Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

«Ժուռնալիստիկան չեն սովորում ինստիտուտներում, ժուռնալիստիկան սովորում են կյանքում»

«Ժուռնալիստիկան չեն սովորում ինստիտուտներում, ժուռնալիստիկան սովորում են կյանքում»
24.07.2014 | 17:53

irates.am-ի հարցերին պատասխանում է webtv.am մշակութային ինտերնետ հեռուստաընկերության տնօրեն Արայիկ ՄԱՆՈՒԿՅԱՆԸ.

-Պարոն Մանուկյան, ռուս հայտնի գրող Սերգեյ Դովլաթովն ասել է. «Ազատությունը միատեսակ բարեհաճ է թե՛ վատի, թե՛ լավի հանդեպ: Նրա ճառագայթների տակ նույն արագությամբ ծաղկում են և՛ թրաշուշանը, և՛ մարիխուանան…»: Ըստ Ձեզ՝ անկախությունից հետո ազատությունն ի՞նչ տվեց մեր մամուլին, կարողացա՞նք արդյոք լիարժեք օգտագործել այդ ազատությունը:

-Շատ բարդ և տարողունակ հարց եք տալիս: Հետահայաց նայելիս, իհարկե, կարծում եմ, որ մենք պատրաստ չէինք այդ ազատությանը: Պատրաստ չէինք անկախությանը: Ես այն կարծիքին չեմ, որ մեր պապերը դարերով անկախություն են երազել, երազել են անկախ Հայաստան: Մենք այդ ամենը չափազանցում ենք: Ճիշտ այդպես ես այն կարծիքին չեմ, որ մենք շատ կարդացող կամ մշակութային ազգ ենք: 1990 թ. Լևոն Տեր-Պետրոսյանը այսպիսի միտք էր արտահայտել. «Անկախությունը տոն չէ»: Դա շատ խորիմաստ արտահայտություն է: Անկախությունը, իսկապես, տոն չէ, անկախությունն աշխատանք է, և պիտի փորձեինք աշխատանքով նվաճել այդ անկախությունը: Գուցե անկախության առաջին տարիներին ոգևորությունը շատ մեծ էր, գուցե մենք մտածում էինք, որ անկախությունից անմիջապես հետո կդառնանք ԱՄՆ կամ Եվրոպա: Բայց այդ պահին մենք չհասկացանք և գուցե չէինք էլ կարող հասկանալ, որ թե՛ հոգեբանորեն պատրաստ չէինք, թե՛ սոցիալապես, և թե՛ որպես հասարակություն, մեր մտածելակերպով, արժեհամակարգով պատրաստ չէինք: Այդ ամենն անդրադառնում էր նաև մեդիայի վրա: Միևնույն ժամանակ, անկախության առաջին տարիների մամուլն այսօրվա մամուլի հետ չունի համեմատության ոչ մի եզր: Այն տարիների մամուլը շատ հախուռն էր, նաև շատ հանդուգն էր: Իսկապես ազատություն կար այդ մամուլում, իսկապես կար ազատ խոսք: Կային տարբեր հոսանքներ, տարբեր ուղղություններ: Կուսակցական մամուլն էր շատ հզոր, լույս էր տեսնում մեծ տպաքանակներով: Մամուլն ավելի պրոֆեսիոնալ էր: Այն ժամանակվա երիտասարդ սերունդը, որն այսօր ներկայացնում է անվանի լրագրողների, պատասխանատու էր իր խոսքի նկատմամբ, որովհետև աշխատում էր փորձառու խմբագիրների հետ: Ցավով կարող եմ ասել նաև, որ նախորդ սերնդից ոչ բոլոր լրագրողները կարողացան հարմարվել նոր իրավիճակին և իրենց պրոֆեսիոնալիզմը փոխանցել նորերին: Մի ժամանակ ընկերներով մտածում էինք, թե ինչու մեզանում պարֆյոնովներ չեղան, պոզներներ չեղան: Գուցե երկրի սահմաններն են փոքր, գուցե արժեհամակարգային խնդիրներն են սեղմել, գուցե ավանդական մտածողության հարցերը կան, գուցե, իսկապես, մենք մեծ թռիչքների պատրաստ չենք: Գուցե հարցը «ո՞վ է հայը» հարցադրման մեջ է, իսկ Հրանտ Մաթևոսյանն ասում էր. «Չի ընկնում մինչև հատակը և չի բարձրանում ամենավերևը: Այդ մարդն է հայը»: Գուցե այսպես, չգիտեմ:
Այնուամենայնիվ, անկախությունից քսանհինգ տարի անց, ցավոք, ես դեռ հիշում եմ խորհրդային մամուլը: Հասկանալի է, որ այդ մամուլը պրոպագանդիստական էր, ուներ գաղափարախոսություն, կենտկոմի և կոմունիստական կուսակցության օրգանն էր և պետք է զբաղվեր նրա քարոզչությամբ: Այն ժամանակ պարզ է, որ ոչ ոք չէր կարող մամուլում քննադատել կենտկոմի առաջին քարտուղարին, գուցե` երկրորդին: Բայց նրանցից հետո շատերն էին այդ նոմենկլատուրայից հայտնվում մամուլի նշանառության տակ: Այն ժամանակ կային ժուռնալիստներ, որոնց անուններից անգամ այդ նոմենկլատուրայի մարդիկ ուղղակի սարսափում էին, թեկուզև իրենք էին «ստեղծել» այդ ժուռնալիստներին: Եվ շատ աղմկոտ հրապարակումներ են եղել, նույնիսկ 70-80-ական թվականներին, մինչև գորբաչովյան վերակառուցման շրջանը: Այն ժամանակ գոնե անդրադարձ կար մշակութային խնդիրներին, և այն բավականին ընդգծված էր մամուլում: Կար պետական գրաքննություն, բայց մենք փորձում էինք ամեն կերպ ինչ-որ բան անցկացնել: Անհնար էր այն ժամանակ հրապարակել որևէ փաստ, որը ստուգված չէր:
-Երկու տարի առաջ Դուք «Առավոտ» օրաթերթում հրապարակել էիք մամուլի այսօրվա վիճակին վերաբերող մի վերլուծություն, որտեղ շատ մռայլ գույներով էիք ներկայացրել այն: Իրո՞ք ամեն ինչ այդքան մռայլ է:
-Այո՛, մռայլ է: Դուք մեջբերեցիք Ս. Դովլաթովի խոսքերը: Ազատությունն ամենապատասխանատու բանն է աշխարհում: Ազատությունն ամբարտավանությունը չէ: Էլի Հրանտ Մաթևոսյանին մեջբերեմ: Ասում էր «քո ազատության սահմանները մինչև իմ ազատության սահմաններն են»: Հիմա բոլոր սահմանները խախտված են, ոչինչ հաշվի չի առնվում: Իհարկե, կան բացառություններ, կան մեդիաներ և լրագրողներ, անշուշտ, ովքեր ունեն շատ պատասխանատու վերաբերմունք: Խնդիրը համակարգային է:
-Տպագիր մամուլը չկարողացա՞վ բերել նոր որակ, նոր ասելիք:
-Կարծում եմ, չէ, չկարողացավ: Իրավիճակը փոխվել է: Այսօրվա թերթը չի կարող լինել քսան տարի առաջվա թերթը, քանի որ կա համացանց, անընդհատ կա տեղեկատվական հոսք: Մեր թերթերը, իրենց հիմնական մասով, իրենց դիզայնով ու մոտեցումներով մնացել են նույնը, ինչ քսան տարի առաջ էին: Այսօր Հայաստանում նույնիսկ չկա որակյալ թուղթ: Աշխարհում այսօր թերթերը տպագրվում են բոլորովին այլ թղթի վրա, իսկ Հայաստանում նույնիսկ գունավոր թերթ չկա: Եվ գինը չէ կարևորը: Այնպես չէ, որ թերթ գնելու փող չկա: Այսօր ՖԲ-ում ամեն երրորդ նկարը խորովածի սեղանների շուրջ է: Խնդիրն այլ տեղ է: Ո՞վ պետք է առավոտյան վճարի հազար դրամ, գնի յոթ թերթ և յոթում էլ կարդա նույն բանը: Այն ամենը, ինչ պետք է կարդան թերթերում, արդեն կարդացած են լինում: Այսօր «լուր» հասկացությունը թերթի համար վերացել է: Այսօր թերթը չի կարող լուր տալ, որովհետև լուրը վայրկենապես սպառվում է: Ամբողջ աշխարհում ի՞նչ է տեղի ունեցել: Թերթերն ընտրել են մասնագիտական ուղղվածության ճանապարհը: Այսօր կան մշակութային թերթեր, կան այլ ուղղվածության թերթեր` ֆինանսական, քաղաքական, կա դեղին մամուլ: Հայաստանում հնարավոր չէ տարբերակել, թե որն է դեղին մամուլը, որը՝ ոչ: Հայաստանում չկա թերթերի կառավարում, չկան մարքեթինգային մոտեցումներ: Խնդրի մյուս կողմն այն է, որ թերթերն իրենք բիզնես չեն: Ոչ մեկը Հայաստանում չի ուզում մեդիային նայել որպես բիզնեսի: Մեդիաները հիմնականում ֆինանսավորվում են քաղաքական որոշակի ուժերի, անհատների, հոսանքների կողմից: Նրանք շատ ավելի պրոպագանդիստական են, քան կոմունիստական շրջանի մամուլն էր: ՀՀԿ-ի, ԲՀԿ-ի, ՀԱԿ-ի հովանավորությունը վայելող մեդիայում Դուք չեք տեսնի այդ կուսակցությունների նույնիսկ ամենաջահելների հասցեին ուղղված որևէ քննադատական խոսք: Բայց անցյալ դարի 70-ական թվականներին այն ժամանակվա մարզպետներին, շրջկոմի քարտուղարներին և ամենատարբեր չինովնիկների ենթարկում էին լուրջ քննադատության: Նախկինում տոտալ պետական գրաքննություն էր տիրում մամուլում, այսօր կուսակցական գրաքննություն է, որն ավելի տոտալ բնույթ է կրում: Բոլորը քննադատում են թիրախավորված խմբերի: Եվ այն երիտասարդ աղջիկներին, որոնց ընդունում են աշխատանքի` որպես էժան աշխատուժ, նրանցից պատրաստում են ոչ թե պրոֆեսիոնալ ժուռնալիստներ, այլ հիմնականում, ցավոք, պրոֆեսիոնալ ինտրիգ որոնողներ:
-ՈՒկրաինայում անցյալ տարեվերջից սկսած իրադարձությունները «ջրի երես» հանեցին նաև այդ իրադարձությունները լուսաբանող տարբեր երկրների ԶԼՄ-ների խնդիրները: Հակամարտությունը, ողբերգությունը լուսաբանող շատ լրագրողներ հայտնվեցին խոցելի վիճակում, որովհետև այսօր էլ, պարզվեց, կիրառվում է «կացնային» քարոզչությունը:

-Նույն խնդիրները կան ամենուր, որովհետև մեդիան վարձահրավիրված է: Ամեն դեպքում Ռուսաստանում եղան լրագրողներ, ովքեր հրաժարվեցին իրենց աշխատանքից: Մեդիայի խնդիրներն ամբողջ աշխարհում նույնն են այսօր: Ինձ համար ամենակարևոր խնդիրներից մեկը պրոֆեսիոնալիզմի բացակայությունն է: Տեսեք, ինչ աշխարհաքաղաքական իրադարձություններ են տեղի ունենում՝ կապված Ռուսաստանի, ԱՄՆ-ի, Եվրոպայի, ՈՒկրաինայի, Սիրիայի, Մերձավոր Արևելքի խնդիրների հետ: Բացեք այսօրվա մեդիան և նայեք. լավագույն դեպքում երկու-երեք տողանոց լուրեր են, հնացած լուրեր հիմնականում:
Վերջերս ուկրաինացի լուսանկարիչ Յուրի Հարմաշն էր այցելել Հայաստան, ով հինգ հազար լուսանկար է արել Մայդանում, ամիսներ է անցկացրել այնտեղ: Այդ մարդն ամեն առիթով խոսեց Մայդանի մասին, բազմաթիվ հարցազրույցներ տվեց: Բացի մեկ-երկուսից, մեր լրագրողներից և ոչ մեկը չփորձեց այդ մարդուն «քամել»:
Ես կարծում եմ, որ փոփոխությունները պետք է սկսել կրթության ոլորտից: Գրեթե բոլոր բուհերը ժուռնալիստիկայի ֆակուլտետներ ունեն: ՈՒմ է սա պետք: Ինչ են սովորում հինգ տարում` բակալավր, մագիստրատուրա, ասպիրանտուրա: Սա շատ յուրահատուկ ավանտյուրա է: Ընդհանրապես, ժուռնալիստիկան չեն սովորում ինստիտուտներում: Ժուռնալիստիկան սովորում են կյանքում, աշխատանքի մեջ: Ժուռնալիստիկան մարդուց պահանջում է ընդամենը գրելու ձիրք, տեսնելու կարողություն, կամային բնավորություն, համառություն ու էլի մի երկու էսպիսի բան: Մնացածը կարելի է վեց ամսում սերտել: «Օստանկինոն» հինգ-վեց ամսվա կուրսեր ունի ընդամենը, և նայեք, թե ինչ մարդկային ռեսուրս է «արտադրում», ինչ պրոֆեսիոնալ ռեսուրս: Եթե պետք է ժուռնալիստիկայի ֆակուլտետ լինի, ուրեմն մեկը պետք է լինի և պետք է այնպիսի «արտադրանք» տա, որի որակն անվիճելի լինի:
-Ավտորիտար երկրներում հաճախ է պատահում, որ լրագրողի մասնագիտությունը և քաղաքացիական դիրքորոշումը միահյուսվում են: Կարծո՞ւմ եք, որ լրագրողը պետք է միշտ զերծ մնա դիրքորոշում հայտնելուց, երբ բախվում է բռնության դեպքերին և այլն:
-Ես կարծում եմ, որ եթե դու ժուռնալիստ ես, պետք է հստակ իմանաս, թե որն է ժուռնալիստի քո մասնագիտական պարտքը: Այսօր լրագրողներ կան, ում հաճախ թվում է, թե իրենք ամեն ինչի իրավունք ունեն, իրենց ամեն ինչ կարելի է, որովհետև իրենք լրագրող են: Մենք էլ պիտի ազնիվ լինենք մեզ հետ: Աշխարհում այսօր հենց լրագրության մեջ են ամենաշատը գործում չգրված կանոնները: Միջազգային կազմակերպությունները մեդիայի, լրագրողների աշխատանքները կանոնակարգելու համար 200-300 -էջանոց ուղեցույցներ են պատրաստում, որոնցում շատ պարզ գրված է, թե ինչ իրավունքներ և պարտականություններ ունեն լրագրողները: Իմ սերնդի լրագրողներն ավելի բարդ իրավիճակների են բախվել, խորհրդային բանակի հետ են բախվել, «Կոլցո» օպերացիայի միջով են անցել, պատերազմով են անցել, հարյուր հազարանոց հանրահավաքներով են անցել: Այդ խնդիրները եղել են միշտ, և լրագրողական պրոֆեսիոնալիզմից է կախված, թե ինչպես ես այդ ամենով անցնում:

-Մի վերջին «սադրիչ» հարց. եթե Ձեր առջև լիներ ընտրություն՝ կնախընտրեիք աշխատել կուսակցակա՞ն մամուլում, թե՞ որևէ օլիգարխի կողմից հովանավորվող:

-Ես նախընտրում եմ աշխատել իմ ստեղծած մշակութային հեռուստատեսությունում և աշխատում եմ: Իսկ որևէ տարբերություն կա՞ կուսակցական և օլիգարխի կողմից ֆինանսավորվող մեդիաների միջև այսօր Հայաստանում: Օլիգարխները չե՞ն այսօր կուսակցությունների ղեկավարները: ՈՒղղակի եթե որևէ մեկը նախընտրում է որևէ օլիգարխի մեդիայում բարգավաճել, իսկ ամեն մարդ ինքն է իր ընտրության տերը, բարոյական չէ հավատաքննիչի դիրքերից մրցակից օլիգարխներին մեդիաահաբեկչության ենթարկել, նրանց անգրագիտությունից խոսել անընդհատ, առանց հաշվի առնելու, որ իր բոսը Մեսրոպ Մաշտոցը չէ:

Զրուցեց Թագուհի ՀԱԿՈԲՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1548

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ