ՌԴ ԱԳՆ պաշտոնական ներկայացուցիչ Մարիա Զախարովան լրագրողներին իրազեկել է, որ իրենք խնդրել են պաշտոնական Բաքվին Ադրբեջանում Ռուսաստանի դեսպանատան հյուպատոսական բաժնի աշխատակիցներին հնարավորություն ընձեռել այցելելու Ռուսաստանի քաղաքացիներին։ «Ցավոք, այս պահին Ռուսաստանի դեսպանին հնարավորություն չի տրվել այցելեուլ Ռուսաստանի քաղաքացիներին, այդ թվում՝ ռուսական լրատվամիջոցների լրագրողներին»,- հավելել է Զախարովան:               
 

ԱՐՏԱՔԻՆ ՍՏՎԵՐԱՅԻՆ ՏՆՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ. ՀԱՅԱՍՏԱՆ-ԹՈՒՐՔԻԱ

ԱՐՏԱՔԻՆ ՍՏՎԵՐԱՅԻՆ ՏՆՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ. ՀԱՅԱՍՏԱՆ-ԹՈՒՐՔԻԱ
23.03.2012 | 00:00

Մինչ պաշտոնական վիճակագրությունը Թուրքիայի հետ առևտրում շարունակում է գրանցել զրոյական հաշվեկշիռ, մեր մոտավոր հաշվարկներով, այդ երկրից ներկրումների ծավալները կազմում են Հայաստան ներմուծվող ապրանքների և ծառայությունների ոչ պակաս քան մեկ քառորդը: Դրանք ներառում են շինանյութեր և շինարարական տեխնիկա, սննդամթերքի տարբեր տեսակներ, հագուստ, ոսկերչական իրեր և այլ ապրանքներ, ինչպես նաև զբոսաշրջային, տրանսպորտային և այլ ծառայություններ: Այս ամենը, իհարկե, միջնորդված է Վրաստանով և հաճախ հայ սպառողին ներկայանում է այլ երկրների ապրանքապիտակներով նաև այն պատճառով, որ Թուրքիայում տեղակայված են բազմաթիվ արտասահմանյան ընկերությունների տարածաշրջանային ներկայացուցչություններն ու մասնաճյուղերը: Եթե այս ամենին հավելենք նաև Թուրքիայի ավտոճանապարհային ժամանակակից մայրուղիները, հեռահաղորդակցության արդիական համակարգը և այլ ենթակառույցներ, ինչպես նաև այդ երկրում հաջողությամբ գործող բազմաթիվ ազատ տնտեսական գոտիները, ապա պարզ կդառնա, թե ինչի հաշվին է այն ձգտում ինտեգրվել Եվրամիությանը (ԵՄ): Ի դեպ, չունենալով ԵՄ պաշտոնական անդամակցություն, Թուրքիան այսօր էլ առաքում է իր ապրանքները ԵՄ բոլոր երկրներ առանց մաքսային արգելքների և ներմուծում ապրանքներ` առանց սահմանափակումների: Ասել է թե` ԵՄ անդամակցության խնդիրը միայն քաղաքական հարթության վրա է չլուծված մնում, իսկ տնտեսականը վաղուց արդեն իրողություն է` համատեղ ստորագրած բազմաթիվ փաստաթղթերով և դրանցից բխող գործողություններով:
Քիչ չեն նաև հակասությունները: Նախ` բաց տնտեսություն հռչակած երկիրն առայժմ փակ է պահում իր հարևանի հետ սահմանը, ինչը հակասում է ոչ միայն ազատ շուկայական հարաբերություններին, այլև Առևտրի համաշխարհային կազմակերպության սկզբունքներին, որին անդամակցում են և՛ Թուրքիան, և՛ Հայաստանը: Այս իրավիճակում էլեկտրաէներգիայի հսկայական դեֆիցիտ ունեցող Թուրքիան միայն քաղաքական նկատառումներից ելնելով է այն ներմուծել իր հարևան Հայաստանից, ուր ռեսուրսների ընդամենը մեկ երրորդի օգտագործմամբ ստացվում է էլեկտրաէներգիայի ավելցուկ և արտահանվում հարևան երկրներ: Երկրորդ, ժամանակ առ ժամանակ (վերջին անգամ 2007 թ. հունիսին` 10 %-ով) Թուրքիայի իշխանությունները հայտարարում են գների համատարած իջեցումների մասին: Ազատ շուկայական տնտեսության պայմաններում, ինչպես հայտնի է, գները ձևավորվում են ազատ մրցակցության արդյունքում, և դրանց բարձրացումների ու իջեցումների հարցը լուծում է միայն գործարարը, և ոչ երբեք պետությունը: Ակամայից մտաբերում ես Խորհրդային Միության պատմությունը, մասնավորապես, Ստալինի իշխանության օրոք ամեն տարի հայտարարվող գների իջեցումները, ինչը, իհարկե հնարավոր և բնորոշ էր ադմինիստրատիվ-պլանային համակարգի պայմաններում: ԵՄ անդամակցությունը հայցող երկրի համար եվրոպական չափորոշիչներին բնավ էլ համահունչ չէ ուսադիրներով մարդկանց իշխանությունը: Ավելին, այն ոչ միայն արտաքին քաղաքական, այլև բազմաթիվ ներքին հիմնախնդիրների հանգուցալուծման էական խոչընդոտն է: Ի վերջո, Հայաստանի համար նախընտրելի է, որ արժեհամակարգի համատեղության տեսանկյունից ԵՄ անդամ դառնա եվրոպականացած երկիր, փորձ չարվի թուրքացնելու ԵՄ-ը կամ դրա որևէ հատվածը: Միայն այդ պարագայում կարելի է հուսալ, որ եվրոպականացված Թուրքիան ավելի կանխատեսելի և կառավարելի կարող է լինել ոչ միայն ԵՄ, այլև Հայաստանի հետ հարաբերությունների զարգացման առումով:
Շատ է խոսվում հայ-թուրքական հարաբերությունների հնարավոր զարգացումների և այն մասին, որ, անկախ որևէ հանգամանքից, ժամանակի հրամայականն է` հարևանների հետ ունենալ նորմալ հարաբերություններ ու բաց սահմաններ: Միաժամանակ, կարևոր է պարզել, թե ինչ կարող է տալ երկու երկրների միջև կապերի սերտացումը յուրաքանչյուր կողմին: Նախ և առաջ, Հայաստանը կարող է ստանալ ոչ միայն Թուրքիայի, այլև այդ երկրի տարածքով նոր շուկաներ մուտք գործելու բացառիկ հնարավորություն: Հայաստանի ապաշրջափակումն Արևմուտքից որոշակի իմաստով կհանգեցնի նաև տնտեսական մեկուսացման վերացման և դրականորեն կարող է ազդել կլանների ու մենաշնորհների ապամոնտաժման գործընթացի վրա: Վերջինս, իր հերթին, կարող է հանգեցնել հայրենական ապրանքների և ծառայությունների մրցունակության հարկադրված բարձրացման, այլապես դրանք դուրս կմղվեն անգամ տեղական շուկայից: Երկու երկրների միջև սահմանների վերաբացումը չի կարող չփոխել Հայաստանի դերակատարությունը տարածաշրջանում և ինքնաբերաբար ապահովել նրա մասնակցությունը տարածաշրջանային ծրագրերում: Ավելին, այն կարող է էականորեն փոխել ուժերի հարաբերակցությունը տարածաշրջանում և տանել դեպի իրավիճակի աստիճանական կայունություն: Այս ամենը տնտեսական համագործակցության վստահելի հիմնաքար կարող է լինել: Կարևոր է այս իմաստով գիտակցել, որ հաճախակի շրջանառվող «գլոբալացման» կամ «գլոբալիզացիայի» գործընթացն ունի իր հակակշիռը` «տարածաշրջանայնացումը» կամ «ռեգիոնալիզացիան», որի լավագույն օրինակներն են ոչ միայն ԵՄ-ը, այլև Հարավ-արևելյան Ասիայի երկրների ընկերակցությունը` ASEAN-ը, Հյուսիսամերիկյան ազատ առևտրի գոտին` NAFTA-ն և այլ տարածաշրջանային կառույցներ: Բացի այդ, կարևոր է հիշել, որ աշխարհում ոչ մի երկիր չի կարող հավակնել իր կայուն դիրքերն ապահովելու համաշխարհային շուկայում, եթե, որպես նախապայման, չի կարողացել արդյունավետ կերպով համագործակցել իր հարևանների հետ և ըստ արժանվույն ինտեգրվել տվյալ տարածաշրջանում: Հետաքրքրական է այս իմաստով տեղեկանալ, որ ԵՄ անդամ երկրների զբոսաշրջության ոլորտում հոսքերի ընդհանուր քանակի ավելի քան 70 %-ը բաժին է ընկնում հենց ԵՄ անդամ երկրների զբոսաշրջիկներին և միայն 30 %-ը` աշխարհի մնացած երկրներին: Կարելի է ենթադրել, որ Հայաստան-Թուրքիա երկխոսությունն ու կապերի բարելավումը կարող են հնարավորություն ընձեռել տարածաշրջանի երկրներին ի մի բերելու վերջին տարիներին կորցրած հնարավորություններն ու օգտագործել համագործակցության առավելություններն ի շահ սեփական ժողովուրդների կենսամակարդակի բարձրացման: ՈՒսանելի է, բնականաբար, ԵՄ պատմությունը. նախկինում միմյանց նկատմամբ ցեղասպանություն գործած երկրներն այսօր մի կողմ են դրել դարավոր թշնամանքն ու առաջնահերթությունը տվել են ընդհանուր մտահոգությունների հանգուցալուծմանն ու մարդկային, ֆինանսական, արտադրական, հանքա-հումքային և այլ ռեսուրսների համատեղ ու արդյունավետ օգտագործմանը: Կովկասյան տարածաշրջանում նպատակահարմար է դառնում 3 + 3 ձևաչափը, որը կներառի մի կողմից Հայաստանը, Վրաստանն ու Ադրբեջանը, մյուս կողմից` Թուրքիան, Ռուսաստանն ու Իրանը` ապահովելու ոչ միայն հնարավոր շահերը, այլև արտաքին աշխարհի հետ հաղորդակցությունների հանգույցներն ու առավելագույնս օգտվելու տարածաշրջանայնացման ընձեռած հնարավորություններից:
Ի վերջո, ի՞նչ կարելի է անել վերը նշված արդյունքներին հասնելու համար:
Առաջին քայլը, ինչպես հայտնի է, արդեն կատարված է: Կարևոր է, որ Հայաստանի նախագահի կատարած քայլն ունենա արժանի շարունակություն և հետևողական աշխատանք` տարբեր հարթություններում: Պետությունն իր արդյունավետ տնտեսական քաղաքականությամբ պետք է աջակցի հայրենական արտադրության ապրանքների և ծառայությունների մրցունակության բարձրացմանը և դրանով հնարավորինս նվազեցնի այն վնասները, որ կարող է կրել տնտեսությունը` սահմանի վերաբացման արդյունքում: Միաժամանակ, պետական կառավարման տարբեր ոլորտների ղեկավարները պետք է ուղղակի կապի մեջ մտնեն իրենց գործընկերների հետ` հարևան երկրում իրազեկելու և իրազեկվելու, ինչպես նաև անհրաժեշտ միջոցառումներ ձեռնարկելու հարաբերությունների աստիճանական զարգացման համար: Հայաստանի քաղաքական կուսակցությունները Թուրքիայում կարող են կապեր հաստատել առաջադեմ մտածողությամբ օժտված և հայ-թուրքական հարաբերությունների մերձեցմանը սատարող կուսակցությունների հետ` քննարկելու այդ հարաբերությունների առավել մտահոգիչ կողմերն ու գտնելու փոխըմբռնելի և ընդունելի հանգուցալուծումներ: Վերջապես, կարևորվում են ոչ պետական, ոչ կուսակցական, այլ անկախ քաղաքացիների` քաղաքացիական հասարակությունների փոխադարձ շփումները, առանց որոնց անհնար է պատկերացնել իրական մերձեցումն ու հարաբերությունների նորմալացումը: Ենթադրվում է, բնականաբար, որ հիշյալ և նման այլ քայլերի ձեռնարկումը չի լինի ի հաշիվ անցյալի հիշողության, առավել ևս, չի լինի ի հաշիվ Ցեղասպանության ճանաչման պահանջի, որը տվյալ դեպքում նույնքան կարևոր է Թուրքիայի համար համաշխարհային հանրությանը որակապես նոր նկարագրով և խաղաղ գոյակցության երաշխիքներով ներկայանալու տեսանկյունից: Այս ամենում դժվար է գերագնահատել միջազգային այն կառույցների դերը, որոնք ոչ թե հռչակում են մի նպատակ ու կիրառում երկակի ստանդարտներ, այլ գործում են իրենց տրված մանդատով և լրջորեն մտահոգված են տարածաշրջանում կայունության հաստատման խնդրով: Մյուս կողմից, նկատի ունենալով հարցի զգայուն կողմը, որն առնչվում է ոչ միայն Հայաստանին, այլև համայն հայությանը, կարևոր է հաշվի առնել ինչպես հայկական սփյուռքի մոտեցումներն այս հարցի առնչությամբ, այնպես էլ, առանձին վերցրած, Թուրքիայի հայ համայնքի առավել հստակ շահերն ու մտահոգությունները: Սա, իր հերթին, հայ դիվանագետներից պահանջում է համակարգված և նպատակային աշխատանք ծավալել ինչպես երկկողմ հարաբերությունների կտրվածքով, այնպես էլ բազմակողմ մակարդակներում` տարբեր միջազգային կազմակերպությունների շրջանակներում: Ամեն դեպքում, իրավիճակը պահանջում է վարել ոչ թե իրադարձություններին արձագանքող արտաքին քաղաքականություն, այլ նախաձեռնողական, պրոակտիվ քայլերով առաջ տանել սկիզբ դրված գործընթացը:
Հայ-թուրքական հարաբերությունների հնարավոր մերձեցումը և հայ-թուրքական սահմանի բացումը ենթադրում են ոչ միայն քաղաքական, տնտեսական, իրավական և այլ բնույթի քայլեր, այլև որոշակի կարծրատիպերից հոգեբանորեն ձերբազատվելու պատրաստակամություն: Ժամանակակից աշխարհը, ինչպես վկայում է ԵՄ փորձը, գնում է սահմանների վերացման ճանապարհով: Դրանք, ի վերջո, կրելու են խորհրդանշական բնույթ: Ավելի կարևոր է պարզել, թե որքանով է յուրաքանչյուր ժողովուրդ ի վիճակի դիմագրավելու ժամանակի մարտահրավերներին` տարածաշրջանում և աշխարհում իր արժանի տեղը գտնելու հեռանկարով:
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 2602

Մեկնաբանություններ