«Եվրամիությունը մշակում է Ռուսաստանի դեմ պատժամիջոցների հաջորդ՝ 17-րդ փաթեթը և նոր սահմանափակումների ներդրումը համակարգում է ամերիկյան իշխանությունների հետ»,- Վաշինգտոնում ԱՄՆ-ի պետքարտուղար Մարկո Ռուբիոյի հետ հանդիպումից հետո հայտարարել է Ֆրանսիայի արտգործնախարար Ժան-Նոել Բարոն։ Իր հերթին հանրապետական սենատոր Գրեհեմը հայտարարել է, որ ԱՄՆ-ի խորհրդարանի վերին պալատը կաջակցի «ջախջախիչ» պատժամիջոցների ներդրմանը, եթե Մոսկվան հրաժարվի դադարեցնել ՈՒկրաինայի դեմ պատերազմը։                
 

«Դժվարությունները մեզ միայն ավելի տաղանդավոր ու պինդ են դարձնում»

«Դժվարությունները մեզ միայն ավելի տաղանդավոր ու պինդ են դարձնում»
18.09.2015 | 00:54

«Իրատես»-ի հյուրն է կինոօպերատոր ԼԵՎՈՆ ԱԹՈՅԱՆՑԸ: Սեպտեմբերի 9-ին լրացավ նրա ծննդյան 85-ամյակը, ինչի առթիվ շնորհավորում ենք ջերմորեն ու մաղթում ամենից գեղեցիկն ու բարին կյանքում:

«ԵՍ ՉԳԻՏԵՄ՝ ԻՆՉՈՒ ԵՄ ԾՆՎԵԼ»


-Պարոն Աթոյանց, դարձել եք 85 տարեկան: Ձեր կյանքի կարևոր և անկարևոր իրողությունները տարանջատե՞լ եք ինքներդ Ձեզ համար:
-Ես ունեմ ուրույն փիլիսոփայություն, կարծում եմ, որ ինչ եղել է, պիտի լիներ: Ես ոչինչ չեմ ընտրել: Ինձ հաճախ հարցնում են, թե ոնց եմ օպերատոր դարձել: Պատասխանում եմ, թե ես չգիտեմ՝ ինչու եմ ծնվել, ո՜ւր մնաց իմանամ, թե ոնց եմ օպերատոր դարձել: Կյանքիս բոլոր տարիներին էլ և՛ դժվարություններ են եղել, և՛ ուրախություններ: Նորմալ կյանք է եղել, էլի՜: Կյանքից չես փախչի:
-Դուք և Աղասի Այվազյանը խորհրդային տարիներին եղել եք Թուրքիայում: Ինչպե՞ս դա հաջողվեց:
-1987 թվականն էր: Թուրքիա էր մեկնում խորհրդային մեծ պատվիրակություն: Ես և Աղասին որոշեցինք մեկնել այդ խմբի հետ, բայց Հայաստանում թույլ չտվեցին: Մենք կարողացանք մեկնել Մոսկվայից՝ ընդգրկվելով 40-հոգանոց կինոպատվիրակության մեջ: Դա գաղտնի գործարք էր, անհավանական մի բան. Ստամբուլում առաջին անգամ էին տեսնում սովետական հայերի: Այդ ուղևորության ընթացքում ես Թուրքիայում տեսա շատ մարդկանց, որոնց դիմագծերի մեջ թուրքական ոչինչ չկար: Դրանցից մեկը մեր խմբի ուղեկցողն էր ՝ Էփրատ Պողոսունը: Նա գրող էր, ուներ սեփական խանութ: Մի օր Այա Սոֆիայի մեջ կանգնած ենք, ու այդ մարդը մաքուր ռուսերեն պատմում է տաճարի մասին, ասում, որ տաճարի գմբեթը երկրաշարժից փլվել է, ոչ ոք չի կարողացել այն վերականգնել, թուրք սուլթանը հրավիրել է Անի քաղաքի Տրդատ ճարտարապետին, որն էլ վերականգնել է գմբեթը: Մեր պատվիրակության անդամները շրջվեցին ու ակնածանքով նայեցին մեզ: Մտածեցին. «Էլի՜ հայի մատը խառն է»: Իսկ ես հերթական անգամ ինձ այնքա՜ն հպարտ զգացի: Մի օր այդ մարդը կանգնեցրեց ավտոբուսը, ասաց, որ իր մայրը հիվանդ է, ինքը պիտի մի քանի րոպեով մտնի-տեսնի նրան: Ես իսկույն հասկացա, որ նա հայ է: Էլ ո՞վ նման բան կանի մոր համար, եթե ոչ հայը: Միայն հայն է այդպես կապված լինում մորը. դա անվիճելի ճշմարտություն է: Ես սկսեցի այդ մարդու գանգն ուսումնասիրել: Մերի նման էր, կլոր: Հետո չդիմացա ու հարցրի, թե չունի՞ արդյոք հայկական արմատներ, հայ չէ՞ արդյոք իր մայրը: Նա ասաց. «Մի՛ կպիր իմ ցավոտ տեղերին»։ ՈՒ ես էլ չխոսեցի այդ մասին: Եվ այդպիսի օրինակները քիչ չեն Թուրքիայում:

«ՏԵԽՆԻԿԱՆ ԸՆԴԱՄԵՆԸ ՄԵԽԱՆԻԶՄ Է, ԻՍԿ ԴՐԱՆ ՇՈՒՆՉ ՀԱՂՈՐԴՈՂԸ, ՈՒՂՂՈՐԴՈՂԸ ՄԱՐԴՆ Է` ՕՊԵՐԱՏՈՐԸ»


-Քաղաքական ենթատեքստ ունեցող ֆիլմերի նկարահանման ժամանակ ի՞նչ առաքելություն է վերապահված կինոօպերատորին, կա՞ն որոշակի սահմանափակումներ, տաբուներ, որոնց հետ պետք է հաշվի նստի կինոխցիկով աշխատող մարդը նկարահանման հրապարակում, թե՞ քաղաքական խնդիրները միայն սցենարիստի, ռեժիսորի գլխացավանքն են, իսկ օպերատորը չեզոք մարդ է, ընդամենը աշխատում է տեխնիկայով:
-Օպերատորությունը ստեղծագործություն է, արվեստ: Ես կարող եմ թղթի վրա գրված տեքստն այնպես նկարել, որ հանդիսատեսը տեսնի այն, ինչ պետք է: Եվ կարող եմ քաղաքական ենթատեքստ ունեցող նյութն այնպես նկարել, որ տեսանելի չլինեն անթույլատրելի բաները, ու այդ նյութն ընդունեն գրաքննիչները: Օպերատորական վարպետությունը հանճարեղ բան է: Տեխնիկան ընդամենը մեխանիզմ է, իսկ դրան շունչ հաղորդողը, ուղղորդողը մարդն է՝ օպերատորը: Դա նույնն է, ինչ ավտոմեքենայի դեպքում: Թե ուր և ինչպես կընթանա ավտոմեքենան, կախված է վարորդից: Այդպես էլ կինոխցիկով աշխատող օպերատորից է կախված, թե ինչ և ինչպես կնկարի կինոխցիկը: Կինոյի մեջ և՛ բիզնես կա, և՛ գաղափարախոսություն: Բայց գաղափարախոսությունն այնպես աննկատ ու գեղեցիկ է մատուցվում, որ մարդիկ այն չեն զգում: Օրինակ՝ ամերիկյան ֆիլմերում հերոսը դառնում է մեր համակրանքի առարկան: Նա կարող է գող լինել, ավազակ, բայց մենք տարվում ենք նրանով, ցավում նրա համար, որովհետև այդպես է մտածված ֆիլմը: Դա է կինոյի ուժը: Իսկ սովետական կինոն, որը հրաշալի կինո էր, ուներ ենթատեքստ՝ դաստիարակել դեբիլներ: Եթե ինչ-որ հերոսական կերպարի, ինչ-որ հերոսական արարքի մասին էր պատմում սովետական կինոն, ուրեմն այդ հերոսն անպայման պիտի լիներ պիոներ, կոմերիտական, կոմունիստ: Այլ կերպ չէր կարելի: Դա իշխող գաղափարախոսություն էր: Նույն բանը վերաբերում է խորհրդահայ կինոյին: Ես այս մասին բարձրաձայնում եմ, դրա համար էլ ինձ չեն սիրում: Կինոն պիտի թամաշա լինի, և այդ իմաստով մեր բնության ֆոնին հանճարեղ բաներ կարելի է նկարել: Երկխոսություն նկարելով կինո չի ստեղծվում, իսկ մեր կինոյում շատ են երկխոսությունները, քիչ՝ տեսարանները, թամաշան: Մենք ունիկալ ազգ ենք ու լավ ազգ ենք: Մենք կարող ենք այսպես նստել դեմ առ դեմ ու ազատ զրուցել, ինչպես հիմա ես և Դուք: Դա ուրիշ տեղերում ընդունված չէ. մարդիկ նախապես գրում են ինչ-որ հարցեր ու պահանջում տալ կոնկրետ պատասխաններ, չշեղվել այդ հարցերից: Դա մեզ բնորոշ չէ, մենք անկաշկանդ, անկեղծ մարդիկ ենք: Պարզապես մեզ մեկ-մեկ հիպնոսում են, «դեղում» են, երեխեքին, ուսանողներին փորձում են փչացնել, բայց մենք, մեր ունիկալության շնորհիվ, դիմակայում ենք: Ինչպիսին եղել ենք քարե դարում, այդպիսին էլ հիմա ենք: Թեև մենք քարեդարյա վիճակ չենք ունեցել: Մեզ բերել-դրել ենք այս մոլորակի վրա ու մենք շատ ճիշտ ուղղորդում ենք այն մինչև հիմա: Բոլոր տեսակի դժվարությունները մեզ միայն ավելի տաղանդավոր ու պինդ են դարձնում:

«ՄԵՆՔ` ՀԱՅԵՐՍ, ԿԱՐԳԻՆ ՄԱՐԴԻԿ ԵՆՔ»


-«Որտե՞ղ էիր, մարդ Աստծո» հայկական առաջին բազմասերիանոց ֆիլմը նկարահանվել է 1992 թվականին: Անլույս-անհաց այդ ժամանակահատվածում ինչպե՞ս դա հնարավոր եղավ:
-Լավ հարց է, երբեք ինձ այդ հարցը չեն տվել: Ֆիլմը, իհարկե, սկսել էինք նկարել մինչև սովետական կարգերի փլուզումը: Բայց եղավ երկրաշարժը, ավերվեց այն գյուղը, որտեղ նկարահանում էինք, ու ստիպված եղանք փոխել նկարահանման վայրը: Ստեղծագործական խմբից էլ նամակ էր գնացել համապատասխան հասցեով, թե Աղաբաբովը՝ ֆիլմի բեմադրող ռեժիսորը, գլուխ չի հանում ֆիլմից, պետք է նրան փոխարինել մեկ ուրիշով, բայց չկարողացան Աղաբաբովին հեռացնել, որովհետև նա «ամուր ընկույզ» է: ՈՒ վերսկսվեցին նկարահանումները Թալինի շրջանի Հառիճ գյուղում: Սովի տարի էր, ուտելու բան չկար, բայց գյուղացիները մեզ պահում էին, կերակրում: Մի այլ սարսափ էր վառելիքի խնդիրը: Թե ինչպես էինք բենզին ճարում, ինչպես էինք էլեկտրականության հարցը լուծում, պատմելու բան չէ: Չորս տարում հինգ սերիա ենք նկարել: Եվ մինչև այսօր մարդիկ հավանում են այդ պայմաններում նկարված ֆիլմը: Դա «Ֆորսայթների պատմության» նման բան է: Պիտի նաև շարունակություն ունենար, բժիշկը պիտի հետո դառնար միտինգների մասնակից, ներգրավվեր արցախյան պայքարում: Բայց թույլ չտվեցին շարունակել: Ինչևէ, այդպիսի պայմաններում գունավոր ժապավենով ֆիլմ նկարելը ֆանտաստիկ բան էր: Ես Սանկտ Պետերբուրգում եմ արել աշխատանքի վերջնական մասը: Եվ երբ մետաղյա տուփերով հինգ սերիայի ժապավեններն ինքնաթիռով բերում էի Երևան, ծիծաղելի բան կատարվեց: Մասնավոր չվերթով էի գալիս, ինքնաթիռը պիտի կանգառ աներ Նիժնի Նովգորոդում: ՈՒ այդտեղ ես իմանում եմ, որ իմ ուղեբեռը՝ կինոժապավենները, իջեցրել են ինքնաթիռից, որովհետև մի ինչ-որ հայ պիտի ինքնաթիռով բերեր իր «Մերսեդեսը»: Ես չէի կարող շարունակել ճանապարհս առանց ժապավենների: Պիտի մնայի Նիժնի Նովգորոդում: Տոմսս կորավ, ես անորոշության մեջ հետուառաջ եմ անում օդանավակայանում, մեկ էլ տոմսարկղի մոտ նկատում եմ մեկին, որ մասնավոր չվերթի տերն է՝ հայ: Մոտեցա ու ամեն ինչ պատմեցի: Այնպիսի՜ ջերմություն ցուցաբերեց. ևս մեկ անգամ համոզվեցի, որ մենք` հայերս, կարգին մարդիկ ենք: Իսկույն հոգաց իմ կեցության ու Սանկտ Պետերբուրգում մնացած ուղեբեռս տեղ հասցնելու հարցերը: Ինձ տեղավորեցին մի հյուրանոցում, մինչև տեղ հասնեին ժապավենները: Երբ գնացի հյուրանոց, ինձ ընդունեց մի մարդ, որը, ինչպես պարզվեց, ադրբեջանցի էր: Ես մտա սենյակ, լվացվեցի, պառկեցի քնելու ու մտածում եմ՝ գիշերը սա ինձ կմորթի: Առավոտյան արթնանում եմ, տեսնեմ այդ մարդը վախեցած ինձ է նայում ու ասում. «Ես մտածում էի, թե գիշերն ինձ մորթելու ես»: Ամենադաժան կռիվների ժամանակներն էին, բնական էր, որ երկուսս էլ այդպես էինք մտածում: Հետո բարեկամացանք, նա անկեղծացավ ու ասաց, որ ինքը թալիշ է, ոչ թե ադրբեջանցի:
-Հետևաբար՝ ոչ պակաս տուժած ադրբեջանական ազգայնամոլությունից, որը չի շրջանցում նաև թալիշներին ու այդ երկրում ապրող այլ ազգությունների ներկայացուցիչներին:
-Շատ կարգին մարդ էր, երեք օր շփվեցինք, մինչև տեղ հասան կինոժապավենները:

«ՍՏՈՒԳԵԼՈՒ ԲԱՆ ՉԿԱՐ, ՔԱՆԻ ՈՐ ԱՄԲՈՂՋԸ ԱՅՐԵԼ ԷԻՆ, ԻՆՉՊԵՍ ՈՐ ԱՅՐԵԼ ԷԻՆ ԱՐՄԱՆ
ՄԱՆԱՐՅԱՆԻ «ԱՐՏԻՍՏԸ», ԷՌՆԵՍՏ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԻ «ՍԱՐՈՅԱՆ ԵՂԲԱՅՐՆԵՐԸ»


-«Հեղնար այղբյուրը» Գյումրիում նկարելիս տեղացիների դժգոհությանն եք հանդիպել, կպատմե՞ք այդ մասին՝ իբրև ականատես:
-Դա շատ զավեշտալի պատմություն էր: «Հեղնարում» նկարահանվել է գյումրեցի մի զուռնաչի՝ Վանիկը, որի հետ շատ էինք մտերմացել: Երբ նկարահանում էինք Հեղնարի՝ չադրայով սիրեկանի մոտ գնալու տեսարանը, մի գյումրեցի մոտեցավ ու վրդովված ասաց. «Էրևանում լիքը պոռնիկ կա, էստեղ մեկին գտել եք, եկել եքա կինո՞ կնկարեք»: Վանիկը մոտեցավ, հանգստացրեց այդ մարդուն: «Հեղնար աղբյուրը» լավ ֆիլմ է, դրանում երևում են մեր ազգային նկարագիրը, մեծի-փոքրի, կնոջ-տղամարդու ճշմարիտ փոխհարաբերությունները ընտանիքում, ընկերական միջավայրում:
-Այդ ֆիլմը ստալինյան բռնությունների զոհ Մկրտիչ Արմենի ստեղծագործության հիման վրա նկարահանվեց 1970 թվականին: Ստալինիզմի սարսափը դեռ լրիվ հաղթահարված չէր, ինչպե՞ս հնարավոր եղավ այդպիսի հեղինակի գործ վերցնել՝ իբրև ֆիլմի սցենար:
-Արմենը և Արազին ավարտել են ԹթԼԽ-ի սցենարիստական բաժինը: Նրանք գիտեին գրագետ սցենար գրել: Քաղաքական խնդիրները վերաբերում էին սցենարի հեղինակի անձին, իսկ սցենարում քաղաքական ոչինչ չկար: Բացի այդ՝ 1960-ականներին սկսվել էր «ձնհալը»: Ազգային արվեստը, ազգային թեմաներն այն աստիճանի արգելված չէին, ինչպես 30-ականներին: Ավելին, «Հեղնար աղբյուրը»՝ որպես հայկական ազգային ֆիլմ, ցուցադրում էին Խորհրդային Միության տարբեր հանրապետություններում, նույնիսկ մի քանի լեզվով կրկնօրինակվել է այն: Հիմա էլ, երբ արտասահմանցի հյուրեր եմ ունենում, ցույց եմ տալիս «Հեղնար աղբյուրը»: Հերոսների հագուկապը, ազգային տարազը, քարակերտ աղբյուրները շատ են հետաքրքրում նրանց:
-Դմիտրի Կեսայանցի «Ավդոյի ավտոն», որ ցուցադրվեց «Ոսկե ծիրան» 12-րդ կինոփառատոնի օրերին, հեռուստատեսությամբ չեն ցուցադրում, այնինչ հրաշալի ֆիլմ է, այսօրվա կինոճաշակին համահունչ՝ ըստ իս:
-Դիման հանճարեղ մարդ է, բարձր ճաշակի տեր: Նրա «Տերն ու ծառան» համաշխարհային կինոյի դասական նմուշ է՝ բոլոր չափանիշներով: Միայն այդ ֆիլմի համար նրան պիտի կոչում տային, բայց նա մահացավ՝ առանց որևէ կոչման: Իսկ «Ավդոյի ավտոն», «ապօրինի» նկարված ֆիլմ է: Առաջ պահանջվում էր դնել ստատիկ կադր: Ես ռեժիսորին համոզեցի, որ «խուլիգանություն» անենք՝ նկարենք «վեսթեռն» ոճով: Ինձնից առաջ ֆիլմը նկարում էր ուրիշ օպերատոր, որը «Հայֆիլմի» կոմերիտմիության քարտուղարն էր: Նա վերևներին թուղթ էր ուղարկել, թե հակասովետական ֆիլմ է նկարվում: Եվ ամբողջ նկարահանող խումբը ստորագրել էր այդ թղթի տակ ¥Ձեր ասածի պես՝ 37-ի վախը, Ստալինի շունչը դեռ մնում էր¤: ՈՒ ֆիլմը փակեցին: Բայց քանի որ Դիման ԹթԼԽ--ի դիպլոմ ուներ, նրա ֆիլմի համար փող էր տալիս Մոսկվան: ՈՒ Դիման մեկնեց Մոսկվա, այնտեղից եկավ նամակ, որում գրել էին, թե Հայաստանում իրավունք չունեն փակելու ֆիլմը, թե իրենք կնայեն, կստուգեն նկարահանված նյութը: Բայց ստուգելու բան չկար, քանի որ ամբողջը այրել էին, ինչպես որ այրել էին Արման Մանարյանի «Արտիստը», Էռնեստ Մարտիրոսյանի «Սարոյան եղբայրները», որի նախնական վերնագիրն էր «Դեմ առ դեմ»: ՈՒ ինձ հրավիրեցին, որ կրկին սկսենք նկարել «Ավդոն»: Ես էլ չարաճճիություն սիրող մարդ եմ, չարաճճիորեն էլ նկարեցի: Նկարված էր տասներկու մաս, հետո դարձավ չորս, վերջում՝ երեք: ՈՒ ֆիլմի կայֆը կորավ:
-Բայց բնավ չի կորել, մենք այդ «կայֆը» զգում ենք: Պարզապես Դուք ավելին եք արել, քան այսօր մենք տեսնում ենք:
-Հա՜, շատ բան է կորել, մեծ թվով կադրեր: Եթե դրանք ամբողջովին պահպանված լինեին, այսօր այլ կինո կտեսնեիք էկրանին:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2034

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ