Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Որևէ գլոբալացում մարդուն չի կտրի ինքն իրենից, ուրեմն` իր Աստծուց

Որևէ գլոբալացում մարդուն չի կտրի ինքն իրենից, ուրեմն` իր Աստծուց
27.03.2018 | 00:45

Մարտի 22-ին Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի Վաչե և Թամար Մանուկյանների Մատենադարանում անցկացվեց «Ավանդական արժեքներն ու արդի մարտահրավերները» հայ-ռուսական երրորդ համաժողովը` այս անգամ թիրախում ունենալով երիտասարդներին ու լրատվամիջոցներին` իբրև և արժեքների, և մարտահրավերների կրող: Գուցե տարօրինակ էր, գուցե օրինաչափ, որ երկու տասնյակ ելույթներում հրատապ հարցերն ու առաջարկները բարձրաձայնում էին հոգևորականները, իսկ աշխարհիկ բանախոսները, որպես կանոն, իրենց խոսքը սկսում էին «ԽՍՀՄ-ի փլուզումից հետո հետխորհրդային տարածքում առաջացան բազում մարտահրավերներ…» բառերով ու մնում էին 20-րդ դարի շրջագծում` ԽՍՀՄ-ի փլուզումը ներկայացնելով համատիեզերական մասշտաբի ողբերգություն: Իհարկե, տրենդը հասկանալի է քաղաքական առումով, բայց արդարությունը հուշում է, որ 20-րդ դարում հայերիս մեծագույն ողբերգությունը 2015-ի ցեղասպանությունն է, իսկ համատեղ անցյալում` Երկրորդ համաշխարհային պատերազմը` միայն ԽՍՀՄ-ում 20 միլիոն, գուցե ավելի, զոհերով: ՈՒ դա վիճարկելի փաստ չէ: ԽՍՀՄ-ի փլուզումից երեք տասնամյակ հետո բոլոր հնարավոր ու անհնար խնդիրներն անվանել այդ իրադարձության հետևանք, մեղմ ասած, նշանակում է իրականությունը չտեսնել ու խուսափել ներկայից: Եվ այդ պարագայում ամեն ինչ դառնում է մարտահրավեր ու սպանում է որևէ հեռանկար: Սա` ի դեպ: Իսկ ընդհանրապես` նման համաժողովները շատ հետաքրքիր են հայ-ռուսական հարաբերությունները հասկանալու ու գնահատելու տեսակետից:


Համաժողովին իր ողջույնի խոսքն էր ուղարկել Հայաստանում ՌԴ դեսպան Իվան Վոլինկինը, որ բարձրաձայնեց նրա խորհրդական, դեսպանորդ Անդրեյ Իվանովը: Վոլինկինի գնահատականով` վեհաժողովի թեման չափազանց կարևոր է ոչ միայն Ռուսաստանի ու Հայաստանի համար, այլև համաշխարհային հանրության: Ռուս ուղղափառ և Հայ առաքելական եկեղեցիները դարեդար եղել են համամարդկային արժեքների պաշտպաններ ու պահապաններ: Դեսպանը համոզված է, որ այսօր ավանդական ու բարոյական արժեքներն ուղղակի կապված են գլոբալ զարգացման հեռանկարի հետ: Որոշ ՀԿ-ներ ու նույնիսկ պետություններ փորձում են փլուզել հիմնարար ինստիտուտները` ամուսնության, ընտանիքի, և հասարակությանը պարտադրում են կեղծ գաղափարներ: Նյութական բարեկեցության հետևից ընկնելով հասարակությունն ու նրա առանձին հատվածները կորցնում են ուղենիշները, ժողովուրդը դադարում է ժողովուրդ լինել` վերածվելով մարդկանց խմբերի, որ չեն գնահատում իրենց մշակույթը, պետությունը, իշխանությունը, խարխլվում են պետության տնտեսական ու քաղաքական կառույցները: Իվան Վոլինկինը ժամանակակից հասարակության առաջնահերթ խնդիրն է համարում ավանդական մշակութային, բարոյական ու հոգևոր արժեքների պաշտպանությունը: «Պետության հաջողությունը մեծապես կախված է իշխանության ու հասարակության համատեղ դիմակայությունից օտարածին իդեալներին: Ռուս և հայ ժողովուրդները միշտ բաց ու շահագրգիռ են եղել մշակույթների փոխներթափանցմամբ: Վերջին տարիներին մեծ աշխատանք է կատարվել երիտասարդության հոգևոր-բարոյական և հայրենասիրական դաստիարակության, հոգևոր կապերի ամրապնդման ու տարածաշրջանում խաղաղության ու կայունության համար»` փաստում էր դեսպանը: «Մենք ոչ մեկին չենք պարտադրում ու չենք դատապարտում մեր արևմտյան գործընկերներին, որ նրանք հրաժարվել են իրենց դարավոր քրիստոնեական արժեքներից: Դա նրանց ազատ ընտրությունն է: Թույլ տվեք մենք էլ մեր ընտրությունն անենք»` պաթետիկ կոչ էր արել դեսպանը, որ ավարտում է դիվանագիտական առաքելությունը Հայաստանում:


Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի սոցիալական գրասենյակի տնօրեն տեր Մարկոս քահանա Մանգասարյանը միանգամից սահմանեց, որ մենք ապրում ենք պոստմոդեռնիզմի դարաշրջանում, երբ չկան բացառիկ արժեքներ ու ճշմարտություններ, և դա սխալ է ու անթույլատրելի: Նա հիշեցրեց Հիսուսի խոսքերը` «Ես եմ ճանապարհը, ճշմարտությունը և կյանքը» և իբրև Հայ առաքելական եկեղեցու զավակ ու հոգևորական` իր ուրախությունը հայտնեց, որ կազմակերպվում են նման համաժողովներ հայ ու ռուս հոգևորականների մասնակցությամբ: «Եթե պիտի խոսենք ճշմարտության, ավանդական արժեքների մասին, մարտահրավերներին դիմակայելու մասին, ես անկարող եմ այդ խոսակցությանը մասնակցել` առանց եկեղեցու ճշմարտությունը բարձրաձայնելու: Ի՞նչ կապ ունի այդ ամենը զանգվածային լրատվամիջոցների հետ: Մեր իրականության մեջ` ամենաուղիղ: Խնդրանք ու հորդոր լրագրողներին` ձեր առաքելությունը պարզապես հայելային արտացոլումը չէ իրականության: Քրիստոնեությունն ասում է` այս աշխարհի իշխանը չարն է, եթե պարզապես իրականության հայելային արտացոլանքն ենք տալու, մենք ոչինչ չենք տալու: Լրատվամիջոցների գլխավոր նպատակը հասարակությանը առաջ մղելն է, բարոյական արժեքների վերարծարծումն է»` հուշեց ու հորդորեց տեր Մարկոս քահանա Մանգասարյանը: ՌԴ Դաշնային ժողովի միջազգային գործերով հանձնաժողովի նախագահ Կոնստանտին Կոսաչովը ևս իր ուղերձն էր հղել:

Նա նշել էր, որ համաժողովի վայրն արդեն տրամադրում է խոր ու խորիմաստ դատողությունների հրատապ խնդիրների շուրջ: Այդպիսի խնդիրներ նա համարում է Ռուսաստանի ու Հայաստանի ժողովուրդների ավանդական արժեքներին ուղղված մարտահրավերները, ընդհանուր քաղաքակրթական տարածքի ամրապնդումը, երիտասարդների հոգևոր-բարոյական դաստիարակությունը: Գլոբալացման ու տեղեկատվական տարածքի զարգացման դարաշրջանում ավանդական արժեքների պաշտպանության թեման հատկապես արդիական է: Կարևոր է ոչ միայն քննարկել, թե ինչպես են լրատվամիջոցները ներգործում երիտասարդների հոգևոր-բարոյական կողմնորոշիչների վրա, այլև կոնկրետ առաջարկներ մշակել օտարածին արժեքներին դիմակայելու համար, որ նպատակ ունեն խարխլել դարավոր ավանդույթները:


Գյումրիում Մոսկվայի և Համայն Ռուսիո պատրիարքական տարածքի վանահայր արխիմանդրիտ Անդրեյը (Վաց) կարծում է, որ կրոնը պետք է անմիջական մասնակցություն ունենա ավանդական արժեքների ձևավորմանը: «Ի՞նչ է կրոնն ընդհանրապես: Մենք հաճախ ենք բառն օգտագործում առանց մտածելու: Բառը լատիներեն realige բառից է, որ նշանակում է միացնել, այդ պատճառով կրոնն ուղղակի նշանակում է մարդուն կապել Աստծո հետ: Այս տեսակետից ֆենոմենին նայելիս պետք է հասկանանք` որո՞նք են իրար կապվող սուբյեկտները ու ինչպե՞ս է այդ կապն իրականացվում: Եթե մենք կյանքին նայում ենք մարդու ու Աստծո կապի տեսակետից, բոլորովին այլ իրականություն է բացվում մեր առաջ, մենք տեսնում ենք մեր անձնական ու հասարակական առաքելությունը, հասկանում ենք` ինչու՞ ենք ապրում, ո՞րն է մեր կյանքի իմաստը: Ես զինվորական հոգևորական եմ և բոլորը, որ բանակի հետ կապ ունեն, հասկանում են, որ հրամանատարությունը կորցրած ջոկատը դատապարտված է պարտության: Երբ մենք ձեզ հետ կորցնում ենք կապն Աստծո հետ, հայտնվում ենք այդ վիճակում: Ձեր կյանքին նայեք այդ տեսակետից` հասկանու՞մ ենք մենք` ինչու՞ ենք աշխարհ եկել, ի՞նչ պիտի անենք, ո՞րն է մեր առաքելությունը: Ավանդական արժեքները շատ արագ են փոխվում առանց կրոնի: Եթե Աստված չկա, ամեն ինչ հնարավոր է: Այն, ինչ մեզ համար անընդունելի է, մեկ այլ ժողովրդի համար կարող է հերոսական համարվել:

Օրինակ` կանիբալիզմը: Մեզ համար դա սարսափելի հանցանք է, իսկ իր ցեղի համար կանիբալը հերոս է: Եթե բարոյական պլատֆորմը չի խարսխվում Աստծո հիմքերի վրա, անկայուն է: Եթե մենք Աստծո հետ կապ ունենք, մենք գիտենք` ինչպես ապրել և մեզ համար որևէ դեպքում անընդունելի են արժեքները, որ Աստծուց չեն բխում: Աստծո հետ մարդու կապը կախված է այն ներքին ազդակից, որ կոչվում է հավատ: Հավատն անընդհատ մեզ հետ է: Մենք ապրում ենք հավատով և առանց հավատի մենք մեռյալ մարմին ենք: Հավատը ծնում է կամք, կամքը ծնում է կյանք: Եթե ուզում եք զրոյական արդյունք, վերացրեք հավատը, և շղթան կքանդվի: Աստծո ներկայությունը վերացրեք ձեր կյանքից ու կկորցնեք ձեր արժեքները` թաղվելով մեղքերի մեջ: Հաճախ ենք ասում` մարդը պետք է տոլերանտ լինի: Իսկ մտածե՞լ եք՝ ինչ է տոլերանտությունը: Տոլերանտ մարդը իմունիտետ չունի, և նրա օրգանիզմ է մտնում նրան սպանող վարակը: Մենք պետք է հարգանքով վերաբերվենք բոլորին, բայց պիտի հստակ հասկանանք` որո՞նք են մեր արժեքները և որո՞նք մեր արժեքները չեն»` զինվորական նշանառությամբ մեխեց արխիմանդրիտ Անդրեյը:

«Ցարգրադ» հեռուստաընկերության ուղղափառ թեմատիկայով խմբագրության գլխավոր խմբագիր Միխայիլ Տյուրենկովն էլ ընդգծեց, որ այսօր մի քանի ավանդական եկեղեցի կա, որ ի վիճակի են հանդես գալ նման մարտահրավերների դեմ՝ ուղղափառները, կաթոլիկները և առաքելական եկեղեցին։ «Այստեղ՝ Հայաստանում, լսեցի մի շատ հետաքրքիր խոսք՝ հայերի համար ավանդույթ է ավանդույթները պահպանելը։ Շատ կցանկանայի, որ այդ ասացվածքով շարժվեն բոլոր քրիստոնյաները։ Եթե մենք համատեղ կարողանանք վերադարձնել և պահպանել ընտանեկան ավանդույթները, այն ուժերին, որ փորձում են աղավաղել այդ ավանդույթները, մենք, Աստծո կամոք, կհաղթենք»,- շեշտեց Միխայիլ Տյուրենկովը։ Եվրասիայի ժողովուրդների ասամբլեայի գլխավոր քարտուղար Անդրեյ Բելյանինովն այն կարծիքին է, որ գլոբալացման արտաքին մարտահրավերներին դիմակայելու համար պետք է ակտիվացնել ժողովրդական դիվանագիտությունն ու եվրասիական տարածքի մշակութային փոխգործակցությունը:
ՌԴ Հանրային պալատի ազգամիջյան և միջկրոնական հարաբերությունների ներդաշնակեցման հանձնաժողովի նախագահ Իոսիֆ Դիսկինը հարցնում էր` պատրա՞ստ ենք մենք հրաժարվել գլոբալացումից, և կարևորում էր հարցը` համարելով, որ մենք ոտք ենք դնում մեր պատմական զարգացման կարևորագույն փուլերից մեկը` միաբևեռ աշխարհից անցնում ենք բազմաբևեռ աշխարհին: Դիսկինը համոզված է, որ այս շրջանում մեծանում է նյութական արժեքների մեջ խրվելու հավանականությունը, և դա է արդի աշխարհի հիմնական մարտահրավերը: Գլոբալացումը շատ երկրների տնտեսական զարգացման համար նախադրյալներ ստեղծեց, և միլիոնավոր մարդիկ աղքատությունը հաղթահարեցին:

Գլոբալացման հիմքում, սակայն, ոչ միայն տնտեսական զարգացման իրական կարիքներն էին, այլև արժեքային համակարգերի փոփոխությունը: 20-րդ դարի վերջին ազատական արժեքները քաղաքացիական կրոնի կարգավիճակ ստացան: Դրա մասին բացահայտ խոսում են շատ փորձագետներ, կարգավիճակ, որ սկզբունքորեն կտրված է պատմական իրավիճակից, ազգային ու մշակութային ավանդույթներից, հոգևոր արժեքներից: Շատ երկրներում այդ քաղաքացիական կրոնի կարգավիճակը գաղափարախոսություն դարձավ` ձեռք բերելով կեղծ ազատական էքստրեմիզմի որակներ: Մենք միշտ խոսում ենք մուսուլմանական պսևդոէքստրեմիզմի մասին, բայց չենք խոսում պսևդոազատական էքստրեմիզմի մասին: Ժամանակն է այդ մասին ամբողջ ձայնով խոսելու: Գլոբալացման սոցիոմշակութային մոդելը` ուղղված տարբեր երկրների քաղաքական ու տնտեսական էլիտաներին, խորքային հակասության մեջ է մտնում ազգայինին կողմնորոշված էլիտաների ու հասարակությունների հետ, որոնց համար ավանդույթները կյանքի իմաստի ու ռազմավարության կառուցման հիմքում են: Պսևդոազատական քաղաքացիական կրոնի վրա հիմնված գլոբալացման այդ մոդելը մշտապես պետության ներսում սոցիալ-քաղաքական կոնֆլիկտներ է գեներացնում, որտեղ գլոբալիստները հակադրվում են իրենց ազգային պատկերացումների վրա խարսխվող մեծամասնությանը: Իոսիֆ Դիսկինը համարում է, որ այդ սպառնալիքը էականորեն մեծանում է, շատ երկրներում հասարակական-քաղաքական ասպարեզ են դուրս գալիս խմբեր, որոնց համար արժեքներն ու ավանդույթները իրենց անձնական կյանքի իմաստն են, և դա գլոբալ գործընթաց է ու միայն Ռուսաստանում կամ Հայաստանում չէ: Քաղաքական ասպարեզ են մտնում մարդիկ, որ պատրաստ են կյանքն էլ զոհել ազգային արժեքների պահպանության համար: Այդ իրավիճակը արգելակում է գլոբալացման մոդելի հիմքը` ժամանակը կանցնի և սոցիալ-քաղաքական իրավիճակը կկայունանա: Բայց հակասությունները խանգարում են: Սոցիալ-քաղաքական գործընթացները արժեզրկում են գլոբալացման սոցիալ-տնտեսական հաջողությունները` վախեցրեց Իոսիֆ Դիսկինը:


Համաժողովի երկու տասնյակ ելույթների քվինտէսենցիան էր` պահպանեք ավանդական արժեքները և մի տրվեք Արևմուտքի հոռի բարքերին: Բայց պետք չէ որոմը խառնել ցորենին` հրաշալի մտքերն ու հրաշալի մտահոգություններն իրականում տեղ հասցնելու ու վերացնելու շիտակ ճանապարհը այս հույժ կարևոր ու հույժ արդիական խնդիրները կեղծ քաղաքականացումից դուրս բերելն է: Երբ խնդրո առարկա են մարդու հոգին, հավատը, արժեքները, ընթացիկ քաղաքականությունը միայն խանգարում է: Ապարդյուն է հաստատել, որ Արևմուտքը Սոդոմ-Գոմորն է, իսկ մենք՝ Տիրոջը կորցրած մոլորյալ ոչխար: Արևմտյան քաղաքակրթությանն ու իրական արժեքներին պետք չէ հակադրվել, պետք է այդ քաղաքակրթությունից վերցնել այն, ինչ բխում է մեր ազգային նկարագրից ու արժեքներից: Քաղաքակրթությունների հակադրության վրա կարող են խաղալ քաղաքական գործիչները, քաղաքակրթությունների համադրումը անհրաժեշտություն է համամարդային մնայուն արժեքների ձևավորման համար: Եվ այդ համադրման մեջ իրենց պարտադիր խոսքը պիտի ասեն հոգևորականները: Եկեղեցին անջատված է պետությունից, բայց եկեղեցին ամենաուղղակի կապի մեջ է հասարակության հետ: Իսկ դա պարտադրում է անհապաղ արձագանքել մարդու խնդիրներին, որ չլուծվելով` դառնում են հասարակական պրոբլեմ: Քաղաքակրթությունների համադրման մասին ռուս-հայկական համաժողովում ոչինչ չասվեց, գուցե դեռ կասվի: 2019-ին կամ 2020-ին: Համաժողովն ավանդական է և կազմակերպվում է ՌԴ նախագահի դրամաշնորհով: Համաժողովի արդյունքներով կմշակվի բանաձև` ուղղված Ռուսաստանի ու Հայաստանի ժողովուրդներին, եկեղեցիներին ու իշխանություններին` ավանդական արժեքների պահպանության և մարդասիրական համագործակցության խորացման հորդորով:

Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ. Համաժողովի շրջանակներում բացվել էր հինավուրց ձեռագիր ու տպագիր փաստաթղթերի ցուցահանդես, որի այցելուները կարող էին տեսնել 19-րդ ու 20-րդ դարերից պահպանված վկայություններ` եկեղեցական գրանցամատյաններ, որոնց մեջ ամբողջ տոհմագրություններ կան` ծննդյան, կնունքի, ամուսնության ու մահվան: Ցուցահանդեսի կազմակերպիչը Հայաստանի Ազգային արխիվն էր, ու սքանչելի է, որ մեր պետության արխիվում կան այդպիսի փաստաթղթեր տարածքներից, որ արդեն մերը չեն:
Իսկ դրսում գմբեթը շինարարական փայտամածների մեջ թաքցրած մայր տաճարն էր, որ մանրազնին վերականգնվում է: Տաճարի ներսում հատուկենտ հավատացյալներից շատ էին զբոսաշրջիկները, նրանց իտալերեն ու անգլերեն պատմում էին` ինչպես է Հիսուսն իջել այս վայրում, ու վայրը կոչվել է Էջ Միածին, երևի նաև այն բոլոր առասպելներն ու պատմությունները, որ դարերի հետ գալիս են մեզ զուգահեռ: Իսկ հաստատումը Սուրբ գեղարդն է` տաճարում: Ճիշտ է` սրահ մուտքը տոմսով է, իսկ տոմսարկղը տաճարից դուրս ինչ-որ տեղ է: Համարենք դա գլոբալացման հետևանք և հարված մեր ավանդական արժեքներին: Բայց թրթռացող մոմերի մեջ Աստծո հետ խոսակցություն կա ու հավատ: Եվ եթե հավատը կամք է, կամքը` կյանք, ապրողները երբեք չեն դադարի Աստծո հետ խոսել: Նույնիսկ նրանք, որ կարծում են` Աստծուն հնարել են ու մոռացել են պատմությունն ավարտել: Որևէ գլոբալացում մարդուն չի կտրի ինքն իրենից, ուրեմն` իր Աստծուց:

Դիտվել է՝ 2603

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ