ԱՄՆ-ի նախագահ Դոնալդ Թրամփը երկուշաբթի հայտարարել է, որ երկկողմ առևտրային հեռանկարների հարցում Եվրամիությունը շատ առումներով ավելի վատն է, քան՝ Չինաստանը։ «Նրանք զգալիորեն զիջում են։ Կտեսնեք։ Բոլոր հաղթաթղթերը մեր ձեռքում են»,- հավելել է նա։ ԱՄՆ ներմուծվող եվրոպական ապրանքների նկատմամբ Թրամփի սահմանած մաքսատուրքերը վերացնելու վերաբերյալ Վաշինգտոնի հետ մի քանի փուլով բանակցություններից անկախ՝ Եվրամիությունը դեռևս էական առաջընթացի չի հասել։               
 

«Իշխանությունը կոմբինացիոն երեք խաղից երկուսը փառահեղ իրականացրեց»

«Իշխանությունը կոմբինացիոն երեք խաղից երկուսը փառահեղ իրականացրեց»
19.12.2017 | 09:18

Արտակ Զեյնալյանին նախագահի թեկնածու առաջադրելով՝ «Ելքը» շատ լավ գիտակցում է, որ նա ընտրվելու որևէ հնարավորություն չունի: Սրանում համոզված են բոլորը, սակայն սա քաղաքական քայլ է, որն արեց խորհրդարանի ընդդիմադիր փոքրամասնությունը: Միջազգային և անվտանգության հարցերի հայկական ինստիտուտի հիմնադիր, քաղաքական վերլուծաբան ՍՏՅՈՊԱ ՍԱՖԱՐՅԱՆԸ «Իրատեսի» հետ զրույցում փաստեց. «Ելքը» հարմար առիթն օգտագործեց, որ պաշտոնյայի սեփական տեսլականը ձևակերպի: Բնական է, որ նրանց թեկնածուն շանս չունի, որովհետև բազմաքայլ խաղը, որը սկսվել էր սահմանադրության փոփոխությամբ, վաղուց է ավարտվել: Երկրորդ էտապն էլ խորհրդարանական ընտրություններն էին: Այսօր բոլոր զարգացումները տեղափոխվել են իշխանության դաշտ»:

-Արտախորհրդարանական ընդդիմությունն այդպես էլ չհաղթահարեց խորհրդարանական ընտրությունների դեպրեսիան կամ, ինչպես քաղաքական արձակուրդ գնացել էր, այդպես էլ հետ չեկավ,- շարունակեց վերլուծաբանը:- Այս պարագայում խորհրդարանական ընդդիմությանն այլ բան չի մնում, եթե ոչ ամբիոնն օգտագործել ու ասել, թե ինչ չափանիշների պետք է համապատասխանի իր պատկերացրած նախագահի թեկնածուն: Եվ` ոչ ավելին:
-Այս առաջադրմամբ բավականին անհարմար վիճակում է հայտնվել ԱԺ «Ծառուկյան» խմբակցությունը: Լինելով խորհրդարանում երկրորդ ուժը, նրանք դեռ չեն կողմնորոշվում` պաշտպանե՞լ ընդդիմադիր փոքրամասնության առաջադրած թեկնածուին, թե՞ սեփական թեկնածուն ունենալ կամ գուցե իշխանության թեկնածու՞ն է նրանց ավելի շահավետ: Սա փորձության շրջա՞ն է նրանց համար:
-Իհարկե, «Ծառուկյան» խմբակցության համար սա յուրահատուկ թեստ է: Այս քաղաքական ուժն իրեն հռչակեց ընդդիմություն, որովհետև, կամա թե ակամա չկազմելով կոալիցիա, ԱԺ-ում դառնում ես ընդդիմություն: Հետևաբար, հիմա հարց է ծագելու` ինչու՞ չի կարող պաշտպանել ընդդիմության թեկնածուին, և ինչու՞ պետք է քվեարկի իշխանության թեկնածուի օգտին: Կարծում եմ, կընտրվի այն տարբերակը, որը սովորաբար լինում է նրանց պարագայում. խմբակցությունից մի քանիսը կընտրեն Արտակ Զեյնալյանին, մնացածները` իշխանության թեկնածուին:
-Հաշվի առնելով, որ բոլոր զարգացումները տեղափոխվել են իշխանության դաշտ, և ամեն ինչ նախապես որոշված է, հետագա բոլոր նշանակումները խիստ կանխորոշվա՞ծ են, 2018-ի ինտրիգ էլ, որպես այդպիսին, չկա՞:
-Ինտրիգն այնքանով կա, թե ով է լինելու վարչապետը: Թե չէ, որևէ ինտրիգ չի կարող լինել, այսինքն` ՀՀԿ խմբակցությունը կկարողանա՞ ապահովել բավարար ձայներ, որ իր թեկնածուն հաղթող ճանաչվի: Իհարկե, «Ծառուկյանը» կփորձի այս խաղում առավելագույնը պոկել, իսկ խոշոր առումով պարզ է, թե ով ինչպես կքվեարկի այդ խմբակցությունում: Այլ խոսքով, կունենանք կոալիցիայի քվեարկությամբ անցած նախագահ և Արտակ Զեյնալյանի օգտին «Ելքի» բոլոր անդամների ու «Ծառուկյան» խմբակցության մի քանի ներկայացուցչի քվեարկություն:
-Սերժ Սարգսյանը վերջին հարցազրույցում կրկին չպատասխանեց հետևյալ հարցին` կլինի՞ վարչապետ, թե՞ ոչ: Ինչու՞ է ինտրիգը ձգձգվում, եթե ՀՀԿ անդամները բաց տեքստով հայտարարում են, թե ով է իրենց համար անփոխարինելի վարչապետը, և ով է երկրում այդ պաշտոնին միակ արժանին:
-Եթե Սերժ Սարգսյանը չի հերքում, նշանակում է` չի բացառում: Եթե Սերժ Սարգսյանն ընդհանրապես մտադրություն չունենար, կտրուկ կհայտարարեր. «Ես չեմ առաջադրվելու»: Ի վերջո, կա նաև մի շատ կարևոր նշան. Սերժ Սարգսյանն այն պետական քաղաքական գործիչը չէ, որ նախօրեին որոշի` ինքը լինելու՞ է վարչապետ, թե՞ ոչ: ՈՒշադրություն դարձրեք, թե սահմանադրական բարեփոխումների որոշումը երբ է կայացվել` 2013-ի սեպտեմբերին, այսինքն, անգամ դրանից առաջ է նա այդ մասին մտածել: Հետևաբար ասել, թե Սերժ Սարգսյանը չգիտի` ինչ է անելու, միամտություն է: Այլ հարց է, թե ինչու է անորոշությունը մինչև վերջ պահում:
-Ինչու՞ է պահում, ո՞րն է Ձեր բացատրությունը:
-Մի քանի հանգամանքով է դա պայմանավորված: Սա լավ թեստ է` հասկանալու, թե ինչ է կատարվում թիմի ներսում, ով ինչպես է փորձում վերադասավորվել, ով ինչ հույսեր է կապում և ում հետ, ով ինչպես է իրեն հավատարմության երդում տալիս: Սա հանրապետականների համար փորձաշրջան է` արդյոք կա՞ն նավից փախչել ցանկացողներ, ներսում` խլրտումներ, ամբիցիաներ և այլն: Զուտ քաղաքագիտական տեխնոլոգիաների տեսանկյունից, կարծում եմ, ճիշտ է, երբ որոշումը ձգձգվում է: Նախօրոք հայտարարել նշանակում է ոչ պաշտոնական քարոզարշավի մեկնարկը տալ և դառնալ թիրախ: Ասել է` այս պահին նրան ձեռնտու է ինտրիգը պահելը, բայց որ նա առնվազն 2013-ից ունի որոշում, թե ինչ է անելու, անկասկած է:
-ՏԻՄ-երի վերաբերյալ անցկացված համաժողովի ժամանակ Սերժ Սարգսյանի ելույթը շատ քաղաքագետներ համարեցին նախընտրական քարոզարշավի մեկնարկ, իմա` ապագա վարչապետի խոսք: Օրինակ, չեն ներվելու գող համայնքապետերը, իսկ նրանց ներել-չներելը վարչապետի գործն է: Փաստորեն, տրվե՞լ է նախընտրական շրջանի մեկնարկը:
-Ասում է` չեն ներվելու, այսինքն՝ ինքն է լինելու չներողի առանցքային դերում: Մամուլը գրեց նաև, թե հավանական է, որ Սերժ Սարգսյանը զբաղեցնի ԱԱԽ քարտուղարի պաշտոնը: Սակայն այս պաշտոնը համայնքի ղեկավարների հետ որևէ առնչություն չունի, համայնքի ղեկավարների վրա ազդեցության միակ լծակը վարչապետի պաշտոնն է: Սրանով նա անուղղակի խոստովանում է, թե ով է լինելու վարչապետը: Այս առումով համակարգից բաղմանյանների ազատումը (բոլորն են հասկանում` չլիներ Սերժ Սարգսյանի հրահանգը, Վիգեն Սարգսյանը չէր կարող նրանից ազատվել) մի մարդու քայլ է, որը պատրաստվում է ապագայում վերահսկելու ողջ պետական ապարատը: Այս կարգի պաշտոնյաներին համակարգից հեռացնելն ուղեկցվում է հանրային ծափերով, իսկ դրանից դիվիդենդներ է շահում նախ և առաջ Սերժ Սարգսյանը, որին դա պետք է մի դեպքում, երբ նա քարոզարշավի մեջ է:
-Սահմանադրական բարեփոխումների ժամանակ հանրապետականները, նրանցից ավելի շատ դաշնակցականները երկրում առկա իրավիճակի մեղավորը համարում էին կառավարման մոդելը: Հիմա արդեն խորհրդարանական կառավարման կանցնենք, վարչապետն էլ կլինի Սերժ Սարգսյանը: Ասել է` բուրգը մնում է իր տեղում, որոշում կայացնողն էլ ոչ թե նախագահը, այլ վարչապետն է լինելու։ Հիմա ի՞նչ, բոլոր խնդիրները մեկեն կչքվե՞ն:
-Սահմանադրական փոփոխությունների ժամանակ էլ ափսոսանքով հայտարարել եմ, որ խորհրդարանական բարեփոխումների ներքո լուծվում է ուժի կենտրոնի տեղափոխման հարցը, ոչ թե կառավարման համակարգի մոդելի փոփոխության: Քանի որ հիմնական հարցը իշխանությունը Բաղրամյան 26-ից կառավարության շենք տեղափոխելն է, բնականաբար, մյուս բոլոր հարցերը հարմարեցվում են դրան: Հանուն արդարության պետք է ասել, որ ընդդիմությունն էլ այս ամենում ունի մեղքի իր բաժինը, որովհետև սահմանադրական փոփոխությունների քննարկմանը չմասնակցեց, իսկ իշխանությունն էլ հանգիստ լուծեց ուժի կենտրոնի տեղափոխման հարցը:
-Ստացվում է` 2018-ի հիմնական հարցը նաև ընդդիմությա՞ն թողտվությամբ է լուծվել:
-Այո, ընդդիմությունը փաստացի մերժեց իշխանության հետ փոխհամաձայնության գնալը: Ընդդիմությունը գիտեր, որ իշխանությունը լուծում է վերարտադրության խնդիրը: Ցանկացած բարեփոխման դեպքում և ցանկացած երկրում նման բան լինում է: Չեմ պատկերացնում, որ մեր տիպի երկրում սահմանադրական բարեփոխում նախաձեռնվեր, և չլիներ իշխանության վերարտադրության խնդիր: Դժվար է պատկերացնել, թե մի երկրում բարեփոխում է արվում, որ իշխանության բերվի ընդդիմությունը: Քաղաքականության մեջ օրակարգի ձևակերպումը միակողմանի չի լինում: Եթե մի կողմն է օրակարգ թելադրում, լավ զարգացումներ չեն կարող լինել: Եթե ընդդիմությունը հավանության չարժանացրեց այս բարեփոխումները, պետք է մտածեր խաղի կանոնների փոփոխմանը մասնակցելու մասին, որը վերաբերում էր իշխանության ճյուղերի տարանջատմանը, դատական իշխանության ձևավորմանը և այլն: Սակայն ինչի՞ վրա կենտրոնացավ ընդդիմությունը` պառլամենտի: Սա խոսում է այն մասին, որ ընդդիմությունը մտածում է իշխանության նման: Եթե իշխանությունը մտածում է խաղի կանոնները փոխելու և իշխանությունը պահելու մասին, ընդդիմությունն էլ մտածում էր խորհրդարանում հայտնվելու մասին, այսինքն, ավելի խոշոր խնդիր չդրվեց, իսկ սա օգուտ էր իշխանությանը: Ոմանք հայտարարեցին, թե դա կեղծ օրակարգ է, և իրենք չեն մասնակցի դրան, ցավոք, այդպես բացվեց իշխանության առջև ճանապարհը: Մյուսները հայտարարեցին, թե իրենք բովանդակային քննարկման դաշտ չեն մտնում, տանում են «Ոչ»-ի քարոզարշավը: Ստացվեց այնպես, որ ընդդիմությունն անհեռատես ստրատեգիա որդեգրեց, իսկ իշխանությունը կոմբինացիոն երեք խաղից երկուսը փառահեղ իրականացրեց` փոխեց խաղի կանոնները, ձևավորեց խորհրդարան` մեծամասնության իրավունքի իրացմամբ: Մնացել է վերջինը` իշխանության ներսում ով որ դիրքում կլինի: Ընդդիմությունը փաստացի խաղից դուրս վիճակում է:
-Հետագա զարգացումներու՞մ էլ «խաղի մեջ» չի կարող լինել ընդդիմությունը:
-Մի քանի ամիս առաջ, երբ պահպանվում էր ինտրիգը` Սերժ Սարգսյա՞ն, թե՞ Կարեն Կարապետյան, ընդդիմությունը փորձում էր դիրքավորվել ներհանրապետական կոնֆլիկտի ճամբարավորման վրա, իսկ սա ինքնին վատ նշան է, քանի որ դրանով ճանաչում են հանրապետականի իրավունքը և մտնում մի դաշտ, որտեղ կանխավ պարտված են:
-Եթե Սերժ Սարգսյանը դառնա վարչապետ, ներհամակարգային ցնցումներ, մեծ փոփոխություններ հնարավո՞ր են:
-Երկու իրադարձություններ ցույց տվեցին, որ մեր իշխանական համակարգն այնքան էլ անվտանգ չէ և հարյուր տոկոսով չի երաշխավորում իշխանության կայունությունը: Խոսքը ապրիլյան պատերազմի և «Սասնա ծռերի» գործողությունների մասին է: Իշխանությունը շատ լավ է հասկանում իր խոցելիությունը: Եթե մինչ այս իրադարձությունները Սերժ Սարգսյանը կարծում էր, թե համակարգը կայուն է, դրանից հետո համոզվեց, որ այդպես չէ: Չեմ կարծում, թե այդ ամենից ընդդիմությունը լուրջ դաս քաղեց, որովհետև դրանից հետո ոչ մի օրակարգով չներկայացավ: Այնպես որ, ասել, թե իշխանությունը չգիտի, որ համակարգն այնքան էլ անվտանգ չէ, այդպես չէ: Դրա համար աշխատում են առավելագույնս չեզոքացնել վտանգները: Դրանով են պայմանավորված ահաբեկչության մասին ԱԱԾ-ի վերջին հայտարարությունները: Իշխանությունն էլ գիտի, որ դժգոհությունների ալիք կա, դրա համար պրոֆիլակտիկ քայլեր է անում, նաև կանխարգելիչ` այն խմբերի համար, որոնք կմտածեն ահաբեկչական քայլերի մասին:
-Եվ վերջում, պարոն Սաֆարյան, բոլոր հանրապետականները միաբերան հայտարարում են, թե Սերժ Սարգսյանը, որպես վարչապետի թեկնածու, միակն ու անփոխարինելին է, գոնե Դուք կասե՞ք` կա՞ երկրում մեկը, որը կփոխարինի նրան:
-ՀՀԿ-ն չգիտի, որ նման հայտարարությամբ իր կառավարման գնահատականն է տալիս: Եթե մի կուսակցություն տասից ավելի տարում ստեղծում է մի վիճակ, որ երկրորդ ղեկավար չի «ծնվում», նշանակում է` շատ վատ են երկիրը ղեկավարել: Եթե անգամ գիտակցում են, որ դրանով իրենց կառավարման հայելային արտացոլանքն է երևում, նրանք ստիպված են նման բան հայտարարել, որպեսզի իրենց հավատարմությունը ցույց տան Սերժ Սարգսյանին: Եթե քաղաքական համակարգում ազնիվ և հավասար մրցակցություն չկա, եթե նախորդ փուլերում այդ մարդիկ հնարավորություն չեն ստացել իրենց լիդերության հայտը ներկայացնելու, իհարկե, չի կարող երկրորդ լիդեր հայտնվել: Սա չի նշանակում, որ մենք առաջնորդի որակներ ունեցող և ճանապարհ անցած մարդիկ չունենք, պարզապես համակարգը թույլ չի տվել, որ մարդիկ աճեն, հրապարակ գան և հասկանան, որ համապատասխանում են լիդերության չափանիշներին: «Վերելակն» այնպիսին չի եղել, որ բոլորը կարողանան դրանով բարձրանալ, այդ իսկ պատճառով էլ այլընտրանք չունենք:

Զրույցը`
Ռուզան ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 7450

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ