Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Համբալների քաղաքը

Համբալների քաղաքը
24.11.2017 | 07:34

1978-ի սեպտեմբերին ամուսնացա, և գրողների միության գրական ֆոնդը նորապսակներիս «պարգևատրեց» Յալթայի ստեղծագործական տան ուղեգրով: Մի օր որոշեցինք այցելել տեղի Սբ. Հռիփսիմե հայոց եկեղեցի: Բնականաբար, այն ժամանակ չգիտեի ով է շուշեցի նավթարդյունաբերող Պողոս Ղուկասյանը և ինչու է 1909-1917 թթ. կառուցել Աստծո տունը, չգիտեի ով է ճարտարապետ Գաբրիել Տեր-Միքելյանը: Եկեղեցին խոնարհված էր, չգործող, ավերված, գավթում աղբակույտեր էին, ներքին նկարազարդումները քերված ու պղծված էին, իսկ դրանց հեղինակի` Վարդգես Սուրենյանցի` բակում գտնվող շիրմաքարը` ջարդուփշուր արված: Այդ ամենը ես լուսանկարեցի:


Երբ կնոջս հետ վեհաշուք, ազդու աստիճաններով իջանք ներքև, անմիջապես աջ կողմում նկատեցինք մի ցածլիկ շինություն, որի մուտքի մոտ փակցված էր «Սթափարան» (ԹօՑՐպջՉՌՑպսՖ) մակագրությամբ ցուցանակ: Դա մեզ շատ զվարճացրեց, որովհետև ԽՍՀՄ բոլոր քաղաքներում սթափարաններ կային, բացի Երևանից: Այդ ցուցանակի տակ սկսեցինք լուսանկարվել, բայց հանկարծ դուրս եկան միլիցիոներներ ու երկուսիս կոպիտ կերպով ներս տարան: Հարցաքննեցին, պարզեցին ինչն ինչոց է, սակայն ազատ արձակելուց առաջ լուսանկարչական ապարատիցս ժապավենը հանեցին ու լույսի տվեցին: Եկեղեցու լուսանկարներն անհետ կորան:

Յալթայի առաջին հայ բնակիչները ղզլարցի ու մոզդոկցի վաճառականներն էին, որոնք եկել էին բախտ ու նոր շուկաներ որոնելու:


1877-1878 թթ. ռուս-թուրքական պատերազմից հետո Տաճկաստանից և Անդրկովկասից այստեղ բնակություն հաստատեցին գաղթականներն ու նրանց ընտանիքները: Ապրում էին խմբովին և նույնիսկ մի բակում, այն էլ ծայրամասերում` Վորոնցովսկայա սլոբոդկայում, Աուտկայում, Լիվադիյսկայա սլոբոդկայում: Չնչին բացառությամբ, բոլոր տղամարդկանց մեն-միակ զբաղմունքը համբալությունն էր: Ծեր ու ջահել օրնիբուն այրող արևի տակ նավեր էին բեռնաթափում: Համբալներին կարելի էր հանդիպել նաև շուկայում, որտեղից երկծալ դարձած, մեջքների վրա ապրանք էին տեղափոխում: Ըստ էության, Յալթան Ռուսական կայսրության միակ բնակավայրն էր, չհաշված Կովկասը, որտեղ հայերը համբալություն էին անում:
Ասացի` չնչին բացառությամբ, և այդ բացառությունները սրանք էին` ոմանք խոշոր խանութներ ունեին կենտրոնական փողոցներում, ոմանց պատկանում էր «ԽՈՉՍՈջրՍՌռ ՎՈչՈջՌվ» անվամբ ոսկեղենի ամենամեծ խանութը, կային նաև արհեստավորներ` ոսկերիչ, կոշկակար և այլն: Ոմանք էլ սրճարանատերեր էին, և այդ փաստին քիչ մանրամասն անդրադառնամ:


Սրճարանները Յալթայում շատ էին, հատկապես շուկայի շրջակայքում: Բայց դրանք ներկայիս սրճարանների հետ որևէ աղերս չունեին: Դրանցից յուրաքանչյուրը մի-մի ընդարձակ սենյակ էր` սեղան-աթոռներով, իսկ պատերի տակ դրված էին թախտեր, որոնց վրա կոպեկների վարձատրության դիմաց գիշերում էին օտարական եկվորները: Թութունի ծխի ամպերի տակ հայը, հույնը, թաթարը, տաճիկը ղահվե ու չայ էին խմում, բարձրաձայն խոսում, նարդի ու թուղթ խաղում:
Հայերը հայերեն չէին խոսում: Հայոց լեզու հնարավոր էր լսել սրճարաններում կամ նավահանգստում, բայց երբ 6-7 ամիս անց քիչ-շատ յուրացնում էին ռուսերենը, մայրենին մոռանում էին, անգամ ընտանիքներում:


Վորոնցովսկայա սլոբոդկայում ունեին մի ողբալի ծխական դպրոց` երկու նեղլիկ սենյակով, ուր սովորում էին չորս տասնյակ երեխաներ, որտեղ հայեցի կրթության մասին խոսելն ավելորդ էր
Սա՛ էր վիճակը: Բայց երբ որոտաց Առաջին աշխարհամարտը, և սկիզբ առավ հայոց կամավորական շարժումը, ընդամենը 80 տուն ունեցող համայնքը Կովկասյան ռազմաճակատ ուղարկեց 200 կամավոր, հանգանակեց և Թիֆլիս ու Սբ. Էջմիածին առաքեց 4000 ռուբլի:
Այս և տասնյակ այլ փաստերի հիման վրա ես կանեմ մեկ հետևություն: Հայրենիքը պահել ու պահելու են աղքատները, չքավորները, համբալները, որովհետև նրա՛նց մեջ է ազգի ոգին, մարտունակության գենը: Շքեղ առանձնատներում, մեղկ, կուշտ ու շվայտ կյանքով ապրողի զավակը միշտ խույս է տալու հայրենյաց պարտքը հատուցելուց: Դուք կարող եք զինապարտության մասին տասնյակ լավ օրենքներ ընդունել, բայց դա ոչինչ չի փոխի: Որովհետև լավն այն օրենքն է, որն ունի սողանցքեր, և որից էլ սողալով կօգտվեն կակղամորթները:

1988-ին Յալթայի Սբ. Հռիփսիմե եկեղեցին ոտքից գլուխ հիմնանորոգվեց, կարգի բերվեց Վ. Սուրենյանցի տապանաքարը, բայց այդ իրադարձությունը Հայաստանում աննկատ մնաց: Սկսվել էին հանրահավաքները: Երկիրը սլացքի մեջ էր:

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3532

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ