Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

«Սահմանային լարվածությունը պատճառ չէ երեխային թանգարան չբերելու»

«Սահմանային լարվածությունը պատճառ չէ երեխային թանգարան չբերելու»
27.05.2016 | 09:09

Եղիշե Չարենցի անվան գրականության և արվեստի թանգարանում ամիսներ առաջ վերաբացվեց սփյուռքահայ արվեստագետ, հավաքորդ, Երևանի պատվավոր քաղաքացի, լուսահոգի Մարկոս Գրիգորյանի հավաքածուն ներկայացնող «Միջին Արևելքի արվեստ» հիմնական ցուցադրությունը: Տասնյակ տարիների ընթացքում ձեռք բերած անձնական հավաքածուն և իր ստեղծագործությունները նա նվիրաբերել էր նորանկախ Հայաստանին: Թանգարանի բացումը տեղի էր ունեցել 1993-ի սեպտեմբերի 29-ին: Մեր զրուցակիցը Միջին Արևելքի թանգարան-ցուցադրության վարիչ ԶԱՌԱ ՄՈԿԱՑՅԱՆՆ է:

-Ի՞նչ նկատելի փոփոխություններ կան թանգարանում, ինչպիսի՞ն են այցելուների առաջին տպավորությունները:
-Հավաքածուն, իհարկե, նույնն է, սակայն նախկին ցուցադրությունը կազմակերպվել էր 1993-ին, երբ Հայաստանում բարդ ժամանակներ էին, Արցախյան ազատամարտը դեռ չէր ավարտվել, հետևաբար նվազագույն միջոցներով է կազմակերպվել ցուցադրությունը, ավելի շատ` թանգարանը բացելու, հանրությանը նվիրատվությունը ներկայացնելու համար: Մանավանդ` տարածքը ժամանակավոր էին տրամադրել: Նոր տարածքի խնդիրն այդպես էլ չլուծվեց: Հետագայում, երբ հավաքածուն լրացվում էր, քանի որ պահոց չունեինք, նոր իրերը տեղադրում էինք ցուցադրական տարածքում: Մեր ցուցադրությունն ասես բաց պահոց լիներ: Նոր ցուցադրությունն արվել է հնարավորինս արհեստավարժ կերպով: Նախկինում համադրությունը պայմանական էր, երբեմն՝ դժվարըմբռնելի: Զբոսաշրջիկներին դուր էր գալիս, ասում էին` ասես իրերը տան մեջ համադրված լինեն: Նոր ցուցադրությունը միշտ հետաքրքրագույն աշխատանք է, սպիտակ էջ: Այն ստեղծագործություն է՝ կատարյալ, անկատար, սակայն երբեք այլի կրկնություն, անգամ ընդունված միջազգային օրինակների:


-Ամեն դեպքում, նախընտրելի էր, որ թանգարանն առանձին տարա՞ծք ունենար:
-Ես նման հարց չեմ դնում, որովհետև, ի վերջո, հայրենիքը հիմնանորոգման և ցուցադրության միջոցներ է հատկացրել, դաժան կլինի այդպիսի կամակորություն անել: ՈՒղղակի իրերի բազմազանությունը ենթադրում էր ուրիշ մակերեսներ, ուրիշ տարածք, շատ է տեսականին, դժվար է համադրել «կամակոր» չափերի երեք սրահում: Այդ է: Կատարյալ բան չկա:
-Ինչպես հարկն է ճանաչո՞ւմ ենք Մարկոս Գրիգորյան-արվեստագետին:
-Ես կարծում եմ, որ արվեստաբանական նեղ շրջանակը գիտի, ժողովուրդը` ոչ: Ժամանակակից արվեստը այդպես է, հանրաճանաչ, համաժողովրդական չի լինում: Մարկոսը մեծ արվեստագետ է, կուզեի գնահատվեր ըստ արժանվույն: Ժամանակը բոլոր սխալները կուղղի:

-Թանգարանի ցուցադրության բաժնում ի՞նչ տեղ են զբաղեցնում Մարկոս Գրիգորյանի հեղինակային աշխատանքները:
-Ցուցադրված են թանգարանի հավաքածուին պատկանող Մարկոս Գրիգորյանի բոլոր աշխատանքները: Ցավոք, նրա հողանկարներից քիչ ունենք: Հողանկարների տեղափոխումը դժվար էր, Մարկոսը Նյու Յորքից չբերեց այդ աշխատանքները, այստեղ պատրաստեց: Մարկոսի հողանկարչության մեջ կան մի քանի ուղղություններ, որ թանգարանը չի ներկայացնում, չունի: Երբ պատկերագիրքն ես թերթում, նոր միայն երևում են հողարվեստի զարգացումները: Ասեմ նաև, որ Մարկոսի այլ աշխատանքները՝ գորգերը, կերպարվեստը, նաև Նյու Յորքից բերված կտավները, գծանկարները, որ 2006-ին հետահայաց ցուցահանդեսում ներկայացրինք, նույնպես պետք է ներառվեին թանգարանի հավաքածուի մեջ, բայց Մարկոսի մահից հետո դրանք մնացին ժառանգներին:

-Մարկոսի աղջկա` Սաբրինայի մասին ի՞նչ կասեք:
-Սաբրինան մահացել է երեսունը չբոլորած: Մեզ հասած նյութերից, լուսանկարներից, ժամանակակիցների հուշերից կարելի է ենթադրել, որ շատ մեծ դերասանուհի պիտի դառնար: Խաղացել է Մեդեա (Եվրիպիդես, համանուն դիցաբանական ողբերգություն), Ջոնի (Վիլյամ Սարոյան, «Իմ սիրտը լեռներում է») և այլն: Մարկոսը դստերը մեծացրել է միայնակ, տվել է անթերի կրթություն: Աղջկա մահից հետո խոր ճգնաժամ է ապրել, ոչնչով չի զբաղվել: Այնուհետև սկսել է աղջկա մանկական նկարները գորգի վերածել: Տխուր սկիզբ և անթերի արդյունք: Արևելքի և Արևմուտքի գեղագիտական արմատների ճանաչումից և իր փոքրիկ դստեր համար գծված այծիկների շարանից ծնվեց հայ գորգարվեստի Մարկոս Գրիգորյան խորանը: Ստեղծելով իր գորգը արդի արվեստի տիրույթում, Մարկոս Գրիգորյանը նպատակադրված իրականացրեց հայ ավանդական դասական գորգի ինքնանցումը և բեմարկումը 20-րդ դարասկիզբ, ներզգայորեն 21-րդ դար՝ առանց արմատներից կտրվելու:

-Իբրև հավաքորդ՝ ինչո՞վ է առանձնանում Մարկոս Գրիգորյանը:
-Նա իմաստուն մարդ էր, ապրելով Իրանում` գիտակցում էր, որ գտնվում է մշակութային հազարամյա բազմաշերտ հողի վրա, հին հեքիաթային աշխարհում, որտեղ ամեն ինչ արժեք է: Երբ երկիրը մոդեռնանում է, մշակութային, ազգագրական արվեստի շերտն արագ ոչնչանում է, Մարկոսը ազնիվ արժևորող էր, որպես ստեղծագործող ինքնասևեռված չէր բնավ:
-Այսօր արդեն իրանցիները գիտակցո՞ւմ են հայ հավաքորդի դերը: Ի վերջո, Միջին Արևելքի թանգարանում պահվում է իրենց մշակույթը:
-Անշուշտ, Իրանի մշակութային, արվեստաբանական շերտը գնահատում է Մարկոսի արածը: Մի իրանցի երախտագիտությամբ պատմեց. «Երբ Մարկոսը սկսեց այդ ամենը հավաքել, մենք գիտակցեցինք, որ կորչող արվեստ է փրկում, և սկսեցինք ինքներս էլ հավաքել»: Այսինքն, նա սկիզբ է դրել նաև Իրանում մշակույթ հավաքելու մշակույթին:


-Համագործակցո՞ւմ եք իրանական կառույցների հետ:
-Իրանական պաշտոնական ներկայացուցիչները, դեսպանատունը կամ դեսպանատան մշակութային բաժինը չեզոք են, թանգարանի հետ կապված են իրանցի արվեստագետները: Պաշտոնյաները իրենց նեղ խնդիրներն ունեն: Մենք երբևէ որևէ հարցով չենք դիմել: Եվ, առհասարակ, ես «վատ եմ պատկերացնում» համագործակցություն ասվածն այս պարագայում: Մենք այս մշակույթը գիտենք, հասկանում ենք, պահում ենք, ցուցադրում:
-Ի՞նչ ծրագրեր ունեք ինքներդ, որ կուզեիք բարձրաձայնել մեր զրույցի ընթացքում:
-Ես ուզում եմ, որ թանգարանը դառնա արևելագիտության մշակութային կենտրոն Արևելքի մշակույթը գնահատողների համար: Համալսարանի արևելագիտության ֆակուլտետն իր խնդիրներն ունի, այնտեղ Արևելքի մշակութային քաղաքակրթությամբ չեն զբաղվում: Ես ուսանողների հետ հանդիպելու առիթ ունեցել եմ, նրանք կարոտ ու գիտակցում ունեն Արևելքի մշակույթն ուսումնասիրելու: Մեր բուհերը միտված են արևմտյան գիտելիք տալու: Հայ նոր սերունդը պետք է, ինչպես հարկն է, ճանաչի և՛ Արևմուտքը, և՛ Արևելքը:

-Մարկոս Գրիգորյանի նվիրատվությունն առանձնահատուկ էր, մենք դա գիտակցում էինք, գնահատում, չնայած դրան, երկար տարիներ առկախ էր մնում թանգարանի տարածք ունենալու հարցը: Չե՞ք կարծում, որ այս մոտեցմամբ շատ արժեքներ կարող ենք կորցնել:
-Ձեր հարցը առիթ էր, որ երկու գաղափար մտաբերեի: Ես շատ էի ուզում, որ երկրում լիներ Արևելքի թանգարան: Սարդարապատի, Հայաստանի պատմության, Երևանի պատմության և այլ թանգարանները՝ բոլորն էլ ունեն ոչ հայկական նյութ: Եթե ունենայինք Արևելքի թանգարան, դրանք ի մի կբերվեին: Ավելին, և որ առավել կարևոր է, Սփյուռքում ապրող հայությունը իր ունեցած ոչ հայկական մշակութային արժեքները (հնդկական, պարսկական, եգիպտական և այլն) կնվիրաբերի այդ թանգարանին: Սփյուռքի հայերը, գիտե՞ք, ինչ գանձեր նվիրեցին Մատենադարանին, երբ այն բացվեց: Վստահաբար Արևելքի թանգարանում նույնը կլիներ: Կար նաև այսպիսի գաղափար, որն անգամ քննարկվել է: Խոսքը նվիրատվությունների թանգարանի մասին է, ուր կներկայացվեն Հայաստանին նվիրված արժեքները: Դա զգացմունքային և արդյունավետ գաղափար է: Իսկ տարիներ անց նվիրատվությունների թանգարանը կհարստացնի այլ թանգարանների հավաքածուները:


-Միջին Արևելքի թանգարանը բացվել է 90-ականների մութ ու ցուրտ տարիներին, հետո քիչ թե շատ հանգիստ շրջան էր: Այս օրերին դարձյալ սահմանային լարվածություն է նկատվում, ապրիլյան պատերազմ ունեցանք: Երկրում տիրող իրավիճակը շա՞տ բան է փոխում մշակույթի, արվեստի ընկալման առումով, նվազո՞ւմ է թանգարանի այցելուների թիվը:
-Այս օրերի իրականությունը անանվանելի է: Ամեն լուսաբաց տնից դուրս գալիս նայում եմ մարդկանց հայացքներին: Ե՛վ ծանր եմ տանում, երբ փոխված չեմ տեսնում, և՛ չեմ ուզում ողբերգական փոփոխություններ: Անհիմն լավատես չեմ, հուսահատ՝ առավել ևս, չեմ վախենում իրականության գիտակցումից: Մենք գիտենք` ինչու է շառաչում մեր գետը, և յուրաքանչյուրս հայրենիքի մեր սահմանն ունենք: Թանգարանը հայրենասիրական, բարոյական, հոգևոր միջավայր է: Պատերազմը պատճառ չէ երեխային թանգարան չբերելու: Զբոսաշրջությունը իր օրինաչափություններն ունի, իսկ թանգարանը սպասում է մեր ժողովրդին:

-Իբրև մտավորական` ի՞նչ կասեք սահմանային լարվածության, մեր երկրում տիրող իրավիճակի և հնարավոր հետևանքների մասին:
-Մեր վիճակը երբեք հեշտ չի եղել: Եթե թերթեք մինչ 15 թվականի հայ մամուլը, մինչ 39-ի հայ ու եվրոպական մամուլը՝ հիմնականում անիրատեսություն է՝ մեծ արհավիրքներից առաջ: Վաղուց պետք է վերլուծեինք մեր վարքը և մեր սխալները: Պետությունն ինքն իրեն կարող է գնահատել նյութական և մարդկային ռեսուրսներով: Կա մարտավարություն, և կա ռազմավարություն: Այն գեներալը, որը պատերազմում շատ զինվոր էր կորցնում, նրա հաղթանակը պարտություն էր գրանցվում: Վերջին հայն էլ հանուն հայրենիքի զոհվելու է: Բայց մահը հաղթանակ չէ: Հաղթում է դիվանագիտությունը: Վերջին հաղթանակն է կարևոր:
-Ըստ այդմ` ի՞նչ է պետք մեր երկրին:
-Քանի որ նավթ չունենք, ազնիվ և գրագետ իշխանություն:


Զրույցը`
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2294

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ