Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Եթե ամեն րոպե փողոցով թանկարժեք ավտոմեքենա է անցնում, նշանակում է՝ Հայաստանում փող կա»

«Եթե ամեն րոպե փողոցով թանկարժեք ավտոմեքենա է անցնում,  նշանակում է՝ Հայաստանում փող կա»
19.06.2015 | 01:03

«Իրատեսի» հյուրն է ֆրանսահայ դուդուկահար ԼԵՎՈՆ ՄԻՆԱՍՅԱՆԸ:

«ՀԱՅԿԱԿԱՆ ԼՍԱՐԱՆԸ ԴՈՒԴՈՒԿԻ ՀԱՄԱՐ ՆԵՂ Է»


-Պարոն Մինասյան, երբ երկու տարի առաջ հանդիպեցի Ձեզ, Հայաստանի երաժիշտների հետ համատեղ համերգ էիք նախապատրաստում, որը պիտի կայանար Ֆրանսիայում: Ի՞նչ հաջողություն ունեցավ այդ նախագիծը:
-Այդ համերգը կայացավ հայաստանցի երաժիշտների, քրոջս ու իմ մասնակցությամբ: Այստեղից ընտրել էի շատ տաղանդավոր դուդուկահարների՝ Վիգեն Հակոբյանին, Արթուր Ղասաբյանին, Տիգրան Զաքարյանին, Արմեն Ղազարյանին, քամանչահար Վիդոկ Հակոբյանին: Ես նրանց հետ նվագում էի դուդուկ, իսկ քույրս՝ Վարդուհի Մինասյանը, հանդես էր գալիս վոկալ կատարմամբ: Փորձերն արվեցին այստեղ՝ իմ երևանյան բնակարանում: Եվ արդեն պատրաստ ծրագրով մենք մեկնեցինք Փարիզ ու համերգ ունեցանք «Teatre de la ville» սրահում: Դա մի սրահ է, որտեղ ելույթ են ունենում համաշխարհային ճանաչում ունեցող լավագույն երաժիշտները: Մեզ համար մեծ իրադարձություն էր այդտեղ նվագելը:
-Ովքե՞ր էին այդ համերգի ունկնդիրները, հայկական համայնքի ներկայացուցիչնե՞ր, թե՞ ֆրանսիացիներ, օտարերկրացիներ:
-Ո՛չ, ո՛չ, այնպես չէ, որ մենք հայ լսարանի համար էինք նվագում: Դահլիճում ֆրանսիացիներ էին:
-Եվ ի՞նչ: Ընկալեցի՞ն, սիրեցի՞ն հայկական երաժշտությունը ֆրանսիացիք:
-Ֆրանսիացիք այնքան են սիրում դուդուկը, որ իրենք են առաջարկել հայաստանցի երաժիշտների հետ համատեղ համերգ ունենալ Փարիզում: Ես նրանց ներկայացրել էի իմ գործունեությունը, որ ծավալում եմ Երևանում, բացատրել, թե ինչպես կարելի է կայացնել այդ համերգը, և այն բարեհաջող կայացավ: Իսկ այսօր ես համանման մի համերգ եմ նախապատրաստում Մարսելում՝ նույն ծրագրով, որովհետև դա իսկապես հաջող ծրագիր է: Սեպտեմբերին դուդուկս պիտի հնչի Շանհայում. նվագելու եմ Շանհայի ֆիլհարմոնիկի հետ: Անցյալ տարի էլ Լոնդոնում ենք նվագել Փիթեր Գաբրիելի հետ: Ելույթ ենք ունեցել հանրահայտ «Womad» փառատոնում, որի կազմակերպիչն ինքը՝ Փիթեր Գաբրիելն է:
-Ինչպե՞ս ստեղծվեց կապը Փիթեր Գաբրիելի և հայ դուդուկահարների խմբի միջև:
-Վերջին երկու տարում ես շատ եմ նվագում տարբեր երկրներում, տարբեր բեմերում: Ինձ լավ ճանաչում են ամենուր: Ինքս կապվեցի Փիթեր Գաբրիելի հետ, պատմեցի մեր ծրագրի մասին: Դա նրան շատ հետաքրքրեց, և մենք պայմանավորվածություն ձեռք բերեցինք համատեղ հանդես գալու մասին: Ես տարեկան երեք-չորս անգամ գալիս եմ Երևան, հայաստանցի երաժիշտների հետ նախապատրաստում մեր հերթական համերգը: Ես ծնվել եմ Ֆրանսիայում, այնտեղ ունեմ իմ գործը, իմ անելիքները, բայց հայ երաժշտությունը, հայկական դուդուկը աշխարհի համար ճանաչելի դարձնելը համարում եմ իմ ամենակարևոր առաքելությունը: Իհարկե, Երևան գալս դժվարությունների հետ է կապված: Ե՛վ նյութական խնդիրներ են մեջտեղ գալիս, և՛ ընտանեկան ¥կինս մահացել է, և երբ ես գալիս եմ Երևան, երկու երեխաս մնում են մենակ, մի բան, որ ինձ ցավ է պատճառում¤, բայց դա ինձ հետ չի պահում իմ ծրագրերից, ես պիտի կարողանամ դրանք իրականացնել:
-Ֆրանսիայում ունեցած Ձեր գործը լուծում է սոցիալական խնդիրները, Հայաստանում ծավալած գործունեությունը՝ ընդհակառակը: Ավելին, այն ենթադրում է ներդրում Ձեր կողմից: Ինչպե՞ս եք կարողանում տեղավորվել այս հակասական իրավիճակներում:
-Ես ի սկզբանե բացառել եմ այդպիսի բաների վրա կենտրոնանալու հարցը: Ես Հայաստանում ծավալած գործունեությունից նյութական ակնկալիքներ չունեմ:
-Ցեղասպանության 100-րդ տարում ինչ-որ նորություն սպասվո՞ւմ է Ձեր գործունեության դաշտում:
-Այս տարի ավելի շատ քաղաքներից եմ ստանում հրավերներ, որովհետև դուդուկն այն գործիքն է, որն ուղղակիորեն առնչվում է Հայոց ցեղասպանության հետ: Բոլոր ազգությունները, բոլոր քաղաքների ունկնդիրները խոստովանում են, որ երբ լսում են դուդուկի մեղեդին, ապրում են Հայոց մեծ եղեռնի ցավի ու հիշողության զգացողությունները: Դուդուկի հնչյունների միջոցով մեր ցավը, մեր պատմության հիշատակները փոխանցվում են ոչ միայն հայ, այլև օտար ունկնդիրներին:
-Երբ դուդուկի կատարումներով հանդես եք գալիս հոլիվուդյան ֆիլմերում, ի՞նչ հնչերանգներ եք դնում Ձեր գործիքի մեջ:
-Այդ ֆիլմերում ես դուդուկով կատարում եմ այն կոմպոզիցիաները, որոնք գրված են տվյալ ֆիլմի համար: Այս դեպքում արդեն հայկական դուդուկը հայկական մեղեդի չի հնչեցնում:
-Այսինքն՝ հայկական դուդուկը արևմտյան մելո՞սն է մեկնաբանում:
-Այո՛: Այս դեպքում խնդիրը տվյալ կոմպոզիտորի գրած մեղեդին կատարելն է, ոչ թե հայկական ազգային երաժշտություն հնչեցնելը:
-Եվ սա մեր դուդուկը նոր լույսի տակ ներկայացնելու խնդիր է լուծում, այնպես չէ՞:
-Անշո՛ւշտ: Եվ այդ կոմպոզիտորների հետ ես նախապես որոշակի բացատրություն եմ ունենում դուդուկի առանձնահատկությունների վերաբերյալ, որպեսզի իրենք կարողանան գրված երաժշտությունը համապատասխանեցնել դուդուկի հնարավորություններին և ստանալ ցանկալի արդյունք:
-Հոլիվուդում բարձր արվեստի գերիշխանության մասին, իհարկե, չի կարելի խոսել: Այստեղ ավելի շատ ինդուստրիա է, բիզնես, շահույթ: Հայ մարդու, հայ երաժշտի համար ի՞նչ խնդիրներ են ծագում այս իրողության մեջ տեղավորվելիս:
-Ամեն ինչի մեջ էլ կարելի է տեղավորվել: Մեր ազգային նվագարանը, մեր ազգային նվագը ամենուր ունի իր տեղը, իր պահանջարկը: Ես՝ Ֆրանսիայում ծնված ու աշխարհի բազմաթիվ երկրներում համերգներ ունեցած երաժիշտս, հավատացնում եմ, որ մեր երաժշտությունը ամեն տեղ ընդունվում է, ամեն տեղ սիրվում: Դուդուկը ամեն տեսակի ծրագրերի մեջ կարողանում է գտնել իր տեղը, ձայնակցել աշխարհի տարբեր անկյուններում հնչող մեղեդիներին:
-Ասել է թե` դուդուկն ինտերնացիոնա՞լ երևույթ է դարձել այսօր:
-Կարելի է այդպես ասել, որովհետև դուդուկն ամենուր իրեն կարողանում է դրսևորել: Ես ցանկանում եմ, որ այսօր դուդուկի առաջ աշխարհի դռները բացվեն: Միայն հայ ժողովրդի առաջ ներկայանալը շատ քիչ է: Հայկական լսարանը դուդուկի համար նեղ է: Ես ցանկանում եմ, որ աշխարհի բոլոր անկյուններում մարդկանց ականջներն ընտելանան դուդուկի հնչյուններին: Եվ երբ օտարները՝ ֆրանսիացին, չինացին, ամերիկացին, մյուսները, լսում են մեր դուդուկը, խենթանում են, սկսում հետաքրքրվել, թե այդ ի՞նչ հրաշք գործիք է:


«ՄԵՐ ՑԱՎՆ ՕՏԱՐՆԵՐԻ ԿՈՂՔՈՎ Է ԱՆՑՆՈՒՄ, ՉԻ ՀԱՍՆՈՒՄ ՆՐԱՆՑ ՍՐՏԻՆ»


-Մեր նախորդ զրույցի ընթացքում պատմեցիք Ձեր տատիկի երգի մասին, որը պիտի կատարեիք արտասահմանցի ունկնդիրների համար: Շատ սրտառուչ մեղեդի և բառեր ուներ այն: Հասկացվե՞ց օտար ունկնդրի կողմից:
-Այո՛, հասկացվեց, որովհետև մենք թարգմանել էինք տեքստը և բաժանել ունկնդիրներին: Մեղեդին, իհարկե, կարիք չունի թարգմանության, բայց տեքստը պետք էր մատչելի դարձնել օտարների համար:
-Ֆրանսիայում կա մեծ հայկական համայնք, որ ակտիվ հասարակական-քաղաքական գործունեություն է ծավալում ու գրանցում հաջողություններ: Բայց և անժխտելի է, որ հայկական մշակույթն ավելի դյուրին է ընկալվում աշխարհի կողմից, քան հայկական արդար պահանջատիրությունը: Ինչո՞ւ:
-Որովհետև մեր ցավը օտարների կողքով է անցնում, չի հասնում նրանց սրտին: Հեռուստացույցով ցուցադրվում են սարսափելի տեսարաններ ոչ միայն մեր, այլև աշխարհի շատ այլ ժողովուրդների մասին: Օտարները կինոյի պես նայում են այդ ամենը, անջատում հեռուստացույցը և մոռանում: Դժվար թե աշխարհը օգնի մեզ նման ազգերին:

«ԽԵՂՃՈՒԹՅԱՆ ԿՈՂՔԻՆ՝ «ԲԵՆԹԼԻՆԵՐ» ՈՒ «ՌՈԼՍ-ՌՈՅՍՆԵՐ»


-Երևանում եղած ժամանակ մշտապես նվագում եք «Մալխաս ջազ ակումբում», այո՞:
-Այո՛: Լևոն Մալխասյանի հետ նվագելը մեծ հաճույք է ինձ համար: Կարծում եմ, որ նաև հաճույք եմ պատճառում ակումբում գտնվողներին: Իհարկե, այդ ակումբում լսարանը ջազի սիրահարներից է բաղկացած, դա այն ունկնդիրը չէ, որ դուդուկի ավանդական երաժշտություն է սիրում ու լսում: Բայց այս ելույթները շատ գեղեցիկ են ստացվում, թեև լինում են առանց նախնական փորձի: Մեր փորձը կատարվում է հենց բեմի վրա՝ ունկնդրի աչքի առջև:
-Հաճախակի այցելությունները Հայաստան հնարավորություն ընձեռո՞ւմ են նկատելու այստեղ կատարվող լավ կամ վատ փոփոխությունները:
-Ես տեսնում եմ, որ Երևանը դրականորեն փոխվում է: Նկատի ունեմ թե՛ մաքրությունը, թե՛ նոր պողոտաները, թե՛ ավտոմեքենաների առատությունը, թե՛ նոր շինությունները, հատկապես հյուրանոցները: Այս ամենն ինձ հույս է ներշնչում, որ վիճակը Երևանում կամաց-կամաց շտկվում է, կյանքը առաջընթացի մեջ է:
-Բայց Հայաստանը միայն Երևանը չէ: Քիչ առաջ եք վերադարձել Ապարանից, ի՞նչ տպավորություն եք ստացել գավառական այդ փոքրիկ քաղաքից:
-Շատ տխուր է Ապարանից ստացածս տպավորությունը: Շատ խեղճ են Հայաստանի մյուս քաղաքները, շատ խեղճ է ժողովուրդը, սոված է, դրամ չունի: Եվ երբ այս խեղճության կողքին տեսնում ես Երևանում շրջող «Բենթլիներ» ու «Ռոլս-ռոյսներ», չես կարողանում ընկալել դա: Ինչպե՞ս կարող է այդքան հարստություն լինել մի կողմում և այդքան աղքատություն՝ մյուսում: Եթե ամեն րոպե փողոցով թանկարժեք ավտոմեքենա է անցնում, նշանակում է՝ Հայաստանում փող կա: Բայց թե ինչու է ժողովուրդն այսքան աղքատ, թե ուր են գնում այդ մեծ փողերը, գաղտնիք է:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1538

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ