ՆԱՏՕ-ն եվրոպական անդամ պետություններին հորդորել է հնգապատկել ցամաքային ՀՕՊ կարողությունները՝ գրում է Bloomberg-ը։ Լրատվամիջոցը նշում է, որ նման կերպ դաշինքը ձգտում է «լրացնել ռուսական ագրեսիայի սպառնալիքին ի պատասխան առանցքային բացը»։ Զինված ուժերի կուտակման հարցը կքննարկվի հինգշաբթի օրը՝ Հյուսիսատլանտյան դաշինքի անդամ պետությունների պաշտպանության նախարարների Բրյուսելում անցկացվելիք հանդիպման ժամանակ։               
 

Այդ անկառավարելի ու բազմաշերտ «նարնջագույն» հասարակությունը

Այդ անկառավարելի ու բազմաշերտ «նարնջագույն» հասարակությունը
20.07.2012 | 03:29

ՈՒկրաինական քաղաքականության դաշտում ամերիկյան լոբբիստական ֆիրմաների նպատակները պարզելու խնդիրը բախվում է ԱՄՆ-ում և ՈՒկրաինայում բազմաթիվ հրապարակումների, խնդրո առարկայի շուրջ բավական լայն հրապարակային բանավեճին: Խնդիրն այդ խորհրդատվական և լոբբիստական ֆիրմաների գործունեության քննարկումը չէ, քանի որ ինքնըստինքյան այդ կարգի աշխատանքը քաջ հայտնի ու հասկանալի է տեխնոլոգիաների առումով, այլ ՈՒկրաինայում ԱՄՆ-ի նպատակների ու խնդիրների վերլուծությունն ու դրանց վարկածների առաջադրումը:
Ավելորդ կլիներ Վիկտոր Յանուկովիչի խորհրդատվական սպասարկման ամփոփում կատարել, ինչը լայնորեն ներկայացված է ուկրաինական և ամերիկյան առաջատար լրատվամիջոցներում, ուստի բավարարվենք միայն համառոտ շարադրանքով: Երկար տարիներ Վ. Յանուկովիչը մեթոդաբար տարփողվել է, նա բազմաթիվ հանդիպումներ է ունեցել ԱՄՆ-ի ու Եվրոպայի տարբեր քաղգործիչների և քաղաշխատողների հետ: Կարևոր են եղել նաև ուկրաինական պատվիրակությունների անդամների, նախարարների հանդիպումներն իրենց գործընկերների հետ: Շատ կարևոր նշանակություն են ունեցել Վ. Յանուկովիչի այցերը Բրյուսել, որոնք առանցքային իրադարձություն եղան ՈՒկրաինայի արտաքին քաղաքականության մեջ: Այդ այցերը Վ. Յանուկովիչին ձևավորեցին որպես նոր քաղաքական գործիչ ՈՒկրաինայի համար, որն աչքի է ընկնում իրատեսությամբ ու ճկունությամբ, ընդունակ է մի շարք կարևոր խնդիրներ լուծելու ՈՒկրաինայի և Արևմտյան ընկերակցության համագործակցության ասպարեզում: ԱՄՆ-ի ու Եվրոպայի քաղգործիչները միանգամայն որոշակիորեն պատկերել են Եվրամիությանն ու ՆԱՏՕ-ին անդամակցության իրագործելի հեռանկարները, համագործակցություն են առաջարկել, բայց չեն արագացրել իրադարձությունները: ԱՄՆ-ն ու Եվրամիությունը խիստ անհանգստացած են ՈՒկրաինայում իրադարձությունների զարգացմամբ` կապված Ռուսաստանի հետ լարվածության սրման հետ, բայց միաժամանակ շատ կուզեին օգտվել ՈՒկրաինայի աշխարհառազմավարական և այլ առավելություններից` Ռուսաստանին զսպելու համար: Այսպես թե այնպես, Վ. Յանուկովիչը, իհարկե, կարողացել է հաղթահարել Արևմուտքի խորթությունը, ըստ էության, հասնել օրինակարգ դիրքի ընկալման: Կասկած չկա, որ դրա համար անհրաժեշտ է եղել քաղաքական փորձառու տեխնոլոգների պրոֆեսիոնալ և համակարգված աշխատանքը:
Լրատվամիջոցների համաձայն` Վ. Յանուկովիչն օգտվում է ամերիկյան մի շարք նշանավոր քաղաքական խորհրդականների ծառայություններից, որոնցից է Փոլ Մանաֆորտը: Նա աշխատել է ամերիկյան մի քանի հանրապետական նախագահների հետ և, իհարկե, ոչ միայն անմիջականորեն կապված է հանրապետական վերնախավի հետ, այլև այդ կուսակցության առաջատար գործիչներից է և մասնակցում է քաղաքական հարցերի վերաբերյալ առանցքային որոշումների ընդունմանը: Վ. Յանուկովիչն ու «Տարածաշրջանների կուսակցությունը» օգտվում են նաև հանրապետական կուսակցության մեկ այլ գործչի` Մոսկվայի միջազգային հանրապետական ինստիտուտի գրասենյակի նախկին տնօրեն Ֆիլիպ Գրիֆինի ծառայությունից, որն ընդարձակ կապեր ու ազդեցություն ունի Վաշինգտոնի աջ քաղգործիչների շրջանում:
Կարելի է ասել, որ նույն փորձագետները հաջողությամբ աշխատում են ուկրաինական տարբեր, մրցակից քաղգործիչների օգտին: Այդ հանգամանքը, ինչը, հնարավոր է, դիտավորությամբ է քննարկվում լրատվամիջոցներում, անուղղակի կերպով վկայում է, որ խորհրդատվական տարբեր ընկերություններ աշխատում են որոշակիորեն համաձայնեցված կարգով և հետապնդում են միևնույն նպատակներն ու խնդիրները:
ԱՄՆ-ի քաղաքական խորհրդատվության ոլորտում քաջ հայտնի է, որ արտաքին քաղաքականության ասպարեզում զբաղված այդ ֆիրմաները մշտապես օգտվում են ԱՄՆ-ի առաջատար հետազոտական ու վերլուծական հաստատությունների խորհրդատվական ծառայություններից: Ավելին, արտաքին քաղաքականության ոլորտի այդ գործունեությունը, փաստորեն, անհնար է պատկերացնել առանց հետազոտական լուրջ հիմնարկների խորհրդատվության, որոնց եկամուտները մեծ մասամբ գոյանում են խորհրդատվական և լոբբիստական ֆիրմաներին այդ կարգի խորհուրդների տրամադրման միջոցով: Հաճախ և՛ աջ, և՛ ազատական վերլուծական հիմնարկների տրամադրած ծառայությունները խաչվում են: Բայց, այնուամենայնիվ, ցանկացած ազդեցիկ ու հեղինակավոր ինստիտուտ կամ կենտրոն աշխատում է վարել իր քաղաքականությունը: Այդ հիմնարկների ղեկավարները, որպես կանոն, ազդեցիկ քաղգործիչներ կամ վերլուծաբաններ են, զբաղվում են արտասահմանցի քաղգործիչների ու պետությունների լոբբինգով: Դրանցում սովորաբար, կանոնավոր վարձատրությամբ, աշխատում են ԿՀՎ-ի գործուղված ներկայացուցիչներ, որոնք ակտիվ մասնակցություն են ցուցաբերում նախագծերի մշակմանը և արդյունքների արմատավորմանը: Հաճախ այդ ներկայացուցիչները դառնում են ծրագրերի կամ հատուկ լաբորատորիաների ղեկավարներ, կամ աշխատանքի են անցնում արտասահմանյան պատվերների վրա աշխատող խորհրդատվական ֆիրմաներում: Այս կապակցությամբ հատկանշական է Վաշինգտոնի «Արևմտյան քաղաքական կենտրոնի» օրինակը, որի գործառույթներից են այն մշակումներն ու լոբբինգը, որոնք կնպաստեն Հունաստանի և Թուրքիայի հարաբերությունների կարգավորմանը: Գտնվելով ԱՄՆ-ում ապրող հույն միլիոնատերերի խնամակալության ներքո, այդ կենտրոնը սերտորեն համագործակցում էր ԿՀՎ-ի հետ և իր հաստիքացուցակում ԿՀՎ-ի շատ սպաների էր պահում: Այդ կազմակերպությունում ԿՀՎ-ի ներկայացուցիչներից մեկը` գնդապետ Ջոն Նորթոնը, զբաղվում է մասնավոր ընկերությունում Թուրքիայի շահերի լոբբինգով և միաժամանակ համագործակցում Վ. Վիլսոնի կենտրոնի հետ: Լոբբիստական և խորհրդատվական ֆիրմաների հետ շփման փորձը հնարավորություն է ընձեռում ճիշտ հասկանալու ԱՄՆ-ում նման ֆիրմաների գործունեության առանձնահատկությունը:
Իշխանության և կառավարող վարչախմբերի շրջափոխության հետ կապված գործընթացներն ՈՒկրաինայում, որ ընդունված է «նարնջագույն» անվանել, և հաջորդող իրադարձությունները միշտ էլ կասկածներ ու զգուշավորություն են առաջ բերել ԱՄՆ-ում: Ամերիկյան վարչակազմի գործիչների կարծիքներն ու գնահատականներն Արևելյան Եվրոպայի գծով մասնագետները երբեք չեն ընկալել որպես ծանրակշիռ ու որակյալ: Խնդիրն այն էր, որ ԱՄՆ-ի այն փորձագետների շրջանակը, որը զբաղվում է ՈՒկրաինայի խնդրով, խիստ նեղ է և ներառում է, մեծ մասամբ, սովետագետների, որն առաջնորդվում է քաղաքական անցած-գնացած ժամանակներին բնորոշ ավանդական շտամպով:
Չնայած ՈՒկրաինայի թեմայով նախագծողների խմբում փորձառու վերլուծաբանների ու դիվանագետների առկայությանը, նրանք համարժեքորեն չեն պատկերացրել ՈՒկրաինայի իրավիճակի ամբողջ բարդությունն ու բազմազանությունը: Իրավիճակն ու հեռանկարներն անհիմն կերպով պարզեցվել են, իսկ հասարակական լայն տրամադրությունների ու քաղաքական ռազմավարությունների դերը չի հասկացվել: Ավանդաբար, ՈՒկրաինայի քաղաքական վերնախավը Վաշինգտոնում ներկայացվել է իբրև պարզամիտ, ինքնուրույն ռազմավարական մտածողությունից զուրկ: Հարկ է նշել, որ ՈՒկրաինայի իրավիճակի պարզեցումը բնորոշ է եղել նաև ռուսական քաղտեխնոլոգներին ու վերլուծաբաններին: Ընդհանուր առմամբ, ուկրաինական հասարակությունը ցույց է տվել իր մեծ անկառավարելիությունը և բազմաշերտությունը` տարբեր նպատակների ու նախապատվությունների հարցում: Շուտով ընդունվեց, որ ուկրաինական հասարակությունը կենտրոնախույս նկրտումներ ունի, ինչը վկայում է ոչ թե նրա հասունության և սկզբունքայնության, այլ միանգամայն հակառակը` ՈՒկրաինայի բազմաբևեռության մասին, որտեղ դեռևս միասնական ազգ չի ձևավորվել: Դրա հետ մեկտեղ, այս ընդհանուր բնութագրերն ամենևին չեն արտացոլում ամերիկյան քաղգործիչների ու վերլուծաբանների դիրքորոշումները, որոնք շարունակում են փորձել ՈՒկրաինան ներառել Եվրատլանտյան դաշինքի մեջ և ստեղծել նոր աշխարհաքաղաքական և աշխարհատնտեսական կառուցվածքներ, որոնք հնարավորություն կընձեռեն ՈՒկրաինան ներքաշելու որոշակի ծրագրերի մեջ:
Կարևոր է ուշադրություն դարձնել ՈՒկրաինայի առնչությամբ նախագիծ իրականացնելու լուրջ փորձերի վրա, որ նպատակադրվել էր նախորդ հանրապետական վարչակազմը: Ջ. Բուշի վարչակազմում վերստին, որոշ դադարից հետո, տեղ գրավեց ՈՒկրաինայի առաջատար մասնագետ, ուկրաինացի նացիոնալիստի դուստր Պոլա Դոբրյանսկին, բայց արդեն ոչ թե որպես վերլուծաբան և նախագծող, այլ ԱՄՆ-ի պետքարտուղարի տեղակալ: Տողերիս հեղինակը քանիցս առիթ է ունեցել զրուցելու Պոլա Դոբրյանսկու հետ Արևելյան Եվրոպային, Հարավային Կովկասին, ԱՄՆ-ի ու ՆԱՏՕ-ի քաղաքականությանը նվիրված հարցերի շուրջ: Նա արմատական հայացքներով չի առանձնանում, փայլուն գիտի նյութը և ընդունակ է ինքնատիպ հետևություններ անելու ոչ միայն անսովոր, այլև շատ ստանդարտ իրավիճակներում: ՈՒշագրավ է այն, որ Պոլա Դոբրյանսկին, անկասկած, համակված էր սովետագիտական հարձակումների ավանդական սխեմաներով, բայց ձգտում էր չսևեռվել դրանց վրա: Ներկայումս, իհարկե, նա որոշ ազդեցություն է գործում ամերիկյան քաղաքականության ուկրաինական ուղղության վրա, և նախագծման ու նախաձեռնությունների ամբողջ «բուրգը» բարձրանում է նրա ուսերին:
Հարկ է նշել, որ, չնայած որոշակի լայն լիազորություններին, այնուամենայնիվ, Պոլա Դոբրյանսկին կատարում էր ոչ թե քաղաքական կամ դիվանագիտական, այլ վերլուծական խնդիրներ ու նախագծեր Արևելյան Եվրոպայի վերաբերյալ: Նա ՈՒկրաինայի առնչությամբ արմատական որոշումներ չի կայացնում. դրանք կենտրոնացված են ԱՄՆ-ի պետքարտուղարի` Արևելյան Եվրոպայի ու Եվրասիայի հարցերի գծով տեղակալի աշխատակազմում: Ժամանակին պետդեպում նրա նշանակումը առաջ բերեց նշանավոր սովետագետների տարակուսանքը, որոնք երկար տարիներ զբաղվել էին խորհրդային տարածության հարցերով: Նրանք կարծում էին, որ Դոբրյանսկին չի կարողանա արդյունավետ նախագծման համար աշխատակազմ հավաքել, այդ թվում` ՈՒկրաինայի վերաբերյալ։ Երևի խոսքը ոչ այնքան պրոֆեսիոնալիզմի կամ վարչակազմում նախագծեր առաջ տանելու ընդունակության մասին է, որքան վերլուծաբանների ու նախագծողների տարբեր խմբերի շահերի: Համենայն դեպս, նրա ղեկավարած խումբը չկարողացավ լուծել հիմնական խնդիրներն ու ավարտել անորոշության շրջանն ՈՒկրաինան Արևմուտքին կապելու գործընթացներում: Կարծիք կա, որ նրան չի հաջողվել համակարգել ԱՄՆ-ի երեք առաջատար պետական կառույցների ջանքերը քաղաքականության ուկրաինական ուղղության իրականացման գործում, այսինքն` պետդեպի, ԿՀՎ-ի և Պենտագոնի ջանքերը: Հնարավոր է, որ այդպես է, սակայն ԱՄՆ-ի քաղաքական պրակտիկայում այդ երեք կառույցների գործունեության պատշաճ համակարգման բացակայությունը շատ սովորական բան է: Կա ուկրաինական ուղղությամբ Պոլա Դոբրյանսկու գործունեության անարդյունավետության այլ, ավելի ճիշտ վարկած: Համարվում է, որ նա կիրառել է մարդու իրավունքների հայտնի սխեմայի հնարքներ և սոցիալ-քաղաքական ու կոշտ ազատական սկզբունքներ է գործադրել, որոնք խանգարել են վարելու ավելի ճկուն քաղաքականություն: Մասնավորապես, նա չի կարծում, թե Վ. Յանուկովիչը կարող էր ԱՄՆ-ի ու Արևմուտքի գործընկերը լինել` ուժերի որոշակի դասավորության պայմաններում: Դա տարօրինակ էր թվում շատ դիտորդների, քանի որ առհասարակ Դոբրյանսկին այնքան էլ հակված չէր հետևելու արտաքին գործընկերների ընտրության այդ չափանիշներին և իրադարձությունների, գործընթացների ու քաղգործիչների գնահատման գործում հետևում էր հանրապետական կուսակցության քաղաքական ոճին: Օրինակ, Դանիել Ֆրիդը, որն իրեն համարում է առաջատար ռազմավար Արևելյան Եվրոպայի ու Եվրասիայի գծով, ՈՒկրաինայի հեղափոխական իրադարձությունների հենց սկզբից հնարավոր էր համարում տարբեր դասավորություններ, այդ թվում` համագործակցություն արևելաուկրաինական քաղգործիչների հետ: Նրա կարծիքով, «գլխավորը Լ. Կուչմայի ժամանակների բյուրոկրատիայից ազատվելն է ու նոր սերնդի քաղգործիչների համար ասպարեզ մաքրելը», ինչը, նրա կարծիքով, թույլ կտար օգտվել իրատեսների հավակնություններից ու նախապատվություններից, անկախ գաղափարախոսական կողմնորոշումից: Մինչդեռ վարչակազմում որևէ լուրջ բանավեճ չկար ՈՒկրաինայի իրադարձությունների առթիվ: Երևի նկատի էր առնվում, որ այդ գործը նախատեսված է հեռանկարի համար, ինչը չէր տեղավորվում Ջ. Բուշի նախագահության երկրորդ ժամկետի մեջ: Ենթադրվում էր ապահովել առնվազն ուժերի հավասարակշռություն, տևական քաղաքական ճգնաժամ, ինչը մեծ խնդիրներ կառաջացներ ոչ միայն Ռուսաստանի, այլև Եվրամիության քաղաքականության մեջ: Ներկայումս, եթե խոսելու լինենք ՈՒկրաինայում ԱՄՆ-ի ձախողումների մասին, ապա պետք է ուշադրություն դարձնել ոչ թե ռուս-ուկրաինական հարաբերությունների վրա, որոնք դեռևս չեն կարգավորվել, բայց անցել են սուր ճգնաժամի շրջանը, այլ ՈՒկրաինայի առնչությամբ Եվրամիության և Ռուսաստանի փոխհարաբերությունների վրա: Այդ հարաբերություններն այնքան էլ բարվոք չեն, բայց առճակատման չեն տարել: Համենայն դեպս, ՈՒկրաինան կարևոր առիթ, առավել ևս, պատճառ ու գործոն չի դարձել եվրա-ռուսական հարաբերությունների վատացման համար: Օբամայի վարչակազմը նախընտրել է փորձել պայմանավորվածության գալ Ռուսաստանի հետ աշխարհաքաղաքական և ռազմաքաղաքական հարցերի շուրջ, և դրանով իսկ որոշ չափով թուլացրել է ուշադրությունն Արևելյան Եվրոպայում: Օբամայի վարչակազմում հասկանում են, որ Յանուկովիչը չափազանց ամուր է կապված հանրապետականներին և շատ բանով է պարտական նրանց, ինչը դժվարացնում է սերտ գործընկերությունը նրա հետ: Օբամայի վարչակազմն այդպես էլ ՈՒկրաինայի վերաբերյալ շատ թե քիչ մանրամասն առաջադրանք չի մշակել, նախընտրելով զբաղվել Վ. Յանուկովիչի ներքին քաղաքականության անիմաստ քննադատությամբ: Դա չի կարող չնյարդայնացնել Կիևին, որտեղ պատրաստ են սեփական լուման ներդնելու ԱՄՆ-ի նախագահական ընտրություններում հանրապետականների հաղթանակի գործում: Հազիվ թե ուկրաինական փողերը մեծ դեր խաղան ԱՄՆ-ի նախագահական ընտրարշավում, բայց այն, որ հենց հանրապետականներն են Վաշինգտոնում ընդունելի դարձել «Տարածաշրջանների կուսակցության» քաղաքականության համար, կասկած չկա: Ամերիկացիները հիմա Յու. Տիմոշենկոյի պաշտպանության գործունեություն են ծավալել, որը, բացի ժամանակի անիմաստ վատնումից, այլ բանի չի կարող հանգեցնել:
Աջ կուսակցություններին պատկանող եվրոպացի նոր ղեկավարները համաձայնեցրել են իրենց ընդհանուր դիրքորոշումը Ռուսաստանի նկատմամբ, ինչն արմատական փոփոխություններ առաջ չի բերել: Ոչ մի նշան չկա, թե ամերիկյան քաղգործիչները գոհ չեն ՈՒկրաինայում տիրող իրադրությունից, չնայած բաց թողնված շատ հնարավորություններին, քաղաքական վերլուծության և նախագծման գործում թույլ տված սխալներին, ոչ ճիշտ հետևություններին, որ արվել են «հեղափոխության» և «հեղափոխական» գործընթացների արանքում: ԱՄՆ-ի ջանքերի շնորհիվ ՈՒկրաինայում բանավիճային և իրապես քննարկվող է դարձել ՆԱՏՕ-ին ու Եվրամիությանը ինտեգրման սխեման, ինչն անհնարին չի դարձել քաղաքական խմբավորումներից և ոչ մեկի համար: Տեղի է ունենում տարզատում ոչ միայն ըստ տարածաշրջանների ու խոշոր կուսակցությունների պատկանելության, այլև տարածաշրջանների ու կուսակցությունների միջև:
Ռուսաստանի և ՈՒկրաինայի միջև նկատվել են նաև բազմաթիվ քողարկված հակասություններ, որոնք արդեն ձեռք են բերել ոչ թե հուզական, այլ առարկայական բնույթ: ՈՒկրաինայի քաղաքական կուսակցություններն ու առաջնորդները դարձել են ավելի հասուն, կուտակել են հսկայական քաղաքական փորձ, նշմարվում են նոր խմբեր ու շահեր: ՈՒկրաինան փոխվել է, հասարակությունն ավելի բարդ է դարձել, ինչը հանգեցրել է ԱՄՆ-ի և, առհասարակ, Արևմուտքի դիրքերի ուժեղացման: Պետք է ուշադրության առնել այն հանգամանքը, որ, չնայած բավական լայն բանավեճին, որ Վաշինգտոնում ծավալվել է ՈՒկրաինայի թեմայի շուրջ, այդ խնդիրը Կոնգրեսում չի քննարկվել պատշաճ մակարդակով:
Ավարտելով թեման, կարելի է եզրակացնել, որ ԱՄՆ-ը չի կարող չվերանայել իր քաղաքականությունը, նախ և առաջ, մարտավարությունն ՈՒկրաինայի նկատմամբ: Միակողմանի նախապատվություններն այդ երկրում ԱՄՆ-ի դիրքերի ամրապնդման գործում արմատական փոփոխությունների չեն հանգեցրել: Այդ փորձերից հետո ԱՄՆ-ը ձեռնամուխ է եղել ՈՒկրաինայի քաղաքական տարբեր ուժերի հետ հարաբերությունների զարգացման ծրագրերի մշակմանն ու իրացմանը:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 6511

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ