Գերմանիայի դաշնային կանցլերի պաշտոնում իր առաջին արտասահմանյան այցի ընթացքում Ֆրիդրիխ Մերցը Ֆրանսիայի նախագահ Էմանուել Մակրոնի հետ քննարկել է ՈՒկրաինայի հակամարտության խաղաղ կարգավորման հարցերը։ «Պատերազմը չի կարող ավարտվել առանց Միացյալ Նահանգների հետագա քաղաքական պարտավորությունների»,-Փարիզում հայտարարել է Մերցը, ընդգծելով, որ Եվրոպան չի կարող փոխարինել Միացյալ Նահանգներին։               
 

«Ռուսախոս Մյասնիկյանն ստեղծեց հայկական երկիր, իսկ ընտիր հայերեն խոսող նախագահը քանդեց այն մինչև վերջին բեկորները»

«Ռուսախոս Մյասնիկյանն ստեղծեց հայկական երկիր, իսկ ընտիր  հայերեն խոսող նախագահը քանդեց այն մինչև վերջին բեկորները»
06.02.2015 | 12:41

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է կինոօպերատոր ԼԵՎՈՆ ԱԹՈՅԱՆՑԸ: Այս տարի լրանում է նրա 85-ամյակը: Դեռ տարեսկիզբն է, հուսանք, որ այդ հոբելյանը կարժանանա պատշաճ վերաբերմունքի:

«ԱՄԲՈԽԸ ՈՒՂԵՂ ՉՈՒՆԻ, ՆԱ ՀԵՏԵՎՈՒՄ Է ԼԻԴԵՐԻՆ»


-Պարոն Աթոյանց, Դուք միջնակարգ կրթություն եք ստացել Թբիլիսիի ռուսական դպրոցում, սովորել Լենինգրադի կինոճարտարագիտական ինստիտուտում իբրև մասնագետ՝ վերապատրաստվել «Մոսֆիլմ» կինոստուդիայում: Ազգային արմատներից կտրված այս դպրոցն անցած մարդու համար դժվար չէ՞ր հասուն տարիքում գալ-հաստատվել Երևանում, դառնալ ազգային կինո, ազգային մշակույթ ձևավորող անհատականություններից մեկը:
-Հետաքրքիր հարց եք տալիս, այդ մասին ինձ քիչ են հարցնում: Կամ եթե ես ինչ-որ բան եմ ուզում պատմել, հարձակվում են վրաս. «Հայերե՛ն խոսիր»: ՈՒ ես միշտ հիշեցնում եմ, որ մեր հանրապետության առաջին ղեկավարներից մեկը՝ ռուսախոս Ալեքսանդր Մյասնիկյանը, խորհրդային կարգերի հաստատումից հետո Հայաստան հրավիրեց դաշնակցական Թումանյանին, Իսահակյանին, Թամանյանին, մյուսներին ու ստեղծեց հայկական երկիր: Նրան խորհրդային չինովնիկները սպանեցին՝ պայթեցրին ինքնաթիռը: Իսկ անկախ Հայաստանի՝ ընտիր հայերեն խոսող առաջին նախագահն այս երկիրը քանդեց մինչև վերջին բեկորները, ինչը նույնպես դրսից եկող պատվեր էր:
-Դուք մեր ազգային զարթոնքի երկու բռնկման եք ականատես եղել՝ 1965 և 1988 թվականներին: Օպերատորի խորաթափանց հայացքով կարողացե՞լ եք նկատել մեր ժողովրդի տրամադրության, նկրտումների, հոգեբանության տարբերություններն այս երկու պատմական իրողությունների համապատկերում:
-Տարբերությունները շատ էին: 65-ը ռոմանտիկ տարի էր: Դա իսկական համաժողովրդական բռնկում էր: Դրանից մի քանի ամիս առաջ ոչ ոք չէր կարող պատկերացնել, թե մեր ժողովուրդն այդպես միասնաբար կարող է ոտքի կանգնել: Այն ժամանակ թույլ չէին տալիս նկարահանել, լուսանկարել այն, ինչ կատարվում էր: Տարօրինակ բաներ էին տեղի ունենում: Շատ հետաքրքիր էր, որ Հրաչյա Ներսիսյանի տղան՝ Լևոն Ներսիսյանը, անսպասելիորեն որոշեց ժողովրդին տանել Կոմիտասի անվան պանթեոն: Մոտ քսան հազար մարդ կար օպերայի բակում: Էդ ի՜նչ հիպնոս էր, որ քսան հազար մարդ, առանց մտածելու, ենթարկվեց մեկ հոգու ու ոտքով ուղղվեց դեպի պանթեոն: Հետո եկան չեկիստները, ամբոխը օպերայի ապակիները կոտրեց, Վեհափառը փորձեց հանգստացնել մարդկանց: Իմ ապարատը խլել էին, չէի կարող լուսանկարել: Ես էլ մի փոքր ֆոտոապարատ էի դրել ցանցի մեջ, վրան շարել մածունի բանկաներ ու նկարում էի: Մեկ ժապավեն այդպես նկարել եմ, բայց լղոզված, անորակ կադրեր են ստացվել, մինչև հիմա էլ պահում եմ: Երբ հասանք պանթեոն, հետ նայեցի ու տեսա, որ հազարավոր մարդիկ են գալիս մեր հետևից: Այսինքն՝ լիդեր էր գտնվել, ու մարդիկ, Չարենցի խելագարված ամբոխների նման, կուրորեն հետևում էին նրան: Ամբոխը անգիտակից հոտ է, երբ մեկը մի խելոք բան է ասում, ամբոխը հնազանդ հետևում է նրան: Յուրաքանչյուր մարդ անհատականություն է, իսկ բոլորը միասին՝ ամբոխ: Եվ ամբոխը ուղեղ չունի: Նա հետևում է լիդերին: Լավ լիդերը ամբոխը տանում է այնտեղ, որտեղ պետք է: Վատը նույնպես տանում է այնտեղ, որտեղ պետք է:
-Այս դեպքում՝ որտեղ իրե՞ն է պետք:
-Այո՛: Օրինակ՝ Ղարաբաղում մենք ունեինք լավ լիդերներ ու հաղթեցինք պատերազմում:
-Նկատի ունեք պատերազմի՞ լիդերներին:
-Այո՛:


«ԵԹԵ ԳԻՇԵՐՈՎ ՓՈՂՈՑՈՒՄ ՔԱՅԼՈՒՄ ԵՍ ՈՒ ԱԴԱՄԱՆԴԵ ՄԱՏԱՆԻ ԵՍ ԳՏՆՈՒՄ, Ի՞ՆՉ ԵՍ
ԱՆՈՒՄ. ՎԵՐՑՆՈՒՄ-ԴՆՈՒՄ ԵՍ ԳՐՊԱՆԴ»


-Այստեղ՝ ոչպատերազմական գոտում, ինչպիսի՞ն էին նորանկախ Հայաստանի քաղաքական լիդերները:
-Այդ մասին նրանց էլ եմ ասել, և հիմա գաղտնիք չեմ բացահայտելու: Այստեղ մարդիկ իսկույն առան փողի հոտը: Բանն այն է, որ վերջացել էր խորհրդային իշխանությունը: Երեք դեբիլ՝ Ելցինի գլխավորությամբ, ակտ էին ստորագրել՝ Սովետական Միության կազմալուծման մասին: Կազմալուծվել էր Սովետական Միությունը, ուրեմն չէին գործում սովետական օրենքները: Իսկ եթե այդ օրենքները չեն գործում, նոր օրենքներ էլ չկան, ուրեմն ամեն բան թափված է, վերցրու՝ ինչ կուզես: Շատերն այդ բանը հասկացան, և այնպիսի՜ հարստություն կուտակեցին: Այդպես էլ թալանեցին «Հայֆիլմ» կինոստուդիան: Բայց այդ մարդկանց մեղադրել գողության մեջ չի կարելի, որովհետև նրանք իրենց պետք եղածը վերցրել են օրենքի բացակայության պայմաններում, չի եղել որևէ օրենք, որն արգելեր նրանց իրենց գործողություններում: Եթե գիշերով փողոցում քայլում ես ու ադամանդե մատանի ես գտնում, ի՞նչ ես անում. վերցնում-դնում ես գրպանդ, այն քոնն է: Այդպես էլ վարվել են «Հայֆիլմի» հետ: Իսկ ա՛յ հիմա արդեն օրենք կա: Եվ եթե հիմա են գողանում, դա պետք է խստորեն պատժվի: Բայց ո՞վ է պատժողը: Հո գողերն իրենք իրենց չե՞ն պատժելու:

«ԵԹԵ ԱԶԳՈՎԻՆ ՈՏՔԻ ԵԼՆԵԻՆՔ ՍՈՎԵՏԱԿԱՆ ԻՇԽԱՆՈՒԹՅԱՆ ԴԵՄ, Ի՞ՆՉ ԿԱՆԵԻՆ ՄԵԶ, ՉԷԻ՞Ն ԱՔՍՈՐԻ ՍԻԲԻՐ: ԴԵ ԹՈՒՐՔԵՐՆ ԷԼ ԱՔՍՈՐԵԼ ԵՆ»


-Դուք ցավում եք անկախությունից հետո «Հայֆիլմ» կինոստուդիան պատուհասած ճակատագրի համար և վերապահումով վերաբերվում այսօրվա կինոգործիչների՝ կարմիր գորգի վրայով քայլելու նորօրյա հովերին: ՈՒրեմն, ըստ Ձեզ, ո՞րն է հայ կինոյի վերածննդի ճանապարհը, եթե չկա նախկին բազան՝ «Հայֆիլմը», և կարմիր գորգն էլ չի բացում ապահով հորիզոններ:
-Ժամանակն ամեն բան նորից իր տեղը կդնի: Այլ կերպ չի կարող լինել: 12 հազար տարի հայ ազգը գոյություն ունի երկրագնդի վրա: Դա ես չեմ ասում, պատմական փաստ է. ռուսական «Կուլտուրա» հեռուստաալիքը վերջերս ցուցադրեց Արմեն Պետրոսյանի «Հայաստանը 12 հազար տարեկան է» ֆիլմը: ՈՒ այսօր այնպիսի բան չի պատահել, որ մտածենք, թե եկել է մեր ազգի վերջը: Միևնույն է, ամեն բան լավ է լինելու: Ես հաստատ գիտեմ: Որովհետև պատմությունն այնքան տարօրինակ բան է, որ ոչ ոք չգիտի, թե ինչ կլինի կես ժամ հետո: Մենք անգամ մեր անցյալը չգիտենք, ո՜ւր մնաց ապագան իմանանք:
-Նկատի ունեք մեր ազգի պատմությո՞ւնը, մեր ժողովրդի անցյա՞լը:
-Այո՛: Մենք միայն գիտենք այն, ինչ գրում է մամուլը, ինչ պահվում է արխիվային նյութերում: Իսկ ստել, կեղծել կարող են և՛ մեկը, և՛ մյուսը: Օրինակ՝ 1915 թիվը: Դա հո պատահական բան չէ՞ր: Ես սովետական տարիներին եղել եմ Թուրքիայում՝ Աղասի Այվազյանի հետ: Տեսել ենք Աբդուլ Համիդի սենյակը, նրա մահճակալը: Նրա օրոք են սկսվել հայկական ջարդերը: ՈՒ նրա մասին Թուրքիայում ասվում է, թե ազգությամբ եղել է կա՛մ հրեա, կա՛մ հայ: Ինչո՞ւ են դա ասում. որ մեզ մոլորեցնեն: Դե արի ու գլուխ հանիր, հրեա՞ էր Աբդուլ Համիդը, հա՞յ, թե՞ իսկական թուրք: Բայց ով էլ նա լիներ, ինքը սկիզբ դրեց 1915-ին: Եվ ո՞ւմ մեղադրես դրա համար: Ես, օրինակ, մեզ եմ մեղադրում: Մենք ավելի քան 600 տարի ապրել ենք Թուրքիա պետության մեջ: Եղել ենք նրա քաղաքացիները, ծառայել նրա բանակում, ենթարկվել նրա օրենքներին: 19-րդ դարի սկզբին սկսվել է ինչ-որ խառնաշփոթ, ինչ-որ մեկը ջուր է պղտորել: ՈՒ մենք ազգովին դավաճանել ենք այդ երկրին՝ Թուրքիային: Եթե սովետական տարիներին մենք ազգովին ոտքի ելնեինք սովետական իշխանության դեմ, ի՞նչ կանեին մեզ, չէի՞ն աքսորի Սիբիր: Դե թուրքերն էլ աքսորել են: Պետք չէ միայն թուրքական իշխանությանը մեղադրել: ՈՒ եթե մենք որոշել էինք չենթարկվել թուրքական իշխանությանը, ուրեմն ոչ թե պետք է դատարկ խոսեինք, հետո կոտորվեինք հազարներով, այլ պետք է յուրաքանչյուր գյուղում ունենայինք զենք ու կարողանայինք պաշտպանվել: Հազարավոր հայ տղամարդկանց մի քանի թուրք ոստիկան տարել-կոտորել է: Ինչո՞ւ են թույլ տվել, չէի՞ն կարող այդ մի քանի ոստիկանի հարցերն իրենք լուծել: Ես մտածում եմ, որ եթե մենք կարող էինք լինել Ռուսաստանի կազմում, որը հայտարարում էր, թե իրեն պետք է Հայաստանը՝ առանց հայերի, ուրեմն նույն կերպ կարող էինք լինել Թուրքիայի կազմում: Միևնույն է, մենք վեր կբարձրանայինք և՛ քաղաքականության, և՛ մշակույթի, և՛ գիտության, և՛ այլ ասպարեզներում: Տեսեք, թե հենց հիմա որքան շատ են հայ նշանավոր գործիչները աշխարհի տարբեր երկրներում: Չէ՞ որ կարողանում ենք առաջ գնալ, ապրել: Փոքր երկիրը չի կարող անկախ լինել: Հիմա մեզ անկախ ենք կոչում: ՈՒմի՞ց ենք անկախ. մի՞թե մի քանի հոգու գրպաններից չենք կախված: Առաջ ավելի անկախ էինք, ընդամենը Կրեմլից էինք կախված, որին էլ չէինք ենթարկվում: Ինչ ուզում՝ անում էինք: Ի՜նչ արդյունաբերություն ունեինք, ի՜նչ մշակույթ, ի՜նչ գիտություն, ի՜նչ շինարարություն: Հիմա Միկոյանի արձանը չեն ուզում դնել Երևանում, ինչ է թե մեկի պապին գնդակահարել է: Բայց մոռանում են, որ Թամանյանին չի գնդակահարել, Իսահակյանին չի գնդակահարել, շատ ուրիշ տաղանդավոր մարդկանց չի գնդակահարել: Պլան էր դրված, չէ՞, որոշակի քանակությամբ մարդ պիտի գնդակահարեին: Միկոյանն էլ ստիպված է եղել ջոկել կարևորներին պակաս կարևորներից, պատմության համար նշանակալից դեմքերին ոչ նշանակալից դեմքերից: Հիմա ինչո՞ւ են «օբիժնիկի» կեցվածք ընդունել ու մերժում են այդ մարդու արած լավ գործերը Հայաստանի համար: Քանի՜ գործարան է կառուցել Հայաստանում, քանի՜ տաղանդավոր հայի կարիերային է օժանդակել: Նորմալ հայ մարդ էր նա, ես կոնկրետ փաստերով դա գիտեմ: ՈՒ այսօր չեն ուզում նրա արձանը կանգնեցնել: Կարաբալան Երևանում արձան ունի, Միկոյանը՝ ոչ:

«ՖԻԼՄԻ ՀԵՂԻՆԱԿԸ ԿՈԼՅԱՆ Է, ՆՐԱ ՈՐՈՇՈՒՄՈՎ Է ԱՐՎԵԼ ԱՄԵՆ ԲԱՆ»


-Նիկոլայ Դավթյանը Ձեզ նվիրված ֆիլմ է նկարել, կպատմե՞ք այդ աշխատանքի մասին:
-Նիկոլայ Դավթյանն ինձ նկարել է երկար ժամանակ ՝ առանց իր նպատակների մասին տեղյակ պահելու: Հետո, երբ պետք էր Թբիլիսի գնալ, արդեն բացեց գաղտնիքը, ասաց, որ իմ մասին ֆիլմ է նկարում: ՈՒ մենք գնացինք Թբիլիսի, նկարահանվեցի այնտեղ: Կարոտել էի այն թաղին, որտեղ ապրել-մեծացել եմ: Հիմա այն չկա, բայց լուսանկարները պահպանվում են: Շատ մոտ էին մեր ու Աղասի Այվազյանի տները: Իսկ Հենրիկ Մալյանն էլ հաճախ էր հյուր գալիս Աղասուն: Հայրենական պատերազմի տարիներին նրանց չտարան ռազմաճակատ, որովհետև երկուսն էլ տան միակ զավակն էին: Նրանց աշխատանքի ընդունեցին ռազմական գործարանում:
-Եվ հայ կինոն ապահովագրվեց իր ապագա երախտավորներին ռազմաճակատում կորցնելու հավանական վտանգից:
-Այո՛: Մեր թաղում առհասարակ շատ էին նշանավոր, հետաքրքիր մարդիկ: Հիմա էլ այնտեղ պահպանված է դպրոցի շենքը, որտեղ ես սովորել եմ: Եվ զարմանալի մի բան. այդ դպրոցի շենքում հիմա գործում է Շոթա Ռուսթավելու անվան կինոյի համալսարանը:
-Տեսնո՞ւմ եք, նախախնամության նման մի բան կա դրանում:
-Երևի: Կոլյան նկարեց այդ շենքը, շրջակայքը: Ես չեմ խառնվել նրա գործին, ինչ ստացվել է, իր ցանկությամբ, իր որոշմամբ է եղել: Ես դեմ էի, որ նա հայերեն նկարի, որովհետև հայերեն վատ եմ խոսում: ՈՒզում էի ինձ ռուսերեն տեքստով նկարեր, որ Ռուսաստանում, Մերձբալթիկայում ապրող ընկերներս լսեին ու հասկանային: Բայց ֆիլմի հեղինակը նա է, իր որոշումով է արվել ամեն բան:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2061

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ