Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

«Իմ համերգին բավականին զգուշորեն եմ գնում»

«Իմ համերգին բավականին զգուշորեն եմ գնում»
10.04.2015 | 00:07

Երգահան ԱՐՄԵՆ ՄՈՎՍԻՍՅԱՆԸ մայիսի 17-ին ԱՄՆ-ի Գլենդել քաղաքում կներկայանա մենահամերգով: Նույն օրը տեղի կունենա նաև «Իմ կախման կետեր» սկավառակի և «Անվերնագիր» երգարանի շնորհանդեսը: Յոթ տարվա «լռությունից» հետո Արմեն Մովսիսյանը ներկայանում է նոր երգերով: «Իրատեսի» հետ զրույցում նա ասաց, որ սկավառակում տեղ գտած 12 երգերից 10-ը երբևէ չեն հնչել:

«ՀԱՄԵՍՏ ԴԱՀԼԻՃ Է, ԲԱՅՑ ԱԿՈՒՄԲ ՉԷ»


-Վաղուց համերգներ չեմ ունեցել, երևի զարկերակը կորցրել էի,- մեր զրույցի սկզբում ասաց Արմեն Մովսիսյանը։- Այս համերգն ինչ-որ չափով ընկերներիս պարտադրանքով եղավ: Իհարկե, թե՛ համերգը, թե՛ նոր սկավառակի ու երգերիս ժողովածուի շնորհանդեսը պետք է լինեին Հայաստանում:
-Ինչո՞վ են առանձնանում նոր երգերը:
-Խորհելուց ծնված երգեր են: Կան երգեր, որ իսկապես ինքնանկար են` «Իմ կախման կետեր», «Ես չգիտեմ», «Փորձեմ նկարել գարուն»: Ի դեպ, երգարանում որոշ երգեր ներկայացված են նաև անգլերեն թարգմանությամբ: Թարգմանել է Լուսինե Հարոյանը:
-Նաև երգելո՞ւ եք անգլերեն:
-Իհարկե` ոչ:
-Մե՞ծ համերգ է նախատեսվում:
-Չէի ասի: Համեստ դահլիճ է, բայց ակումբ չէ: Ակումբներում երգելու առաջարկ այս ու այն կողմից շատ եմ ստացել, բայց միշտ էլ խուսափել եմ:
-Հայաստանում հեղինակային երգն «ապրում» է ակումբներում:
-Մեր ժամանակ էլ դա կար: ՈՒղղակի ես միշտ մտածել եմ, որ արվեստը պիտի ներկայացվի բեմից, հակառակ դեպքում ինքնագործունեության է նմանվում, կորչում են արվեստագետ-հանդիսատես հարաբերության ձևը, իմաստը:
-Մեր օրերում մշակութային շատ միջոցառումներ անցնում են առանց բեմի, անմիջական, մտերմիկ շփման հնարավորություն է ստեղծվում: Կարծես փոքր-ինչ փոխվել է «բեմ» ասվածի ընկալումը:
-Ես բեմն ընկալում եմ որպես բեմ: Այստեղ էլ եթե ես համերգի եմ գնում, համերգային տարբերակ եմ ենթադրում: Բեմ-հանդիսատես հարաբերությունն ինձ համար ավելի ընդունելի տարբերակ է: Ինչպես որ փոքրուց ներկայացումը նայել եմ հանդիսատեսի նստարանին նստած: Հայաստանյան միակ բացառությունը կամերային թատրոնն էր, ուր բեմն ավելի ցածր էր, քան հանդիսատեսի աթոռները: Ֆանտաստիկ բոհեմական միջավայր էր. այնտեղ ամեն ինչ ուրիշ էր ու շատ լավը: Կան բացառություններ:
-Հարցին այլ կերպ մոտենանք` հեղինակային երգը կարո՞ղ է դահլիճ լցնել:
-Փայլուն օրինակներ ունենք` Ռուբեն Հախվերդյանի, Արթուր Մեսչյանի համերգները: Ասեմ, որ Հայաստանում և Հայաստանից դուրս ես նույնպես հանդիսատես ունեի: Այ, հիմա, իսկապես, չգիտեմ, իմ համերգին բավականին զգուշորեն եմ գնում:
-Բայց ընդհանուր առմամբ, հեղինակային երգը մեծ պահանջարկ չունի:
-Միշտ էլ չի ունեցել: Այսօր էլ չունի, ու շատ բան չի փոխվի: Վերջերս ուզում էի հասկանալ, թե երաժշտական ո՞ր նյութերն են համացանցում 300-400 միլիոնից բարձր դիտումներ գրանցում: Պարզեցի, որ 99 տոկոսը «աղբանոցային» երաժշտություն է: Մեր ճաշակը դրա փոքրացված պատճենն է՝ հայկական համեմունքներով:

«ԵԹԵ ՊԻՏԻ ՎԵՐԱԴԱՌՆԱՄ ԱՅՆ ԿԵՏԻՆ, ՈՐՏԵՂԻՑ ԳՆԱՑԵԼ ԵՄ, ԱՎԵԼԻ ԼԱՎ Է ՇԱՐՈՒՆԱԿԵՄ ԼՌԵԼ»


-Կա՞ տարբերություն՝ Հայաստանում եք ստեղծագործում, թե օտար ափերում:
-Դու ծառ ես, երբ ծառը արմատից կտրվում է, ինչ-որ բան սկսում է չորանալ: Հայրենի հողը էներգիա է, հզորություն: Յոթ տարի ընդհանրապես չեմ գրել: Այստեղ տարիներ էին պետք, որ ինչ-որ բան հավաքվեր, կուտակվեր, ծիլ տար ու երգ դառնար: Թե ինչ է ծնվել, կդատի հանդիսատեսը:
-Հայաստանյան համերգ նախատեսո՞ւմ եք:
-Դժվար հարց եք տալիս, շատ կուզեի, բայց հազար բայց կա: Մեծ համերգների առաջարկներ եղել են, պայմանով, որ գոնե 6 ամիս Հայաստանում լինեմ, ինչը դժվար է այսօր: Փոքր համերգ չեմ ուզում, եթե պիտի վերադառնամ այն կետին, որտեղից գնացել եմ, ավելի լավ է շարունակեմ լռել:
-Միացյալ Նահանգներում ունեք փորձարարական ստուդիա, կիթառի դասեր եք տալիս երեխաներին: Կա՞ն հեռանկարային երեխաներ:
-Նոր ալբոմը կտա Ձեր հարցի պատասխանը: Պայծառ երեխաներ են: Հայ ազգը շատ տաղանդավոր է, նույնիսկ օտար հողի վրա այնպիսի՜ ծաղիկներ է տալիս, ափսոս, իհարկե, որ մեր երկրի ծառը չի ջրվում այդ հարստությամբ:
-Կիթառ նվագե՞լ են սովորում Ձեր ստուդիայում:
-Նաև՝ հայերեն երգել: Կան երեխաներ, որ լատինատառ են կարդում հայերեն տեքստերը, ի վերջո հասնում ենք նրան, որ գոնե իրենց երգած երգերը կարողանան կարդալ-սովորել հայերեն տառերով: Դա, իհարկե, քավություն չէ երկրիցս հեռու լինելու, բայց փորձում եմ ինչ-որ բան անել: Երեխաներին, օրինակ, այս շաբաթ տնային առաջադրանք եմ տվել` համացանցով փնտրել, բերել նյութեր Արցախի մասին: Կիթառի հետ, թվում է, կապ չունի, բայց ունի: Վաղը կյանք են մտնելու, պետք է գիտակցեն` ինչ ազգի ներկայացուցիչ են ու հպարտություն զգան: Ոչ միայն ապրիլի 24-ին զգան իրենց ով լինելը, երթի դուրս գան, այլ տարվա 365 օրը գիտակցեն, որ հայ են:
-Ինքնության գիտակցումը օտար ափերում, կարծես, երկրորդ պլան է մղվում: Գուցե բնականո՞ն է:
-Կարծում եմ, որ լավ ուսուցիչներ պետք է ունենանք: Աշակերտիս հարցնում եմ` ինչո՞ւ հայերեն չգիտես, ասում է` կիրակնօրյա դպրոցի հայերենի ուսուցչին չսիրեցի: Այսինքն, սարսափելի բան է տեղի ունեցել, չգիտեմ ինչու, երեխայի վրա վատ ազդեցություն են թողել, ու ամբողջ կյանքում այդ երեխան կարող էր կտրված մնալ իր գենոֆոնդից: Տղամարդ է դառնում ու հիմա է հասկանում, որ ինքը հայ է: Բայց կիթառի ուսուցչի պարտականությունը չէ դա, այլ հայերենի, հայոց պատմության ուսուցչի: Այստեղից պետք է սկսել: Այս խնդիրը կա նաև Հայաստանում: ՈՒսուցիչը նախ պետք է լավ վարձատրվի: Բացի այդ, ուսուցիչը պետք է ոչ թե մասնագիտություն լինի, այլ կոչում, ավելին` պետական բարձրաստիճան պաշտոն: Բայց եթե այդպես լիներ, կբաժանեինք մեր ծանոթ-բարեկամներին, ու հարցն էլի բաց կմնար: Այսպես էլ ապրում ենք` երկիրը` աղքատ, իշխանավորը` ապիկար, ինչը սկզբունքորեն ազդում է բոլոր ոլորտների վրա` մշակույթ, կրթություն, գիտություն, տնտեսություն: Արդյունքում` ունենք այն, ինչ ունենք: Վաղուց մեր երկրում ոչ մի բան չի փոխվում: Երբեմն մտածում եմ` լավ, ինչքա՞ն կարելի է թալանել: Ամեն տեղ էլ կա թալան, բայց չափ պիտի լինի ոտքը նեղ կոշիկի մեջ սեղմելու, որ մարդը գոնե կարողանա քայլել: Երբ չափն անցնում են, կացությանն են կպչում, մարդը նվաստացած է զգում իրեն և՛ նյութապես, և՛ բարոյապես: Պիտի սթափվեն իշխանավորները, հասկանան, որ այս երկիրն իրենցից առաջ է եղել ու իրենցից հետո էլ պիտի լինի: Գուցե մտածում են` մեզնից հետո թեկուզ ջրհեղեղ: Այս ամենը տանում է ոչ ցանկալի տարբերակի` հեղափոխության, որի ժամանակ թացը չորի հետ խառնվելով այրվում է:
-Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին ընդառաջ ի՞նչ զարգացումներ են նկատվում, և ի՞նչ սպասելիքներ կարող ենք ունենալ:
-Ամբողջը քաղաքական խաղեր են: Միայն ուժեղ ձեռքով, միայն սրով է հնարավոր իրավունքները հաստատել: Աշխարհին պետք է ճանաչելի դարձնենք ցեղասպանության խնդիրը, բայց չմտածենք, թե դա կլինի սպեղանի, երկնային մանանա ու կբուժի մեր մեկդարյա ցավը: Աշխարհի պատմությունը ձեզ փայլուն օրինակ՝ արդարության կարող ես հասնել, եթե ունես ուժեղ պետություն, ուժեղ երկիր:
-Բայց դատարկվում է մեր երկիրը...
-Մեր թե՛ երեկվա, թե՛ այսօրվա իշխանավորները պետք է ժողովրդական դատի առաջ կանգնեն: Իշխանությունը ժառանգաբար, պայմանավորվածություններով փոխանցելու սովորությունը լավ բան չի գուժում: Մտահոգ եմ, որ արտահոսքը չի դադարում, նոր սերնդի լավ մասնագետների եմ տեսնում այստեղ, որ լքել են երկիրը, պարզ է, որ մնալու են: Անընդհատ կրկնվում է պատմությունը:

«ԻՆՁ ՉԸՆԴՈՒՆԵՑԻՆ ԵՐԱԺՇՏԱԿԱՆ ԴՊՐՈՑ, ԱՍԱՑԻՆ` ԼՍՈՂՈՒԹՅՈՒՆ ՉՈՒՆԵՍ»


-Դուք մասնագիտությամբ ռադիոֆիզիկոս եք: Զբաղվո՞ւմ եք Ձեր մասնագիտությամբ:
-Կիթառներ եմ հավաքում: Կիթառներիցս մեկն էլ հայ վարպետի ձեռքի գործ է: Հրաշալի կիթառ է սարքել, հրաշք մասնագետ է, համոզված եմ, որ աշխարհը դեռ կճանաչի նրան:
-Ձեր երգերը հազվադեպ են հնչել ռադիոյով, հեռուստատեսությամբ: Հասկանում ենք, որ խորհրդային շրջանում տաբուներ են եղել, ընդգծված խստություն: 90-ականներից հետո յուրաքանչյուր ոք իր խոսքը կարող էր ասել: Ի՞նչն էր խոչընդոտում այս դեպքում:
-Երաժշտական կրթություն չունեցող մարդը չպետք է երգեր գրի՝ խորհրդային շրջանում այսպես էր դրված հարցը: Ես բախվել եմ այդ խնդրին: 90-ականներին ավելի լոյալ դարձավ, մի խմբագիր արդեն չէր կարող որոշել` երգդ կհնչի՞, թե՞ ոչ: Թվացյալ ազատությունը սակայն իր հետ բերեց ամենաթողություն, ցածրաճաշակություն: Դա էլ մի ուրիշ ծայրահեղություն է. ես հայկական հեռուստատեսություն ամսվա մեջ 5 րոպե եմ նայում, որ չհիվանդանամ:
-Ինչպե՞ս է, որ երաժշտական կրթություն չունեք: Սովորաբար փոքր հասակից նկատվում է սերը երաժշտության նկատմամբ: Այն ժամանակ էլ մոդայիկ էր երաժշտական դպրոց հաճախելը, եթե չասենք՝ երկրորդ մասնագիտության պես մի բան էր:
-Ինձ չընդունեցին երաժշտական դպրոց, ասացին` լսողություն չունես: Տնօրենը ծանոթ էր, ասաց` ծանոթով կընդունենք շեփորի բաժին: Ասացի` չեմ ուզում: Չէի սովորի: Ես Միացյալ Նահանգներում եմ նոտագրություն սովորել: Լենինականի գրողներից մեկն էլ, երբ գրածս բանաստեղծություններին ծանոթացավ, տակավին 10-12 տարեկան էի, ասաց` գլխիցդ մեծ բաների մասին ես գրում, ավելի լավ է դպրոցի, ուսուցիչների, պիոներական ջոկատի, վզկապի մասին գրես: Զգում էի, որ չեմ ուզում գրել ուսուցիչներիս մասին, մեծ մասին չէի սիրում, վզկապի մասին չէի ուզում գրել: Այդ դեպքից հետո 10 տարի գրիչ չվերցրի ձեռքս: Հիմա ես զգում եմ, որ իմ երեխաներն անցել են այդ դասը, ինչ-որ մեկը իրենց մեջ կոտրել է հայերեն սովորելու ցանկությունը, ինչ-որ մեկը սխալ է մոտեցել:
-Նշեցիք, որ նոր ալբոմում Ձեր սաների կատարումներն էլ եք ընդգրկել: Մտածե՞լ եք խումբ հիմնելու մասին:
-Մտածում եմ մի օր սաներիս Հայաստան համերգի բերելու մասին: Պետք է տեսնել, թե Ամերիկայում ծնված, Հայաստանը չտեսած երեխաները ինչպես են երգում Կոմիտաս, Սայաթ-Նովա:
-Ձեր երգերը նո՞ւյնպես երգում են:
-Այո, իմ երգերը, Ռուբեն Հախվերդյանի երգերը` իր թույլտվությումբ:
-Որքան գիտեմ` աշակերտական համերգներից ստացված տարեկան գումարը փոխանցում եք Գյումրիի կարիքավորներին:
-Այո: Շուշիում` «Նարեկացի» կենտրոնում, կիթառի խումբ են բացել, այս տարի աշնանային համերգի գումարը նրանց եմ ուղարկելու:

«ԱՎԵԼԻ ՓՈՔՐ ՀԱՅԱՍՏԱՆ ՉԿԱ, ՄԵՐ ՀԱՅԱՍՏԱՆՆ ԱՌԱՆՑ ԱՅՆ ԷԼ ՇԱՏ ՓՈՔՐ Է»


-Հայաստանում ֆոնոգրամայով համերգներն արգելող օրենքը գործի դնելուց հետո, ասում են, անճաշակ երգ-երաժշտության «հաղթարշավը» տեղափոխվել է սփյուռք: Իսկ լավ երաժշտության պահանջարկ չկա՞ սփյուռքում: Ինչո՞ւ չի կարելի լավը մատուցել:
-Ինձ թվում է` կա, ամեն տեղ էլ կա: Բայց ես միշտ ասել եմ` ամենալավ հանդիսատեսը հայաստանցի հանդիսատեսն է, ինչքան էլ դժվար վիճակում է երկիրը: Սփյուռքը ճաշակ թելադրող չէ, Հայաստանում ինչ վատ բան կատարվում է, բազմապատկեք տասով, կիմանաք՝ ինչ է կատարվում այստեղ: Նաև դրա համար եմ ես վախենում առաջիկա համերգից:
-Ասում են` հայերն ամենուր փոքր Հայաստան են կառուցում: ՈՒնե՞ք նման զգացողություն, որ Ձեր ստուդիան, տունը, միջավայրը, որտեղ ապրում եք, Հայաստան են օտար հողի վրա:
-Ավելի փոքր Հայաստան չկա, մեր Հայաստանն առանց այն էլ շատ փոքր է: ԱՄՆ-ում Հայաստան չես սարքի, մեր երկիրը միակն է: Մնացածը սնափառություն է, ես չեմ հավատում նման ներկայացումների:
-Ալեն Գինսբերգն ասում է.«Ես բանաստեղծություն եմ գրում, որովհետև ուզում եմ մենակ լինել, բայց խոսել մարդկանց հետ»: Ծանո՞թ զգացողություն է:
-Դիպուկ է ասված: Ստեղծագործելու պահին մենակությունը պարտադիր պայման է: Ես ոչ թե համամիտ եմ, այլ նախանձում եմ. ասել է այն, ինչ ես երկար մտածել եմ, բայց չեմ կարողացել ասել:
-ՈՒնե՞ք երգեր, որ առանձնանում են, չեն հնանում:
-Երևի. «Մանչս», «Աղունիկը», «Օրորոցային», «Սարեն հովիկ կուգա», «Հանդիպում», «Հորովել», «Հուսո առագաստ», «Զինվորի երգը», «Վե՛ր կաց, եղբայր իմ»: Ինձ համար դժվար է առանձնացնել, բայց վերջին երկուսի դիտումների քանակը համացանցում կտրուկ ավելանում է՝ հենց երկրում վատ բան է լինում, սահմաններում` միջադեպ: Ես նեղվում եմ այդ օրինաչափությունից: Կուզենայի, որ ավելի պայծառ երգեր գրավեին լսարանին:
-Ո՞ր երգն էր Ձեր առաջին այցեքարտը:
-«Զինվորի երգը»: Կամերային երաժշտության տանը հնչած առաջին երգերիցս մեկը՝ առաջին անգամ` բեմում, առաջին անգամ` եթերով: Ազատամարտից առաջ էր` 87-ին:
-Բայց տպավորություն կա, որ «Զինվորի երգն» Արցախյան ազատամարտի մասին է:
-Երբ երգը երկար է ապրում, ասում են` ստացվել է: Այս դեպքում ես տխուր եմ, որ այդ երգն այդքան երկար ապրեց: «Զինվորի երգը» գրել եմ մշեցի պապիս պատմություններից ազդված, ով Երկրորդ աշխարհամարտի Ժամանակ հայկական Թամանյան դիվիզիայի կազմում կռվել ու հասել է Բեռլին:
«Վե՛ր կաց, եղբայր իմ» երգը Արցախյան ազատամարտի, իմ զոհված ընկերների մասին է, և, էլի պիտի ասեմ, ինձ չի ուրախացնում, որ այդ երգը սիրում են, լսում: Կուզենայի՝ կարիք չունենայինք այդ երգերը երգելու։
-Իսկ ինչի՞ մասին լինեին երգերը:
-Սիրո մասին:


Զրուցեց
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1780

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ