Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Առաջին տիկինը և հանրային արժանապատվության ճգնաժամը. Աննա Հակոբյանի վարքաբանական և հոգեվերլուծական հռետորաբանության վերլուծությունը

«Առաջին տիկինը և հանրային արժանապատվության ճգնաժամը. Աննա Հակոբյանի վարքաբանական և հոգեվերլուծական հռետորաբանության վերլուծությունը
19.05.2025 | 10:21

Անոտացիա

Հոդվածը ներկայացնում է Հայաստանի առաջին տիկին Աննա Հակոբյանի հանրային հաղորդակցության վարքաբանական և հոգեվերլուծական նկարագիրը՝ քաղաքական ճգնաժամի սրման պայմաններում։ Հիմնվելով նրա խոսքի կառուցվածքի և արձագանքման օրինաչափությունների ուսումնասիրության վրա՝ բացահայտվում են պաշտպանական հոգեբանական մեխանիզմները, ինքնընկալման առանձնահատկությունները և «առաջին տիկին» կարգավիճակի խորհրդանշական գործառույթի քայքայման պատճառները։ Ուսումնասիրվում է հատկապես բանականության պակասը՝ որպես հանրային դերակատարման դեգրադացման և հանրային անվստահություն խորացնելու գործոն։

1. Ներածություն

Քաղաքական մշակույթներում, որտեղ հանրային դեմքերը կրում են ոչ միայն վարչական, այլև խորհրդանշական ֆունկցիա, առաջին տիկնոջ վարքը դառնում է որոշիչ։ Նա դառնում է ոչ թե պարզապես առաջնորդի կողակից, այլ բարոյական զտիչ, ճաշակի, կեցվածքի և հանրային հեգնանքի սահմանադրի դերակատար, իշխանության և հանրության միջև միջնորդ։ Սակայն որոշ դեպքերում անձնական և քաղաքական ինքնությունների միաձուլումը, զգացմունքային անկայունությունը և բանական բովանդակության բացակայությունը հանգեցնում են այդ դերի ներսից քայքայմանը։ Աննա Հակոբյանի հանրային վարքը 2024–2025 թվականներին նման արժեզրկման հստակ օրինակ է։

2. Մեթոդաբանություն

Վերլուծության նյութը հիմնված է Աննա Հակոբյանի սոցիալական ցանցերում՝ մասնավորապես Facebook-ում, վերջին վեց ամիսների ընթացքում հրապարակված գրառումների վրա։ Ուշադրության կենտրոնում են նրա մեկնաբանությունները, ուղեկցող մեդիակոնտենտը, ինքնաիրացման փորձերը և արձագանքները հանրային քննադատություններին։ Օգտագործվել են վարքաբանական վերլուծության մեթոդներ, Ֆրեյդյան հոգեվերլուծության գործիքակազմ, ինչպես նաև հանրային դերի տեսության և քաղաքական սեմիոտիկայի տարրեր։

3. Վարքաբանական մոդել․ ցածր ինքնավերահսկում, բարձր ռեակտիվություն

Աննա Հակոբյանի վարքը դրսևորվում է իբրև արտահայտված օպերանտ ռեակտիվություն՝ արտաքին ազդակներին արձագանքելու միտում՝ առանց բանական զտման կամ մշակման։ Դա ներառում է․

- քննադատներին ուղղված անհատական հարձակումներ` առանց տրամաբանական կառուցվածքի,

- ընդդիմախոսների արժեզրկում հանրայնորեն,

- շեշտադրված սարկազմ և փողոցային լեքսիկա։

Վարքաբանական տեսանկյունից սա դիտարկվում է որպես հոգեբանական պաշտպանություն ֆրուստրացիայից` արհամարհելով սոցիալական դերը որպես ինքնազսպման հանգամանք: Այսինքն վարքը դրսևորվում է ոչ թե «առաջին տիկնոջ» դերի շրջանակում, այլ անհատական՝ խոցելի «ես»-ի կողմից, որը ի վիճակի չէ դիմակայել հանրային ճնշմանը։

4. Հոգեվերլուծություն՝ պրոյեկցիայից մինչև նարցիսիստական պաշտպանություն

Դասական հոգեվերլուծության գործիքակազմը կիրառելով` առանձնանում են մի քանի գերիշխող պաշտպանական մեխանիզմներ․

- Պրոյեկցիա՝ սեփական բացասական գծերի կամ մղումների վերագրում ընդդիմախոսներին (օրինակ մեղադրանք անճաշակության, ստախոսության, կեղծավորության մեջ),

- Ռացիոնալացում՝ սեփական դեստրուկտիվ վարքի «բարձր նպատակով» արդարացում (օրինակ՝ -ճշմարտության, արդարության, հանրային շահի» պաշտպանություն պաշտպանություն»),

- Նույնականացում ագրեսորի հետ՝ երբ անձը յուրացնում է այն ոճը, լեզուն և տոնը, որն ի սկզբանե մերժում էր, որպեսզի «ինքը չլինի զոհը»,

- Նարցիսիստական պաշտպանություն՝ գերարտահայտված ինքնագոհություն, քննադատության փակվածություն, հանրային ինքնագովասանք՝ սեփական հռետորաբանական հպարտությանը` խոսքային դեգրադացիայի ֆոնին։

Հոգեվերլուծական կառուցվածքի մակարդակում (Իդ – Էգո – Վերիես) ակնհայտ է Իդ-ի գերակայությունը՝ իմպուլսիվ և ագրեսիվ հատվածով։ Ես-ը չի զտում այդ մղումները, իսկ Վերիեսը (Սուպեր-Էգոն)՝ բարոյական վերահսկիչը, կա՛մ պասիվ է, կա՛մ ճնշված։ Հենց սա է հանրային ֆունկցիայի ֆրեյդյան փլուզումը, երբ ներքին կոնֆլիկտները պատռում են սոցիալական դիմակը

5. Թերի ինտելեկտը իբրև դերային վարքագծի քայքայման գործոն

Աննա Հակոբյանի վարքագծի հիմնարար խնդիրներից է այն, որ բացակայում է կոգնիտիվ և ինտելեկտուալ բովանդակությունը, որն անհրաժեշտ է հանրային առաքելության կատարման համար: Բացակայում է:

- վիճելու ունակություն՝ առանց հարձակվելու,

--ընդհանրացնելու և ինքնավերլուծելու ունակությունը,

- խոսքի և խորհրդանիշների հետ նուրբ աշխատանքի հմտությունը։

Դրանց փոխարեն հանդես է գալիս․

- ցուցադրական ռեակտիվությունը,

- հուզական հատուցումը,

- անձնական խոցելիությունը։

Վարքաբանական տեսանկյունից սա կոչվում է ինտելեկտուալ ինֆանտիլացում, իսկ քաղաքական սեմիոտիկայի մեջ՝ հանրային խորհրդանշանի իմաստային էրոզիա։ Այսպիսով, մտավոր ռեսուրսների պակասը.

- նվազեցնում է ագրեսիայի շեմը,

- ոչնչացնում է միջանձնային հեռավորությունը,

- ստեղծում է հասարակական հաղորդակցության կոպիտ, ցածրորակ ոճ։

Սա այլևս անհատական խնդիր չէ։ Դա համակարգային սպառնալիք է. կանացի արժանապատվության խորհրդանիշ լինելուն կոչված կերպարը դառնում է կործանման և լարվածության միջնորդ։

6. Եզրակացություն

Աննա Հակոբյանի վարքը հստակ օրինակ է, թե ինչպես բանականության պակասը, զուգորդված ամբիցիաների և իշխանության խորհրդանշական դիրքի հետ, կարող է հանգեցնել հանրային դերի փլուզման։

Խոսքը քաղաքական սխալների մասին չէ, այլ կնոջ հասարակական ներկայության արժեքային արժեզրկման։ Այնտեղ, որտեղ պետք է լինի կրթվածություն, հիստերիա է առաջանում։ Որտեղ պետք է լինի կարեկցանք, այնտեղ կա վրդովմունք։ Որտեղ պետք է լինի առաջին տիկին, այնտեղ հայտնվում է մի մարդ, ով չի կարողանում պահպանել իր կերպարը։

Այս վերլուծությունը թույլ է տալիս գալ եզրակացության`

այս դեպքն ընդգծում է մի կարևոր կետ. հրապարակայնության դարաշրջանում բովանդակությունից զուրկ անհատականությունը անխուսափելիորեն ոչնչացնում է ձևը։ Եվ երբ նման անհատը հայտնվում է այնպիսի կարգավիճակում, որը ազդում է կանանց առաջնորդության կերպարի վրա, տուժում է ոչ միայն իշխանությունը, այլև հասարակության կողմից կանանց արժանապատվության գաղափարի՝ որպես ազգի բարոյական հենարանի, ընկալումը։

Հանրային ժամանակներում, երբ անհատը չունի բովանդակություն, նա անխուսափելիորեն քանդում է ձևը։

Եվ երբ այդ անհատը զբաղեցնում է մի դիրք, որը պետք է ներկայացնի կնոջ արժանապատվության և բարոյական բարձրության կերպարը, տուժում է ոչ միայն իշխանությունը, այլև հասարակության հավատը՝ կնոջ հանրային կերպարի և իր գործառույթի նկատմամբ»:

Էլիզաբեթ ՊԵՏՐՈՍՅԱՆ

«Հանրային դիվանագիտություն» ՀԿ նախագահ

Գևորգ ՀԱԿՈԲՅԱՆԻ ՖԲ էջից

Դիտվել է՝ 990

Մեկնաբանություններ