Պակիստանը հայտարարել է, որ շաբաթ օրը Հնդկաստանը հրթիռներ է արձակել երկրի երեք ավիաբազաների ուղղությամբ, սակայն հրթիռների մեծ մասը վնասազերծվել է, և Հնդկաստանին հասցվել է պատասխան հարված: ԱՄՆ-ի պետքարտուղար Մարկո Ռուբիոն ուրբաթ զրուցել է Պակիստանի բանակի ղեկավար Ասիմ Մունիրի հետ և կոչ արել երկու կողմերին գտնել դեէսկալացիայի ուղիներ, առաջարկել է Վաշինգտոնի աջակցությունը բովանդակալից բանակցություններ սկսելու և ապագա հակամարտություններից խուսափելու համար:               
 

«Կուզեի ժամանակները փոխվեն, գնանք հետ ու էնտեղից նորից սկսենք ապրել»

«Կուզեի ժամանակները փոխվեն, գնանք հետ ու էնտեղից նորից սկսենք ապրել»
24.06.2016 | 08:57

«Իրատեսի» հյուրը գեղանկարիչ, Հայաստանի պետական մանկավարժական համալսարանի կերպարվեստի ֆակուլտետի դոցենտ ԱՎԵՏԻՔ ՀԱԿՈԲՅԱՆՆ է:

«ՔԱՆԴԱԿԱԳՈՐԾՆԵՐԸ ԻՄ ՑԱՆԿԱՑԱԾ ՆԿԱՐԻՑ ԿԱՐՈՂ ԵՆ ՔԱՆԴԱԿ ՍՏԵՂԾԵԼ»


-Պարոն Հակոբյան, Ձեր գեղանկարչության մեջ գերիշխող ժանր է դիմանկարը: Դիմանկար անելու համար մարդու ներաշխարհին խորապես ծանոթ լինելը պարտադի՞ր է, թե՞ նկարչի համար բավական է միայն լավ ուսումնասիրել դեմքը, դիմագծերը:
-Դիմանկարը միայն դեմք չէ: Մարդուն պետք է ամբողջությամբ զգաս: Տեսողական հիշողությամբ, տեսողական զգացողությամբ պիտի ընկալես նրա տեսակը: Դիմանկարները հիմա են շատ: Ես նաև մեծածավալ գործեր եմ նկարել նախկինում: Բայց այդպիսի նկարներն այժմ պահանջված չեն: Դրանց ժամանակներն անցել են:
-Նախկինում մեծածավալ կտավների ստեղծումը պայմանավորվում էր պետպատվերի առկայությամբ, այնպես չէ՞:
-Այո՛, լինում էր պետպատվեր, նկարներն արվում էին, ցուցադրվում էին, և լավագույն գործերը գնվում էին: Իսկ այսօր այդ գնորդը չկա, գոյություն չունի:
-Այսինքն՝ այսօր նկարիչն իր ստեղծագործական դրսևորումներում լիովին ապավինում է ինքնորոշմա՞նը, արտաքին, ուղեկցող ազդակներ չե՞ն գործում:
-Հիմնականում՝ այո՛:
-Դուք ունեք աշխատանքներ, որոնցում համադրված են գունանկարչությունը, գրաֆիկան, քանդակը: Սա և՞ս ստեղծագործական վերջին տարիներին ի հայտ եկած մոտեցում է, թե՞ նախկինում էլ եք այս տեսակ գործեր ստեղծել:
-Ես միշտ եմ ունեցել նմանատիպ ստեղծագործություններ: Դա նկարչության իմ տեսակին շատ մոտ է: Իմ ցանկացած նկար միևնույն ժամանակ նաև քանդակ է: Քանդակագործները իմ ցանկացած նկարից կարող են քանդակ ստեղծել:
-Ձեր անձնական արխիվից ակնհայտորեն երևում է, որ 1970-ական թվականները Ձեզ համար շատ բեղուն ժամանակներ են եղել: Ձեր գործերն ընդգրկված են այդ տարիներին տպագրված կատալոգներում, լուրջ հրատարակություններում: Այդ թվականների շունչը լուսավո՞ր հետագիծ է թողել Ձեր մեջ:
-Առհասարակ այդ ժամանակները՝ 70-ական թվականները, շատ լավն էին բոլորիս համար: Լուրջ մոտեցումներ կային արվեստի նկատմամբ: Արվեստի, կերպարվեստի մեջ մուտք գործելու հարցում շատ լուրջ քայլեր էր պետք անել: Ես այդ տարիներին ստացած մրցանակներ ունեմ, որոնք շատ բարձր եմ գնահատում: Խորհրդային մասշտաբներով եմ ներկայացվել, պարգևներ ստացել:

«ՎԵՐՆԻՍԱԺԻՑ ԱՄԵՆԱՎԱՏ ԳՈՐԾԵՐԸ ԳՆՈՒՄ ԵՆ՝ ՄՏԱԾԵԼՈՎ, ԹԵ ԴՐԱՆՔ ԱՄԵՆԱԼԱՎ ԳԵՂԱՆԿԱՐՉԱԿԱՆ ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՆ ԵՆ»


-Այդ տարիներին լինել նկարիչ, արվեստագետ, չէր նշանակում պարփակված լինել միայն Հայաստանի շրջանակներում, լինել միայն հայաստանյան դեմք: Ճանաչումը ենթադրում էր միութենական համբավ, ներկայացվածություն: Եվ Դուք այդպիսիներից մեկն եք եղել. Ձեզ տպագրել են 70-ականների մի քանի տասնյակ խորհրդային նկարիչներին ներկայացնող կատալոգում: Կապերը, շփումները պահպանվե՞լ են այդ նկարիչների հետ, տեղյա՞կ եք, թե 70-ականներին միութենական այլ հանրապետությունների գնահատված նկարիչներն այսօր ինչ կարգավիճակի են հասել:
-Նույն իրավիճակում են, ինչ մենք՝ Հայաստանում: Բոլորիս համար էլ դժվար է: Մատնված ենք անուշադրության: Առաջ ոչ միայն պետությունն էր պատվեր իջեցնում, այլև կային անհատ մարդիկ, ովքեր հետաքրքրվում էին քո արածով, գալիս էին արվեստանոց, տեսնում ինչ-որ նկար, հավանում, գնում: Հիմա նման բան չկա: Հիմա վերնիսաժից ամենավատ գործերը գնում են՝ մտածելով, թե դրանք ամենալավ գեղանկարչական ստեղծագործություններն են: Եվ սա լուրջ խնդիր է: Վերնիսաժը շատ վատ երևույթ է: Մենք ունենք շատ լավ նկարիչներ, բայց նրանք իրենց ու իրենց ընտանիքները պահելու համար դիմում են ամեն ինչի, անում են այնպիսի նկարներ, որոնք պահանջված են վերնիսաժում: Օտարազգիներն էլ գալիս գնում են այդ նկարները և տանում դուրս: ՈՒ ամենասարսափելին այն է, որ մի գեղեցիկ օր մի հաստափոր պատկերագիրք կստեղծեն այդ նկարներով ու դրանով կներկայացնեն հայ նկարչությունը: Իսկ իրականում հայ նկարիչները դրանք չեն:
-Ինձ թվում է, որ վերնիսաժի և արվեստանոցում փակված արվեստագետների միջև եղած տարբերությունը նույնն է, ինչ սերիալում նկարվող և լուրջ ֆիլմերում կամ ներկայացումներում խաղացող դերասանների: Կարելի՞ է այսօրինակ զուգահեռ անցկացնել:
-Ինձ թվում է՝ այո՛:
-Իսկ ո՞րն է այս վիճակից դուրս գալու ճանապարհը: Ելք կա՞: Վերնիսաժն ինչ-որ կերպ կերակրում է նկարչին, սերիալը՝ դերասանին: Որպեսզի բացառվի այդ «ինչ-որ կերպի» պարագան, և լուրջ արվեստագետը լուրջ արվեստով զբաղվի, ի՞նչ քայլ պետք է արվի:
-Պետությունը պետք է տեր կանգնի իր արվեստագետին: Մեր նկարիչների միությունը, որի անդամն եմ 1971 թվականից, մատնված է անտերության: Եթե մի ստեղծագործական միություն համարվում է հասարակական կարգով գործող կազմակերպություն, լինի դա գրողների, նկարիչների, թե մեկ այլ միություն, արդեն վատ է: Ի՞նչ է նշանակում հասարակական կազմակերպություն: Ստեղծագործողների համար սա շատ տխուր վիճակ է:
-Ձեր բնանկարներում շատ ընդգծված հայկական պատկերներ են: Ես նայում եմ ու մտածում, որ դրանք երևանամերձ Ձորաղբյուր գյուղից բացվող համայնապատկերներ են: Դուք դուրս եք գալիս բաց բնություն և այնտե՞ղ նկարում, թե՞ աշխատում եք արվեստանոցում փակված:
-Ե՛վ բնության գրկում եմ նկարում, և՛ տեսողական հիշողությամբ՝ արվեստանոցում: Ցանկացած նկարիչ պետք է տեսողական հիշողություն ունենա:
-Իսկ այն, որ մեր բնությունն այսօր ավերվում է, պակասում են կանաչ տարածությունները, բնությունն իր բնական տեսքից օտարվում է, նկարչի համար սա ի՞նչ է նշանակում:
-Նկարչի համար դա ամենատխուր բանն է: Նկարիչն առանց բնության ոչինչ է: Առանց բնության ո՞նց կարելի է ապրել ընդհանրապես:
-ՀՀ մշակույթի նախարարության տպագրած պատկերազարդ օրացույցում, որ վերնագրված է «1915-2015», Դուք ներկայացել եք Սարի թաղի բնապատկերով: Հետաքրքիր մի զուգահեռ անցկացնեմ. Էդվարդ Միլիտոնյանը նույնպես 1915-ին անդրադարձավ Սարի թաղի համապատկերում՝ գրելով «15 թիվը Սարի թաղի մեր փողոցում» շարքը: Ինչո՞վ բացատրել 1915-ի առաջացրած հուզական դաշտի առնչությունը Սարի թաղի հետ:
-Նախ՝ ասեմ, որ Էդվարդ Միլիտոնյանն իմ աշակերտն է եղել թիվ 70 դպրոցում: Իսկ Սարի թաղի առնչությունը Եղեռնի թեմային պայմանավորված է նրանով, որ սարիթաղցիների ճնշող մեծամասնությունը Արևմտյան Հայաստանից եկածներն են: Այդ կապն եմ փորձել ցույց տալ նկարիս միջոցով:

«ԱՆՈՒՇԱԴՐՈՒԹՅԱՆ ԵՆ ՄԱՏՆՎԱԾ ԹԵ՛ ԿՐԹՈՒԹՅՈՒՆԸ, ԹԵ՛ ՈՒՍԱՆՈՂՆ ԻՆՔԸ»


-Դուք շատ վաղուց Ձեր մասնագիտական գիտելիքները կիրառում եք նաև մանկավարժական գործունեության մեջ: Այս ընթացքում Ձեր կրթած ուսանողներն ինչի՞ են կարողացել հասնել:
-1977 թվականից եմ մանկավարժականում դասավանդում և ունեցել եմ ուսանողներ, որոնք իսկապես լուրջ հաջողությունների են հասել: Իմ սեղանին դարսված աֆիշները վկայում են այդ մասին: Բայց վերջին տարիների ուսանողների մասին չեմ կարող շատ լավ բաներ ասել, որովհետև համատարած ավերածություն է կրթական համակարգում, անուշադրության են մատնված թե՛ կրթությունը, թե՛ ուսանողն ինքը:
-Բայց այսօր էլ քիչ չեն երիտասարդները, որ ցանկանում են սովորել նկարչություն, առնվազն դառնալ նկարչության ֆակուլտետի ուսանող: Ի՞նչն է նրանց մղում դրան:
-Պարզապես անկեղծությամբ կարող եմ ասել մեկ բան՝ մեր ազգում հինգից չորսը նկարիչ են: Մեր մեջ նստած է կերպարվեստը: Մեկին ասում են, որ ինքը կարող է լավ նկարել, և նա նկարում է ու հասնում հաջողության: Մյուսին ոչ ոք ոչինչ չի ասում, ինքն է զգում, որ կարող է նկարել, նստում ինքն իր համար նկարում է ու դառնում նկարիչ: Սա է: Հայ ազգի մեջ նստած է նկարիչը:
-Ինչպե՞ս եք աշխատում այսօրվա ուսանողների հետ: 1970-ականների դասախոս Ավետիք Հակոբյանի դասախոսական մոտեցումները փոխվե՞լ են այսօր:
-Բավականին փոխվել են: Նախկինում ուսանողների մեջ գերակշռող էին տղաները, այսօր աղջիկներն ավելի շատ են ձգտում նկարիչ դառնալ: Բայց իմ ուսանողները միշտ ակտիվ և ուժեղ են եղել: Ես միշտ աշխատում եմ չպահանջել նրանցից, որ կրկնօրինակեն իմ եսը, նկարչի իմ տեսակը: Եթե ուսանողն ինքը ցանկություն ունենա ինձ մոտենալու, թող մոտենա, բայց ես աշխատում եմ յուրաքանչյուրի մեջ իր առանձին տեսակը զարգացնել: ՈՒսանողի հետ աշխատելիս ունեցած իմ հաջողության գաղտնիքը հենց դրա մեջ է: Կան դասախոսներ, որ իրենց եսը փաթաթում են ուսանողի վզին, և էդ ուսանողն էլ չի իմանում, թե որն է ճիշտը, որը՝ ոչ: Իսկ ամենաճիշտն այն է, երբ դասախոսը կուրսն ընդունում է ու տանում մինչև վերջ: Այս դեպքում և՛ դասախոսն է զգում, որ ինքը պիտանի է որպես դասախոս, և՛ ուսանողն է զգում, թե որքան է նպատակահարմար աշխատել տվյալ դասախոսի հետ:
-ՈՒսանողի վերաբերմունքը ավելի շատ դասախոսի մարդկայի՞ն որակներով է պայմանավորվում, թե՞ մասնագիտական:
-Ինձ համար առաջին տեղում միշտ մարդկային որակն է: ՈՒսանողներն էլ դա զգում են: Նրանք շատ լավ հասկանում են, թե իրենց դիմացինն ով է, ինչպիսին է՝ և՛ որպես մարդ, և՛ որպես նկարիչ:
-ՈՒսանողները նաև քաղաքացի են: Այդ իմաստով ի՞նչ բնութագիր կտայիք նրանց:
-Շատ քիչ են քաղաքացիական որակ ունեցող տղաներն ու աղջիկները:
-Այդ դեպքում ովքե՞ր են հայտնվում Ազատության հրապարակում, Բաղրամյան պողոտայում, տարատեսակ բողոքի միտինգներում, եթե Դուք այդ կերպ եք ընկալում մեր երիտասարդներին:
-Չնչին տոկոս են կազմում լավերը՝ իմ կարծիքով: Շատ ծանր ժամանակներ ենք ապրում: Դժվարությունները շատ են ուսանողների կյանքում:
-Ձեր կոլեգաներից շատերը և առհասարակ շատ հայաստանցիներ 90-ականներին լքեցին մութ ու ցուրտ Հայաստանը: Դուք չե՞ք բացակայել ինչ-որ ժամանակահատված Հայաստանից:
-Ո՛չ: Եվ երբևէ այդպիսի ցանկություն չեմ ունեցել: Ես իմ երկրից չեմ կարող կտրվել, չեմ կարող պատկերացնել ինձ դրսում: Մենք ունեինք շատ նկարիչներ, որ դուրս գնացին այդ տարիներին: Այնտեղ էլ ավարտվեցին նրանք, մահացել են, չկան: Իսկ նրանց մեջ կային շատ շնորհալիները, մարդիկ, ովքեր իսկական արժեքներ էին:
-Այսինքն՝ բնօրրանը՝ իր բոլոր դժվարություններով հանդերձ, նպաստո՞ւմ է արվեստագետի կայացմանը:
-Անկասկա՛ծ: Ես կուզեի ժամանակները փոխվեն, գնանք հետ ու էնտեղից նորից սկսենք ապրել:
-Ինչքա՞ն հետ:
-Մինչև 1970-80-ական թվականներ: Դրանից հետո ամեն ինչ կործանվեց, վերացավ, մատնվեց անուշադրության:
-Դե՜, հետ գնալը, ժամանակը շրջելը վեր է մեր ուժերից, նաև՝ բնության, տիեզերքի ուժերից: Չկա՞ սխալներն ուղղելու մեկ այլ բանաձև՝ առանց հետ գնալու:
-Կարծում եմ՝ մենք շատ հետ ընկանք, տասնամյակներով: Հատկապես տուժեց հայ կերպարվեստը: Խորհրդային Միության տարիներին մեր հանրապետությունը արվեստի մեջ համարվում էր առաջիններից մեկը: Մենք միշտ լավ նկարիչներ ենք ունեցել, որոնց գործերը մինչև այժմ էլ զարդարում են օտար սրահները: Իսկ մեր ցուցահանդեսներում այսօր տխուր վիճակ է:
-Կռվող հայ տղաների թեման վերջին իրադարձությունների ֆոնին չդարձա՞վ ներշնչանքի աղբյուր:
-Ես որոշել եմ այդ տղաների դիմանկարների շարք անել ու ցուցադրել նկարիչների միությունում: Մտադիր եմ անել դա մինչև տարեվերջ: Ես դա պարտք եմ համարում: Նրանք իրենց գործն են արել, ես էլ իմը պիտի անեմ:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1683

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ