Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Երվանդ Քոչարը բնավ կարիք չունի կասկածելի և «պլագիատային» ձեռբերումների

Երվանդ Քոչարը բնավ կարիք չունի կասկածելի և «պլագիատային» ձեռբերումների
26.01.2016 | 01:31

Օրերս «Ժողովրդական ճարտարապետ Ռաֆայել Իսրայելյան» հասարակական կազմակերպությունը տարածեց մի հայտարարություն, որն ամբողջությամբ ներկայացնում ենք ընթերցողի ուշադրությանը:


Չգիտես երբ և ում հնարած ու տարածած անհիմն կարծիքով` Երևան-Էջմիածին խճուղու Զվարթնոցի ուղենիշ արծիվը ներկայացվում է որպես Երվանդ Քոչարի հեղինակային աշխատանք: Օրինակներից մեկն էլ լրագրող Կարեն Միքայելյանի հոդվածն է «Новое время» թերթում (թ. 95, 12.09.2015):
Եվ, իհարկե, շատ տարօրինակ է տեսնել այդ արծվաքանդակ կոմպոզիցիայի խոշորաֆորմատ լուսանկարները Երվանդ Քոչարի թանգարանում, որոնք, իբր թե, պետք է վկայեն մաեստրո Քոչարի հեղինակ լինելը, չնայած թանգարանի աշխատակիցները, գոնե ի պաշտոնե, պարտավոր էին իմանալ, որ այդ գլուխգործոցը ստեղծվել է առանց նրա որևէ մասնակցության և միայն նախագծի իրականացման փուլում Քոչարն ունեցել է բացառապես տեխնիկական բնույթի մասնակցություն: Եվ պետք է շնորհակալ լինենք նրան Ռաֆոյի մտահղացումը բարձր մակարդակով իրականացնելու համար:
Երվանդ Քոչարի ստեղծագործությանը քաջածանոթ ցանկացած մարդ, հայ կերպարվեստի յուրաքանչյուր մասնագետ անվարան կարող է պնդել, որ այդ արծիվը ոչ մի ընդհանուր բան, շփման ոչ մի կետ չունի Քոչարի ստեղծագործական ձեռագրի և ոճի հետ: Եվ դրանում ոչ մի զարմանալի բան չկա, քանի որ այդ կոմպոզիցիայի իրական, միակ և լիիրավ հեղինակը ԽՍՀՄ ժողովրդական ճարտարապետ Ռաֆայել Իսրայելյանն է:
Անժխտելի փաստ է, որ Ռաֆոն` Ռաֆայել Իսրայելյանը, իր բոլոր նախագծերն ու մտահղացումները ներկայացնում էր բացարձակապես ավարտուն տեսքով, քանի որ նա նաև հիանալի նկարիչ էր և զբաղվում էր նաև կիրառական քանդակագործությամբ: Իսկ արծվի թեման միշտ հարազատ է եղել նրան և ուղղակի անբաժան է նրա ստեղծագործություններից: Դա երևում է վարպետի գրեթե բոլոր աշխատանքներում` սկսած Մայր Աթոռի բակում տեղադրված ցեղասպանության զոհերի հիշատակին նվիրված մոնումենտալ խաչքարից, Մուսալեռի հուշակոթողից, վերջացրած Սարդարապատի հուշահամալիրով և Ապարանի «Վերածնունդ» զարմանահրաշ հուշարձանով:
Ամբողջ ասվածի ճշմարտացիությունը կհաստատեն Ռաֆոյի բոլոր կոլեգաները, այդ մասին են վկայում իրենց հիշողություններում նրա ժամանակակիցները` Մարկ Գրիգորյան, Յուրի Յարալով, Սոս Մանուկյան, Սվյատոսլավ Ագաֆոնով, ԳԱԱ արվեստի ինստիտուտի տնօրեն, ակադեմիկոս Լևոն Հախվերդյան և ուրիշներ:
Սահմանափակվենք միայն հայ ճարտարապետության խոշորագույն մասնագետ, ակադեմիկոս Վարազդատ Հարությունյանի հուշագրություններից հետևյալ քաղվածքով: Նա գրում է. «…հարկ եմ համարում մի շեղում կատարել ու պատմել այն մասին, թե Ռաֆոն ինչպես էր համագործակցում քանդակագործների հետ: Նա այն ճարտարապետներից չէր, որոնք բավարարվում են նախագծի վրա քանդակի տեղը նշելով: Նա նախագծում էր ոչ միայն ճարտարապետական օբյեկտը, այլև քանդակը, իսկ համագործակցող քանդակագործին մնում էր մարմնացում տալ նրա էսքիզներին: Այդպես են ստեղծվել Զվարթնոցի ճամփաբաժանի արծիվը (քանդակագործ` Ե. Քոչար), Գեղարդավանքի ճանապարհի հովազը (քանդակագործ` Ա. Հարությունյան), Արարատի գինեգործարանի մուտքի վերնամասի, Երևանի հյուսիսային և արևմտյան դարպասների, Քանաքեռում կանգնեցված «Բարեկամություն» հուշակոթողի (բոլորն էլ` Ա. Հարությունյանի հետ) և ուրիշ շատ քանդակներ: Այս նույն սկզբունքով են ստեղծված նաև Սարդարապատի քանդակային հորինվածքները` զույգ ցուլերը, պահապան արծիվները, կիսաշրջան հուշապատի ներսի կողմի քանդակները: Համեմատեք նրա արխիվում պահպանված էսքիզները տեղում իրականացված քանդակների հետ և տարակուսանքները կփարատվեն» (Վ. Հարությունյան «Իմ պայծառ ժամանակակիցը»: «Ռաֆայել Իսրայելյանը ժամանակակիցների հուշերում», էջ 81):
Արժի, թերևս, ավելացնել Ս. Ագաֆոնովի խոսքերն այն մասին, որ այդ Արծիվ-ուղենիշը Ռաֆոյի ամենասիրած գործն էր իր բոլոր ստեղծագործություններից:
Ռաֆո Իսրայելյանի մտահղացմամբ տեղադրվող արծվաքանդակը պետք է լիներ բրոնզաձույլ, և այն իրականացնելու համար նա կարող էր իր պատրաստի էսքիզները տրամադրել ցանկացած պրոֆեսիոնալ քանդակագործի, բայց նա ընտրել է Երվանդ Քոչարին, քանի որ ուզել է ֆինանսապես աջակցել մաեստրոյին (այդ աշխատանքը բավականին լավ էր վարձատրվում):
Եթե ղեկավարվենք այս պրովոկացիոն, տգեղ և անշնորհակալ արարքը նախաձեռնողների սկզբունքներով և տրամաբանությամբ, ապա Սարդարապատի հուշահամալիրի թևավոր ցուլերի և պահապան արծիվների, որմնաքանդակների, Հաղթանակի մոնումենտի շքամուտքի աննկարագրելի գեղեցկությամբ զարդաքանդակների, Ռաֆայել Իսրայելյանի նախագծած կառույցների բոլոր արծիվների և դեկորատիվ-քանդակային պատկերների հեղինակներ պետք է ճանաչվեն մեր փայլուն քարագործ վարպետները. չէ՞ որ նրանք արել են բացարձակապես նույն բանը, ինչ Երվանդ Քոչարը տվյալ դեպքում:
Մենք ուզում ենք ճիշտ հասկացված լինել: Ճշմարտությունը վեր է ամեն ինչից: Մեզնից ոչ ոք մտադիր չէ ստվեր գցելու մեր նշանավոր արվեստագետ Երվանդ Քոչարի վրա, մանավանդ որ մեզ հայտնի չէ որևէ դեպք, որ երբևիցե նա իրեն վերագրի այդ արծվաքանդակի հեղինակային իրավունքը: Քոչարի անունը հավիտենապես գրված է մեր մշակույթի պատմության էջերում: «Սասունցի Դավիթ», «Վարդան Մամիկոնյան», «Մելամաղձություն» և շատ ուրիշ քանդակներ, հիանալի գեղանկարչությունն ու գրաֆիկան, տարածական գեղանկարչությունը մեր մշակույթի ոսկե ֆոնդում են և անանց արժեքների դասին են պատկանում:
Երվանդ Քոչարը բնավ կարիք չունի կասկածելի և «պլագիատային» ձեռքբերումների ու նվիրատվությունների և նրա ստեղծագործական կենսագրության մեջ չպետք է լինեն նրան պախարակող և նրա հիշատակն անարգող էջեր: Իսկ այդ արծվաքանդակի խոշորաֆորմատ լուսանկարների ցուցադրումը Երվանդ Քոչարի թանգարանում, նրա անհատական ցուցահանդեսներում և համացանցային կայքերում ապաշնորհ, պրովոկացիոն և անբարո փորձեր են «ապացուցելու» անապացուցելին և «գող-ջեբկիրի» հոգեբանության ու վարքագծի ամոթալի դրսևորումներ:
Վատ չէր լինի, եթե այս տգեղ պատմության հեղինակներն ու մասնակիցները յուրացնեին և մեկընդմիշտ հիշեին մի պարզ ու տարրական ճշմարտություն` երգի կամ դաշնամուրային սոնատի հեղինակը ոչ թե առաջին կատարող երգիչն է կամ դաշնակահարը, թեկուզև շատ հռչակավոր, այլ կ ո մ պ ո զ ի տ ո ր ը:
Ռաֆայել Իսրայելյանի ճարտարապետական և ստեղծագործական ողջ ժառանգությունը մեր ազգային հարստությունն է, իր ապագայի, իր հավերժության նկատմամբ մեր ժողովրդի անսասան հավատի խորհրդանիշը: Մեր սրբազան պարտքն է պահել, պահպանել և պաշտպանել այդ ժառանգությունը բոլոր չարամիտ ոտնձգություններից և անբարո նկրտումներից:
Եվ դա մենք անելու ենք:

Դիտվել է՝ 4349

Մեկնաբանություններ