Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Հանրաքվեն իշխանություն-ընդդիմություն պայքար չէ, այդ պայքարը 2017-ին է լինելու»

«Հանրաքվեն իշխանություն-ընդդիմություն պայքար չէ, այդ պայքարը 2017-ին է լինելու»
06.11.2015 | 00:19

«Իրատեսի» հարցերին պատասխանում է ԱԺ փոխնախագահ ԷԴՈՒԱՐԴ ՇԱՐՄԱԶԱՆՈՎԸ:

«ՆԵՐԹՈՒՐՔԱԿԱՆ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ԻՐԱՎԻՃԱԿԻ ՎՐԱ ՄԵԾ ԱԶԴԵՑՈՒԹՅՈՒՆ ԿՈՒՆԵՆԱՆ
ՏԱՐԱԾԱՇՐՋԱՆԱՅԻՆ ԶԱՐԳԱՑՈՒՄՆԵՐԸ»


-Թուրքիայի խորհրդարանական ընտրություններն արդյունքների տեսակետից ի՞նչ ինտրիգ ու ի՞նչ անակնկալ ունեին:
-Նախորդ ընտրությունների արդյունքներով Թուրքիայում ստեղծվեց մի իրավիճակ, երբ նախագահ Էրդողանը չէր կարողանում կառավարություն ձևավորել և ստիպված էր արտահերթ ընտրությունների գնալ: Հունիսից հետո փորձագիտական դաշտում երկու կարծիք կար: Առաջինը՝ Էրդողանն ամեն գնով կփորձի կառավարություն կազմել, թեկուզ փոքրամասնության միջոցով, երկրորդ՝ Էրդողանը ժամանակ կձգի, հնարավորինս կապակայունացնի երկիրը ու ապակայունացման միտումների պատճառ կանվանի կառավարության բացակայությունը: Աշխատեց երկրորդ տարբերակը: Երբ Թուրքիայում փաստացի չկար իշխող մեծամասնություն, վերջին տարիների համար աննախադեպ իրավիճակներ ստեղծվեցին՝ ահաբեկչություններ եղան, Անկարան գլոբալ փորձեր կատարեց մեկ դեպի Ռուսաստան գնալու, մեկ դեպի ԵՄ: Էրդողանին հաջողվեց օբյեկտիվ ու սուբյեկտիվ հանգամանքներն օգտագործելով՝ ԱԶԿ-ի կողմը բերել չկողմնորոշված ընտրողներին և այն ընտրազանգվածին, որ ցանկանում է ապրել կայուն երկրում, վախենում է երկրի մասնատումից ու Քրդստանի ստեղծումից: Այսպես Էրդողան-Դավութօղլու տանդեմը ստացավ միակուսակցական կառավարություն ձևավորելուն պակասող տոկոսները: Իհարկե, դա անսպասելի չէր:
-Էրդողանը հաղթեց` շեշտադրելով ազգայնականությունը: Այդ ալիքի վրա իշխանության եկած ԱԶԿ-ն կարողանալո՞ւ է Թուրքիան վերադարձնել կայունության դաշտ:
-Բարդ է լինելու, իհարկե: Խորհրդարան է մտել նաև քրդամետ կուսակցությունը, և ընդդիմությունը ներկայացնելու է իր օրակարգը: Ներթուրքական քաղաքական իրավիճակի վրա մեծ ազդեցություն կունենան տարածաշրջանային զարգացումները՝ թուրք-իրանական, թուրք-ռուսական, թուրք-ամերիկյան, ԵՄ-Թուրքիա, թուրք-սիրիական, թուրք-հունական հարաբերությունները, միգրանտների խնդիրը: Ժամանակ է պետք:
-Էրդողանը հունիսյան ընտրություններից առաջ ուզում էր, որ երկիրը վերադառնա նախագահական կառավարման, նրան պետք է խորհրդարանի ձայների երկու երրորդը, որը չունի, կարո՞ղ է քեմալականների հետ դաշնակցել, թե՞ հանրաքվեի կդիմի:
-Տեսականորեն բոլոր սցենարները հնարավոր են: Հազիվ թե հիմնական ընդդիմադիր ուժը զիջումների գնա այդ հարցում, որովհետև կկորցնի ընտրողների վստահությունը: Այս քաղաքական իրավիճակում դժվար թե Էրդողանը նախաձեռնի որևէ քայլ այդ ուղղությամբ, նա կսպասի հարմար պահի: Այսօր նրա թիվ մեկ խնդիրը երկրում կայունության վերականգնումն է. կստացվի՞՝ կանցնի հաջորդ քայլին:
-Տնտեսագետները հունիսյան ընտրություններից առաջ նշում էին, որ Թուրքիայում նվազել է տնտեսական աճը՝ համեմատած Էրդողանի իշխանության առաջին տարիների հետ, կկարողանա՞ Թուրքիայի նախագահը տնտեսական աճը վերականգնել:
-Դա պայմանավորված է տարածաշրջանային զարգացումներով: Տարիներ առաջ չկային ռազմական բախումներ, չկար սիրիացի միգրանտների հոսքը, ահաբեկչական գործոնն այդքան մեծ չէր: Շատ կարևոր են ազգային փոքրամասնությունների հետ փոխհարաբերությունները և հատկապես քրդական խնդիրը: Բոլոր այս հարցերը չէին կարող չազդել տնտեսական աճի վրա: Այսքան բացասական միտումներով Թուրքիան չէր կարող պահպանել տնտեսական աճի տեմպերը: Մի մոռացեք, որ Թուրքիան ուղղակի ներգրավված է սիրիական կոնֆլիկտի մեջ:
-Եթե Թուրքիային հաջողվի հաղթահարել ներքին խնդիրները, Իրանի պատժամիջոցների վերացումից հետո, նույնիսկ շիա-սուննի հարաբերությունները մի կողմ թողած, չե՞ք կարծում, որ Թեհրանը դառնալու է Անկարայի մրցակից:
-Միանշանակ: Իրանը շատ մեծ ազդեցություն ունի տարածաշրջանում և լուրջ դերակատարում իր բնական ու քաղաքական ռեսուրսներով՝ նավթ, գազ, ժողովրդագրական աճ, բանակ: Իրանը տարածաշրջանի միակ պետությունն է, որ երբեք չի կորցրել պետականությունը, իսկ դա խոսուն փաստ է: Ոչ Ռուսաստանի, ոչ Արևմուտքի շահերից չի բխում, որ տարածաշրջանում լինի մուսուլմանական երկրներից մեկի գերակայություն, գերտերությունները փորձելու են պահել կողմերի հավասարակշռությունը: Սուննի-շիա հարաբերություններն էլ հաշվի առնելով՝ նրանց մրցակցությունը ոչ միայն քաղաքական ու տնտեսական է, այլև քաղաքակրթական: Պատժամիջոցների վերացումից հետո Իրանի դերակատարումը բնականաբար մեծանալու է, առաջիկա տարիներին կտեսնենք նոր Իրան՝ ավելի մեծ հնարավորություններով:
-Առաջիկա տարիներին կարո՞ղ ենք տեսնել նաև Իրան-Հայաստան նոր հարաբերություններ՝ ելնելով ՀՀ նախագահի Վրաստան կատարած այցի օրակարգից:
-Այո, հաշվի առնելով նաև Իրանի փոխնախագահ Էսհաղ Ջահանգիրիի այցը Երևան: Իրանը մշտապես եղել է Հայաստանի կարևորագույն գործընկերներից մեկը, քաղաքական ու առևտրատնտեսական հարաբերությունների զարգացումն Իրանի հետ շատ կարևոր է: Ղարաբաղի հիմնահարցում Իրանը մշտապես ունեցել է հավասարակշռված դիրքորոշում: Ադրբեջանը և Թուրքիան որոշ դեպքերում ցանկացել են կոնֆլիկտին կրոնական երանգավորում տալ, Իրանի հավասարակշռված դիրքորոշումը կանխել է: Շատ կարևոր է Իրան-Հայաստան երկաթուղու կառուցումը: Բոլորովին այլ իրավիճակ կլինի տարածաշրջանում, երբ Իրանից լրիվ հանվեն պատժամիջոցները, կարգավորվեն ռուս-վրացական հարաբերությունները:
-Հավանական համարո՞ւմ եք, որ Իրան-Հայաստան-Վրաստան-Եվրոպա գազատարը գործի՝ ինչպես քանիցս առաջարկել է Իրանը, որը շատ ձեռնտու է Հայաստանին:
-Ես տնտեսագետ չեմ և չեմ կարող այդ հնարավորությունները գնահատել:
-Իսկ քաղաքականապես հնարավո՞ր է:
-Քաղաքականությունը հնարավորինի արվեստն է, ոչ մի տարբերակ չպետք է բացառել, ինչն այսօր անհնար է թվում, վաղը կարող է իրավիճակի փոփոխությամբ հնարավոր դառնալ: Պետք է մտածել այն լուծումների ուղղությամբ, որոնք օգուտ կտան Հայաստանին:

«ԱԴՐԲԵՋԱՆՆ ՈՒՆԻ ԲԱԶՈՒՄ ՊՐՈԲԼԵՄՆԵՐ, ՈՐՈՆՑԻՑ ՇԵՂԵԼՈՒ ՀԱՄԱՐ ՊԵՏՔ Է ԹՇՆԱՄԻ»


-Ադրբեջանում ևս խորհրդարանական ընտրություններ էին, ընդդիմությունը և բոյկոտեց, և արդյունքները չի ճանաչում: Արդա՞ր է:
-Ադրբեջանի ընտրությունները հիշեցնում են ԽՍՀՄ-ի ընտրությունները՝ կար մեկ կուսակցություն, ու կային դիսիդենտական շարժումներ: Ժողովուրդը դժգոհ էր, բայց ուրիշ կուսակցություն չկար. պիտի գնար, եղածն ընտրեր: Ադրբեջանը լրիվ հեռացել է ժողովրդավարությունից, և դա միայն իմ գնահատականը չէ. հիշեք պետդեպարտամենտի հայտարարությունը, եվրոպական կառույցների:
-Քաղաքական փոփոխություններ ընտրություններից հետո հնարավո՞ր են:
-Ադրբեջանում իշխում է Ալիևների կլանը, այս ընտրությունները նրանց իշխանությունը մի քանի տարով ևս երկարացրին: Մենք ականատես ենք Ադրբեջան-Արևմուտք հարաբերությունների սառեցման, իհարկե, տնտեսական շահերը մնում են, բայց շատ մեծ հարված էր Ադրբեջանին, երբ եվրոպական կառույցները դիտորդներ չուղարկեցին ընտրություններին: Անիմաստ է վիրահատել մի հիվանդի, որ դատապարտված է մահվան: Դիտարկեն-չդիտարկեն՝ ժողովրդավարությունն Ադրբեջանում մեռնում է: Սա ապտակ էր Բաքվին, որ իրենք փորձում են ի նպաստ օգտագործել:
-Գուցե Ալիևի համար ավելի մեծ սպառնալիք է ԻՊ-ի շարքերում կռվող ադրբեջանցիների հնարավոր վերադա՞րձը:
-Բոլոր դեպքերում այդ սպառնալիքն էլ կա, բայց կա և ազգային փոքրամասնությունների խնդիրը՝ լազեր, լեզգիներ, քրդեր: Ադրբեջանում չկա ընդդիմություն, ընտրությունները այդ երկրում պայմանական են: Եթե մարդիկ արժեք են համարում ամենամեծ դրոշ ունենալը, ռուս քաղաքագետի հարցազրույցն են սրբագրում, ինչ է, թե ասել է, որ հայկական սփյուռքն ուժեղ է, հայերը ԽՍՀՄ-ում ավելի լավ էին ապրում, քան Ադրբեջանը, որ Հեյդար Ալիևն էր ղեկավարում, ի՞նչ սպասես: Դժվար է ասել՝ ինչ կլինի, որովհետև տրամաբանությունը չի աշխատում, պիտի կարողանաս իրենց նման մտածել: Բնականաբար, բոլորս էլ ուզում ենք, որ մեր հարևանը ժողովրդավար լինի, կանխատեսելի, օրենքներով ապրող, սպառնալիք չներկայացնի:
-Ընտրություններից առաջ ասում էին, որ կառավարության փոփոխություններ են սպասվում, այդ թվում` արտգործնախարարի: Դա կարո՞ղ է անդրադառնալ ԼՂ հիմնահարցի վրա:
-Չեմ ուզում Մամեդյարովի դերակատարումը նսեմացնել, բայց Մամեդյարով, թե Մամեդով կլինի, Ադրբեջանը Իլհամ Ալիևի գծով է շարժվում: Ադրբեջանն ունի բազում պրոբլեմներ, որոնցից շեղելու համար պետք է թշնամի: Ադրբեջանը չունի ազգային գաղափարախոսություն, նրանց գաղափարախոսությունը հակահայկականությունն է, որի գերին են դարձել: Անկախացումից հետո Ադրբեջանը իր ֆինանսական, ռազմական, տնտեսական, գաղափարական ռեսուրսները ծառայեցնում է հակահայ մտածելակերպ դաստիարակելու համար: Անձրև է գալիս՝ հայերն են մեղավոր, չի՞ գալիս՝ հայերն են մեղավոր, ֆուտբոլում պարտվում են՝ հայերն են մեղավոր, նավթի գներն իջան՝ հայկական լոբբին արեց, եվրոպացիները քննադատում են՝ հայերն են դրդում: Հայերի ուրվականն ամենուր է, շատ բարդ է այդ պայմաններում որևէ լուրջ քննարկում: Տեսե՞լ եք, որ Հայաստանի նախագահը խորհրդակցություն հրավիրի և հիսուն րոպե խոսի Ադրբեջանի մասին: Բայց դա ուղղվելու է հենց իրենց դեմ՝ եթե սերունդ ես հակահայկականության գաղափարով դաստիարակել, վաղը ինչպե՞ս ես փոխզիջման գնալու:
-Ինչո՞ւ միջազգային ճնշումները Ադրբեջանի նկատմամբ ռեալ պատժամիջոցների չեն վերածվում, երբ բոլորն էլ ամեն ինչ գիտեն:
-Քանի դեռ Մինսկի խմբի համանախագահները իրերն իրենց անուններով չեն կոչել, ոչ միայն չեն նպաստում իրավիճակի բարելավմանը, այլև հավասարության նշան դնող հայտարարություններով վտանգում են բանակցությունների կառուցողական հունը: Պատկերացրեք՝ համանախագահները Ղարաբաղից գնում են Ադրբեջան, ու նրանց վրա կրակում են, պարզ երևում է՝ որտեղից, բայց ԱՄՆ համանախագահը Թվիթերում գրում է՝ անհայտ վայրից մեզ վրա կրակեցին, ինչպե՞ս անվանել: Լուսնի վրայի՞ց կրակեցին, ո՞րն է «անհայտ վայրը»: Հայե՞րն են մեղավոր, հայերին ասեք, ադրբեջանցինե՞րը՝ նրանց ասեք: Ինչպե՞ս է լինում, որ Բաքվում Եվրոպական խաղեր են, կրակոցներ չկան, Ադրբեջանում ընտրություններ են, կրակոցներ չկան: Ադրբեջանին խաղաղություն է պետք, խաղաղություն է լինում, կռիվ է ուզում՝ կռիվ է լինում: Սա ի՞նչ է նշանակում: Ե՞րբ է ՀՀ նախագահն ասել՝ շփման գծից դիպուկահարներին հանեք, ինչո՞ւ է Բաքուն մերժում: Թող համանախագահները ոչ Հայաստան գան, ոչ Ղարաբաղ գնան, թող Բաքու գնան ու ասեն՝ մինչև դիպուկահարներին չհանեք շփման գծից, գործը առաջ չի գնա: Ես չեմ ուզում համանախագահներին մեղադրել, նրանց դերակատարումը շատ կարևոր է, ու մենք դրական ենք գնահատում, բայց քանի դեռ ճշմարտությունը չի ասվում, Ադրբեջանը կրկնում ու կրկնելու է իր սադրիչ գործողությունները:


«ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ ԻՇԽԱՆՈՒԹՅՈՒՆՆ ԷԼ, ԸՆԴԴԻՄՈՒԹՅՈՒՆՆ ԷԼ ՁԵՎԱՎՈՐՎՈՒՄ ԵՆ
ԸՆՏՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ԸՆԹԱՑՔՈՒՄ»


-Դառնանք ներքաղաքական օրակարգին՝ դեկտեմբերի 6-ին ժողովուրդը կգնա՞ հանրաքվեի, թե՞ Սահմանադրություն փոխելը նախագահական կամ խորհրդարանական ընտրություն չէ:
-Կարծում եմ՝ որոշիչ դեր ունի քարոզարշավը, ավելի պարզ կլինի նոյեմբերի 10-20-ից հետո: Ես ամեն շաբաթ մարզերում եմ լինում՝ ժողովուրդը հետաքրքրված է, բայց բավարար տեղեկացված չէ: Ժողովրդին պետք է բացատրել, որ յուրաքանչյուր հայի ճակատագրի հետ կապված հարց է լուծվում:
-Ինչո՞վ է Սահմանադրությունը կապված յուրաքանչյուրի ճակատագրին:
-Ամեն ինչով: Այդքան ասում են՝ կոռուպցիա: Կոռուպցիայի դեմ պայքարելու ձևերից մեկն էլ անցումն է խորհրդարանական կառավարման: Ընդդիմությունը կարող է վերահսկել Վերահսկիչ պալատի նախագահի ընտրությունները, գլխավոր դատախազի, մարդու իրավունքների պաշտպանի: Տասը տարի է՝ ընդդիմությունը մեզ մեղադրում է՝ ինչ Սերժ Սարգսյանը որոշում է, ՀՀԿ-ն խորհրդարանում հաստատում է, մենք ի՞նչ ունենք, որ ինչ անենք: Սահմանադրության նախագիծը սահմանում է ընտրությունները ձայների երեք հինգերորդով, ՀՀԿ-ն մենակ չի անցկացրել բոլոր կարևորագույն պաշտոնների ընտրությունները, սահմանադրական օրենքները առանց ընդդիմության:
-Հայաստանում տեսնո՞ւմ եք այդ ընդդիմությունը:
-Հայաստանում իշխանությունն էլ, ընդդիմությունն էլ ձևավորվում են ընտրությունների ընթացքում: Դուք հիշո՞ւմ եք, որ վարչապետը գա խորհրդարան՝ հաշվետվության: Ոչ թե կառավարության ծրագրի հաստատման, այլ հաշվետվության, որ կարող է ընդունվել, կարող է չընդունվել: Ցանկացած նախարարի խորհրդարանը կարող է անվստահություն հայտնել, եթե համարի, որ արդյունավետ չի աշխատում: Վա՞տ է: Մարդիկ Բաղրամյանում միտինգ էին անում, բայց հնարավորություն չունեին հարցը խորհրդարան հասցնել, հիմա հնարավորություն է տրվում, որ ժողովուրդը համապատասխան թվով ստորագրությունների դեպքում հարցը ԱԺ օրակարգ մտցնի: Վա՞տ է: Բոլոր ընտրություններում ասում էին՝ իշխանությունը +41 բոնուս ունի մեծամասնական ընտրակարգով, ժողովրդի ձայնը լսելի չէ, մեծամասնական ընտրակարգը հանում ենք, վա՞տ է: Մենք ասում ենք՝ ժողովրդավարությունը մեծամասնության իշխանությունն է, որը հաշվի է նստում փոքրամասնության առաջարկների ու կարծիքի հետ: Վա՞տ է: Դժգո՞հ եք Իշխան Զաքարյանի աշխատանքից, նշանակեք Իշխան Իշխանյանին, Շարմազանովից դժգո՞հ եք, ԱԺ փոխնախագահներից մեկը ընդդիմության ներկայացուցիչը կլինի, Շարմազանովը ԱԺ կանոնակարգը կխախտի՞, թող նա անջատի Շարմազանովի խոսափողը: Վա՞տ է: ԱԺ փոխնախագահը ԱԺ-ն իրավունք ունի ներկայացնել արտասահմանում, պատվիրակություններ տանել, ԱԺ օրակարգի ձևավորմանը մասնակցել, եթե սա չէ իշխանությունը, ո՞րն է: Թե՞ ուզում են՝ ամբողջությամբ իշխանությունը տանք իրենց, ասենք՝ մենք էլ ձեզ ծառա՝ կառավարեք: Արդեն չեմ ասում դատարանների անկախության մասին: Այս ամենը ժողովրդին պիտի ներկայացվի, պիտի բացատրվի, որ ռեալ ընտրություն ունենա:
-Եթե այնուամենայնիվ, ժողովուրդը հանրաքվեում «ոչ» ասաց, ի՞նչ հետևանքներ կարող է ունենալ ժողովրդավարության առումով:
-Կանցնի, թե չի անցնի Սահմանադրության փոփոխությունների նախագիծը, կորոշի ժողովուրդը դեկտեմբերի վեցին: Մենք կողմնակից ենք բարեփոխումներին ու մեզ համար շատ կարևոր է սահմանադրական հանրաքվեի որակը: ՀՀ նախագահը ԵԺԿ Մադրիդի գագաթնաժողովում եվրոպական դիտորդներին Հայաստան հրավիրեց, հանրաքվեի կազմակերպման ժողովրդավարական չափանիշների համապատասխանության համար: Ժողովրդի կամքն է կարևորը՝ ինչպես որոշեց, այնպես կլինի: Սա իշխանություն-ընդդիմություն պայքար չէ, իշխանություն-ընդդիմություն պայքարը 2017-ին է լինելու, հանրաքվեն իշխանափոխության կամ իշխանության ամրապնդման կոնցեպտի մեջ չպետք է դիտարկել, սա հանրաքվե է, որ շատ ավելի ընդգրկուն հասկացություն է, քան իշխանություն-ընդդիմություն պայքարը:


Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1231

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ