ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

«Առանց Փաշինյանի «Իմ քայլի» պատգամավորները Աժ-ում հայտնվելու նվազագույն հնարավորություն կունենային»

«Առանց Փաշինյանի «Իմ քայլի» պատգամավորները Աժ-ում հայտնվելու նվազագույն հնարավորություն կունենային»
18.01.2019 | 01:21

Քաղաքական գիտությունների թեկնածու, դոցենտ ԷՄԻԼ ՕՐԴՈՒԽԱՆՅԱՆՆ այն տեսակետին է, որ 7-րդ գումարման ԱԺ-ն լավ մեկնարկի համար ունի բոլոր նախադրյալները, բայց բովանդակային առումով որոշ խնդիրներ ունի, որոնցից ամենակարևորը գաղափարախոսական բազմակարծության բացակայությունն է: Ըստ քաղաքագետի՝ ԱԺ-ում ներկայացված խմբակցությունները մեծապես ազատական քաղաքական վարքագծի կրողներ են: Այդ հանգամանքը, ըստ Օրդուխանյանի, տեսականորեն հակասում է պառլամենտարիզմի սկզբունքներին, որտեղ անհրաժեշտ է ոչ միայն քաղաքական պլատֆորմների, այլև գաղափարների հավասարակշռում, ինչը խորհրդարանական մշակույթի ձևավորման կարևորագույն նախադրյալներից է:

-Խորհրդարանի երիտասարդ կազմը կարող է և՛ առավելություն, և՛ որոշ առումներով ռիսկային լինել,- ասում է մեր զրուցակիցը։- Առավելություն է, քանի որ երիտասարդներն ավելի հավակնոտ են, ձգտում են ինքնիրացվել, ինքնահաստատվել, ավելի նախաձեռնողական վարքագիծ ցուցաբերել, ինչը խթանում է քաղաքական ակտիվությունը՝ թույլ չտալով քաղաքական գործընթացի լճացում: Սակայն այս պարագայում քաղաքական ակտիվությունը ոչ միայն գործընթացն է, այլև դրա արդյունքը: Վերը նշված բոլոր դրական հատկանիշների արդյունավետության համար խիստ անհրաժեշտ է արհեստավարժությունը, ինչը քաղաքական որոշումների կայացման դեպքում շատ ավելի կարևոր գործոն է: Խորհրդարանական կառավարման համակարգի արդյունավետացման համար արհեստավարժների խորհրդարանը պետության հաջողության առաջնային պայման է, իսկ մեր խորհրդարանում հիմնականում ոչ փորձառու երիտասարդ օրենսդիրների ներկայությունը կարող է ռիսկային լինել և օրենսդրական նախաձեռնությունների ներկայացման գերակշռող մասը թողնել կառավարության վրա:
Ինչ վերաբերում է ներկայիս խորհրդարանի` նախորդ Աժ-ին որակով զիջելուն, այս հարցին ես կցանկանայի անդրադառնալ «քաղաքականապես մերժվածի հետ չհամեմատվելու» տրամաբանությամբ: Հեղափոխությունից հետո, երբ նորեկները սկսում են իրենց գործողությունները կամ անգործությունը արդարացնել նախկինների հետ համեմատությամբ, շարունակում են մեկ ոտքով մնալ անցյալում, իսկ մյուս ոտքով առաջ քայլ կատարելն անհնար է դառնում: Հետևաբար, եթե նոր իշխանության և ժողովրդի ցանկությունն իսկապես նոր Հայաստան կառուցելն է, նրանք պետք է ստանձնեն ամբողջ պատասխանատվությունը և հետայսու որևէ անհաջողության, չլուծված խնդրի համար չմեղադրեն նախորդներին:
-Ռիսկեր չկա՞ն, երբ առանց տեսանելի կենսագրության մարդկանց է վստահվում երկրի օրենսդիր համակարգը:
-Փորձառությունը ձեռք է բերվում աշխատանքի և ժամանակի ընթացքում, այն կարևոր է, բայց ոչ առաջնահերթ: Եթե որևէ մեկին հնարավորություն չտաս, նա չի կարող փորձ ձեռք բերել: Ինչ վերաբերում է համապատասխան գիտելիքներին, ապա, այո, դրանք առաջնային են: Գիտելիքը պրոֆեսիոնալիզմի հենքն է, իսկ հմտությունները ձեռք են բերվում արդեն աշխատանքի և փորձի ընթացքում: Եվ եթե մի շարք նորընտիր պատգամավորների դեպքում փորձի բացակայությունը մեծ խնդիր չէ, ապա գիտելիքների պակասն արդեն լուրջ խնդիր կարող է դառնալ: Այս հարցում պատասխանատվությունը ոչ թե հենց այդ պատգամավորների, այլ նրանց որպես պատգամավորի թեկնածուներ վարկանիշային կամ համամասնական ցուցակներում ընդգրկելու որոշում կայացնողների ուսերին է: Օրինակ, արտաքին քաղաքականության նոր հայեցակարգի մշակման անհրաժեշտության մասին խոսելիս պետք է ցուցաբերել բացառապես պրոֆեսիոնալ մոտեցում, նաև համապատասխան ոլորտի լավագույն մասնագետների հետ քննարկումներ անցկացնել և ցանկացած պարագայում առաջնային համարել ազգային շահերը, ոչ թե առաջնորդվել վարչակարգային նախապատվություններով։ Աշխարհում որևէ լուրջ երկիր իր արտաքին քաղաքականությունը չի պայմանավորում վարչակարգային առանձնահատկություններով։ Իսկ արցախյան հակամարտության մասին խոսելիս այն չպետք է դիտել որպես Հայաստան-Ադրբեջան հակամարտություն, քանի որ այդ դեպքում փոխվում է կոնֆլիկտի բնույթը, այսինքն` ինքնորոշման կոնֆլիկտը վերածվում է տարածքայինի, ինչը ենթադրում է կարգավորման այլ մոտեցում, որը չի կարող բխել առաջին հերթին Արցախի շահերից։ Այս հարցում ցանկացած սայթաքում կարող է վնասակար լինել մեզ համար։
Իշխանության աղբյուրը ժողովուրդն է, ուստի նա ևս պետք է պատասխանատվության զգացում ունենա իր կատարած ընտրության նկատմամբ: Եթե խորհրդարանում նկատվի համապատասխան գիտելիքների պակաս, ապա դա ռիսկեր է ստեղծելու. խորհրդարանական բանավեճերը ծրագրային, գաղափարական դաշտից տեղափոխվելու են միջանձնային հարաբերությունների դաշտ, պատգամավորների մի մասը կոճակ սեղմելով զուտ մեխանիկական գործառույթ է իրականացնելու՝ օրենսդրության մշակման աշխատանքի մեծ ծավալը թողնելով մի քանիսի վրա: Սակայն մենք պետք է ընդունենք մի հանգամանք. սա այն խորհրդարանն է, որն ընտրել են ՀՀ քաղաքացիները: Իսկ չկեղծված ընտրությունների դեպքում, ինչպես ընդունված է ամբողջ աշխարհում, համապետական ներկայացուցչական մարմինը համարվում է հասարակության հայելին: Եվ եթե հասարակությունը քաղաքական գրագիտության երկար ուղի պետք է անցնի, ապա այս խորհրդարանի ներկայիս պատկերն օբյեկտիվ իրողություն է:
-Նոր խորհրդարանում ԲՀԿ-ն ու ԼՀԿ-ն փորձում են առավել ընդդիմադիր երևալ, հաճախ հենց միմյանց են ընդդիմանում` մոռանալով, որ իշխանության քաղաքականությունը պետք է քննադատեն: Հնարավո՞ր է՝ այնքան տարվեն միմյանց վրա ցեխ շպրտելով, որ մոռանան իշխանությունների քայլերը մանրադիտակի տակ առնելու մասին:
-Կարևոր է, որ իշխող խմբակցությունը կառուցողական վարքագիծ ցուցաբերի և չառաջնորդվի այն սկզբունքով միայն, թե «հաղթողը վերցնում է ամեն ինչ»: «Իզմերի» մերժումը խորհրդարանական մեծամասնությանը կարող է նաև քաղաքական ճկունություն հաղորդել, որը թույլ կտա լինել ավելի բաց քննադատությունների համար, քանի որ դասական իմաստով ոչ գաղափարականացվածությունը գործելու ավելի լայն հնարավորություններ է ստեղծում: Իշխող ուժը պետք է հասկանա նաև, որ քաղաքական կայունության համար, բացի լեգիտիմությունից, անհրաժեշտ է նաև կառավարելիության բարձր մակարդակ և իշխանության ինստիտուցիոնալացում, և դա այն պարզ պատճառով, որ լեգիտիմությունը փոփոխական և տատանողական է:
ԲՀԿ-ն, 2007-ից ի վեր լինելով Աժ-ում երկրորդ ուժ, չի հեռանա իր փորձված և գործուն մարտավարությունից, ըստ քաղաքական ընդդիմության տիպաբանության՝ կշարունակի մնալ լոյալ ընդդիմություն: Եվ քանի դեռ քաղաքական մեծամասնության նկատմամբ հասարակության վստահության իրական նվազման միտումներ չեն ստեղծվի, ԲՀԿ-ն հիմնականում համաձայն կլինի իշխանության որոշումների հետ: Ինչպես մինչհեղափոխական, այնպես էլ հետհեղափոխական ԲՀԿ-ի վարքագծում խորհրդարանական դիրքավորման մասով տեղաշարժեր չեն լինի: Ինչ վերաբերում է ԼՀԿ-ին, այս ուժը խորհրդարանում փորձում է լինել ընդդիմություն թե՛ իշխող, թե՛ երկրորդ քաղաքական ուժերին: ԼՀԿ-ի խորհրդարանական դիրքավորումն այս պահին կարելի է բնութագրել որպես սկզբունքային ընդդիմության դերի հավակնություն, որը, չունենալով գաղափարախոսական հստակ տարբերություններ իշխող ուժից, այնուամենայնիվ, փորձում է ներկայանալ որպես այլընտրանքային ընդդիմություն՝ իր քննադատությունները կառուցելով պրակտիկ քաղաքականության վերաբերյալ այլակարծության հիման վրա: Եթե մեծամասնության կողմից լինեն հակադարձումների համարժեք ազդակներ, կարող է ստանձնել նաև կառուցողական ընդդիմության գործառույթը: Դա այն է, երբ խորհրդարանական փոքրամասնությունը քննադատում է իշխանությանը, սակայն աջակցում է քաղաքական համակարգին: Հարկ է հիշել, որ նախորդ ԱԺ-ում փոքրաթիվ խմբակցության մի մասը կարողացավ ստեղծել ավելի մեծ քաղաքական ազդեցություն, քան մյուսները միասին: Հետևապես, թե ինչպիսի քաղաքական ազդեցություններ կարող են առաջանալ քաղաքական գործընթացում, ամենևին չի կարող պայմանավորվել խմբակցություններում ներգրավված պատգամավորների քանակով:
-Նոր-նոր կյանք ստացած ԱԺ-ում արդեն բանավեճերի ու քաշքշուկների ականատեսն ենք լինում: Քաղաքական մշակույթը, փաստորեն այդպես էլ չի փոխվում մեր երկրում:
-Քաղաքական մշակույթն ամուր պետականության կարևորագույն բաղադրիչն է, և այն երբեք չի կարող էականորեն դրական փոփոխություններ կրել կարճաժամկետ հեռանկարում, առավել ևս, երբ գերակայել է քաղաքական հակամշակույթը: Այսինքն, մեկ տարվա ընթացքում հնարավոր չէ տիրապետող մշակույթի մի վիճակից անցում կատարել մեկ այլ վիճակի՝ մեր պարագայում հաշվի առնելով նաև նեպոտիզմը՝ որպես հասարակական և քաղաքական հարաբերությունների կառուցման հիմնական օղակ: Խորհրդարանական մշակույթը գնահատվում է ոչ թե ուղղակի բանավեճերի առկայության հանգամանքով, այլ դրանց որակով և բնույթով: Մեր հասարակությունը և խորհրդարանը դեռ հեռու են խորհրդարանական մշակույթ ունենալուց, քանի որ կայացած չէ կուսակցական համակարգը: Քաղաքական մշակույթը բնորոշ է ոչ թե իշխանություններին, այլ հասարակություններին, խնդիրը պետք է տեսնել և այն լուծել հենց հասարակության մեջ, ինչը բարդ և երկարատև աշխատանք է:
-Համացանցում մի ծաղրանկար էր տարածվել, որտեղ ԱԺ դահլիճում «Իմ քայլը» խմբակցության բոլոր աթոռներին Նիկոլ Փաշինյանն էր նստած: Դա իրականության հետ ի՞նչ աղերսներ ունի: Մյուս կողմից, ԱԺ ընդդիմադիր փոխխոսնակ ընտրելու ժամանակ էլ խորհրդարանական մեծամասնությունը հստակ որոշում ուներ՝ աջակցել ԲՀԿ-ին, ու պատգամավորները, նախորդ գումարման օրենսդիրի մեծամասնության ներկայացուցիչների նման, ազատ չէին ընտրության հարցում:
-Այն, որ Նիկոլ Փաշինյանի անձնական քաղաքական հմայքը վճռորոշ է եղել Աժ ընտրության ժամանակ իր թիմակիցներից շատերի հաջողության համար, անհերքելի է, և «Իմ քայլը» դաշինքից շատերի մուտքը խորհրդարան պայմանավորվել է հենց Փաշինյանի գործոնով: Այդ պատգամավորների շարքում շատերին, որպես քաղաքական գործչի, հանրությունն առաջին անգամ է տեսնում, և հասկանալի է, որ առանց Փաշինյանի խորհրդարանում հայտնվելու նրանց հնարավորությունները նվազագույն կլինեին: Սակայն այստեղ խնդիրը ոչ թե պատգամավորների՝ Փաշինյանի կերպարով ներկայանալն է, այլ Փաշինյանի՝ որպես քաղաքական առաջնորդի նկատմամբ երախտագիտության զգացումը: Քաղաքական հոգեբանության տեսանկյունից այսպիսի հոգեվիճակը կախվածություն է առաջացնում, ընտրվածներին պարտավորեցնում է բացարձակ հնազանդության, հավատարմության և նվիրվածության իրենց առաջնորդին: ԲՀԿ թեկնածուին նախապատվություն տալը կարող էր պայմանավորված լինել նաև այս հանգամանքով, եթե որոշումը կայացվել է միանձնյա: ԲՀԿ-ի օգտին քվեարկելու մասով երկրորդ բացատրությունը կարող է պայմանավորված լինել «Իմ քայլը» խմբակցության համար քաղաքական նպատակահարմարությամբ՝ որպես ԲՀԿ-ի հետ կոնսենսուսի արդյունք: Իսկ եթե, այնուամենայնիվ, ԲՀԿ-ի օգտին որոշումը կայացվել է ոչ թե ռացիոնալ, այլ էմոցիոնալ ֆոնի վրա՝ պայմանավորված Փաշինյանի գործոնով, ապա ժամանակի ընթացքում տվյալ առաջնորդի նկատմամբ երախտագիտության զգացումը կարող է նվազել, և որոշ պատգամավորներ այդժամ կփորձեն ցուցաբերել ինքնուրույնություն: Չի բացառվում, որ հենց «Իմ քայլը» դաշինքի ներսում կարող են առաջանալ տարբեր հոսանքներ և ֆրակցիաներ: Նախկին համակարգի նմանության մասով նշեմ, որ «Իմ քայլը» պետք է շահագրգիռ լինի չնմանվելու նախկիններին, որպեսզի իրեն նախկինների հետ չհամեմատեն առհասարակ: Դա կարող է լեգիտիմության կորստի վտանգի հանգեցնել՝ իր բոլոր անցանկալի հետևանքներով հանդերձ: Նոր իշխանությունները որոշումներ կայացնելիս պետք է առավել քան շրջահայաց լինեն, չկրկնեն նախկինների սխալները, չառաջնորդվեն խմբային շահերով, քանի որ հետայսու քննադատական բոլոր սլաքներն ուղղվելու են դեպի իրենց:

Զրույցը`
Սևակ ՎԱՐԴՈՒՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 4760

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ