Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Հավը, թլպատումն ու «արդարության շղթան»

Հավը, թլպատումն ու «արդարության շղթան»
29.04.2016 | 09:06

Փաստը պատմության արքան է։ Բայց թագավորը հաճախ մերկ է, ինչպես ցուցափեղկի մանեկենը։ Ես ձգտել եմ լոկ «զգեստավորել» մերկ մանեկենին՝ պատմական ստույգ փաստերին շունչ հաղորդելով:

Ամեն հեքիաթ, հատկապես արևելյան, իսկություն է պարունակում: Երբ ավանդվում էր, թե խալիֆը, սուլթանը կամ շահը երբեմն-երբեմն հագուստափոխ ծպտվում ու շրջում էին` պարզելու ժողովրդի տրամադրությունները, գո՞հ են իրենց կառավարումից, թե՞ ոչ, դա էլ է ճշմարիտ:


Այդ հնամենի հնարքը կիրառում էր նաև Մեծն անվանյալ պարսից Շահ Աբասը (1571-1629): Այս մարդը ոչ միայն Սեֆյան հարստության, այլև Պարսկաստանի հազարամյակների պատմության ամենաականավոր պետական-քաղաքական գործիչներից էր: Գահ բարձրանալով, նա քշեց երկրին տիրող ղզլբաշներին, օսմանցիներին, ուզբեկներին, նվաճեց նոր տարածքներ, իսկ 1622 թ. պորտուգալացիներից հետ վերադարձրեց Հորմուզ կղզին: Դառնալով արևելյան տիպական բռնակալ, իսկական բռնապետ, նա իր երկիրը վերածեց Արևելքի ամենազորեղ պետությանը: Բնավորության գծերն էլ էին խիստ տարօրինակ ու հակասական. ռազմաքաղաքական հարցերում գործելով կշռադատված, հաշվարկված` միաժամանակ բռնկուն էր և անզիջում, իսկ մարդկային կյանքը նրա համար ոչ մի արժեք չուներ:
Շահի առանձնակի «թուլությունը» Հայաստանն էր: Նրա ցնորական մտադրություններից մեկը հայերին… Պարսկաստանում վերաբնակեցնելն էր: 1603 թ. գտնվելով Օսմանյան Թուրքիայի հետ պատերազմի մեջ, նա ավերեց Հայաստանը, որպեսզի թուրքերին միայն մոխրակույտեր բաժին հասնեն, Պարսկաստան քշեց 100 հազար մարդու, որից տեղ հասավ ընդամենը 30 հազարը: Առևտրում քաջահմուտ հինջուղայեցիներին, որոնք իր անմշակ մետաքսահումքի լավագույն իրացնողներն էին Եվրոպայում, տարածք տրամադրեց Սպահանի մոտ, և 410 տարի առաջ` 1606 թ., հիմնվեց աշխարհահռչակ Նոր Ջուղա հայաքաղաքը:

1620 թ. ամռանը Շահ Աբասը առաջին եպարքոս Միրավդոլայի ու զինյալ ջոկատի ուղեկցությամբ դուրս եկավ Սպահանից ու ճանապարհվեց հայաբնակ Փերիա գավառ: Եթե Նոր Ջուղան հատկացրել էր ձեռներեց, ուշիմ, աշխարհաշրջիկ հայ վաճառականներին, որոնք ահռելի օգուտ էին բերում գանձարանին, ապա Փերիա ու Բուրվարի գավառներում շահը վերաբնակեցրել էր բռնաքսորի ճանապարհից ողջ մնացած հայ գյուղացիներին:
Երբ հասան Դարբնի գյուղի մերձակայք, շահը ջոկատը թողեց և թիկնապահի ուղեկցությամբ քայլեց դեպ գյուղ: Նա հասարակ մարդու հագուստով էր, մեջքին կապել էր լայն գոտի ու դրել մորթե սրածայր գլխարկ:


Անցնելով Դարբնիի փոշոտ, ծուռմռտիկ, կիզիչ արևից անմարդ փողոցներով, նկատեց մի կնոջ, որը դռան առաջ հավերին կուտ էր տալիս: Մոտեցավ:
Սովորական կին էր` թակալա վերնազգեստով, գլուխը չորսծալ փաթաթած ու վրան` կոտ, քթկալով, ուսերին լանջածածկ` թոռն գցած: Նկատելով մոտեցող տղամարդկանց` կինը շղարշն իջեցրեց դեմքին:


Շահն ասաց.
-Լսիր, կին, քաղցած եմ, ինձ մի հավ ծախիր, ահա քեզ 10 դինար:
-10 դինարդ քեզ պահիր, հավի գինը առնվազն 50 դինար է:
-Այդքան փող չունեմ, կին, քաղցած եմ,- դեմքը ծամածռեց Շահը:- Հանուն Շահ Աբասի 10-ով տուր: Նա ձեզ բերել-բնակեցրել է այստեղ, ու դուք` քրիստոնյաներդ, առոք-փառոք ապրում եք, ոչ մի նեղություն չեք կրում:
-Երանի չբերեր, մեզ հողուջրից, տուն-տեղից չկտրեր և այս օտար երկրում պանդուխտ չդարձներ,- պոռթկաց կինը:-Մեզ համար արե՞ց, մենք օտարների հեշտ ու կուշտ ապրելու տեղերը գիտեինք, բայց մեզ մե՛ր հողն էր հարազատ, մեր հայրենիքը հույս էր տալիս, թե` կիսաքաղց էլ ապրեինք, միևնույն է` լավ ժամանակներ կգային: Հիմա կուշտ ենք, բայց անհայրենիք: Ինքը հարցրե՞ց, թե մեզ համար որն է լավ: Չէ, հանուն շահի` հավի գինը 50 դինար է, կուզես` ուզի, չէ` ճանապարհդ շարունակիր:
Շահն այդպիսի լկտիությունից փրփրեց:
Այդ պահին չգիտես որտեղից հայտնվեց մի քահանա ու հետաքրքրվեց անցուդարձով:
-Դու ո՞վ ես,- հարցրեց կարմրատակած շահը:
-Անունս Ավետիս է, հայ քահանա եմ և այս գյուղի երեցը:
-Այս պահից կդառնաս մահմեդական:
-Ես ծեր մարդ եմ ու մահմեդական ծեսին ծանոթ չեմ:
-Հիմա կծանոթանաս,- բղավեց շահը, թիկնապահի գոտկատեղից քաշեց տապարն ու տափակ մասով զարնեց քահանայի գլխին:
Ապա ուշադրություն չդարձնելով ուշաթափ քահանային ու կնոջ լացուկոծին` վերադարձավ ջոկատի մոտ:


Երախտամոռ հայերի հանդգնությունը նրան ափերից հանել էր: Մտաբերելով, որ հարյուր հազարավոր վրացիների հաջողությամբ մահմեդականացրել էր, Միրավդոլային հրամայեց ամբողջ գյուղը, ողջ գավառը անմիջապես թլպատել, իսկ ինքը ձին հեծնելով` վերադարձավ Սպահան:


Այն, ինչ տեղի ունեցավ հաջորդ օրվանից, դժվար է նկարագրել: Զորքը շրջափակեց Դարբնին, ու գյուղ մտան թլպատողները` դաժանաբարո սևազգեստ տղամարդիկ ու մազակալած դեմքով կանայք: Ոչ ոքի չխնայեցին: Լացուկոծը երկինք ելավ:
Նույն կերպ վարվեցին Փառչին ու Փահրա գյուղերի հետ: Վերջինիս տանուտեր Նուրիջանը նետուաղեղն առած բարձրացավ բլրակի վրա, փախուստի մատնեց թլպատողներին, բայց դա դիմադրության խղճուկ փորձ էր` բռնեցին, գանահարեցին ու թլպատեցին:
Մեկ ամիս անց Միրավդոլան շահին զեկուցեց, որ Փերիա և Բուրվարի գավառների հայությունն ամբողջովին թլպատվել է, ճիշտ է` ոմանց հաջողվել էր փախչել:
Շահը գոհ էր: Հրամայեց ամեն մի թլպատյալ քահանայի 40 ոչխար նվիրել, ապա մոլլաներին զանգվածաբար ուղարկել այդ գավառները, որպեսզի մահմեդականություն տարածեն ու երեխաներին պարսից լեզու սովորեցնեն, իսկ հայոց մատյանները ժողովեն և առաքեն Սպահան. ով թաքցներ` մեռցնեն:


Բայց ամեն ինչ հարթ ու հանգիստ չընթացավ: Խռովության, ըմբոստության ալիք բարձրացավ: Բանը հասավ արյունահեղության` սպանվեց չորս մոլլա:
Այս հալածական վիճակը տևեց երկու տարի, մինչև ասպարեզ իջավ ոմն Գրիգոր` Ներքին Խոյդանա գյուղից: Սա սկսեց շրջել գավառների գյուղերով ու մարդկանց կոչ անել տոկալ, հաստատուն մնալ իրենց հավատքի մեջ, չուրանալ քրիստոնեությունը: Ապա ընտրեց յոթ գյուղերի տանուտերերի և նրանց հետ ճանապարհվեց Սպահան:
Նախ գնաց Նոր Ջուղա, հոգևոր առաջնորդի օգնությամբ Սբ Ամենափրկիչ վանքում ժողով գումարեց, որին ներկա էին քալանթարն ու թաղապետ խոջաները, և նրանց պատմեց գավառներում տիրող անտանելի վիճակի մասին: Ապա հայտնեց, որ մտադիր է շահին աղերսագրեր հղել և մինչև դրական արդյունքի չհասնի, տուն չի դառնա:
Խոջաները խոստացան ըստ ամենայնի աջակցել: Նրան և ուղեկիցներին տուն-տեղ և ապրանք տվեցին: Ապրանք, որը գավառեկները պիտի վաճառեին` իրենց ապրուստը հոգալու համար:
Այդպիսով սկսվեց Շահ Աբասի… «տանջանքը»: Ամեն Աստծո առավոտ Գրիգորն ու ընկերները անցնում էին Ալահվերդի կամրջով և գնում-հասնում շահի Ալի Ղափու պալատ: Վեհաշուք ապարանքի առջևի հրապարակում հարյուրավոր արհեստավորներ ու վաճառականներ աշխույժ, աղմկոտ առևտուր էին անում: Եվ մինչ յոթ գյուղերի տանուտերերը խոջաների տրամադրած ապրանքը ծախելով էին զբաղվում, Գրիգորն անցնում էր գործի:
Պալատի մուտքի մոտ երկաթե շղթայից կախված էր մի զանգ, որն անվանում էին «Արդարության շղթա»: Արքային դիմող յուրաքանչյուր ոք կարող էր այդ զանգը հարել, որից հետո պալատից դուրս եկած պաշտոնյային հանձնել իր խնդրագիրը, իսկ գրավոր դիմումները հանձնվում էին անձամբ շահին: Այդպես էլ վարվեց Գրիգորը, բայց ի տարբերություն այլոց` նա այդ բանն արեց ամեն օր, երկու ամիս շարունակ: Բոլոր աղերսագրերն ունեին միևնույն բովանդակությունը` հայերս քո հլու հպատակներն ենք, թույլ տուր ազատորեն մեր հավատքը պաշտենք:


Խնդրագրերն այն աստիճանի տաղտուկ պատճառեցին շահին, որ մի օր էլ… համաձայնեց, միայն թե պոկ գա այդ ձանձրալի մարդուց:
Բայց Գրիգորը դրանով չբավարարվեց: Մի օր, երբ շահը գնում էր Նոր Ջուղայի արևելյան կողմում գտնվող Հազարջրիբ արքայական զովասուն այգին` հանգիստ առնելու, Գրիգորը ճամփան կտրեց: Ընկավ շահի ոտները, հինգ անգամ ճակատը խփեց գետնին, թե` համաձայնությունդ գրավոր` հրովարտակով տուր, նաև վերադարձրու բռնագրաված մատյանները: Շահը դրան էլ համաձայնեց և դրա համար պատճառներ ուներ. նախ, նրա համար այլևս պարզ էր, որ հայերին բռնի կրոնափոխելն անհնար է, երկրորդ` ակնհայտ դժգոհություն էին ցուցաբերում Նոր Ջուղայի խոջաները` իր գանձարանը լցնողները:
Փերիայի ու Բուրվարիի հայությունը Գրիգորին ու նրա ընկերներին դիմավորեց հերոսների պես: Ամենուր ցնծություն էր տիրում:


Բայց շահը բռնակալ չէր լինի, եթե վերջին խոսքը իրեն չպատկաներ. արքունիքում փսփսոցներ կարող էին առաջանալ, թե հայերին զիջում անելով` դրսևորում է թուլություն:
Նախ, հրամայեց, որ երկու գավառները վասն իրենց քրիստոնեական հավատքի վճարեն 1000 թուման: Խեղճուկրակ ժողովուրդը ունեցած-չունեցածը տվեց:
Հետո հերթը հասավ Գրիգորին: Մի պարսիկ սպանեցին ու դին նետեցին նրա արտի մեջ, իբր` մարդասպանն ինքն է: Դատավորը վճիռ արձակեց` կամ Գրիգորը պիտի ուրանար հավատքը, կամ մահ ընդուներ: Չուրացավ…

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4838

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ