Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Ոչ ոք ինձ չի ստիպի հավատալ, որ ռուսը ատում է ուկրաինացուն, ուկրաինացին` ռուսին»

«Ոչ ոք ինձ չի ստիպի հավատալ,  որ ռուսը ատում է ուկրաինացուն, ուկրաինացին` ռուսին»
25.07.2014 | 11:23

«Երկու աշխարհից ի հիշատակ» գեղարվեստական լիամետրաժ ֆիլմի հիմքում Գրետա Վերդյանի «Չորս մայր» պատմվածքն է: Ֆիլմի ռեժիսորը ՆԻԿԱ ՇԵԿՆ է, պրոդյուսերը` ՍԱՐԻԿ ՀՈՎՍԵՓՅԱՆԸ: «Երբ Աշենը համակերպվում է այն մտքի հետ, որ երկու մայր ունի մեկի փոխարեն, պատերազմը խլում է նրանից երկուսին էլ»,- նշվում է ֆիլմի անոտացիայում: Մեծ իմաստով` սա պատմություն է հայ-ադրբեջանական հակամարտության, սումգայիթյան ջարդերի մասին: Ֆիլմի հայաստանյան պրեմիերան կայացել է անցյալ տարի` փետրվարի 28-ին, սումգայիթյան դեպքերի 25-րդ տարելիցին: Համաշխարհային պրեմիերան տեղի է ունեցել Մոնրեալի կինոյի համաշխարհային փառատոնում (Montreal World Film Festival): Ֆիլմն ունի դիստրիբյուտորներ ԱՄՆ-ից և Կանադայից, ովքեր գնել են 12 տարով ցուցադրելու իրավունքը: Նիկա Շեկը և Սարիկ Հովսեփյանը «Իրատես de facto»-ի հյուրերն են:

-Հայ-ադրբեջանական հիմնախնդրին առնչվող ֆիլմն ի՞նչ արձագանքներ է ունեցել համաշխարհային կինոշուկայում: Խնդիրներ չե՞ն ծագել:
Ն. Շ.- Խնդիրներ են ունեցել ֆիլմի դիստրիբյուտորները (ընդհուպ աշխատանքից հեռացում և այլն), Մոնրեալի փառատոնի կազմակերպիչները: Փառատոնի տնօրենն ասաց` ես 84 տարեկան եմ, 60 տարի է՝ ղեկավարում եմ փառատոնը, վատագույն դեպքում ինձ կարող են սպանել, ուրիշ ոչինչ անել չեն կարող, և վստահեցրեց, որ եվրոպական ոչ մի փառատոն այն չի վերցնի, որովհետև ոչ ոք այդքան խիզախություն չի ունենա: Եվ իսկապես, կան փառատոներ, որոնց կազմակերպիչները բացահայտ են մերժում, ասելով, որ չեն ուզում խնդիրներ ունենալ (հատկապես գերմանական փառատոները, որտեղ թուրքերն ուժեղ են), ոմանք էլ կոռեկտության սահմաններում են մերժում: Նույնիսկ այստեղ ունենք այդ խնդիրը. ֆիլմի ցուցադրությունը մերժվում է, որովհետև շատ է քաղաքական:
-Ցեղասպանության թեման սրտին մոտ ենք ընդունում, բայց նկատել եմ, որ մեր օրերում կատարված սումգայիթյան ոճրագործությանը մի տեսակ վերապահումով ենք վերաբերվում, թեև այն կարելի էր համարել ցեղասպանության շարունակությունը: Ինչպե՞ս եք բացատրում այդ վերաբերմունքը:
Ն. Շ.- Ճիշտն ասած` ես տպավորություն ունեմ, որ մեր բոլոր խնդիրներին էլ լուրջ չենք վերաբերվում: Մանավանդ, երբ տեսնում եմ` ինչպես են վերաբերվում թեկուզ այս ֆիլմին, ինչ ֆիլմեր են նկարահանվում առհասարակ: Ժողովուրդն էլ այն վիճակում է, որ ոչ մի բան չի կարողանում սրտին մոտ ընդունել, միայն գոյատևման մասին է մտածում: ՈՒ կարծես անտեսում են այն փաստը, որ սումգայիթյան իրադարձություններն ուղղակիորեն կապված են ազգային ազատագրական շարժման, Արցախյան ազատամարտի հետ:
-Իրական հիմք ունի՞ ֆիլմը:
Ն. Շ.- Հիմքում տատիկիս` Գրետա Վերդյանի մանկությունն է: Համաշխարհային պատերազմի տարիներին արդեն եղել է նման կոնֆլիկտ, այդ ժամանակ նա 6 տարեկան էր: Սումգայիթյան ջարդերի ժամանակ ես էի 6 տարեկան: Որոշեցինք միացնել պատմությունները:
-Դերասանների ընտրությունը դժվա՞ր էր:
Ն. Շ.- Այո, դժվար էր, փոքրիկ աղջկան` Անժելիկա Մաշուրյանին, շատ հեշտ գտանք, ու կարծում եմ, չենք սխալվել: Աղջկա մայրը Արմինե Անդան է, հայրը` վաստակավոր արտիստ Ռոբերտ Հակոբյանը: Ռուս մայրիկին` Ելենա Պրոխորենկոյին, անսպասելի ենք հայտնաբերել: Նա մինչև վերջերս ապրում էր Հայաստանում, կինոյի հետ ոչ մի կապ չուներ, առաջին դերն էր ու իր ասելով` վերջին: Պարզապես սցենարը հավանել էր ու համաձայնեց նկարահանվել:
-Ի՞նչ արձագանքների է հանդիպել ֆիլմը մասնագետների շրջանում:
Ս. Հ.- Մասնագետները թող արձագանքեն իրենց ֆիլմերին, կարևորը ժողովրդի ընկալումն է: Ժողովրդին այն դուր է գալիս, իսկ մասնագետները հակասական ու սուբյեկտիվ կարծիքներ ունեն: Մյուս կողմից էլ, ցավալի է, որ ժողովրդին, ինչպես հարկն է, չի հասնում ֆիլմը:
-Հեռուստատեսությամբ չի՞ ցուցադրվել:
Ս. Հ.- Ոչ: Ադրբեջանցիները մեծ հիստերիա են բարձրացնում, նրանց ձեռքին շատ բան կա, և դրսում շատերը չեն ուզում խնդիր ունենալ: Դա դեռ կարող եմ հասկանալ, բայց զարմանում եմ, որ այդքան կարևոր թեման անտեսում են մեր երկրի ղեկավարներն ու Ձեր ասած մասնագետները:
-Բայց Ցեղասպանության 100-ամյա տարելիցն է մոտենում, նման բնույթի ֆիլմերը պետք է պահանջարկ ունենան:
Ն. Շ.- Անցյալ տարի էլ սումգայիթյան ջարդերի 25-րդ տարելիցն էր, ու դա ոչինչ չփոխեց:
Ս. Հ.- Ֆիլմն ավելի շատ ուղղված է դրսի հանդիսատեսին: Պետական մոտեցում է պետք: Կարծես նման էջ չի եղել մեր պատմության մեջ, ոչ ոք չի հիշում դրա մասին: Մեր ֆիլմը նայելիս շատերը զարմացել են, որ պատմությունն այդ կերպ է եղել, որովհետև ադրբեջանական քարոզչությունը կոնկրետ աշխատում է, իսկ մենք ո՛չ ներսում, ո՛չ դրսում քարոզչություն չենք տանում:
Ն. Շ.- Երբ սկսում էինք ֆիլմի նկարահանումները, արխիվներ, ֆիլմեր էինք փնտրում: Համացանցում ոչ մի նյութ չկար Սումգայիթի մասին` հայկական կողմից (հիմա մի քանի վավերագրական ֆիլմ կա): Փոխարենը որոնման համակարգը բերում էր մեծ թվով ադրբեջանական նյութեր:
-Այս տարի «Ոսկե ծիրան»-ում ընդգրկվել էր ֆիլմը:
Ն. Շ. -Այո, բայց ոչ մրցութային ծրագրում, «Ֆիլմեր առանց սահմանների» արտամրցութային ծրագրում էր ընդգրկվել: Եվ այդ խորագիրն ավելի բնորոշ է ֆիլմին:
Ս. Հ.- Մեզ համար այդքան էական էլ չէր մրցույթը: Կարևորը` հանդիսատեսը ֆիլմը դիտելու հնարավորություն ունենար:
-Իսկ ինքներդ փորձո՞ւմ եք պրոպագանդել ֆիլմը: Ի վերջո, ի՞նչ ուղիներ կան ֆիլմը հանդիսատեսին հասցնելու:
Ս. Հ.- Պետք է ցուցադրել կինոթատրոններում, սակայն գովազդի համար 10-15 հազար դոլար է անհրաժեշտ, մենք չունենք այդ հնարավորությունը: Հակառակ դեպքում իմաստ չունի ցուցադրելը: Այլ երկրներում հեռուստատեսությունը գնում է իր ազգային արտադրանքն ու ցուցադրում, մեր դեպքում ոչ միայն չեն գնում, չեն էլ ուզում ժողովուրդը դիտի այն:
-Իսկ եթե վճարեք, կցուցադրե՞ն հեռուստաընկերությունները:
Ս. Հ. -Այո, բայց սկզբունքորեն չենք վճարի:
-Ինչպե՞ս եք նկարահանել ֆիլմը, ի՞նչ միջոցներով:
Ս. Հ.- Մենք ունենք հայկական ծագումով գերմանացի համապրոդյուսեր, ով մեծ գումար է ներդրել, սակայն խնդիրներ ունեցավ իր երկրում, ու մենք գնեցինք իրավունքները: Մասամբ աջակցել է ազգային կինոկենտրոնը, մասամբ` Միխայիլ Բաղդասարովը, վերջում մի փոքր էլ` «Փյունիկ» հիմնադրամը:
-Ադրբեջանցիները, որպես կանոն, նման ֆիլմերի թրեյլերները մեկնաբանություններով ողողում են: Ի՞նչ պատկեր է ձեր ֆիլմի դեպքում:
Ն. Շ.- Շատ են հերյուրախառն մեկնաբանությունները, դեռ նկարահանումները չէին սկսվել, արդեն գրում էին, որ նախագիծը հայկական նեոֆաշիստներինն է, գերմանական նեոնացիստներինը:
Ս. Հ.- Ամենազավեշտալին այն է, որ քո տված հարցազրույցին կցում են իրենց թղթակցի անունը, ստացվում է, որ հարցազրույցը տվել ես ադրբեջանական լրատվամիջոցին: Այդպիսի կայքեր ունեն, որ աստղերի, հայտնի մարդկանց հարցազրույցները սեփականացնում են բառ առ բառ, առանց փոփոխության:
-Հետագա ծրագրերի մասին ի՞նչ կասեք:
Ս. Հ.- Նախատեսում ենք վավերագրական ֆիլմ` հայ-ադրբեջանական կոնֆլիկտի մասին, բայց այլ տեսանկյունից: Բուն իմաստը ֆիլմի այն է, որ ժողովուրդները կոֆլիկտ չեն ունենում, քաղաքական կոնֆլիկտ է, որ հանգում է էթնիկ խնդրի: Ժողովուրդներն իրականում մեղավոր չեն և իրար ատելու պատճառ չունեն:
Ն. Շ.- Ոչ ոք ինձ չի ստիպի հավատալ, որ ռուսը ատում է ուկրաինացուն, ուկրաինացին` ռուսին, եթե չլինի քաղաքականությունը:

Զրույցը`
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1267

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ