Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«ԼԱՎԱՏԵՂՅԱԿ ԼԻՆԵԼՈՎ ԹԱՏՐՈՆԻ ԽՈՀԱՆՈՑԻՆ` ԵՍ ՊԱՐԶԱՊԵՍ ԻՆՁ ԹՈՒՅԼ ՉԵՄ ՏԱԼԻՍ ԸՆԿՂՄՎԵԼ ՀԱՐԱԲԵՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ՊԱՐԶԱԲԱՆՄԱՆ ՃԱՀՃՈՒՏԸ»

«ԼԱՎԱՏԵՂՅԱԿ ԼԻՆԵԼՈՎ ԹԱՏՐՈՆԻ ԽՈՀԱՆՈՑԻՆ` ԵՍ ՊԱՐԶԱՊԵՍ ԻՆՁ ԹՈՒՅԼ ՉԵՄ ՏԱԼԻՍ ԸՆԿՂՄՎԵԼ ՀԱՐԱԲԵՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ՊԱՐԶԱԲԱՆՄԱՆ ՃԱՀՃՈՒՏԸ»
12.10.2010 | 00:00

Իրատես de facto»-ի հյուրն է ՀՀ վաստակավոր արտիստ ԱՐԱ ԴԵՂՏՐԻԿՅԱՆԸ
-Ո՞վ եք Դուք` ըստ Ձեզ:
-Իմ գործի կրողը:
-Ո՞րն եք համարում Ձեր գործը:
-Թատրոնը, մասնագիտությունս, որին ծառայում եմ քառորդ դար:
-Ի՞նչ է նշանակում թատրոնը Ձեր կյանքում:
-Իմ աշխարհը, որ ընտրել եմ մեծ սիրով ու գիտակցելով` ինչ բարդ է, իմանալով խոհանոցը և հիասթափություններ ապրելով, ցանկանալով պարզ ու մաքուր տեսնել: Թատրոնն ինձ համար աշխարհ է, ուր կուզեի տեսնել սրտացավ և պրոֆեսիոնալ մարդկանց, որոնք շատ պակասում են, ինչպես պակասում է առողջ և պրոֆեսիոնալ թատերագիտությունը: Իսկ եթե մեկ-երկու թատերագետ էլ կա, ցավոք, դառնում է այս կամ այն մարդու անձնական ներկայացուցիչը` զոհելով օբյեկտիվությունն ու պրոֆեսիոնալիզմը: Երկար տարիներ աշխատելով թատրոնում` մեկ-երկու ռեժիսորի եմ հանդիպել, որ իսկապես դերասան սիրող և դերասանի դերը կարևորող թատրոն են դավանել: Ի վերջո ռեժիսորի մտահղացման արդյունքը բեմում արտահայտում է դերասանը` իր հույզերով, իր զգացմունքներով, իր խոսքով: Ոմանք այն կարծիքին են, որ դերասանը հումք է և չպետք է վախենա հումք լինելուց։ Ես համաձայն չեմ այդ բնորոշմանը, ինչպես համաձայն չեմ, թե ռեժիսորը ստեղծագործող է, դերասանը` կատարող: Եթե ռեժիսորը միտքը և շարժիչն է, դերասանը սիրտն է և հոգին: Ռեժիսորը պետք է այնքան հմուտ լինի, որ կարողանա այդ ամենը միաձուլել, բայց ոչ երբեք առաջին պլան մղել իր մտահղացումը:
-Ինչո՞ւ մեր ժամանակներում չկան մեծ ռեժիսորներ: Կար Աճեմյանի թատրոն, կար Ղափլանյանի թատրոն: Իհարկե, նրանց հետ եղան մեծ դերասաններ: Ժամանակի մեջ իրար գտան ռեժիսորը, դերասանը, թատրոնն ու հանդիսատեսը: Հիմա ամեն ինչ կա, բայց առանձին-առանձին, որ չի դառնում ամբողջություն:
-Այն ժամանակն էր գուցե ավելի բարենպաստ ստեղծագործելու համար, սովետական շրջանում, իր բոլոր գաղափարախոսական խնդիրներով, շատ ավելի առողջ էր մթնոլորտը ստեղծագործող մարդու համար: Ժամանակները շատ են փոխվել, կոմերցիան է առաջին պլան մղվել: Նաև Դուք տալիս եք ռեժիսորների անուններ, ովքեր գնահատել և կարևորել են դերասանին թատրոնում:
-Բայց հիմա կա ստեղծագործելու ազատություն:
-Ազատությունն այնքան էլ ճիշտ չի ընկալվում, ազատությունը չի նշանակում բարձիթողի վիճակ: Ազատությունը ունի կարելիի-չի կարելիի սահման: Հիմա ով չի զլանում, ուզում է դերասան դառնալ, եթե հեռուստատեսության ինչ-որ ծրագրով մի քիչ ճանաչելի է դարձել, իրեն համարում է աստղ: Ի վերջո, նույնիսկ ճանաչված լինելը տաղանդ ունենալ չի նշանակում: Ազատ պայմաններում ստեղծագործելն առավել դժվար է շատերի համար:
-Թատրոն-հասարակություն հարաբերությունը ո՞նց եք տեսնում` թատրոնն իր հետևի՞ց պիտի տանի, հանդիսատեսի ճաշակի՞ն պիտի տուրք տա, միջակայքո՞ւմ լինի:
-Թատրոնը հասարակության ձևավորման մեջ մեծ դեր ունի, բայց այնքան էլ համամիտ չեմ, որ թատրոնը կամ արվեստը կարող են դաստիարակել մարդուն: Եթե թատրոն չեղավ, մարդը չի մեռնի: Ի վերջո` թատրոնը հանդիսանք է. մարդը գնում է իր կյանքի երկու ժամը կամ կատակերգություն, կամ ողբերգություն տեսնելու: Խնդիրը դա չէ, խնդիրը թատրոնի որակն է, որ պիտի ընկալում, ճաշակ ձևավորի: Ասում են` թատրոնը հասարակության հայելին է. եթե թատրոնը հիվանդ է, հասարակության մեջ, ըստ երևույթին, ինչ-որ բան այնպես չէ:
-Չե՞ք փորձել ռեժիսոր լինել:
-Ոչ, դա իմ գործը չէ, ամեն մարդ պիտի զբաղվի իր գործով:
-Դերասանի մեջ, միևնույն է, ռեժիսորը ներկա է` ինքնառեժիսորը, դերասանը պիտի իր դերը կազմակերպի իր ներսում...
-Իր դերը` այո, բայց դա դերասանի աշխատանքի մաս է, կարողանալ հույզերը ճիշտ ուղղորդել, ճիշտ իրավիճակով ներկայանալ: Յուրաքանչյուր դերասան իր դերի ռեժիսորն է, երբ դերասանի հույզերն ու մտորումները համընկնում և միաձուլվում են ռեժիսորական մտքի հետ, դա տալիս է ցանկալի արդյունք:
-Բայց կան, չէ՞, շատ օրինակներ, երբ դերասաններն անցել են ռեժիսուրայի:
-Իհարկե կան: Շատ դերասաններ կան, որ հասուն տարիքում անցնում են բեմադրիչի դերին: Իմ մտքով չի անցել դեռ: Դերասանի համար շատ կարևոր հատկանիշ է` կարողանալ կողքից իրեն տեսնել:
-Դուք կարողանո՞ւմ եք:
-Այո, և թատրոնը հնարավորություն է տալիս ներկայացումից ներկայացում հղկելու դերը, նոր երանգներ գտնելու, հարստացնելու: Երբեմն հակառակն էլ է լինում, երբ ներկայացումը, երկար խաղալով, կատարելագործվելու փոխարեն անհետաքրքիր է դառնում:
-Ի՞նչ է նշանակում Ձեզ համար խաղընկերը:
- Դա ամենացավոտ և կարևոր հարցերից է, ես շատ եմ գնահատում լավ խաղընկերոջը, այն, ինչ տալիս ես, պիտի ստանաս: Երբ զգացողություններդ ու կրքերդ գնում են դեպի պատը, սարսափելի է: Շատ դժվար է բեմում մենակ լինելը:
-Ձեր խաղացած դերերից ո՞րը նորից խաղալու ցանկություն ունեք:
-Անցածին վերադառնալու ցանկություն երբեք չեմ ունենում, ժամանակի հետ հեռանում եմ դերից ու մոռանում եմ, բայց, իհարկե, շատ կան սիրված դերեր, որոնք ժամանակին հաճույքով խաղացել եմ:
-Կա՞ դեր, որ ուզում եք խաղալ:
-Ես ուզում եմ խաղալ այն դերը, որն ինձ կհուզի, որն ասելիք ունի և դրսևորման հնարավորություն է տալիս:
-Ո՞րն է Շեքսպիրի ֆենոմենը, ինչո՞ւ չի իջնում աշխարհի բեմահարթակներից:
-Շեքսպիրը բոլոր ժամանակների հեղինակ է, դասական: Դասականն արդիական է և բոլոր ժամանակների համար է, եթե կարողացել է առավել խոր բնութագրել մարդկային էությունն իր արատներով և փայլուն դրսևորումներով: Շեքսպիրը մեծ փիլիսոփա է, ում ստեղծագործություններում առաջնայինը խոսքն է, մտքի խորությունը:
-Դասականների դասակներ կան: Բայց Շեքսպիրը մրցակցությունից դուրս է, ինչո՞ւ եք Մակբեթ խաղում, ի՞նչ մեսիջ ունի Ձեր հերոսը: Ներկայացման սկզբում նա դրական հերոս է` հաղթական զորավար, վերջում` արքայասպան...
-Նա հաղթանակած զորավար է, բայց մարդ, որ թույլ է տալիս փառասիրությանը իրեն կործանել: Ի վերջո` Մակբեթը նաև կնոջ խարդավանքների զոհն է, նրա փառասիրությունն ամեն օր ու ամեն պահի խթանում է կինը: Ես ջանացել եմ հնարավորինս չսևացնել կերպարը, միագույն չներկայացնել, որովհետև յուրաքանչյուր մարդ իր մեջ կրում է չարն ու բարին: Կերպար մարմնավորելիս միշտ ցանկանում եմ մարդու մեջ գտնել նրա դրական հատկանիշները, ներկայացնել մարդկային հակասությունները:
-Ես չեմ կարծում, որ Շեքսպիրը Մակբեթին համարում է բացասական կերպար, նա ողբերգական կերպար է, չարի ու բարու պայքարն է նրա ձգողականության և հավերժության գաղտնիքը:
-Յուրաքանչյուրս ենք այդ պայքարի կրողը, Շեքսպիրը մարդկային էության գիտակ է եղել, չարի ու բարու նժարումն էլ մարդու տեսակ է ձևավորում:
-Փաստորեն, ի վերջո, տեր և տիկին Մակբեթները մեկ կերպար են, որ ներկայացնում են չարի հաղթանակը բանականության ու բարու նկատմամբ: Բեմի վրա Դուք մի կերպար զգո՞ւմ եք Ձեզ` Ձեր խաղընկերուհու հետ:
-Լեդի Մակբեթի կերպարը բարդ ու խորքային է, հմուտ ու շնորհալի դերասանուհի է պահանջում: Ռեժիսորինն է դերակատարուհու ընտրությունը...
-Իմ տպավորությամբ` լեդի Մակբեթի դերակատարուհին խաղում է` հնարավորինս շահագործելով արտաքին արտահայտչամիջոցները, բայց չի զգացվում նրա ներաշխարհը, շարժումների առատությունը Ձեզ չի՞ խանգարում:
-Ես հաճախ եմ հայտնվել նման իրավիճակում, սա առաջին դեպքը չէ: Ինչ վերաբերում է ռեժիսորին, տարիներով աշխատելով փոքր թատրոնում, պատանիների հետ, մեծ բեմերի փորձ չունենալով` բեմադրիչը հարկադրված է ռեժիսորական ներկայացումներ ստեղծել` շեշտը դնելով հնարքների, էֆեկտների վրա, ոչ թե դերասանների հետ աշխատանքի ու դերասանական խաղի: Երբ ինձ դերն առաջարկվեց, ես մտածում էի իմ ու ռեժիսորի ստեղծագործական համատեղելիության մասին, ոչ թե դերի ծանրության: Ես ուրիշ Շեքսպիր եմ պատկերացնում ու խաղում, Վահան Բադալյան` ուրիշ Շեքսպիր է պատկերացնում ու բեմադրում: Նրա համար դերասանը կատարող է, նա առաջնությունը տալիս է ռեժիսորական հնարքներին, ոչ դերասանական խաղին, պատահական չէ, որ փորձնական շրջանի մեծ հատվածը տրամադրվում էր հենց արտաքին հնարքներին:
-Իմ տպավորությամբ` Դուք խաղում եք Շեքսպիր, Ձեր շքախումբը և մնացած դերասանները` 21-րդ դար, սկսած բեմի հարդարումից, դեսուդեն ճախրող վհուկներից, մինչև հանդիսասրահը պարուրող մշուշը, շղարշով առանձնացված հետնաբեմում տեղի ունեցող գործողությունները... Գուցե դա լա՞վ է...
-Մեկնաբանության խնդիր է, ես նախընտրում եմ ռեժիսորի ու դերասանի համախոհությունն ու համագործակցությունը բեմում: Ակրոբատիկայով, մշուշներով ներկայացում ու հանդիսատես չես պահի, ի վերջո` դերասանն է ծանրության կենտրոնը, որ պիտի իրեն հարմարավետ զգա բեմում:
-Ինձ թվա՞ց, թե Մակբեթի դերը էականորեն կրճատված է: Ես ընդունում եմ ռեժիսորական հնարքների իրավունքը, բայց ոչ ի հաշիվ դերի, եթե ես կրկեսի կարիք զգամ, թատրոնում չեմ որոնի:
-Մակբեթի դերը, իհարկե, կրճատված է, բնօրինակով խաղալու դեպքում ներկայացումը 4-5 ժամ կտևի, մեր ժամանակներում դա շատ է երկար: Արդարացվա՞ծ են կրճատումները. այո, եթե չեն աղավաղում ներկայացումը, դա որոշում է ռեժիսորը: Ինձ թվում է` ռեժիսորի հետ մեր համատեղելիությունը չի ստացվել:
-Այդ դեպքում ինչո՞ւ եք համաձայնել և ինչո՞ւ եք Մակբեթ խաղում:
-Բացի իմ դերասանական կարողություններից, ռեժիսորը նաև իմ մարդկային տեսակը լավ գիտի` համբերություն ու զիջողականություն ունենալը, ոչ բոլոր դերասանները կհամաձայնեին ոչ ցանկալի վիճակներով բեմ բարձրանալ: «Գո՞հ եք Մակբեթի դերակատարից» հարցին ռեժիսորը պատասխանել է` «Այդ հարցին դժվար է պատասխանել, ես եմ ընտրել և ես չունեմ կախարդական փայտիկ»: Դա վիրավորական և անբարեկիրթ մարդու պահվածք է, ուրիշի հաշվին ճանապարհ չեն հարթում, լավատեղյակ լինելով թատրոնի խոհանոցին` ես պարզապես ինձ թույլ չեմ տալիս ընկղմվել հարաբերությունների պարզաբանման ճահճուտը: Իսկ խաղում եմ, որովհետև դերասան եմ և անում եմ իմ գործը: Ի վերջո իմ դերակատարման գնահատական տվողը հանդիսատեսն է:
-Բեմ դուրս եկող մարդը ամբիցիաներ պիտի՞ ունենա:
-Դերասանի մասնագիտությունն ամբիցիոզ է, բայց ամբիցիան պիտի հիմնավորված լինի ու դուրս չգա բանականության սահմաններից: Վատ է, երբ մարդ ինքնագնահատական չունի: Ես ունեմ ամբիցիաներ և գիտեմ սահմանները չանցնել:
-Գուցե ռեժիսորին ամենաթողության վիճակում հայտնվելու հնարավորություն են տալիս թատերագիտական մտքի պակասը, հանդիսատեսի արձագանքը, թատերական մթնոլորտի ու թատերական մշակույթի պակասը, որոնց հանրագումարը ստեղծում է մի վիճակ, երբ ներկայացումը ծառայում է ոչ թե հանդիսատեսին, այլ իր ստեղծողների ինքնարտահայտմանը: Թատերագիտությունը մասնագիտություն է, որ չպիտի մնա լրագրողների հույսին նրանք ի վերջո հանդիսատեսի արձագանք են տալիս, ոչ մասնագետի:
-Իհարկե, թատերագիտական մտքի պակաս կա, իհարկե, թատերագիտությունը լուրջ գիտություն է, և թող լրագրողները չվիրավորվեն, բայց նրանց թատերախոսականները մեծմասամբ ներկայացման վերաշարադրանք են` դերակատարների անունների հավելումով, ռեժիսորական մտքի, դերասանական խաղի վերլուծություն չկա:
-Ի՞նչ հանդիսատես կուզեիք ունենալ:
-Ճաշակով հանդիսատես: Հիմա մարդկանց ճաշակը շատ է փոխվել: Բայց, միևնույն է, հանդիսատեսը լավը վատից տարբերում է:
-Չե՞ք կարծում, որ թատրոնը պետք է իդեալ տա:
-Այո, եթե կա համապատասխան պիես, ռեժիսուրա և դերասանական խաղ: Բայց դա հազվադեպ է լինում:
-Ինչպե՞ս եք վերաբերվում կինոյին:
-Ցավոք, մեծ կինոն հասու է մեծ երկրներին: Ինքս նկարահանվել եմ մի քանի գեղարվեստական ֆիլմերում: Հիմա զբաղված եմ մի քանի հեռուստանախագծերում: Դա իմ մասնագիտության մի մասն է, պրոֆեսիոնալ մարդկանց ներգրավելով կարող ենք ստանալ ցանկալի արդյունք և որակ: Կարևորը, որ քո գործն անես արժանապատվորեն, և այն անպայման կգնահատվի:
Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2232

Մեկնաբանություններ