Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Դերենիկ Դեմիրճյանի սահմանած բանաձևը մենք պիտի կրենք մեր մեջ»

«Դերենիկ Դեմիրճյանի սահմանած  բանաձևը մենք պիտի կրենք մեր մեջ»
28.03.2014 | 11:53

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է Կրթության ազգային ինստիտուտի փոխտնօրեն, Երևանի ավագանու «Բարև, Երևան» խմբակցության անդամ ԱՆԱՀԻՏ ԲԱԽՇՅԱՆԸ:
Մեր զրույցի ընթացքում անդրադարձել ենք նրա համար շատ սիրելի մի ստեղծագործության` Դերենիկ Դեմիրճյանի «Հայը» խոհագրությանը, որը տիկին Բախշյանի համար ծառայում է իբրև հոգու բալասան, հուսահատությունն ու հիասթափությունները փարատելու միջոց:
Մեր զրույցը ներառել է նաև իմ զրուցակցի և հասարակության համար այսօր կարևոր շեշտադրումներ պարունակող որոշ խնդիրներ` չշրջանցելով նաև կանանց նվիրված մեկամսյակի թեման:

«ԵԹԵ ԴՈՒՔ ՍԻՐՈՒՄ ԵՔ ԿՅԱՆՔԸ, ԵՍ ՍԻՐՈՒՄ ԵՄ ԿՅԱՆՔԻՑ ԱՎԵԼԻ ԹԱՆԿ ԲԱՆԸ՝ ԱԶԱՏՈՒԹՅՈՒՆԸ»


-Տիկին Բախշյան, գիտեմ, որ Դերենիկ Դեմիրճյանի «Հայը» խոհագրությունը կյանքի բոլոր պարագաներում Ձեզ համար ուղեցույց է, չի կորցնում իր արդիականությունը, ասելիքի թարմությունը: Ի՞նչն է հատկապես գրավում Ձեզ այդ համառոտ հայապատումում:
-Նախ պատմեմ, թե ինչպես գտա Դերենիկ Դեմիրճյանի «Հայը»: 1988-89 թվականներն էին: Յուրան եկավ տուն, գրպանից հանեց տպագիր երկու էջ, ինձ ու երեխաներին հավաքեց և ասաց, որ գտել է հայի բանաձևը: Ամբողջ ընտանիքով սկսեցինք կարդալ «Հայը»: Ամեն մի պարբերությունից հետո քննարկում էինք այն, յուրաքանչյուրն իր տարիքին և պատկերացումներին համապատասխան դատողություններ էր անում: Մենք քայլ առ քայլ սկսեցինք ճանաչել ինքներս մեզ: Դրանից հետո սկսեցինք թե՛ ավելի հավատալ մեր տեսակին, թե՛ հակառակը` հուսահատվել, ինչպես Դեմիրճյանն է բնորոշում հային` ծայրահեղությունների մեջ ընկնել:
-Մի հարցազրույցի ժամանակ ասել եք, թե «Հայը» կարդում եք այն ժամանակ, երբ հիասթափվում եք մեր տեսակից, մտածում, թե ինչո՞ւ ենք մենք այսպիսին:
-Այո՛: Ամեն անգամ, երբ սկսում եմ ինքս ինձ հետ կռիվ անել, ինչ-որ բանից հուսահատվել, մեր հասարակության մեջ եղած անընդունելի, սրտի հետ չխոսող երևույթներից դժգոհել, կրկին ու կրկին կարդում եմ «Հայը»: Այն ինձ մխիթարում է: Պայուսակիս մեջ մշտապես պահում եմ այն, արդեն մաշվել է: Հաճախ այս կամ այն միջավայրում ծագած անհամաձայնությունների, քննարկումների ժամանակ հանում եմ ու իբրև անվիճելի փաստարկ` կարդում: Դեմիրճյանի սահմանած բանաձևը մենք պիտի կրենք մեր մեջ: Այո՛, մենք ծայրահեղ ենք («իբրև «ական»` ծայրահեղական է»), մենք հեղափոխական ենք («ՈՒր հեղափոխություն՝ այնտեղ հայություն»), մեր արտում ամենաչարքաշ անասունն ենք («Ամենաչարքաշ անասունը` իր արտի մեջ: Այնպես է հավաքում բերքը, կարծես հավիտյան պիտի ապրի, կարծես ոչ ոքի բաժին չպիտի թողնե»)… և այլն, և այլն: Բայց կա ամենակարևորը` մենք գերված այն արծիվն ենք, որ բարձր լեռներից ընկել, թևերը կոտրել է ու իր նեղիչներին ասում է. «Ոչինչ չեմ ուզում ձեզնից… ձեզ լինի ձեր լուծը, ձեզ լինի ձեր երջանկությունը, գնացե՛ք, ապրեցե՛ք խաղաղ և երջանիկ: Եթե դուք սիրում եք կյանքը, ես սիրում եմ կյանքից ավելի թանկ բանը` Ազատությունը…»: Այս մտքից սիրտս փառավորվում է, ու ես սկսում եմ ինքս ինձնից գոհ ապրել: Սա իմ հոգու բալասանն է:

«ՄՈՌԱՆՈՒՄ ԵՄ, ՈՐ ՊԱՏԳԱՄԱՎՈՐ ՉԵՄ»


-Դուք այսօր պետական պաշտոնյա եք` Կրթության ազգային ինստիտուտի փոխտնօրենը, հետևաբար, նախ և առաջ, կոչված եք ներկայացնելու և պաշտպանելու պետության շահն ու մոտեցումները, մի բան, որ պարտավոր չէիք անել` որպես ժողովրդի քվեն ստացած Ազգային ժողովի պատգամավոր: Ի՞նչ դիրք եք բռնում, երբ ծագում են հակասություններ հանրության և պետության շահերի միջև:
-Այդպիսի պահերին ես մոռանում եմ, որ պատգամավոր չեմ: Արդեն երկու տարի է, որ պատգամավոր չեմ, բայց մինչ օրս որևէ մեկն ինձ չի կանխել, երբ բարձրացրել եմ այնպիսի հարցեր, որոնք իրավասու է բարձրացնելու պատգամավորը: Ես կարողանում եմ ճիշտ պահին ընտրել ճիշտ ներկայանալու ձևը: Որոշ տեղերում ներկայանում եմ որպես կրթության փորձագետ, որոշ տեղերում` Կրթության ազգային ինստիտուտի փոխտնօրեն, որոշ տեղերում` Երևանի ավագանու «Բարև, Երևան» խմբակցության անդամ, որոշ տեղերում` ուղղակի Անահիտ Բախշյան. ըստ բարձրացված խնդրի համատեքստի և դրա լուծման նպատակահարմարության` ընտրում եմ ներկայանալուս ձևը: Ես իմ ասելիքը բոլոր դեպքերում կարողանում եմ ասել, և քանի որ այն միշտ լինում է փաստերով հիմնավորված` առարկության չի հանդիպում որևէ պաշտոնյայի կողմից` ամենաբարձր մակարդակներում անգամ:


«ԱՅՆ ԳԻՏԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆԸ, ՈՐ ԴՐՎԱԾ Է ԹԵՍՏԵՐ ԿԱԶՄԵԼՈՒ ՀԱՄԱՇԽԱՐՀԱՅԻՆ ՊՐԱԿՏԻԿԱՅՈՒՄ, ՄԵԶԱՆՈՒՄ ԲԱՑԱԿԱՅՈՒՄ Է»


-Շատ ակտիվ եք արձագանքում քննական թեստերի` դպրոցական ծրագրին անհամապատասխանությանը: Ի՞նչ արդյունքների եք հասել հերթական քննաշրջանի շեմին:
-Շոշափելի արդյունքներ, կարծես թե, չեն գրանցվել: Բայց ես չեմ հանձնվում: Բոլոր այն հարցերը, որ ես շարունակաբար բարձրացրել եմ, էլի եմ բարձրացնելու:
-Գործնականում անհնարի՞ն է այդ համապատասխանեցումը: Ինչո՞վ է բացատրվում այդ մերժելի երևույթը:
-Երևույթը լիարժեք բացատրելն այնքա՜ն դժվար է: Մարդիկ, որ աշխատում են Կրթության ազգային ինստիտուտում և գիտելիքների թեստավորման կենտրոնում, իրենց գործն իմացողներ են, իսկապես գիտակ մասնագետներ են: Բայց թե ինչու են այդպիսի «Շտեմարաններ» ծնվում, ինչու օրենքի պահանջներին համապատասխան հարցաշարեր չեն կազմվում, դժվար է ասել: Թվում է, թե օրենքով ամրագրված է քննական հարցաթերթեր կազմելու սկզբունքը: Դա դրել են մի կողմ և ստեղծել են մի նոր բան` «Շտեմարան», որը ո՛չ դասագիրք է, ո՛չ օժանդակ ձեռնարկ: «Շտեմարան» կոչվածը ո՛չ երաշխավորված է, ո՛չ էլ գրաքննված Կրթության ազգային ինստիտուտի կողմից:
-Այսինքն` երաշխավորման գործընթաց առհասարակ չե՞ն անցնում «Շտեմարանները»:
-Ո՛չ, բոլորովին չեն անցնում:
-ՈՒրեմն ո՞ւմ պատասխանատվությամբ և թողտվությամբ են դրանք տպագրվում:
-Ես էլ եմ շատ ուզում դա հասկանալ` ո՞ւմ պատասխանատվությամբ:
-Լա՛վ, ի վերջո, կա՞ ինչ-որ մի պաշտոնյա, որը «դաբրո» է տալիս դրանց տպագրությանը, դրանց կիրառությանը:
-Իհարկե, կան` ԿԳ նախարար, վարչապետ: Նրանք են այս «Շտեմարանների» գոյության երաշխավորները:
-«Շտեմարանները» կազմող մասնագետները գոնե ընդունո՞ւմ են, որ իրենք կազմում են հանրակրթական ծրագրին անհամարժեք հարցաշարեր:
-Իհարկե` ո՛չ: Բանն այն է, որ այստեղ նույնպես գործում է մաֆիոզ-կլանային համակարգ: Ամեն առարկայի պատասխանատուն հավաքում է իր թայֆան և կազմում հարցաշար: Այդ մարդիկ ոչ մի կապ չունեն հանրակրթական դպրոցի ծրագրի հետ, տեղյակ չեն դրա բովանդակությանը, չափորոշիչներին, դպրոցական դասագրքերին: Հավաքվում է թայֆան և կազմում «Շտեմարան»: Ես այդպես եմ տեսնում: Այդ կերպ միայն կարող եմ բացատրել մեր ունեցած վիճակը: Եթե մարդիկ առաջնորդվեն երեխայի շահով, պետական պահանջով, հանրակրթության չափորոշիչներով, չեն լինի այնպիսի բողոքներ, ինչպիսիք կան հիմա: Այս տարի, ի դեպ, բողոքները վերաբերել են միայն «Քիմիա», «Կենսաբանություն» առարկաներին: Անցյալ տարի բողոքները շատ էին նաև այլ առարկաների մասով:
-Կարելի՞ է ասել՝ ինչ-որ շտկումներ, այնուամենայնիվ, կատարվել են:
-Այո՛: Ես ենթադրում եմ, որ կատարվել են: Բայց նշածս երկու առարկաների հարցը դեռ լուծված չէ: Եվ ավելացել է «Շտեմարանների» քանակը: Բոլորը չէ, որ կարող են երկուհազարական դրամով այդքան մեծ քանակությամբ հարցաշարեր գնել: Անցյալ տարի բավական ուշացումով հրապարակվեցին դրանց էլեկտրոնային տարբերակները: Այս տարի այդ հարցով բողոքներ չեմ ստացել, որից եզրակացնում եմ, որ արդեն «Շտեմարանները» տեղադրվել են համացանցում: Հակառակ դեպքում` իմ ֆեյսբուքյան էջում արդեն բազմաթիվ բողոքներ ստացած կլինեի մշտապես ինձ հետ կապի մեջ գտնվող ակտիվ երիտասարդներից: Բայց բոլոր դեպքերում, գիտելիքների ստուգման այս ձևից բովանդակությունը շատ է տուժում: Ինչ-որ բան պետք է վերանայել: Հարցաշար գրելը լուրջ գիտություն է: Ես համաձայն եմ թեստին, բայց այն գիտականությունը, որ դրված է թեստեր կազմելու համաշխարհային պրակտիկայում, մեզանում բացակայում է: Եվ ոչ մեկին չես մեղադրի դրանում: Թեստ կազմելը մասնագիտացում է, դրա համար մարդիկ կրթվում են, հատուկ գիտելիքներ են ստանում: Մեզ մոտ ո՛չ թեստ կազմելու մասնագիտացում կա, ո՛չ դասագիրք գրելու: Այդ պատճառով էլ ամբողջ հասարակությունը դժգոհում է թե՛ թեստերից, թե՛ դասագրքերից: Եվ ցավալին այն է, որ ինչքան էլ դժգոհեն, էական բան չի փոխվելու: Ինչքան մասնագետներ կան, մտել են հարցաշարեր կազմելու դաշտի մեջ ու դուրս են եկել: Մի խումբն աշխատել է, հետո վռնդվել ու տեղը զիջել հաջորդ անհաջող խմբին: Բոլոր առարկայական խմբերն իրար բացառելով` շարունակում են աշխատել այս դաշտում: Թե ուր պիտի հասնեն, չգիտեմ: Այդ մասնագիտացումը չկա Հայաստանում, ուրեմն վիճակը դեռևս չի կարող հիմնովին շտկվել:

«ԱՊՐԻԼԻ 7-Ի` ԱՎԵՏՄԱՆ ՕՐՎԱ ԽՈՐՀՈՒՐԴԸ, ՈՐՊԵՍ ՔՐԻՍՏՈՆՅԱ, ԵՍ ՄԻՇՏ ԵՄ ԿՐԵԼ ԻՄ ՀՈԳՈՒՄ»


-Կանանց մեկամսյակի տիրույթներում ենք գտնվում հերթական անգամ: Ըստ Ձեզ` որքա՞ն է շոշափելի, առարկայական տոնի զգացողությունը հայ կանանց մեջ:
-Միանգամից ասեմ, որ զզվում եմ այս կեղծ, սուտ, փուչ, բովանդակազուրկ մեկամսյակից: Միայն ձև է, որից ոչ մի կին, եթե դատարկ չէ, չի ուրախանում, չի հրճվում: Այդ տոնն իրենը չէ, այն իր կողքով անցնում է: Սա չտեսություն է, «Չեն տեսել պատից կախ, տեսնում են ճակտից կախ» ասույթի վկայությունն է: Մարտի 8-ը, ըստ պատմության, կանանց իրավունքների պաշտպանության միջազգային օրն է: Դա այնպիսի օր է, ինչպես, ասենք, բժիշկների կամ ուսուցիչների մասնագիտական տոների օրերը: Մարդու, մասնավորապես կնոջ իրավունքը ամեն օր, ամեն վայրկյան պետք է պաշտպանված լինի, ոչ թե մեկ օր կամ մեկ ամիս: Իսկ Ապրիլի 7-ը իսկապես տոն է: Այդ օրվա` ավետման օրվա խորհուրդը, որպես քրիստոնյա, ես միշտ եմ կրել իմ հոգում: Ես երկրպագում եմ Մարիամ Աստվածածնին: Շնորհակալ եմ, որ Գաբրիել հրեշտակը երեք անգամ ինձ էլ է ավետիս բերել` մայրության ավետիս: Կնոջ համար մայրության տոնի առթիվ միշտ մաղթանքներ ունեմ: Որպես մայր, որպես տատիկ, որպես կին` մաղթում եմ, որ յուրաքանչյուր կին ունենա մայրության բերկրանքը` Գաբրիել հրեշտակի ավետման բերկրանքը: Ցանկանում եմ, որ հայ կինը ներդաշնակ ապրի` առաջին հերթին ինքն իր հետ, հետո իր ընտանիքի և հասարակության: Այսօր, Երևանի ավագանու անդամ լինելու բերումով, ես այնպիսի՜ ծանր ճակատագրերի եմ հանդիպում, որ մեկ-մեկ մտածում եմ, թե այս երկրում երջանիկ կին չկա: ՈՒ դրանից ես ուղղակի սարսափում եմ: Ինչո՞ւ պիտի հայ ժողովուրդը, հայ կանայք լինեն այսպիսի վիճակում, չեմ կարողանում դրա բացատրությունը գտնել: Բայց այսպիսի ծանր մտքեր, այսպիսի հուսահատություններ ունենալու պահերին է հենց, որ կրկին հիշում եմ անմահ Դերենիկ Դեմիրճյանին, իմ հոգու բալասան «Հայը» խոհագրությունը: Կրկին ձեռքս եմ առնում մշտապես պայուսակումս պահվող օրինակը, վերընթերցում և ինքս ինձ ասում. «Խաղաղվի՛ր, մենք էս ենք, ի՞նչ կարող ես անել»:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2449

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ