«Իրատես de facto»-ի հյուրն է կինոօպերատոր ԼԵՎՈՆ ԱԹՈՅԱՆՑԸ: Այս տարի լրանում է նրա 85-ամյակը: Դեռ տարեսկիզբն է, հուսանք, որ այդ հոբելյանը կարժանանա պատշաճ վերաբերմունքի:
«ԱՄԲՈԽԸ ՈՒՂԵՂ ՉՈՒՆԻ, ՆԱ ՀԵՏԵՎՈՒՄ Է ԼԻԴԵՐԻՆ»
-Պարոն Աթոյանց, Դուք միջնակարգ կրթություն եք ստացել Թբիլիսիի ռուսական դպրոցում, սովորել Լենինգրադի կինոճարտարագիտական ինստիտուտում իբրև մասնագետ՝ վերապատրաստվել «Մոսֆիլմ» կինոստուդիայում: Ազգային արմատներից կտրված այս դպրոցն անցած մարդու համար դժվար չէ՞ր հասուն տարիքում գալ-հաստատվել Երևանում, դառնալ ազգային կինո, ազգային մշակույթ ձևավորող անհատականություններից մեկը:
-Հետաքրքիր հարց եք տալիս, այդ մասին ինձ քիչ են հարցնում: Կամ եթե ես ինչ-որ բան եմ ուզում պատմել, հարձակվում են վրաս. «Հայերե՛ն խոսիր»: ՈՒ ես միշտ հիշեցնում եմ, որ մեր հանրապետության առաջին ղեկավարներից մեկը՝ ռուսախոս Ալեքսանդր Մյասնիկյանը, խորհրդային կարգերի հաստատումից հետո Հայաստան հրավիրեց դաշնակցական Թումանյանին, Իսահակյանին, Թամանյանին, մյուսներին ու ստեղծեց հայկական երկիր: Նրան խորհրդային չինովնիկները սպանեցին՝ պայթեցրին ինքնաթիռը: Իսկ անկախ Հայաստանի՝ ընտիր հայերեն խոսող առաջին նախագահն այս երկիրը քանդեց մինչև վերջին բեկորները, ինչը նույնպես դրսից եկող պատվեր էր:
-Դուք մեր ազգային զարթոնքի երկու բռնկման եք ականատես եղել՝ 1965 և 1988 թվականներին: Օպերատորի խորաթափանց հայացքով կարողացե՞լ եք նկատել մեր ժողովրդի տրամադրության, նկրտումների, հոգեբանության տարբերություններն այս երկու պատմական իրողությունների համապատկերում:
-Տարբերությունները շատ էին: 65-ը ռոմանտիկ տարի էր: Դա իսկական համաժողովրդական բռնկում էր: Դրանից մի քանի ամիս առաջ ոչ ոք չէր կարող պատկերացնել, թե մեր ժողովուրդն այդպես միասնաբար կարող է ոտքի կանգնել: Այն ժամանակ թույլ չէին տալիս նկարահանել, լուսանկարել այն, ինչ կատարվում էր: Տարօրինակ բաներ էին տեղի ունենում: Շատ հետաքրքիր էր, որ Հրաչյա Ներսիսյանի տղան՝ Լևոն Ներսիսյանը, անսպասելիորեն որոշեց ժողովրդին տանել Կոմիտասի անվան պանթեոն: Մոտ քսան հազար մարդ կար օպերայի բակում: Էդ ի՜նչ հիպնոս էր, որ քսան հազար մարդ, առանց մտածելու, ենթարկվեց մեկ հոգու ու ոտքով ուղղվեց դեպի պանթեոն: Հետո եկան չեկիստները, ամբոխը օպերայի ապակիները կոտրեց, Վեհափառը փորձեց հանգստացնել մարդկանց: Իմ ապարատը խլել էին, չէի կարող լուսանկարել: Ես էլ մի փոքր ֆոտոապարատ էի դրել ցանցի մեջ, վրան շարել մածունի բանկաներ ու նկարում էի: Մեկ ժապավեն այդպես նկարել եմ, բայց լղոզված, անորակ կադրեր են ստացվել, մինչև հիմա էլ պահում եմ: Երբ հասանք պանթեոն, հետ նայեցի ու տեսա, որ հազարավոր մարդիկ են գալիս մեր հետևից: Այսինքն՝ լիդեր էր գտնվել, ու մարդիկ, Չարենցի խելագարված ամբոխների նման, կուրորեն հետևում էին նրան: Ամբոխը անգիտակից հոտ է, երբ մեկը մի խելոք բան է ասում, ամբոխը հնազանդ հետևում է նրան: Յուրաքանչյուր մարդ անհատականություն է, իսկ բոլորը միասին՝ ամբոխ: Եվ ամբոխը ուղեղ չունի: Նա հետևում է լիդերին: Լավ լիդերը ամբոխը տանում է այնտեղ, որտեղ պետք է: Վատը նույնպես տանում է այնտեղ, որտեղ պետք է:
-Այս դեպքում՝ որտեղ իրե՞ն է պետք:
-Այո՛: Օրինակ՝ Ղարաբաղում մենք ունեինք լավ լիդերներ ու հաղթեցինք պատերազմում:
-Նկատի ունեք պատերազմի՞ լիդերներին:
-Այո՛:
«ԵԹԵ ԳԻՇԵՐՈՎ ՓՈՂՈՑՈՒՄ ՔԱՅԼՈՒՄ ԵՍ ՈՒ ԱԴԱՄԱՆԴԵ ՄԱՏԱՆԻ ԵՍ ԳՏՆՈՒՄ, Ի՞ՆՉ ԵՍ
ԱՆՈՒՄ. ՎԵՐՑՆՈՒՄ-ԴՆՈՒՄ ԵՍ ԳՐՊԱՆԴ»
-Այստեղ՝ ոչպատերազմական գոտում, ինչպիսի՞ն էին նորանկախ Հայաստանի քաղաքական լիդերները:
-Այդ մասին նրանց էլ եմ ասել, և հիմա գաղտնիք չեմ բացահայտելու: Այստեղ մարդիկ իսկույն առան փողի հոտը: Բանն այն է, որ վերջացել էր խորհրդային իշխանությունը: Երեք դեբիլ՝ Ելցինի գլխավորությամբ, ակտ էին ստորագրել՝ Սովետական Միության կազմալուծման մասին: Կազմալուծվել էր Սովետական Միությունը, ուրեմն չէին գործում սովետական օրենքները: Իսկ եթե այդ օրենքները չեն գործում, նոր օրենքներ էլ չկան, ուրեմն ամեն բան թափված է, վերցրու՝ ինչ կուզես: Շատերն այդ բանը հասկացան, և այնպիսի՜ հարստություն կուտակեցին: Այդպես էլ թալանեցին «Հայֆիլմ» կինոստուդիան: Բայց այդ մարդկանց մեղադրել գողության մեջ չի կարելի, որովհետև նրանք իրենց պետք եղածը վերցրել են օրենքի բացակայության պայմաններում, չի եղել որևէ օրենք, որն արգելեր նրանց իրենց գործողություններում: Եթե գիշերով փողոցում քայլում ես ու ադամանդե մատանի ես գտնում, ի՞նչ ես անում. վերցնում-դնում ես գրպանդ, այն քոնն է: Այդպես էլ վարվել են «Հայֆիլմի» հետ: Իսկ ա՛յ հիմա արդեն օրենք կա: Եվ եթե հիմա են գողանում, դա պետք է խստորեն պատժվի: Բայց ո՞վ է պատժողը: Հո գողերն իրենք իրենց չե՞ն պատժելու:
«ԵԹԵ ԱԶԳՈՎԻՆ ՈՏՔԻ ԵԼՆԵԻՆՔ ՍՈՎԵՏԱԿԱՆ ԻՇԽԱՆՈՒԹՅԱՆ ԴԵՄ, Ի՞ՆՉ ԿԱՆԵԻՆ ՄԵԶ, ՉԷԻ՞Ն ԱՔՍՈՐԻ ՍԻԲԻՐ: ԴԵ ԹՈՒՐՔԵՐՆ ԷԼ ԱՔՍՈՐԵԼ ԵՆ»
-Դուք ցավում եք անկախությունից հետո «Հայֆիլմ» կինոստուդիան պատուհասած ճակատագրի համար և վերապահումով վերաբերվում այսօրվա կինոգործիչների՝ կարմիր գորգի վրայով քայլելու նորօրյա հովերին: ՈՒրեմն, ըստ Ձեզ, ո՞րն է հայ կինոյի վերածննդի ճանապարհը, եթե չկա նախկին բազան՝ «Հայֆիլմը», և կարմիր գորգն էլ չի բացում ապահով հորիզոններ:
-Ժամանակն ամեն բան նորից իր տեղը կդնի: Այլ կերպ չի կարող լինել: 12 հազար տարի հայ ազգը գոյություն ունի երկրագնդի վրա: Դա ես չեմ ասում, պատմական փաստ է. ռուսական «Կուլտուրա» հեռուստաալիքը վերջերս ցուցադրեց Արմեն Պետրոսյանի «Հայաստանը 12 հազար տարեկան է» ֆիլմը: ՈՒ այսօր այնպիսի բան չի պատահել, որ մտածենք, թե եկել է մեր ազգի վերջը: Միևնույն է, ամեն բան լավ է լինելու: Ես հաստատ գիտեմ: Որովհետև պատմությունն այնքան տարօրինակ բան է, որ ոչ ոք չգիտի, թե ինչ կլինի կես ժամ հետո: Մենք անգամ մեր անցյալը չգիտենք, ո՜ւր մնաց ապագան իմանանք:
-Նկատի ունեք մեր ազգի պատմությո՞ւնը, մեր ժողովրդի անցյա՞լը:
-Այո՛: Մենք միայն գիտենք այն, ինչ գրում է մամուլը, ինչ պահվում է արխիվային նյութերում: Իսկ ստել, կեղծել կարող են և՛ մեկը, և՛ մյուսը: Օրինակ՝ 1915 թիվը: Դա հո պատահական բան չէ՞ր: Ես սովետական տարիներին եղել եմ Թուրքիայում՝ Աղասի Այվազյանի հետ: Տեսել ենք Աբդուլ Համիդի սենյակը, նրա մահճակալը: Նրա օրոք են սկսվել հայկական ջարդերը: ՈՒ նրա մասին Թուրքիայում ասվում է, թե ազգությամբ եղել է կա՛մ հրեա, կա՛մ հայ: Ինչո՞ւ են դա ասում. որ մեզ մոլորեցնեն: Դե արի ու գլուխ հանիր, հրեա՞ էր Աբդուլ Համիդը, հա՞յ, թե՞ իսկական թուրք: Բայց ով էլ նա լիներ, ինքը սկիզբ դրեց 1915-ին: Եվ ո՞ւմ մեղադրես դրա համար: Ես, օրինակ, մեզ եմ մեղադրում: Մենք ավելի քան 600 տարի ապրել ենք Թուրքիա պետության մեջ: Եղել ենք նրա քաղաքացիները, ծառայել նրա բանակում, ենթարկվել նրա օրենքներին: 19-րդ դարի սկզբին սկսվել է ինչ-որ խառնաշփոթ, ինչ-որ մեկը ջուր է պղտորել: ՈՒ մենք ազգովին դավաճանել ենք այդ երկրին՝ Թուրքիային: Եթե սովետական տարիներին մենք ազգովին ոտքի ելնեինք սովետական իշխանության դեմ, ի՞նչ կանեին մեզ, չէի՞ն աքսորի Սիբիր: Դե թուրքերն էլ աքսորել են: Պետք չէ միայն թուրքական իշխանությանը մեղադրել: ՈՒ եթե մենք որոշել էինք չենթարկվել թուրքական իշխանությանը, ուրեմն ոչ թե պետք է դատարկ խոսեինք, հետո կոտորվեինք հազարներով, այլ պետք է յուրաքանչյուր գյուղում ունենայինք զենք ու կարողանայինք պաշտպանվել: Հազարավոր հայ տղամարդկանց մի քանի թուրք ոստիկան տարել-կոտորել է: Ինչո՞ւ են թույլ տվել, չէի՞ն կարող այդ մի քանի ոստիկանի հարցերն իրենք լուծել: Ես մտածում եմ, որ եթե մենք կարող էինք լինել Ռուսաստանի կազմում, որը հայտարարում էր, թե իրեն պետք է Հայաստանը՝ առանց հայերի, ուրեմն նույն կերպ կարող էինք լինել Թուրքիայի կազմում: Միևնույն է, մենք վեր կբարձրանայինք և՛ քաղաքականության, և՛ մշակույթի, և՛ գիտության, և՛ այլ ասպարեզներում: Տեսեք, թե հենց հիմա որքան շատ են հայ նշանավոր գործիչները աշխարհի տարբեր երկրներում: Չէ՞ որ կարողանում ենք առաջ գնալ, ապրել: Փոքր երկիրը չի կարող անկախ լինել: Հիմա մեզ անկախ ենք կոչում: ՈՒմի՞ց ենք անկախ. մի՞թե մի քանի հոգու գրպաններից չենք կախված: Առաջ ավելի անկախ էինք, ընդամենը Կրեմլից էինք կախված, որին էլ չէինք ենթարկվում: Ինչ ուզում՝ անում էինք: Ի՜նչ արդյունաբերություն ունեինք, ի՜նչ մշակույթ, ի՜նչ գիտություն, ի՜նչ շինարարություն: Հիմա Միկոյանի արձանը չեն ուզում դնել Երևանում, ինչ է թե մեկի պապին գնդակահարել է: Բայց մոռանում են, որ Թամանյանին չի գնդակահարել, Իսահակյանին չի գնդակահարել, շատ ուրիշ տաղանդավոր մարդկանց չի գնդակահարել: Պլան էր դրված, չէ՞, որոշակի քանակությամբ մարդ պիտի գնդակահարեին: Միկոյանն էլ ստիպված է եղել ջոկել կարևորներին պակաս կարևորներից, պատմության համար նշանակալից դեմքերին ոչ նշանակալից դեմքերից: Հիմա ինչո՞ւ են «օբիժնիկի» կեցվածք ընդունել ու մերժում են այդ մարդու արած լավ գործերը Հայաստանի համար: Քանի՜ գործարան է կառուցել Հայաստանում, քանի՜ տաղանդավոր հայի կարիերային է օժանդակել: Նորմալ հայ մարդ էր նա, ես կոնկրետ փաստերով դա գիտեմ: ՈՒ այսօր չեն ուզում նրա արձանը կանգնեցնել: Կարաբալան Երևանում արձան ունի, Միկոյանը՝ ոչ:
«ՖԻԼՄԻ ՀԵՂԻՆԱԿԸ ԿՈԼՅԱՆ Է, ՆՐԱ ՈՐՈՇՈՒՄՈՎ Է ԱՐՎԵԼ ԱՄԵՆ ԲԱՆ»
-Նիկոլայ Դավթյանը Ձեզ նվիրված ֆիլմ է նկարել, կպատմե՞ք այդ աշխատանքի մասին:
-Նիկոլայ Դավթյանն ինձ նկարել է երկար ժամանակ ՝ առանց իր նպատակների մասին տեղյակ պահելու: Հետո, երբ պետք էր Թբիլիսի գնալ, արդեն բացեց գաղտնիքը, ասաց, որ իմ մասին ֆիլմ է նկարում: ՈՒ մենք գնացինք Թբիլիսի, նկարահանվեցի այնտեղ: Կարոտել էի այն թաղին, որտեղ ապրել-մեծացել եմ: Հիմա այն չկա, բայց լուսանկարները պահպանվում են: Շատ մոտ էին մեր ու Աղասի Այվազյանի տները: Իսկ Հենրիկ Մալյանն էլ հաճախ էր հյուր գալիս Աղասուն: Հայրենական պատերազմի տարիներին նրանց չտարան ռազմաճակատ, որովհետև երկուսն էլ տան միակ զավակն էին: Նրանց աշխատանքի ընդունեցին ռազմական գործարանում:
-Եվ հայ կինոն ապահովագրվեց իր ապագա երախտավորներին ռազմաճակատում կորցնելու հավանական վտանգից:
-Այո՛: Մեր թաղում առհասարակ շատ էին նշանավոր, հետաքրքիր մարդիկ: Հիմա էլ այնտեղ պահպանված է դպրոցի շենքը, որտեղ ես սովորել եմ: Եվ զարմանալի մի բան. այդ դպրոցի շենքում հիմա գործում է Շոթա Ռուսթավելու անվան կինոյի համալսարանը:
-Տեսնո՞ւմ եք, նախախնամության նման մի բան կա դրանում:
-Երևի: Կոլյան նկարեց այդ շենքը, շրջակայքը: Ես չեմ խառնվել նրա գործին, ինչ ստացվել է, իր ցանկությամբ, իր որոշմամբ է եղել: Ես դեմ էի, որ նա հայերեն նկարի, որովհետև հայերեն վատ եմ խոսում: ՈՒզում էի ինձ ռուսերեն տեքստով նկարեր, որ Ռուսաստանում, Մերձբալթիկայում ապրող ընկերներս լսեին ու հասկանային: Բայց ֆիլմի հեղինակը նա է, իր որոշումով է արվել ամեն բան:
Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ