ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփն այսօր առավոտյան CNN հեռուստաալիքին հայտարարել է, որ ինքը «չի մտածում» միլիարդատեր Իլոն Մասկի մասին և մոտ ապագայում նրա հետ չի խոսելու։ «Ես նույնիսկ չեմ մտածում Իլոնի մասին։ Նա խնդիր ունի։ Խեղճը խնդիրներ ունի», - ասել է Թրամփը։ Այն հարցին, թե արդյոք զրուցե՞լ է Մասկի հետ, նա պատասխանել է. «Ոչ։ Կարծում եմ՝ որոշ ժամանակ նրա հետ չեմ խոսի, բայց նրան ամենայն բարիք եմ մաղթում»։               
 

Կախարդական փայտիկի՞, թե՞ կախարդական հատիկի շուրջ

Կախարդական փայտիկի՞, թե՞ կախարդական հատիկի շուրջ
08.11.2016 | 08:33

Հայ և հատկապես հայաստանյան հանրությունն արդեն համակերպվել է հերթական ՀՀ վարչապետի այն գնահատականին, թե կախարդական փայտիկ չունի, որ կարողանա պարզ ու հասարակ խնդիրների լուծում ակնկալող ՀՀ շարքային քաղաքացու սրտով կառավարել: Պարզ ու հասարակ ասվածն էլ, ըստ հանրային կարծիքի, մեղրի, խավիարի, ավտոմեքենայի ու արտերկրներում հանգստանալու ցանկություններ չեն, այլ ընդամենը օրը համեստ նախաճաշով սկսելու և բնակարանն էլ տանելի պայմաններում պահել-ջեռուցելու ակնկալիքներ: Շուրջ 2 միլիոն հայաստանցիների օրը սկսվում է 1 բաժակ կաթի ու հավկիթի, մի կտոր էլ պանրի ու երշիկի հանդեպ անզորության զգացումով, որն օրվա ընթացքում տրամադրության է վերածվում, երեկոյան էլ, կոմունալ վարձերը հավելելով, իշխանության հանդեպ անբարյացակամության:

Թող տարօրինակ չհամարվի, քանզի ասելիքս կազմավորվել է շրջապատիս բազում ներկայացուցիչների հետ շփումների արդյունքում: Նշածս 2 միլիոնի բացարձակ մեծամասնությունը երբևէ գործ չի ունեցել ոչ պետական չինովնիկ որակվող պաշտոնյայի հետ, ոչ էլ ուսադիրավոր իրավապահի: Եթե անգամ ուսանող զավակին ինչ-որ ձևով ընդառաջած դասախոսին նվեր է տվել, իսկ ծնողի առողջությունը զննած բժշկի խալաթի գրպանը մի 1000- դրամանոց է իջեցրել, դրանք պարզ մարդկայնության դրսևորումներ է համարել, հանցակազմ չի դիտարկել:


Երեկոյան, հեռուստացույցը միացնելով, շարքային հայաստանցին մի այլ միջավայրում է հայտնվում: Որերորդ տարին ու որերորդ կառավարության ղեկավարը սկսում է խոսել հասարակ հայաստանցուն գրեթե անհասկանալի բառապաշարով. էլ մոնոպոլիա ու կոռուպցիա, ստվերայնություն ու հարկային վարչարարություն, մաքսազերծման թափանցիկություն ու սևով աշխատանքի հաղթահարում, պաշտոնական դիրքի չարաշահում ու հարկա-բյուջետային ճկուն քաղաքականություն և նման բաներ: Արդյունքն այն է լինում, որ համեստ այրը անորոշության է տրվում, հուսալքություն ապրում, որից ելքը հուսահատությունն է, ինչ-որ բան անելու պահանջը, որը վերջին տարիներին առավել հաճախ արտահայտվում է արտագաղթի ձևով: Սույն կարծիքի հեղինակս, որն ընտանեկան հանգամանքների բերումով պարբերաբար այցելել է արտերկրներում հանգրվանած հարազատներին ու ծանոթներին, փաստում է, որ մարդիկ Հայաստանից հիմնականում հեռացել են ոչ թե մեզ շրջապատող անարդար միջավայրի, որը հանդիպում է նաև իրենց նոր բնակության վայրերում, այլ կենցաղի ու առօրյայի պարզ ու հասարակ խնդիրների պատճառով, որոնք աննշան ջանքերով հաղթահարում են իրենց ռիսկային ու բազմաբնույթ աշխատանքով: ՈՒրեմն ինչո՞ւ չլուծել երևույթի այս կողմը, մարդ-արարածի առաջնահերթ անհրաժեշտ նվազագույն պարենապահովությունը, այսկերպ նպաստելով նրա աշխատանքին ու աշխատելու ցանկությանը սեփական հողի վրա, հարազատ երկրում, ազգակիցների միջավայրում: Թվում է՝ ակնկալիքների նշույլ ուրվագծվում է:


ՀՀ կառավարության ծրագրի 13-րդ կետը նախանշում է ՀՀ պարենային անվտանգության մակարդակի բարձրացում: Թե որ աստիճանում է այն գտնվում հիմա, որևէ հիշատակում չկա, ինչն էլ, թերևս, առիթ է տալիս նշելու, որ ծրագիրը հռչակագրային բնույթ ունի: «Պարենային անվտանգության ապահովման մասին» ՀՀ օրենքն ընդունվել է 2002 թվականի մայիսին, որտեղ պարենային անվտանգության ապահովման ոլորտի պետական քաղաքականության հիմնական ուղղությունների 1-ին իսկ կետը սահմանում է. իրականացնել կենսապես կարևորագույն պարենային հումքի և սննդամթերքների տեղական արտադրության խթանում: Օրենքը սահմանել է, որ պետության պարենային անկախությունը համարվում է ապահովված, եթե կենսապես կարևորագույն սննդամթերքների տեղական արտադրությունը և պետական պարենային պահուստների ծավալներն ապահովում են պարենային ճգնաժամի կանխարգելումը:

Պարենային անկախության ապահովման ուղղությամբ միջոցառումների իրականացման համար պատասխանատվությունը կրում է կառավարությունը:
Օրենքի ընդունման 15-րդ տարում ինչպիսի՞ն է ՀՀ պարենային անվտանգությունը: Երկրի շարքային քաղաքացին, որը տիրապետում է գյուղատնտեսության ոլորտի ցուցանիշներին ՀՀ ԱՎԾ-ի հրապարակումների օգնությամբ ու համաշխարհային գյուղոլորտի վիճակագրությամբ, արձանագրում է լրջագույն մտահոգությունից մինչև տագնապի վիճակ: Կենսապես կարևորագույն սննդամթերքների շարքին դասվող կենդանական ու բուսական յուղերի, միս-մսամթերքների, շաքարավազի, հատիկաընդեղենների, հացահատիկի տեղական արտադրության ծավալներն այնքան աննշան են, դրանք տարիների ընթացքում աճի այնպիսի աննշմարելի ցուցանիշներ են դրսևորում, որ ՀՀ պարենային անկախության մասին մտահոգությունները բոլորովին էլ անտեղի չեն: Ասվածը հիմնավորելու համար նշեմ, որ, ասենք, հավի մսի արտադրությունը, որը աշխարհի չորս կողմերում ձեռքի հետ իրականացվող գործ է համարվում, ՀՀ-ում տարիներ շարունակ 5-7 հազար տոննա է ներմուծվող խոր սառեցված 30-35 հազար տոննայի դիմաց, որը տեղականի կես գնով է վաճառվում: Պատկերը նույնն է խոզի, այլ մսատեսակների պարագայում, որոնցից պատրաստվում են ՀՀ-ում արտադրվող ողջ երշիկեղենն ու մսամթերքների հիմնական մասը: Թե ինչ վտանգ են ներկայացնում դրանք մեր բնակչության առողջությանը, քանզի խոր սառեցումն իրականացվում է քիմիական ինչ-ինչ միջամտության արդյունքում, հարցի մեկ այլ կողմն է: Դեռ լավ է, որ ՀՀ առողջապահության նախարարությունն արգելել է դրանց օգտագործումը երկրի մանկական հաստատություններում:


Աշխարհում հավի ու խոզի մսի արտադրությունը 2013-ին, ըստ ԱՄՆ-ում տպագրվող «Համաշխարհային փաստեր. 2016» տեղեկատուի, 110-ական մլն տոննա է, միջին երկրաբնակի հաշվով՝ տարեկան 16-17 կգ, երբ ՀՀ-ում արտադրությունը հազիվ 2-3 կգ է: Այս վտանգված ցուցանիշների արդյունքում է, որ քիչ թե շատ վաստակ ունեցողների շուկայում հայտնվելու պարագայում մեզանում կենդանական ծագման սննդի պարբերական գնաճ է արձանագրվում, քանզի խաթարված է առաջարկ-պահանջարկի սկզբունքը: Եվ սկսվում են օրենքի ու պարտականությունների անտեսումն ու շրջանցումը, քաշքշուկն ու խոչընդոտումը, ակնարկների ու անորոշությունների շղթայական գործելաոճը, միջոցներ, առանց որոնցից ակնկալիքների ՀՀ-ում հնարավոր չէ ցանկալի գնողունակություն ապահովել: Հայ հանրության որոշակի հատվածի այսկերպ շարժվելու դրդապատճառը նրա գենը չէ, այլ ընդամենը հետևանք այն միջավայրի, որում նրան պարտադրվում է գոյատևելով ապրել: Պարզ է նաև, չէ՞, որ գաղջ որակված այս պայմաններից փախած հարյուր հազարավոր երբեմնի հայաստանցի ամերիկա-եվրոպաբնակ մեր հայրենակիցները հիմնականում օրինապաշտ ամերիկահայեր ու ֆրանսահայեր, բելգիահայեր ու գերմանահայեր են: Նրանք Աստծո յուրաքանչյուր առավոտ վայելում են իրենց մարդավայել նախաճաշը և ցավով հիշում հայրենիքում մնացած հարազատների տխուր առօրյան: Գիտեմ շատերին, որ անգամ ծխելուց և թունդ ալկոհոլային խմիչքներ չարաշահելուց են հետ վարժվել, ինչը հայաստանյան պայմաններում միայն խորանում է, խեղաթյուրում մեր ազգային նկարագիրը:
Կփոխվի՞ արդյոք այս վիճակը մեզանում: Պատասխան ունեմ, սակայն բարձրաձայնել չեմ ցանկանում: Փորձեմ ասելիքս ներկայացնել ՀՀ կառավարության ծրագրից որոշ հղումներ անելով: Նշվում է երկրում պտղատու ինտենսիվ այգիների հիմնման խթանման նպատակով 2018-2020 թվականների ընթացքում տարեկան 100 հեկտար նոր ինտենսիվ պտղատու այգիների հիմնման համար համապատասխան պայմանների ստեղծման անհրաժեշտությունը: Ասենք, խաղողի պարագայում հեկտարից 10 տոննա միջին բերքատվության դեպքում դրանցում խաղողի համախառն բերքը կավելանա հազար տոննայով, որը նախորդ տարիներին արտադրված մինուս-պլյուս 200 հազար տոննայի պարագայում որևէ ցուցանիշ չէ: Այն իրականացվելու է մեզանում ընդունված ծանր վարչա-կառավարչական գործունեության արդյունքում, որի վերջնական նպատակը վերամշակող կոնյակա-գինեգործներին առավել մատչելի գներով գերարտադրված հումքի մատակարարումն է: Սա քիչ համարելով, ՀՀ կառավարությունը նախատեսում է նաև հենց եկող տարի, սուղ բյուջեի պայմաններում ստեղծել այգեգործության սելեկցիայի զարգացման գիտաարտադրական կենտրոն, երբ ակնհայտ է, որ պահանջվող արդյունավետությամբ չեն գործում ոչ միայն գյուղնախի կազմում ընդգրկված գյուղատնտեսության աջակցության մարզային մինինախարարություն-կենտրոնները, այլև գիտական փորձարարական ինստիտուտները:


Եվ հարցը, թե հարկատուներիս թող որ համեստ միջոցներով գոյացող ՀՀ բյուջեի հաշվին պահվող պետական որ կառույցները պետք է զբաղվեն երկրի պարենային ապահովության ու անվտանգության հարցերով, հնչում է բնականաբար: Այն կարող է լինել ՀՀ տարածքային կառավարման նախարարությունը, քանզի մոտ 900 գյուղական համայնք այս կառույցի անմիջական ղեկավարման տակ է: Պատասխանատվության իր բաժինն ունի տնտեսության զարգացման նախարարությունը, որ պատասխանատվություն է կրում երկրում, ասենք, բուսական յուղերի արտադրության կազմակերպման համար: Իսկ հարց չէ՞ արդյոք, թե ինչու է Հայաստանում սպանդի ենթարկված անասունների մորթին հարևան երկիր տարվում, այնտեղից կոշիկի արտադրության նպատակով կաշի ներկրվում, երբ Երևանում կաշվի վերամշակման հզոր ֆաբրիկան անգործության է մատնված: ՀՀ կառավարության ծրագիրն այս խնդրի լուծման յուրօրինակ միջոց էլ է գտել. պլանավորվում է ձևավորել ՀՀ կառավարությանը կից ռազմավարական նախաձեռնությունների կենտրոն, որտեղ խնդիրների լուծմամբ կզբաղվեն Հայաստանի, ինչպես նաև սփյուռքի ու արտերկրի առաջատար մասնագետներն ու փորձագետները: Ինչ միջոցներով էլ պահվեն հիշյալ հաստատությունները, դրանք ֆինանսական բեռ են աղքատիկ բյուջե ունեցող երկրի համար, որն առավել է խորանում դրանցում համեմատաբար բարձր վարձատրվող աշխատողների՝ շուկայում առաջարկ-պահանջարկի խաթարված հարաբերությունների պայմաններում հայտնվելու արդյունքում: Հետևանքը՝ գների նոր բարձրացում, դիրք ու պաշտոն ունեցողների պահվածքի հերթական ձևախեղում, բարձրագույն այրերի էլ անկատար խոստումներ:


25 տարի շարունակվող այս գործընթացը հարահոսի տեսք ունի, որը ոչ սկիզբ ունի, ոչ վերջ: Չեն օգնում ո՛չ Սինգապուրի հանրահռչակ ղեկավարի խորհուրդները, ո՛չ Նոբելյան մրցանակակիրների դասախոսությունները, ո՛չ էլ մեր տնտեսագիտության նորահայտ դոկտորների ուսումնասիրությունները: Նրանցից մեկի հետ զրույցում երբ նշվեց, որ երկրների բնակչության համեմատ հարկ է ունենալ անասնագլխաքանակների որոշակի համամասնություն, դոկտորի վրդովմունքը հետևյալն էր. ինչ է, մենք խաշնարած ժողովուրդ հո չե՞նք: Ոչ անհայտ ագրարա-գյուղացիական միություններից մեկի ղեկավարն էլ հեռուստատեսությամբ հռչակում է, որ Հայաստանը երբեք ինքնաբավ չի կարող լինել: Հարցին, թե խաշնարա՞ծ են արդյոք 35 մլն խոզ ու խոշոր եղջերավոր պահող ֆրանսիացիները, կամ ինքնաբավ չէ՞ արդյոք մեր տարածքն ունեցող 10 մլն բնակչությամբ Բելգիան, պատասխան չի տրվում: Ասպարեզում հայտնվում են. «Մերն ուրիշ է» կարգախոսը, ՀՀ տարածքն այլոց բանջարա-բոստանա-այգեգործական կցորդ դարձնելու ցանկությունը: Իսկ առաջնահերթ կենսական սննդամթերքները կապահովենք ներկրումներով, այլոց տնտեսություններն աշխատեցնելով, մեր գյուղաբնակին էլ իր աշխատամիջոցից օտարելով, նրա աշխատանքն անիմաստ դարձնելով:


Աշխարհն այս գործընթացը կանխելու բանալին շուրջ 60 տարի առաջ է գտել՝ ԱՄՆ-ում 1960-ականներին սկսված եգիպտացորենի հատիկի աննախադեպ ծավալների արտադրության տեսքով: ԽՍՀՄ ղեկավար Նիկիտա Խրուշչովը փորձեց արմատավորել այն, սակայն խնդրի հանդեպ հյուսիսամերիկացիների անբարյացակամությունն իր հետևանքները թողեց. Խրուշչովը ձախողեց: Փոխարենը հաջողեցին չինացիները, եվրոպացիները, բրազիլացիները: ԱՄՆ-ի 350 մլն տոննա եգիպտացորենի հատիկի և 60 մլն տոննա ցորենի տարեկան արտադրության կողքին չինացիները 230 մլն տոննա եգիպտացորեն և 120 մլն տոննա ցորեն ունեն, եվրոպացիները՝ 120 մլն տոննա եգիպտացորեն և 225 մլն տոննա ցորեն, բրազիլացիները՝ 80 մլն տոննա եգիպտացորեն և հազիվ 6 մլն տոննա ցորեն: 2000-2013 թթ. ցորենի համաշխարհային արտադրությունը կազմել է 586-713 մլն տոննա, եգիպտացորենինը՝ 592 մլն և 1,016 մլրդ տոննա: Հայ գյուղատնտեսական մասնագիտական միտքն այդպես էլ չի պատասխանում այն հարցին, թե ինչու է քաղաքակրթության օրրան Ֆրանսիան յուրաքանչյուր տարի մինչև 20 մլն տոննա եգիպտացորենի հատիկի արտադրություն իրականացնում, Հարավաֆրիկյան Հանրապետությունը՝ մինչև 13 մլն տոննա, ոչ մեծ Սերբիան՝ մինչև 6 մլն տոննա, երբ ՀՀ տնտեսության կայացման շահառուիս բարձրագույն իշխանություններին հղած՝ 300 հազար տոննա բերքի ստացումն է տարօրինակ համարվում: Բայց չէ՞ որ գյուղատնտեսություն վարելու համաշխարհային փորձն ուսուցանում է, որ կենսապես կարևորագույն սննդամթերքները այգիներում չեն աճում, այլ լավագույնս կերակրված անասնագլխաքանակներ ունեցող տնտեսություններում, ստացված կաթի ու մսի տեսքով: Պարզ ու հասարակ գործընթացը տարվում է լիարժեք անասնակերի միջոցով, որտեղ հիմնական բաղադրիչը բարձր էներգետիկ կարողունակությամբ եգիպտացորենի հատիկն է: Այն էապես բարելավում է անասունների մթերատվությունը, դրանց օրական կաթնատվությունն ու քաշաճը, ՀՀ-ում պահվողի ցուցանիշները գերազանցելով 5-6 անգամ: Այս առումով տարօրինակ եմ համարում նորանշանակ գյուղնախարարի խորհուրդը գեղարքունիքցի անասնապահին. վաճառել տարվա ընթացքում 1600 լիտր կաթ տվող կովը: Ակամա հիշեցի Արթուր Մեսչյանի երգի հետևյալ խոսքերը.
Եթե չկա գութանը,
Մի մեղադրիր եզանը:


Նախարարը հարկ է որ խոսեր կերերի մասին, քանզի անասունը ամռանը կանաչ խոտ արածելով համեմատաբար բարձր կաթնատվություն է ապահովում, չոր խոտի պարագայում գրեթե ցամաքում է: Լիարժեք կերաբաժին ստանալու արդյունքում է հնարավոր լինում բարձր կաթնատվության շնորհիվ իրացման ու գնային հարցերում մրցակցային ճկունություն վարել, դրանք երկարաժամկետ հատվածներում կայուն պահել, որը ՀՀ-ում չի հաջողվում: Արդյունքում երկրներից ոմանք դասակարգվում են որպես բանանա-սրճային, մեր պարագայում՝ ծիրանա-խաղողային, մյուսները՝ զարգացած գյուղոլորտ ու առավելագույն պարենային անկախություն ունեցող: Դեռ լավ է, որ ՀՀ կառավարության ծրագրում Հայաստանը, մինչ հիմա ընդունված ոճով, սակավահող երկիր չի հայտարարվում: Ընդամենը նշեմ, որ արդյունավետ գյուղգործունեություն ծավալելու նպատակով 1 բնակչի հաշվով Հոլանդիայում վարելահողը 600 քառակուսի մետր է, Չինաստանում՝ 800 քմ, ՀՀ-ում՝ մոտ 2000 քմ: Բայց նշված երկրների պարենապահովությունը ո՜ւր, մերը ուր:


Ներկայացնում եմ այն համառոտագիրը, որը փորձագիտական առումով հղել եմ ՀՀ վարչապետին, պատճենը թողնելով պատմությանը:

ՀՀ ՎԱՐՉԱՊԵՏ ԿԱՐԵՆ ԿԱՐԱՊԵՏՅԱՆԻՆ`
ՀՀ ՔԱՂԱՔԱՑԻ ԳԵՂԱՄ ՔՅՈՒՐՈՒՄՅԱՆԻՑ
(Երևան, Ռուբինյանց փ. 21/1, բն 17,
հեռ. 24 00 85)
Պատճենը ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆԸ

ԿԱԽԱՐԴԱԿԱՆ ՓԱՅՏԻԿԻ ՇՈՒՐՋ


ՀՀ քաղաքացիս իրավունք է վերապահում նշելու, որ ՀՀ կառավարության աշխատակազմում ինչ-որ մեկը կարդալով ՀՀ տնտեսության կայացման շահառուիս սույն դիմումը, այն առանց ընթերցելու, քանզի դրա բովանդակությանը ծանոթանալն անհաղթահարելի երևույթ է, այն ՀՀ որևէ պատկան ատյան կուղարկի: Այս աշխատաոճին նվազագույնը խոչընդոտելու նպատակով դիմումիս որոշակի բարդ ձև եմ տալիս, փորձելով բացահայտել կախարդական փայտիկի էությունը:


Աշխարհի թիվ 1 տնտեսությունն ունեցող ԱՄՆ-ում 2013-ին եգիպտացորենի հատիկի արտադրությունը կազմել է 354 մլն տոննա, ցորենինը՝ 58 մլն տոննա: Չինաստանում թվերը հետևյալն են՝ 218 և 122 մլն տոննա: Համեմատաբար փոքր Հունգարիայում և Սերբիայում եգիպտացորենի հատիկի արտադրությունը նույն տարում կազմել է 7 և 6 մլն տոննա, ցորենինը՝ զգալի պակաս: ՌԴ-ում եգիպտացորենի հատիկի արտադրությունը 2010-2013 թթ. 1,5 մլն տոննայից հասել է 11,6 մլն տոննայի: Աշխարհում այս մշակաբույսի արտադրությունը նշված ժամանակահատվածում 592 մլն տոննայից հասել է 1,1 մլրդ տոննայի, ցորենինը՝ 586 մլն տոննայից 713 մլն տոննայի: ՀՀ քաղաքացուս փորձերը այս ոլորտում երկրում որևէ փոփոխության հասնելու, անգամ 2007-2008 թթ. ՀՀ գյուղնախարարի խորհրդականի պաշտոն զբաղեցնելու պարագայում, հիմնականում անհիմն պատճառաբանություններով արդյունք չեն տվել, թեև առկա է եղել ՀՀ կառավարության որոշակի կամեցողությունը: Այնինչ համաշխարհային տնտեսական զարգացումները հաստատում են, որ լիարժեք անասնակերային բազայի հիման վրա տարվող գործընթացներն են, որ հիմք են մարդ-արարածին անհրաժեշտ կենդանական ծագման սննդի ոլորտում հավելյալ կայուն ու հուսալի արդյունքի ստացման համար, որն էլ հիմնավորապես պայմանավորում է հասարակություն-իշխանություն բարերար միջավայրի ապահովումը: Այն որոշակի ձևով հաստատվում է Չինաստանի օրինակով, որտեղ հազիվ 3 տասնամյակ առաջ ունեցած լրջագույն պարենային խնդիրը այսօր արդեն փոխարինվել է պարենային գերարտադրությամբ. չինական ծագում ունի, ասենք, խոզի մսի համաշխարհային 100 մլն տոննա արտադրության 50-60 մլն տոննան: ՀՀ-ում այս առումով գործընթացը գրեթե ձախողված է, որը հետևանք է երկիրն այլոց բանջարա-բոստանա-այգեգործական կցորդ դարձնելու «մերն ուրիշ է» մոտեցման արմատավորման:


Մնացյալը, մանրամասն փաստարկումներով, ակնկալվող ընդունելության ընթացքում:
Կանխավ շնորհակալությամբ՝
Գեղամ Քյուրումյան
16.09. 2016, Երևան

Պատճենը պատմությանը թողնելու առումով նկատառումս, պարզվում է, անհիմն չէ: Ապացույցը ՀՀ գյուղնախից ստացված հերթական խոստումնալից պատասխանն է, որին կանդրադառնամ առաջիկայում:


Գեղամ ՔՅՈՒՐՈՒՄՅԱՆ

Հ. Գ. - Հայկական Սովետական հանրագիտարանի 3-րդ հատորի «Եգիպտացորեն» բաժինը տեղեկացնում է. օգտագործվում է սննդի (ստանում են բուսայուղ, ալյուր, ձավար, ձողիկներ և այլն), օսլայի, գարեջրի, սպիրտի և պահածոների արդյունաբերության մեջ: Հատիկը, կանաչ զանգվածը և սիլոսը սննդարար կեր են: Եգիպտացորենի ցողունի և կողրերի վերամշակումից ստանում են թուղթ, լինոլեում, արհեստական թելանյութ, մեկուսիչ նյութեր, արհեստական խցան, կինոժապավեն և այլն:
Կարծես ստացվում է, որ ՀՀ ընդերքի շուրջ մեր մտահոգությունները, ցանկության դեպքում, կարելի է մոռանալ:

Դիտվել է՝ 3116

Մեկնաբանություններ