Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Ճապոնիան էլ սամուրայներից «Տոշիբա» մեկ քայլով չանցավ»

«Ճապոնիան էլ սամուրայներից «Տոշիբա» մեկ քայլով չանցավ»
26.10.2012 | 12:45

«Իրատես de facto» ակումբի հյուրը` «Անարդարության և անհավասարության հաղթահարումը մայր հայրենիքում» հասարակական կազմակերպության նախագահ ԿԱՐԵՆ ԹՈՒՄԱՆՅԱՆԸ, մամուլի ասուլիսից հետո պատասխանեց մեր հարցերին։

-Ի՞նչ խնդիրներ ունի Ձեր կազմակերպությունը, ո՞րն է Ձեր գործունեության առանցքը:
-Հասարակական կազմակերպության անվանումը` «Անարդարության և անհավասարության հաղթահարումը մայր հայրենիքում», արդեն իսկ բնորոշում է մեր գործունեությունը: Ամենօրյա շփումները մարդկանց հետ հաստատում են, որ անապահովությունն առանցքային թեմա է, և նույնքան առանցքային խնդիր են անապահովության հաղթահարումը, քաղաքակիրթ, բնականոն պայմանների ստեղծումը մարդկանց համար: ՈՒսումնասիրելով բոլոր կուսակցությունների նախընտրական ծրագրերը խորհրդարանական ընտրություններից առաջ` ես հասկացա, որ որևէ կուսակցություն, անկախ իր ուղղվածությունից, ուղղորդված չի զբաղվում անապահովների հարցերով:
-Ձեր կազմակերպությունն ինչո՞վ է զբաղվում:
-Մեր գործունեությունն ավելի շատ մոնիթորինգային է, մենք խնդիր ունենք պարզելու անապահովների իրական թիվը հասարակության մեջ, ակնհայտորեն վիճակագրական տվյալներն իրականությունից չեն բխում: Անապահովների թիվը տարիների մեջ համարյա չի փոխվում, մինչդեռ եթե համադրենք արտագաղթողների թվի հետ, ստացվում է, որ արտագաղթում են բարեկեցիկ ապրողները, ինչը, մեղմ ասած, չի համապատասխանում իրականությանը:
-Անապահովության սահմանման ի՞նչ չափանիշ եք վերցնում:
-Եթե 4-հոգանոց ընտանիքն ունի ամսական 100000 եկամուտ, ի՞նչ եք կարծում` ինչպե՞ս է ապրում: Կոմունալ ծախսեր, առողջապահական խնդիրներ, հագուստ, ուսում, սնունդ. մարդիկ տնտեսում են, որքան կարող են, ամեն ինչից, հետևանքը կյանքի որակի անկումն է, ինչն իր հերթին նոր խնդիրներ է առաջ բերում, առաջինը, իհարկե, ֆինանսական:
-Եկամուտների ու ծախսերի ի՞նչ հարաբերակցություն եք նախատեսում:
-Աշխատավարձի իրատեսական նվազագույն տարբերակը 4-հոգանոց ընտանիքի համար ամսական 350000 դրամն է: Համադրեք և ասեք` այս պայմաններում ի՞նչ է հնարավոր:
-Գտնել երկրորդ աշխատանք, երրորդ...
-Եթե ես գտնում եմ երկրորդ աշխատանք, իմ 8-ժամյա աշխատանքային օրվա հետ ինչպե՞ս եմ համադրում: Ես շատ արագ կորցնում եմ իմ օգտակար գործողության գործակիցը և հայտնվում եմ աշխատանքից վտարման վտանգի տակ: Փաստորեն, ես վտանգում եմ իմ հիմնական եկամուտը:
-Դա բարոյական կողմն է:
-Ոչ, դա ամենաէական կողմն է։ Ի՞նչ կանեիք Դուք, եթե լինեիք իմ ղեկավարը, և իմ աշխատանքային որակները Ձեզ չբավարարեին:
-Որոշ ժամանակից Ձեզ կփոխարինեի այլ աշխատակցով:
-Տեսնո՞ւմ եք, որ հնարավոր չէ, ֆիզիկապես մարդն ի վիճակի չէ 9-րդ, 10-րդ ժամին աշխատելու նույնքան արդյունավետ, որքան մինչ այդ: Իսկ քանի՞ օր է հնարավոր ապրել 35000 դրամով: Հավելեմ` Դուք այլ աշխատանք չունեք, կենսաթոշակ չեք ստանում, տրանսֆերտների հույս չունեք: Հայկական մենթալիտետը թույլ չի տալիս խոստովանել անապահովության փաստը ողջ ծավալով ու խորքով: Բայց ակնհայտորեն հասարակության գերակշիռ մասն ապրում է անապահովության մեջ, և խնդիրը միայն ֆինանսական չէ:
-Լավ, ո՞րն է ելքը` տնտեսությա՞ն մեջ, քաղաքականությա՞ն:
-Բոլորովին վերջերս մեր հասարակական կազմակերպությունը Երևանի քաղաքապետ Տարոն Մարգարյանին առաջարկեց` անապահովների խնդիրների լուծմանն արագ արձագանքելու նպատակով աշխատանքային խումբ ստեղծել քաղաքապետարանում` առողջապահական, սոցիալական, այլևայլ հարցերով: Իհարկե, կան համապատասխան գերատեսչություններ, որոնք զբաղվում են այդ խնդիրներով, բայց, այնուամենայնիվ, հասարակության հետ կապը խզված է, շատ դեպքերում չի գործում: Կարո՞ղ եք հիմա քաղաքապետարանի որևէ հեռախոսահամար ասել, որով կդիմեք հրատապ ծագած որևէ խնդրի լուծման ակնկալիքով: Բոլոր զարգացած երկրներում նման կառույցներ կան, հազար ու մի ծառայություններ կան անելանելի դրության մեջ հայտնված մարդկանց օգնելու համար, իսկ մեզանում այդ պարագաներում մարդիկ անօգնական են:
-Ես չեմ կարծում, որ ինձ որևէ հեռախոսահամար է պետք, որովհետև անիմաստ եմ համարում նոր կառույցի ստեղծումը, շատ ավելի կարևոր է, որ աշխատեն գործող կառույցները: Եթե համապատասխան կառույցները գործունակ չեն, ի՞նչ երաշխիք, որ նոր կառույցը ևս ձևական չի լինելու: Աշխատանքի և սոցիալական ապահովության նախարարությունն ու հասարակությունը ո՞ր դեպքերում և ի՞նչ ձևաչափով են շփվում, այդ փոխհարաբերությունը ռեալ պահանջները բավարարո՞ւմ է:
-Վերջերս աշխատանքից ազատեցին Վանյանին, որը ղեկավարում էր բժշկասոցիալական ծառայությունը, և այդ թեման ծագեց մայիսի 6-ից հետո:
-Այդ թեման կարող էր ամեն օր էլ ծագել` այդ ծառայությունը տասնամյակներով գործում է նույն սկզբունքներով` տարբեր պետերի ենթակայությամբ:
-«Ատկատի» թեման իսկապես նոր չի ծագել, գործնականում իրեն չի արդարացնում մեկ հասցեատիրոջ սկզբունքով գնումների համակարգը: «Ատկատները» առաջինը հարվածում են անապահովներին, վանյանները ո՞ւմ հետ են շփվում, նախ և առաջ` անապահովների:
-Ոչ միայն, վանյանները շփվում են նաև իրենց ղեկավարների հետ:
-Իմ ղեկավարած հասարակական կազմակերպություն դիմում են տասնյակ մարդիկ: Բերեմ մեկ օրինակ. անցյալ տարի թոշակ էի ստանում, այս տարի` ոչ, 51 տարեկանում այնպես բուժվեցի, որ ենթակա չե՞մ թոշակի: Ի՞նչ կատարվեց: Գումարներ են խնայվում ա՞յլ խնդիրների համար:
-Դուք այդ և բազում այլ խնդիրների լուծումները տեսնում եք օրենսդրակա՞ն դաշտում, քաղաքակա՞ն, իրավակա՞ն:
-Բոլոր հարթություններում, սկսած օրենսդրականից: Օրենքներն ու կառավարության որոշումներն ընդունելիս պետք է գերակայություն տրվի անապահովների շահերի պաշտպանությանը: Չի կարելի ամբողջ քաղաքականությունը հանգեցնել անապահով մարդուն մի քանի հազար դրամ տալուն: Անապահովության մասին առանձին օրենք է պետք, որը պիտի հստակ արձանագրի` ո՞վ է համարվում անապահով, ե՞րբ կարող է այդ վիճակից դուրս գալ, ի՞նչ իրավունքներ ունի անապահովը, ի՞նչ պարտականություններ ունի պետությունը:
-Եթե նման օրենք լինի, կարող է գործել երկու պայմանով` քաղաքական կամքի և ֆինանսների առկայության: Դուք տեսնո՞ւմ եք այդ հնարավորությունը:
-Իհարկե, Դուք ամեն օր տեսնում եք գեղեցկացող Երևանը և ուրախանում եք, բայց ի՞նչ միջոցների հաշվին: Ամեն քայլափոխի տեսնում եք անապահով մարդւանց, նրանք է՞լ են գեղեցկացնում Երևանը:
-Միջոցների բաշխման անհավասարությո՞ւնը նկատի ունեք:
-Անհատների կամքից է կախված միջոցների բաշխումը: Փողոցներում հայտնված թիկնաթոռները շատ գեղեցիկ են ու հարմարավետ, բայց գուցե այդ միջոցները ա՞յլ տեղ ուղղվեին:
-Բոլորովին համաձայն չեմ, որովհետև Ձեր նշած ուղղությամբ ցանկացած հատկացում լինելու է ֆինանսների փոշիացում: Մակերեսից խորքը գնալու դեպքում հանգելու ենք պարզ խնդրի` անհրաժեշտ են համակարգային փոփոխություններ: Կա արդյունաբերության վերագործարկման անհրաժեշտություն, կա աշխատանքի և աշխատավարձի անհամապատասխանությունը վերացնելու խնդիր, որ մարդն իր ինտելեկտը, իր ֆիզիկական ունակություններն աշխատանքի մեջ ներդնելով կարողանա ստանալ այն աշխատավարձը, որով կկարողանա նորմալ ապրել և չմտածել երկրից հեռանալու մասին: Հայաստանի Հանրապետությունը պաշտոնապես դարձել է չարչիների պետություն` մենք կա՛մ վերավաճառում ենք, կա՛մ տնայնագործությամբ փորձում ենք մեր կարիքները հոգալ: Մանր ու միջին ձեռներեցության զարգացմամբ այսօր գուցե սոված չմնաս, բայց վաղը ծարավ էլ կմնաս: Կարելի է ստեղծել հասարակական 10 կազմակերպություն, պետական 20 կառույց, նրանց աշխատանքը լուսաբանող 30 լրատվամիջոց, բայց օգո՞ւտը...
-Համաձայն եմ, որ ռազմավարական նշանակության շատ համակարգերի հետ մենք խելամիտ չվարվեցինք: Օրինակ` երկաթուղու, որ գործնականում դրամ հատող մեքենա է, կորցնել այդպիսի մեքենան քաղաքական սխալ էր: Թեպետ բնավ չեմ ցանկանում քաղաքականության մեջ մտնել:
-Կյանքում ամեն ինչն էլ քաղաքականություն է:
-Ես ռուսամետ եմ և կարծում եմ, որ թե՛ վատով, թե՛ լավով ռուսականը միշտ ավելի լավն է եղել:
-Չե՞ք կարծում, որ սխալվում եք: Տասնամյակներով ռուսականին այլընտրանք չի եղել, այսօր կան բոլոր մայր ցամաքների հետ աշխատելու հնարավորություններ, ինչո՞ւ ենք կառչում ռուսներին ու ռուսականին` կանխավ իմանալով, որ Ռուսաստանը երբեք Հայաստանի շահը չի պաշտպանի, այլ միշտ հակված է իր շահերի պաշտպանությանը: Այդպես եղել է դարերով:
-Հայաստանը պետք է կողմնորոշվի` ինչը շեշտադրել, ընտրել ԱՊՀ-ի՞, ԵվրԱզէսի՞, թե՞ ԵՄ-ի հետ համագործակցության ձևաչափերը: Անկախ մասնագետների տնտեսական վերլուծությունը այլ վիճակ է արձանագրում: Այս ձևաչափերից բացի, կա Առևտրի համաշխարհային կազմակերպություն, որի առկայությունը շոշափելի դարձավ, երբ 2012 թ. օգոստոսին ուժի մեջ մտավ Ռուսաստանի անդամակցությունը ԱՀԿ-ին ապահովող արձանագրությունը: 2002-ի դեկտեմբերին ԱՀԿ-ի անդամ էր դարձել Հայաստանը: «Եվրասիակա՞ն ինտեգրում, թե՞ եվրաինտեգրում» քննարկումը իր բոլոր հաշվարկներով հանգեցնում է այն մտքին, որ պետք է գերակայություն տալ եվրասիականին: Հայաստանը հումքային կցորդ երկիր է: Այն երկրները, որոնք Մենդելեևի աղյուսակի տարրերի 10 տոկոսը չունեն, ի սկզբանե դատապարտված են հումքային կցորդ լինելու: Հայաստանը, որպես տնտեսական միավոր, չունի մրցունակ տնտեսություն, միակ ելքը բարձր տեխնոլոգիաներն են: Ճապոնիան էլ սամուրայներից «Տոշիբա» մի քայլով չհասավ: 300 տարի տևեց նրանց անցումը:
-Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո Ճապոնիայից ի՞նչ էր մնացել: Հիրոսիմա ու Նագասակի ունեցող երկիրն իր բոլոր ծրագրերը կասեցրեց և շեշտը դրեց կրթության վրա: Աղքատների մասին չմտածեց, հիվանդների մասին չմտածեց, մտածեց ապագայում հարուստ ու առողջ լինելու մասին: Մենք ի՞նչն ենք զարգացնում:
-Այսինքն` մենք մի մղձավանջի մեջ ենք, որ գորդյան հանգույց է ու խանգարում է որևէ զարգացման: Բայց մենք ունենք գիտական, իրոք, մեծ ներուժ, որ տարիների մեջ փոշիանում է, ինչո՞ւ:
-Որովհետև Ձեր հասարակական կազմակերպության, իմ` իբրև լրագրողի առաջին գործը պիտի լինի խնդրի գիտակցումը, ձևակերպումն ու բարձրաձայնումը: Իսկ մենք ապրում ենք «Օրը կբացվի` բարին հետը» ինքնախաբկանքով:
-Մեզ ազգանպաստ ծրագրեր են պետք, կառավարության ամբողջ աշխատանքի տրամաբանությունը պիտի փոխվի: Վարչապետն այսօր էլ կառավարության աշխատանքը ղեկավարում է իբրև բանկիր: Հայաստանի տնտեսությունը, կրկնում եմ, չի դառնում մրցունակ, ռեսուրսային հարստություններ չունի, և մուտքը եվրոպական շուկա ռիսկային է: Միջազգային շուկայում էկոլոգիապես մաքուր արտադրանք ներկայացնող երկիր լինելու մասին հայտարարություններն անհիմն են: Եթե Հայաստանին հաջողվի ինովացիոն հետազոտությունների միջոցով մտնել բարձր տեխնոլոգիաների հարթություն, որտեղ բնական ռեսուրսները որոշիչ դեր չունեն, գուցե արդարացված լինի Հայաստանի մուտքը Եվրամիություն: Ի՞նչ կունենա Հայաստանը ԵվրԱզէսում: Կա երկու ներհակ պատասխան. վարչապետի կարծիքով` Մաքսային միությանն անդամակցելը մեզ համար անբովանդակ է, որովհետև Ռուսաստանի, Ղազախստանի, Բելառուսի հետ ընդհանուր սահման չունենք: Իսկ մենք Եվրոպայի հետ ընդհանուր սահման ունե՞նք: ԱՄՆ-ի հետ ունե՞նք: Ռուսաստանի տնտեսական ու ռազմական կարգավիճակը ներկա Հայաստանի զարգացման միակ երաշխիքն է, քանզի, հաշվի առնելով, որ տարածաշրջանում Հայաստանն է իր միակ ռազմավարական գործընկերը, տնտեսական ոլորտում կգնա փոխզիջումների: Եվրասիական միությունը կառուցվելու է համահարթեցման սկզբունքով, այլևս ոչ ոք չի պատրաստվում հեռանկարային չարդարացված ծրագրեր մշակելու, քաղաքական հարցեր մտցնելու տնտեսության ոլորտ: Եվ այսօրվա վիճակով ԵվրԱզէսը Հայաստանի համար նոր տնտեսական տարածք է:
-Չհամաձայնելով Ձեզ հետ սկզբունքորեն, ելնելով փորձից ու քաղաքական նկատառումներից` Ռուսաստանին երբեք ու երբեք ուժեղ Հայաստան պետք չէ, ուզում եմ վերադառնալ Ձեր կազմակերպությանը. ի՞նչ եք հիմա անում:
-Ես էլ Ձեզ հետ համաձայն չեմ, բայց դա երկար խոսակցություն է: Իսկ հիմա մենք փորձում ենք հասարակության հետ շփման հենակետեր ստեղծել, մենք ֆինանսներ չենք կարող բաժանել, ոչ էլ ինքներս ենք դրամաշնորհներ ստանում: Փորձում ենք համագործակցել քաղաքապետարանի հետ և համայնքներում մեր մասնաճյուղերը ստեղծել. սկզբունքային համաձայնությունը կայացել է, ճշգրտում ենք ձևաչափը: Ես վստահ եմ, որ մեր աշխատանքն ի հայտ է բերելու անապահովության իրական պատկերը, ամեն համայնքի համար ստեղծելու ենք անապահովների քարտարան և փորձելու ենք նրանց անհապաղ օգնություն ցույց տալ:

Զրույցը վարեց
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4744

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ