Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Ֆիլհարմոնիկն իր ունեցած համեստ հնարավորություններով նվագում է հազար անգամ ավելի լավ, քան ենթադրվում է»

«Ֆիլհարմոնիկն իր ունեցած համեստ հնարավորություններով  նվագում է հազար անգամ ավելի լավ, քան ենթադրվում է»
30.05.2014 | 11:28

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է վաստակավոր կոլեկտիվ Հայաստանի պետական ֆիլհարմոնիկ նվագախմբի գեղարվեստական ղեկավար և գլխավոր դիրիժոր ԷԴՈՒԱՐԴ ԹՈՓՉՅԱՆԸ:

«ԱՆԵԼ ՀՆԱՐԱՎՈՐԸ, ՈՐ ՎԻՃԱԿԸ ԼԱՎԱՆԱ»


-Պարոն Թոփչյան, Հայաստանի պետական ֆիլհարմոնիկ նվագախումբը հաճախ է համերգներ ունենում հրավիրյալ դիրիժորների ղեկավարությամբ: Թվարկեմ միայն վերջին շրջանում հյուրընկալվածների անունները` Պավել Կոգան, Յուստուս Ֆրանց, Լավարդ Սքու-Լարսեն, Լիոր Շամբադալ, Օլիվեր Վեդեր: Ի՞նչ է տալիս այս համագործակցությունը նվագախմբին: Նոր դիրիժորական ձեռագրի յուրացումը նպաստո՞ւմ է մեր երաժիշտների պրոֆեսիոնալ որակների կատարելագործմանը:
-Միանշանակ նպաստում է: Ցանկացած մեծ նվագախումբ պիտի նվագի հնարավորինս շատ հրավիրյալ երաժիշտների հետ, ծանոթանա շատ տեսակետների հետ: Հենց դա է պրոֆեսիոնալիզմը. նվագախումբը պիտի կարողանա արագ կողմնորոշվել հրավիրյալ դիրիժորի ղեկավարության պարագայում, և դա մեր նվագախմբին հաջողվում է:
-Դուք ևս հաճախ եք լինում դրսում: Ի՞նչ համեմատություն կարող եք անցկացնել մեծ քաղաքների, առաջադեմ, տնտեսապես հզոր երկրների նվագախմբերի և Ձեր ղեկավարածի միջև:
-Աշխարհում կան բոլոր մակարդակների նվագախմբեր: Նույն այդ հզոր երկրներում կան համաշխարհային բարձր մակարդակի նվագախմբեր և ինչ-որ աննշան, պրովինցիալ քաղաքների ոչ շատ բարձրակարգ նվագախմբեր: Նվագախմբերը, ըստ իրենց որակների, բաժանված են տարբեր դասերի: Ինչ վերաբերում է մեր երկրին, ֆիլհարմոնիկը, եթե ռեալ խոսենք, գուցե և միակն է և, հաստատ` ամենակարևորը Հայաստանում: Եթե փորձենք համեմատել մեր նվագախումբը, ասենք, Գերմանիայի, Անգլիայի, Ամերիկայի ամենահեղինակավոր նվագախմբերի հետ, դրանք համեմատելի չեն` ո՛չ բյուջեով, ո՛չ հնարավորություններով, ո՛չ նվագի որակով: Բայց պետք է նաև ասեմ, որ մեր նվագախումբը, իր ունեցած համեստ հնարավորություններով, նվագում է հազար անգամ ավելի լավ, քան ենթադրվում է: Դա է բոլորին զարմացնում: Թվում է, թե մեր երկրի նվագախումբը պիտի լինի շատ թույլ, բայց իրականում մարդիկ գալիս ու տեսնում են, որ մենք եվրոպական մակարդակի նվագախումբ ենք, թեկուզ և ոչ ամենաբարձր մակարդակի: Սրան մեզ հաջողվել է հասնել: Բայց այդ «մարզավիճակը» պահելը, բնականաբար, շատ ավելի մեծ էներգիա է պահանջում, քան դա կպահանջվեր, օրինակ, Նյու Յորքում:
-Հասմիկ Պապյանն իր հարցազրույցներից մեկի ժամանակ ցավով նկատեց, որ հայաստանցի երաժիշտների արտագաղթն այնպիսի չափերի է հասել, որ դրսում ապրող հայ երաժիշտներից կարելի է նվագախմբեր կազմել: Դրա վկայություններից մեկն էլ ապրիլի 24-ին Հայաստանից Մեքսիկա տեղափոխված երաժիշտներից հավաքված նվագախմբի համերգն էր` նվիրված ցեղասպանության զոհերի հիշատակին: Այս իրողության պայմաններում ինչպե՞ս եք կարողանում պահել այդպիսի մեծ կազմով նվագախումբ, ո՞րն է պետական ֆիլհարմոնիկը չլքելու կարևորագույն նախապայմանը:
-Երաժիշտներին պահում է նախ` սերը դեպի իրենց հայրենիքը, հետո` մեծ կապվածությունը նվագախմբին: Եվ բոլորիս ցանկությունն է, որ Հայաստանի նվագախումբը լինի ներկայանալի: Եթե բիզնեսի մեջ գումարներ են ներդրվում, Հայաստանում այդ ներդրումը մեր աշխատանքն է: Աշխատանքով պետք է նվագախմբի մակարդակը բարձրացնենք: ՈՒ մի օր գուցե մեզ հաջողվի դառնալ համաշխարհային նշանակություն ունեցող նվագախումբ: Այսօր արդեն մենք այնպիսի նվագախումբ ենք, որ ցանկացած գործակալություն, ցանկացած համերգասրահ, մեր անունը լսելով, չի կասկածում, որ կարող ենք լավ ելույթ ունենալ: Ընդհակառակը, հետաքրքրվում են և մտածում համագործակցության մասին, մի բան, որ առաջ չի եղել: Երբ ես նոր էի այս նվագախմբում աշխատում, Հայաստանի ֆիլհարմոնիկը շատ տխուր անուն ուներ աշխարհում: Հիմա մեզ լուրջ են վերաբերվում և գիտեն, որ ինչ-որ պրովինցիալ խումբ չենք: Եթե մեզ հաջողվի մակարդակն ավելի բարձրացնել, դառնալ համաշխարհային կարևորություն ունեցող նվագախումբ, իսկ դրա շանսերն արդեն կան, մենք, բնականաբար, կսկսենք ավելի լավ վաստակել: Մենք այս երկրի երաժշտական աշխարհի դեմքն ենք, այնուամենայնիվ: Մեր երկրի վիճակն առայժմ բարդ է, ինչպես խորհրդային համակարգի բոլոր նախկին երկրներինը: Այդուհանդերձ, շնորհիվ մեր հանրապետության նախագահի և ՎիվաՍել-ՄՏՍ-ի հոգածության, նվագախումբը կարողանում է ապահովել պատշաճ նվազագույն մակարդակն ու այդ հիմքի վրա աշխատել: Բայց ես հույս ունեմ, որ հետզհետե և՛ երկրի, և՛ մեր վիճակը պիտի լավանա: Վերջերս Տալլինում էի, հոկտեմբերին էլ` Վիլնյուսում. մենք, այստեղ նստած, մտածում ենք, որ մերձբալթյան երկրներն արտակարգ, չնաշխարհիկ վիճակում են գտնվում, Եվրամիության կազմում են, Շենգենյան երկրների անդամ են: Նախ չեմ կարող ասել, որ իրենց նվագախմբերը մերից լավն էին, թեև իրենց հնարավորությունները շատ ավելի մեծ են, քան մերը: ՈՒ նաև այդ երկրների վիճակը զգալիորեն լավը չէ, քան Հայաստանինը: Ես այնպիսի տպավորություն ունեմ, որ նշածս երկրներում՝ ներառյալ Չեխիան, չնայած տնտեսական ավելի լավ պայմաններին, վիճակը բավական դժվար է: Մենք կարող ենք մեղադրել մեկ-երկուսին մեր այսօրվա վիճակի համար, բայց դժվարություններն ամենուր են, բոլոր նախկին սոցլիգայի երկրներում: Այսօր նախկին Դեմոկրատական Գերմանիայի և Ֆեդերատիվ Գերմանիայի տարբերություններն անգամ հարթված չեն, չնայած նրանց վերամիավորումից անցել է ավելի քան քսան տարի: Արևմտյան Գերմանիան միշտ կանգնած է եղել և շարունակում է կանգնած մնալ Դեմոկրատական Գերմանիայի թիկունքին, անընդհատ նոր բաներ է կառուցում, բարեփոխումներ անում: Բայց, միևնույն է, հստակ տարբերություն է զգացվում այդ երկու հատվածների միջև: ՈՒրեմն, Հայաստա՞նն ինչի հաշվին պիտի մի օրում լավ վիճակի հասներ: Ես մտածում եմ, որ պետք է բոլորս փորձենք անել հնարավորը, որ վիճակը լավանա: Փախչելը, իհարկե, հեշտ ճանապարհ է, մանավանդ` ինձ համար, որ դրսում բավական մեծ ձեռքբերումներ ունեմ: Անգամ լուրջ դժվարություններ եմ ունենում դրսում և ներսում աշխատանքս համատեղելու առումով: Ամբողջ ապրիլ ամիսը ես, կարելի է ասել, ինքնաթիռներում եմ անցկացրել և հաշված օրեր եմ կարողացել լինել Երևանում, տեսնելու, թե ինչ է կատարվում իմ նվագախմբում: Հեշտ չէ ինքնաթիռներից, թռիչքներից, ուղևորություններից հոգնած՝ լինել նվագախմբիդ հետ, աշխատել: Բայց ի՞նչ անենք, հանձնվե՞նք: Ո՛չ: Մենք պետք է ամեն գնով առաջ գնանք, և դա մեզ հաջողվում է՝ թե՛ կատարողական, թե՛ մեր նշանակությունը հասարակության աչքում բարձրացնելու առումով:
-Ֆիլհարմոնիկի համերգներին հանրահայտ երաժիշտ կատարողներ են հրավիրվում արտերկրից` դաշնակահարներ Տրիստան Պֆաֆ, Դորա Սերվիարյան-Կյուն, Էշլի Վոս, հայ հանդիսատեսի սիրելի Հասմիկ Պապյան, նաև հայաստանցի մենակատարներն են առիթ ունենում լսելի դարձնելու իրենց ձայնը: Մասնավորապես նկատի ունեմ Բարսեղ Թումանյանին, Հովհաննես Այվազյանին, Լիպարիտ Ավետիսյանին: Արտերկրից և Հայաստանից տարբեր երաժիշտների համերգային ծրագրում ընդգրկելը, հասկանալի է, բազմազանություն է մտցնում Ձեր ծրագրերում, իսկ ինչպե՞ս են լուծվում մարդկային փոխշփման, փոխըմբռնման, հրավերների հետ կապված կազմակերպական հարցերը:
-Մեզ համար ամենադժվարը կազմակերպական մասն ապահովելն է: Մենք Հայաստանում հյուրընկալում ենք աշխարհի ամենաճանաչված երաժիշտներին: Դա անում է ոչ միայն ֆիլհարմոնիկը: Բայց մենք գիտենք դեպքեր, երբ այդ երաժիշտները, արտասահմանյան մեծ նվագախմբերը գալիս են Հայաստան և ստանում անհնարին թվացող հոնորարներ, այնպիսի բարձր հոնորարներ, ինչպիսին ստանում են դրսում, հարուստ երկրներում: Ես մտածում եմ այլ կերպ. եթե Հայաստանի ֆիլհարմոնիկի բյուջեն ընդամենը երկու անգամ է մեծ այդպիսի նվագախմբերի մեկ համերգի բյուջեից, մենք իրավունք չունենք մեզ նման շռայլություն թույլ տալու, ինչքան էլ հաճելի լինեն շփումը, համագործակցությունն այդպիսի նվագախմբերի հետ: Հասկանալի է, որ նման երաժիշտների Հայաստան գալը նաև քաղաքական նշանակություն ունի, բայց իմ քաղաքականությունն այլ է. ես ձգտում եմ 30-40 հազար եվրո հոնորարով ելույթ ունեցող երաժշտին Հայաստան հրավիրել 1000 եվրո հոնորարով: Այդ առումով շատ դժվար է կազմակերպական կողմը: Դու խոսում ես համաշխարհային մեծության այնպիսի աստղի հետ, որն այդ գումարի համար առավոտյան հարկ չի համարի անգամ քնից արթնանալ, բայց նա գալիս է հեռավոր մի երկիր, նվագում է, երգում, կապվում այս երկրի հետ: Բացի այդ, սա արդյունք է անձնական շփումների, բարեկամական հարաբերությունների: Անշուշտ, մենք դժվարությամբ ենք վճարում նաև այդ չնչին թվացող հոնորարները, որովհետև դրանց գումարվում են նաև ճանապարհի, կեցության ծախսերը, և մեր պայմաններում այդ ամենը կազմում է զգալի գումար: Այնուամենայնիվ, ելքեր գտնում ենք: Նույն Հասմիկ Պապյանը, ճիշտ է, հայուհի է, բայց համաշխարհային ամենաբարձր պահանջվածություն և նշանակություն ունեցող հայուհի է: Եվ պիտի ասել, որ ինքը շատ լավ հայուհի է: Դրանում համոզվելու համար բավական է միայն լսել, թե նա ինչպես է խոսում հայերեն: Այդուհանդերձ, Հասմիկ Պապյանի հետ դու պետք է գլխարկդ հանես, նոր խոսես: ՈՒրիշ կերպ չի լինի: Բայց ես երջանիկ եմ, որ նա մեր կողքին է, մենք այդպիսի փոխշփում, համատեղ ծրագրեր ունենք: Հասմիկ Պապյանը կարծես իմ քույրը լինի: ՈՒ ես հույս ունեմ, որ նրա կատարումները Հայաստանում վայելելու բախտը շատ կունենանք:

«ՖԻԼՀԱՐՄՈՆԻԿԻ ՀԱՄԵՐԳՆԵՐԸ ՊԵՏՔ Է ԼԻՆԵՆ ՇԱՏ ԼՈՒՐՋ ՀԱՄԵՐԳՆԵՐ, ԻՆՉՊԵՍ ԼԻՆՈՒՄ ԵՆ ՎԻԵՆՆԱՅԻ ԿԱՄ ՄՅՈՒՆԽԵՆԻ
ՖԻԼՀԱՐՄՈՆԻԱՆԵՐՈՒՄ»


-Վերջերս ֆիլհարմոնիկը կատարեց Աննա Սեգալի` Փարաջանովին նվիրված «Կոլաժ` Սերգեյ Փարաջանովին» ստեղծագործությունը, որն ուղեկցվեց թատերական տարրերով: Նման մոտեցումը կարո՞ղ է վերածվել աշխատաոճի և, ի վերջո, ձևավորել համերգային ծրագրի նոր տեսակի գոյություն մեզանում: Ի դեպ, այդպիսի նպատակի է հետամուտ Սոնա Հովհաննիսյանը, ում հետ դուք ծավալել եք բեղուն համագործակցություն: Ինձ տված հարցազրույցում նա ասաց, որ ցանկանում է ակադեմիական լարումից ձերբազատել համերգային ծրագրերը:
-Պիտի ասեմ, որ ես Սոնա Հովհաննիսյանին շատ եմ սիրում:
-Պիտի ասեմ, նա էլ` Ձեզ: Գոնե ինձ այդ մասին ասել է:
-Իրեն և իր ղեկավարած երգչախումբը արտակարգ բարձր եմ գնահատում: Մենք, իրոք, հարազատներ ենք և լավ համագործակցություն ունենք: Բայց այսուհանդերձ, շատ տարաձայնություններ ունենք: Մենք տարբեր տեսակետներ ունենք երաժշտության վերաբերյալ: Շատ գնահատում ենք մեկս մյուսի տեսակետները, բայց և որոշ հարցերում չենք համաձայնում: ՈՒ դա շատ լավ է: Պարտադիր չէ, որ ես համամիտ լինեմ Սոնայի բոլոր մոտեցումներին: Ես, իհարկե, ակադեմիական համերգի կողմնակից եմ, չեմ մտածում, որ ֆիլհարմոնիկ նվագախումբը պետք է շոուներ սարքի, որպեսզի իր համերգներին ունկնդիր հավաքի: Մանավանդ այսօրվա իրավիճակում, երբ մեր արվեստն ուղղակի վերածվել է շոուի:
-Շոուախեղդ է եղել:
-Շոուախեղդ է եղել, և մեր ժողովուրդը կարող է տասնյակ օրերով քննարկել, թե ինչու մեր Արամ MP3-ին չտվեցին առաջին մրցանակ, այլ տվեցին ավստրիացի մի վիժվածքի: Սա այնքան ցածրամակարդակ խոսակցություն եմ համարում: Ի՞նչ է «Եվրատեսիլը». անարժեք մի բան, որ ավելի շատ քաղաքական նշանակություն ունի, երևի: Ես չգիտեմ, թե այդտեղ որոշումներն ինչպես են կայացնում, բայց արվեստի առկայությունը դրանում զրո էլ չէ, մինուս է: Եվ մենք, այդ շոուի չափանիշներով, կարող ենք դատել, որ Եվրոպան կործանվո՞ւմ է: Սրանք հիմար խոսակցություններ են: Չի կարելի դատել Ավստրիայի մասին այդ ավստրիացու նման տղաներով կամ աղջիկներով (այդպես էլ չհասկացա` տղա՞ է, թե՞ աղջիկ):
-Դուք միակը չեք այդ հարցում:
-Բոլոր երկրներում կան և եղել են այդպիսիք: ՈՒ մենք էլ եղանք այն երկիրը, որտեղ հանդիսատեսը բարձր միավոր տվեց դրան: Հետո էլ խոսում ենք Ավստրիայի, Եվրոպայի կործանման մասի՞ն: Ես վերջերս եմ եղել Ավստրիայում և ասեմ, որ պետք է տխմար լինել` մտածելու համար, թե Ավստրիան կործանվում է: Դժվար թե աշխարհի երեսին կա էլի մի այդպիսի երկիր, որն ունի նման բարձր մակարդակ, նման մշակույթ: Եթե ես իմանամ, որ Հայաստանը 300 տարի հետո կհասնի Ավստրիայի մակարդակին, դա փայլուն հեռանկար կհամարեմ: Փոխանակ մտածենք, թե ինչպես այնտեղ եղած լավը վերցնենք, ընդօրինակենք, սովորենք ու կիրառենք այնտեղի քաղաքականությունը, մտածում ենք, թե ինչպես քարկոծենք նրանց: Ես կարծում եմ, որ եթե մենք այդ մրցույթում չորրորդ տեղն ենք գրավել, ուրեմն Հայաստանը շատ հարգված երկիր է աշխարհում: Այսօր մեր վիճակը սա է: Բայց ես չեմ մտածում, որ ֆիլհարմոնիկի համերգներն էլ պիտի վերածվեն շոուի: Ընդհակառակը, մտածում եմ, որ ֆիլհարմոնիկի համերգները պետք է լինեն շատ լուրջ համերգներ, ինչպես լինում են Վիեննայի կամ Մյունխենի ֆիլհարմոնիաներում: ՈՒ մեր համերգներն էլ պիտի ունենան մեծ քանակությամբ ունկնդիր: Փոքր քանակությամբ՝ ունենք։ Մեր նպատակը լսարանը մեծացնելն է: Բայց ես պատրաստ չեմ մեծ լսարանի հետաքրքրությունը բավարարելու համար գնալու ընդդեմ Բեթհովենի և Մալերի: Աննա Սեգալի ստեղծագործությունը շատ լավն էր, ստեղծված էր Փարաջանովի թանգարանում ստացած տպավորությունների ազդեցությամբ: Ինքը Փարաջանովին ուսումնասիրել է մինչև ուղնուծուծը ու գրել իր ստեղծագործությունը: Դա մեր կողմից արվեստները խառնելու փորձ չէր: Պարզապես կան ստեղծագործություններ, որ այդ մոտեցմամբ են գրվում: Դա այդ ժանրի ստեղծագործություն էր, ոչ թե շոուի փորձ: Նույն Փարաջանովի արվեստն ամեն ինչ է, բացի շոուից: Բարձրաճաշակ, բարձրարվեստ է Փարաջանովի ստեղծագործությունը, բայց ոչ շոու:
-Ստեղծագործությունը նվիրված էր Հայաստանի ֆիլհարմոնիկին:
-Այո, և դա մեզ համար շատ հաճելի է: ՈՒ նաև հաճելի է, որ աշխարհում շատ անվանի Աննա Սեգալի ստեղծագործության կատարումը ղեկավարեց Լիոր Շամբադալի նման մեծ դիրիժորը: Սա խոսում է մեր նվագախմբի և, ինչու չէ, մեր երկրի բարձր համարումի մասին:
-Պատմեք, խնդրեմ, «100 համերգ Հայոց ցեղասպանության նահատակների հիշատակին» նախագծի մասին:
-Դա միայն մեր նախագիծը չէ, պետական նախագիծ է, տարիներ շարունակ այն իրականացվում է: Բնականաբար, մենք այդ համերգներին ներկայանում ենք հատուկ ծրագրերով: Նպատակն այն է, որ երաժշտության միջոցով նույնպես ուշադրություն հրավիրենք Ցեղասպանության 100-ամյակի վրա: Ցանկացած երաժշտի պարտքն է այդ տարելիցին արձագանքելը: Ցանկացած հայ ծնվում և ապրում է` սրտում այդ ծանր բեռը: Եթե անգամ մի օր ցեղասպանությունը ճանաչում ստանա աշխարհում, և մեր հողերը մեզ վերադարձնեն, միևնույն է, մենք կշարունակենք հիշել այդ ցավը:
-Մեր գենետիկ հիշողությա՞մբ:
-Այո: Մենք ընդամենը մեր պարտքն ենք կատարում: Երաժիշտն ի՞նչ կարող է անել. նվագել՝ ի հիշատակ հայ նահատակների: Մի բան, որ մենք ևս անում ենք:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2297

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ