խիստ տրամաբանական հաջորդականությամբ և բուն տոնի՝ ձայնաստիճանի հետևողականությամբ: Հաճախ մտքերի շարադրանքի մեջ չեն նկատվում աղերսները, հանդիպում են հանկարծական անցումներ մի առարկայից մյուսին, միևնույն սաղմոսի մեջ շարադրանքի տխուր բնույթը փոխվում է ուրախի և հակառակը (Բ, Դ 8-10, ԻԱ և այլն): Այս կապերի բացակայությունը մտքերի շարադրանքի մեջ հասկանալի է. զգացմունքի անմիջականությունից բխած կենդանի խոսքը և տրամաբանական կապակցվածության դատողական պահանջներն ու մտքերի ձևակերպման ստուգությունը չեն կարող միշտ ներդաշնակության մեջ լինել:
Սաղմոսների միջև, ընդհանուր առմամբ, բնական մերձավորություն է ի հայտ գալիս՝ թե՛ լեզվի, կազմության ու ձևի արտաքին նմանության, թե՛ գաղափարների, զգացմունքների, խնդիրների ու ավանդությունների միասնության մեջ: Այս խմբերի միջև փոխադարձ նմանություններ ու միաձուլումներ առաջացնող կապեր են հաստատվում: Այսպիսին են սաղմոսները: Սրանցից շատերը նախադասության կառուցվածքի ու արտահայտչամիջոցի հարցում նմանվում են իրար թե՛ կառուցվածքով և թե՛ միասնությամբ: Ենթադրվում է, որ միատեսակ ու միանման վիճակները և միևնույն թեմաներն արծարծող սաղմոսները փոխադարձաբար թափանցում են մեկը մյուսի մեջ՝ նոր ճյուղավորումներ առաջացնելով:
Այսպիսով, մենք խոսելու ենք սաղմոսների «խմբերի» մասին: Սակայն այդ խմբավորվածության մասին խոսելու ենք խիստ վերապահությամբ: Բոլոր սաղմոսները դասակարգել փորձողը պետք է գոհանա ենթադրությամբ և անգամ կռահումով: Հենվելով այս վերապահության վրա՝ առաջարկվում է սաղմոսները բաժանել երեք մեծ խմբերի՝ 1) փառաբանության սաղմոսներ, 2) օգնության, վստահության, գոհության աղոթքներ, 3) ուսուցողական սաղմոսներ:
ՓԱՌԱԲԱՆՈՒԹՅԱՆ ՍԱՂՄՈՍՆԵՐ
Այս խումբը ներկայացված է ողջ սաղմոսարանում: Ակնհայտ է, որ այս տիպի սաղմոսները ծիսական նպատակներով են կազմվել և երգվել իսրայելական տոների առիթներով: Հիմքեր կան այս կամ այն սաղմոսը որոշակի տոնի հետ առնչելու համար, բայց մենք խուսափում ենք դա ընդհանրացնելուց ու բոլոր սաղմոսների վրա տարածելուց: Սաղմոսների հստակ ու ակնհայտ խմբային բնույթն արտահայտվում է երկխոսությամբ, երգչախմբի երգեցողությամբ, կրկներգով, բացականչությամբ և «ամեն» ու «ալելուիա» բառերով: Այն արտահայտվում է նաև զանգվածային շքերթի, երթի ու հանդիսավոր ցույցերի ընթացքում՝ պարերով, ծափահարություններով, ծնրադրությամբ ու երկրպագությամբ:
Սովորաբար փառաբանական սաղմոսները միևնույն կերպն ունեն: Առաջին իսկ տներից մենք հայտնվում ենք տարբեր երկարության կրկներգի կամ թեման բացահայտող բացականչության առաջ և տեսնում սաղմոսերգուին մերթ իր անձին, մերթ հավատացյալների համայնքին, մերթ ժողովրդի մնացած խավերին ու բնության տարերքին (ՃԽԸ), անգամ երկնային սպասավորներին (ԻԸ, ՃԽԸ) կանչելիս:
Օրհնեցե՛ք Տիրոջը երկնքից,
Օրհնեցե՛ք Նրան բարձունքներից։
Օրհնեցե՛ք Նրան, Նրա բոլոր հրեշտակներ,
Օրհնեցե՛ք Նրան, Նրա բոլոր զորություններ,
Օրհնեցե՛ք Նրան, արեգակ և լուսին,
Օրհնեցե՛ք Նրան, բոլոր աստղեր ու լույս։
Օրհնեցե՛ք Նրան, երկինքների երկինքներ,
Եվ ջրեր, որ վեր եք երկնքից։
Օրհնեցե՛ք անունը Տիրոջ,
Քանզի Նա ասաց, և դրանք ստեղծվեցին,
Նա հրամայեց, և դրանք հաստատվեցին։
Այս առաջաբանը ցնծության մթնոլորտ ստեղծելու նպատակ է հետապնդում: Բանաստեղծը երբեմն սկզբից ևեթ նշում է փառաբանության դրդապատճառները, որոնք հընթացս շարադրանքի հանգամանալից վերլուծության է ենթարկում: Բանաստեղծությունն ավարտվում է զանազան կերպ. օրինակ՝ առաջաբանի մասնակի կամ ամբողջական կրկնությամբ, դրդապատճառների ամփոփմամբ, օրհնության արտահայտություններից մեկով, աղոթքով և բարեմաղթությամբ: Սակայն գոյություն ունեն այս կաղապարային շրջանակի սահմաններից ելնող տարբերակներ. դա բացատրվում է իրավիճակների ու անձանց փոփոխությամբ. փառաբանությունը կարող է ուղղվել Աստծուն, Սիոնին, Տաճարին և թագավորին:
ՈՒխտի Տիրոջն ուղղված օրհներգությունները մի հավաքածու են կազմում (Ը, ԺԸ, ԼԲ, ՂԹ, ՃԲ, ՃԳ, ՃԺ, ՃԺԲ, ՃԺԳ, ՃԺԶ, ՃԼԴ, ՃԼԵ, ՃԽԴ-ՃԾ, տե՛ս ՀԷ և ՃԴ):
Օրհնի՛ր Տիրոջը, ով իմ անձ,
Եվ իմ բոլոր ոսկորները թող օրհնեն սուրբ անունը Նրա։
Օրհնի՛ր Տիրոջը, ո՛վ իմ անձ, և մի մոռացիր բոլոր պարգևները Նրա,
Ով քավություն է տալիս քո մեղքերին, բժշկում ախտերը քո բոլոր։
Նա, որ քո կյանքը փրկում է ապականությունից,
Քեզ պսակում է ողորմությամբ և գթությամբ,
Որ բարությամբ հագեցնում է ցանկությունը քո,
Եվ քո երիտասարդությունը նորոգվում է արծվի պես։
Ողորմություն ու արդարություն է շնորհում Տերը բոլոր զրկյալներին։
Տերն իր ուղիները ցույց տվեց Մովսեսին և իր կամքը` Իսրայելի որդիներին։
Գթասիրտ, ողորմած է Տերը, համբերատար ու ողորմաշատ։
Տերն իսպառ չի բարկանում և հավիտյան ոխ չի պահում։
Մեր մեղքերի համեմատ չվարվեց մեզ հետ,
Ոչ էլ մեր անօրենության համեմատ հատուցեց մեզ։
Այլ որքան բարձր է երկինքը երկրից,
Այնքան զորեղ է Տիրոջ ողորմությունն իրենից երկյուղ կրողների վրա։
Որքան հեռու է արևելքն արևմուտքից,
այնքան հեռացրեց Նա մեր անօրենությունները մեզնից։
Ինչպես որ մի հայր գթում է իր որդիներին,
այնպես Տերը պիտի գթա իրենից երկյուղ կրողներին։
Նա գիտե կազմվածքը մեր
և հիշում է, որ հող ենք մենք։
Մարդու օրերը խոտի պես են. նա ծաղկում է ինչպես վայրի ծաղիկ։
Երբ փչի քամին, նա կանհետանա,
և նրա տեղն իսկ չի երևա։
Բայց Տիրոջ ողորմությունը հավիտյանս հավիտենից
իրենից երկյուղ կրողների վրա է,
և նրա արդարությունը` որդոց որդի նրանց հանդեպ,
որոնք պահում են ուխտը Նրա,
հիշում նրա պատվիրաններն ու կատարում դրանք։
Տերը երկնքում հաստատեց իր աթոռը,
Նրա թագավորությունը տիրում է բոլորին։
Օրհնեցե՛ք Տիրոջը, Նրա բոլո՛ր հրեշտակներ,
որ հզոր եք ուժով,
կատարում եք խոսքը Նրա, լսում ձայնը Նրա պատգամների։
Օրհնեցե՛ք Տիրոջը, Նրա բոլոր զորքեր,
սպասավորնե՛ր և Նրա կամքը կատարողնե՛ր։
Օրհնեցեք Տիրոջը, Նրա բոլոր գործերը,
ամենուրեք է տերությունը Նրա։
Հոգիդ ի՛մ, օրհնիր Տիրոջը։
Իսրայելն իր հավատքով գովերգում է Միակ, Մշտնջենական, Ամենակարող, Ամենագետ, Արարիչ Աստծուն՝ պատմության Տիրոջը, որ հավատարիմ է Իր իսկ կողմից և Իր համար ընտրած ժողովրդին: Այս փառաբանությունները համայնքի պատասխանն են իր իսկ Տիրոջ խոսքին և ժողովրդի արձագանքը, որն իր պատմության ընթացքում շարունակաբար հանդիպում է Կենդանի Աստծուն՝ իր Առաջնորդին, Դատավորին, Պաշտպանին ու Փրկչին: Պատմական սաղմոսները (ՀԷ և ՃԴ) օրհներգի նման բարեբանում են Նրա «գործերը», «հրաշագործությունները» և «սքանչելիքները», որոնց մենք հանդիպում ենք փրկության պատմության մեջ: Այս աստվածային գործերն ի հայտ են գալիս խոսքերում, նախանշաններում և հայտնություններում, ընդ որում, աստվածային խոսքերը հավասարազոր են գործերին: Այն, ինչը մղում է Իսրայելին փառաբանության, փիլիսոփայական խորհրդածության արդյունք չէ, այլ հոգևոր փորձառության ածանցում:
Սաղմոսերգուները բնության իրենց նկարագրությունների մեջ հակամետ ու ենթակա են իրենց ժամանակի հասկացություններին, ընդ որում, նրանք ավելի հակված են տիեզերքի կրոնական, քան մաքուր բանաստեղծական հայեցողությանը: Մթնոլորտային երևույթները, աստվածային միջամտությունը ծածկող կամ բացահայտող տարվա եղանակների հաջորդական փոփոխությունը և բնությունն անթաքույց վկայում են իրենց Արարչի ներկայության մասին:
«Թագավորության» օրհներգերը (ՂԲ, ՂԵ-ՂԸ) հար և նման են ՈՒխտի Տիրոջն ուղղված օրհներգերին: Դրանք «Սաղմոսաց» գրքում են ընդգրկվել շնորհիվ իրենց առանձնահատուկ մերձավորության, համապարփակ բնույթի և մի քանիսի մեջ առկա «Տերը թագավորեց» (ՂԲ 1, ՂԵ 10, ՂԶ 1 և ՂԸ 1) բարձրագոչ բացականչության: Օրհներգությունները ոգևորությամբ բարեբանում են Իր գահին բազմած Թագավորին՝ Իսրայելի դատավորին և բոլոր ժողովուրդների Տիրոջը: Անկասկած, դրանք կազմվել են պաշտամունքի շրջանակներում (ՂԵ 8-9 և ՂԸ 5): Ցնծություն է հորդում նրանցից, ինչպես հորդում է թագադրման օրը. Իսրայելը, ժողովուրդները, կղզիները և բովանդակ տիեզերքի տարրերը փառաբանական խոսքեր են բացականչում: Հետաքրքիր է իմանալ՝ արդյո՞ք այս սաղմոսները, որոնք, ըստ որոշ մեկնաբանների, նման են օծման օրհներգություններին, հայտնի ծեսերի մաս են կազմել. օրինակ՝ Տաղավարահարաց տոն, Երուսաղեմի տոն և Նոր տարվա տոն: Պատասխանը ստույգ չէ, քանզի որոշ մեկնաբաններ դրանց և Եսայի մարգարեի գրքի վերջին մասի միջև (Եսայի ԾԲ 7) աղերսներ, իսկ ոմանք այս «նոր» օրհներգությունների մեջ վախճանաբանական շերտեր են տեսնում (ՂԵ 1 և ՂԷ 1): Բայց ընթացիկ պահն իսրայելական պաշտամունքի մեջ ներկա դարձած անցյալ է, իսկ ապագան՝ կանխված: Այս ծեսերը, անցյալը կյանքի կոչելու իրենց կարողությամբ, հույս ու ակնկալիք են ներշնչում:
Ինչ վերաբերում է Սիոնի երգերին, ապա նրանք բարեբանում են Երուսաղեմն ու Տաճարը (ԽԵ, ԽԷ, ՀԵ, ՁԳ, ՁԶ, ՃԻԱ, տե՛ս ԻԳ, ԿԷ և ՃԼԱ): Նրանք Սիոնին վերապահում են փառահեղ հատկանիշներ` Դավթի տոհմի մայրաքաղաք, կրոնական կենտրոն, Բարձրյալի ամենասուրբ բնակատեղի և Մեծ Թագավորի քաղաք: Ի վերջո, այս փառաբանությունների շղթան հասցեագրված է Իրեն՝ Տիրոջը: Նա է Սիոն լեռն ընտրել իբրև Իր գահանիստ վայր ու Իր հանգստատեղի: ՃԼԱ սաղմոսը, հավանաբար, ձոնված է քաղաքի և նրա թագավորի ընտրության հիշատակի ոգեկոչմանը: ԿԷ սաղմոսի հեղինակը հին օրհներգություններից փոխառած անորոշ հուշերով ծանրաբեռն վիպերգական ոճով պատմում է դեպ իր վերջին հանգրվանը շարժվող ՈՒխտի տապանակի հանդիսավոր երթի մասին:
Ամենակարողի մշտական ներկայությունն այս քաղաքի կայունության ու անվտանգության առհավատչյան է, ինչը քաղաքը վերածում է անառիկ ամրոցի: Այստեղից է սկիզբ առնում ժողովրդի կատարյալ հանգստությունը նույնիսկ ամենաճգնաժամային պահերին: Սիոնի երգերը քաղաքին՝ ժողովուրդների մայրաքաղաքին (ՁԶ) իդեալական կատարելություն հաղորդելու նախնական ձևերն են:
Աստիճանների սաղմոսների հավաքածուն (ՃԺԹ-ՃԼԳ) ներշնչանքի նույն աղբյուրից է կյանքի կոչվել: Միշնայում գրված է, որ ղևտացիներն այս օրհներգությունները երգում էին Նականորի դռան 14 աստիճանների վրա: Ենթադրվում է նաև, որ ուխտագնացները Երուսաղեմ «բարձրանալիս» այս սաղմոսներն էին երգում: Այս սաղմոսները, ինչքան էլ իրար մոտ լինեն, տարբեր գրական սեռերից են կազմված և բազմազան թեմաներ են շոշափում: Դրանք մեծ մասամբ կարճ են:
Եթե «Թագավորության սաղմոսները» բարեբանում են ամենաիդեալական Թագավորին, այսինքն՝ Տիրոջը, ապա արքայական սաղմոսները մեծարում են ժամանակավոր միապետության տիրակալներին (Բ, ԺԷ, ԺԹ, Ի, ԽԴ, ՀԱ, ՁԸ, Ճ, ՃԹ, ՃԼԱ և ՃԽԳ): Արքունիքում ու Տաճարում հանդիսությունները կազմակերպվում էին թագադրության, օծման, գահակալության, թագավորի ամուսնության, պատերազմ գնալու և հաղթանակի կամ փորձության ու հաջողության առիթներով: Օրհներգությունները փոխվում էին իրադրության փոփոխության համեմատ. թագավորի ու նրա տոհմի մեծարում, գոհություն, աղաչանք, պաղատանք, մարգարեություն և այլն: Այս օրհներգություններն աչքի են ընկնում կառուցվածքի, թեմայի և արքունիքի արարողակարգերի ազդեցությունը կրող ոճի հարուստ բազմազանությամբ: Նմանության եզրեր են նշմարվում դրանց և իրական միջավայրի՝ արքունիքի ու այն անձի՝ թագավորի միջև, որին ուղղված են սաղմոսները: Ազգի առաջնորդի մեծարումը վերագրվում է Տիրոջը, ՈՒմ անունից կառավարվում է այս ժողովուրդը: Թագավորն Աստծու որդեգրած զավակն ու ժառանգն է: Տիրոջ Մեսիան՝ Օծյալը, նստած է Բարձրյալի աջ կողմում և օգտագործում է Դավթի հավիտենական գահի կայունությունը, իսկ այդ գահը միաժամանակ «Իսրայելում Տիրոջ թագավորության գահն» է (Ա Մնաց. ԻԸ 5): Հաճախ են այս սաղմոսները խոսում Նաթանի ձեռամբ Դավթին տրված խոստման մասին (Բ 6-8, ԽԴ 7, ՁԸ 4-5):
Արքայական, թագավորության և Սիոնի երգերի միջև սերտ աղերսներ կան: Բոլոր այս սաղմոսներն իրենց մեջ կատարածի՝ վախճանի խոստում են պարունակում. դա Մեսիայի ակնկալիքն է, Աստծու վերջնական թագավորության ակնկալիքը և իդեալական քաղաքի սպասումը:
(շարունակելի)
Տպագրության պատրաստեց
Գրիգոր ԴԱՐԲԻՆՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4941

Մեկնաբանություններ