Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Հայ-թուրք-ադրբեջանական եռանկյունը նոր ժամանակներում

Հայ-թուրք-ադրբեջանական եռանկյունը նոր ժամանակներում
26.02.2018 | 13:57

Հայաստանում ավարտվում է երեք նախագահների շրջանը: Քանի դեռ գործում է
2015-ին ընդունված Սահմանադրությունը, նախագահին ընտրելու է խորհրդարանը, և, ուրեմն, առաջին 3 նախագահներն իրենց ընտրությունների պատմությամբ մնալու են առանձին հարթակում: Երեքն էլ չլուծեցին Ղարաբաղի հարցը, թեպետ երեքն էլ քաղաքականություն մտան արցախյան շարժման ալիքի վրա: Երեքն էլ չլուծեցին հայ-թուրքական հարաբերությունների հաստատման հարցը: Ի՞նչ վիճակում է այդ հարցը հիմա: Պատմության մեջ շատ չխորանալու համար հետ գնանք ընդամենը մեկ տասնամյակ: 2008-ի մարտի 1-ից հետո Սերժ Սարգսյանին լեգիտիմություն էր պետք: Ներքինը չկար: Արտաքինը պետք է գար փոխարինելու: Այդպես ասպարեզում հայտնվեց հայ-թուրքական հաշտեցումը, որի մասին Սերժ Սարգսյանը խոսեց Մոսկվայում` Երևան` ֆուտբոլի ազգային հավաքականների խաղին հրավիրելով Թուրքիայի նախագահ Աբդուլլահ Գյուլին: Գյուլը եկավ: Պատասխան խաղին Անթալիա գնաց Սերժ Սարգսյանը: Ֆուտբոլում մենք ձախողվեցինք: Նախագահի հետ Թուրքիա գնացած լրագրողները ճաշակեցին Գյուլի տիկնոջ փաթաթած տոլման: Ի՞նչ եղավ հետո: Ասպարեզ եկան հայ-թուրքական արձանագրությունները, որ ստորագրվեցին 2009-ի հոկտեմբերի 10-ին Ցյուրիխում` Շվեյցարիայի, ԵՄ-ի, ԱՄՆ-ի, ՌԴ-ի խիստ բարձրաստիճան պաշտոնյաների ներկայությամբ: Ճիշտ է` որոշ ուշացումով: Մի քանի ժամվա: Բայց` ստորագրվեցին: ՈՒ` չվավերացվեցին: 9 տարի 5 ամսում: 2017-ի սեպտեմբերին ՄԱԿ-ի գլխավոր ասամբլեայում ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանը արտաբերեց իր հայտնի ՙառոչինչը՚` ժամկետ դնելով 2018-ի գարունը: Առանձնապես երկար ժամանակ չի մնացել: Հայաստանը հետ կկանչի իր ստորագրությունը արձանագրություններից ու հարցը կփակվի՞: Ամենայն հավանականությամբ` այո:

Արձանագրությունների հարցը: Բայց ոչ հարաբերությունների: Ի սկզբանե արձանագրություններում խառնվեցին երկու տարբեր հարցեր` հաշտեցում ու կարգավորում: Դիվանագիտական հարաբերությունների հաստատումը մի քանի տողանոց փաստաթուղթ պիտի լիներ, եթե թուրքական կողմի պնդմամբ փաստաթղթում չհայտնվեր հաշտեցման գաղափարը` իր մեխանիզմով, այդ թվում` ցեղասպանության հարցն ուսումնասիրող պատմաբանների հանձնաժողովով, որը հայկական կողմի համար բացարձակապես անընդունելի է: Իսկ Թուրքիայի համար սկզբունքորեն կարևոր էր հենց այդ կետը: 6 տարի հետո լրանում էր ցեղասպանության 100-րդ տարելիցը։ Անկարային պետք էր նախապես կասեցնել հնարավոր ճանաչման ալիքը` մեջտեղ բերելով կեղծ հաշտեցման գործընթացը, որին, իբր, չխանգարելու համար Անկարայի հարյուրավոր դիվանագետներ լծվել էին ցեղասպանության ճանաչումով թուրք-հայկական հաշտեցումը չկասեցնելու գաղափարն արմատավորելուն համաշխարհային մայրաքաղաքներում: Ազդեց: Օրինակ` Բարաք Օբամայի վրա: Ինչպես հետո խոստովանեցին ու ներողություն խնդրեցին նրա աշխատակազմի անդամները: Սամանթա Փաուերը ասաց, որ նախագահը չէր ուզում վտանգել հաշտեցման գործընթացը, որ ավելի կարևոր էր դիտվում տարածաշրջանի համար: Թուրքիան իր խնդիրը փայլուն լուծեց: Բաքուն` նույնպես: Նախ` կասեցրեց իր համար անցանկալի իրավիճակի փոփոխությունը, հետո, որ ոչ պակաս կարևոր էր Իլհամ Ալիևի համար` ցույց տվեց` ինչ տղա է ու ինչպես է կարողանում հարցեր լուծել: Ի՞նչ արեցին միջնորդները: Դեռ այն ժամանակ պարզ էր, որ Շվեյցարիայի, ԱՄՆ-ի ու ՌԴ-ի, հատկապես վերջին երկուսի շահերի համընկնումը կամ ձևական է, կամ խիստ կարճատև: Բարաք Օբամայի ընտրությունից հետո հարաբերությունների վերբեռնման լայնորեն գովազդվող ծրագիրը ձախողվեց:

2010-ից արդեն սկսվեցին տարաձայնությունները և պարզ էր, որ միջնորդները ստացան իրենց ցանկացած քաղաքական դիվիդենդները ու կողմերին թողեցին դեմ առ դեմ: 2013-ին Հայաստանի Մաքսային միությանն անդամակցելուց հետո` Արևմուտքն ընդհանրապես կորցրեց հետաքրքրությունը հայ-թուրքական հաշտեցումի ու արձանագրությունների նկատմամբ: Հետաքրքրություն չավելացավ և Ռուսաստանում` Մոսկվային հայ-թուրքական բարեկամություն բոլորովին պետք չէ` անիմաստ է դառնում Գյումրու ռուսական ռազմաբազան, որի գոյությունը հիմնավորվում է Հայաստանը թուրքական սպառնալիքից պաշտպանելու անհրաժեշտությամբ:
Շվեյցարիայի խորհրդարանը 2003-ին ճանաչել էր Հայոց ցեղասպանությունը, խորհրդարանը, բայց ոչ կառավարությունը: Աշխարհի ամենաչեզոք ու ամենաանաչառ պետությունը միջնորդելով հայ-թուրքական հաշտեցմանը` կարգավորում էր հարաբերությունները Թուրքիայի հետ: Անկարայի ԵՄ անդամակցությունը այդ ժամանակներում դեռ համարվում էր հնարավոր ու ակտիվ բանակցվում էր: Բազում հարցերից մեկը Հայոց ցեղասպանությունը ճանաչելն էր և Հայաստանի հետ դիվանագիտական հարաբերությունների հաստատումով` սահմանի բացումը: Անկարան աշխարհին ցույց տվեց` ինչքան ժողովրդավար, լայնախոհ և պատրաստակամ է եվրոպական ընտանիք ինտեգրվելու պայմանները կատարելու հարցում: Թերևս բոլորն էլ գիտեին, որ ոչ թե ՙֆուտբոլային դիվանագիտության՚, այլ ֆիկտիվ դիվանագիտության մասին է խոսքը, բայց ակտիվորեն խաղում էին խաղի իրենց հատվածը: Այդպես ձեռնտու էր բոլորին: Հայաստանին` ևս: Կվավերացնեին թուրքերը, թե չէին վավերացնի` կարճաժամկետ հեռանկարում Երևանը հայտնվում էր միջազգային քաղաքականության առաջին գծում` իր նախաձեռնությամբ սկսելով մի գործընթաց, որ ստացել էր գերտերությունների աջակցությունը: Հայաստանը դարձավ խաղացող:

Ճիշտ է` հետո բումերանգը վերադարձավ և հետհարվածով 1915-1923-ին Հայոց ցեղասպանության 100-ամյակը չդարձավ համաշխարհային իրադարձություն` Հայաստան չբերելով գերտերությունների ղեկավարներին` բացի Ֆրանսիայի ու ՌԴ նախագահներից և չմեծացնելով 20-րդ դարի առաջին ցեղասպանության ճանաչման ու դատապարտման աշխարհագրությունը: Ավելին` Անկարան ևս մեկ հակաքայլ արեց` ապրիլի 24-ին նշելով Գալիպոլիի ճակատամարտի հաղթանակի 100-ամյակը, թեպետ նեղուցների պատերազմն ավարտվել էր ամռանը: Եվ Գալիպոլիում հավաքեց ավելի շատ ու բարձրաստիճան պաշտոնյաների ամբողջ աշխարհից` ցույց տալով իր առավելությունը ու աշխարհի նախապատվությունը: Խաղն ավարտվել էր և պետք էր վերջակետել:
2017-ի նոյեմբերին Բրյուսելում ԵՄ-ի հետ համագործակցության համաձայնագիր կնքելուց հետո Երևանը կիսաբացում է նոր արձանագրություններ կազմելու ու նոր գործընթաց` 0 կետից, առանց նախապայմանների սկսելու դուռը: 2018-ի փետրվարին Մյունխենի անվտանգության հարցերով համաժողովում ՀՀ նախագահը խոսեց հենց այդ մասին: Նոր պայմանների ու նոր համաձայնագրի: Բայց դա արդեն կլինի այլ պատմություն: 2016-ի կեղծ պետական հեղաշրջումից հետո Էրդողանը Թուրքիայում պահպանում է արտակարգ դրության ռեժիմը և ահաբեկչության ու գյուլենականության դեմ պայքարի անվան տակ` մաքրում է ճանապարհը իր անսահմանափակ իշխանության հաստատման համար:

Ժողովրդավարությունը այդ Թուրքիայում արդեն հայհոյանք է, որի համար բանտարկում են կամ սպանում: Այս ընթացքում Անկարան կարողացել է հարաբերությունները փչացնել ԱՄՆ-ի ու ԵՄ-ի հետ, օրակարգից հանել ԵՄ-ին Թուրքիայի անդամակցության հարցը: Խրվելով Սիրիայի պատերազմում և ռազմական համագործակցության գնալով Ռուսաստանի հետ` Էրդողանը նաև ՆԱՏՕ-ի հետ է հարաբերությունները լարել: Սա այն պահն է, որ Արևմուտքը կարող է նորից հիշել Հայոց ցեղասպանությունը և հայ-թուրքական չկարգավորված հարաբերություններն ու փակ սահմանը` Անկարային հին ու նոր հաշիվներ ներկայացնելով: 2019-ին նախագահ ընտրվելու դեպքում Էրդողանը անխուսափելիորեն սկսելու է Արևմուտքի հետ հարաբերությունները կարգավորելու փորձերը: Իսկ Բաքու՞ն: Ադրբեջանը դարձյալ առարկելու է ու մեջտեղ է բերելու Լեռնային Ղարաբաղի չլուծված հարցը, բայց միշտ էլ մեծ հարցական է եղել` Բաքու՞ն է Անկարային իր նպատակներով օգտագործում, թե՞ Անկարան է խաղարկում Բաքվի խաղաքարտը իր նպատակների համար: Երևանը, Զանգեզուրը, Գորիսը գրավելու հայտարարությամբ Իլհամ Ալիևն ինքն իրեն դուրս է դնում տարածաշրջանի քաղաքական կարգավորումների լուրջ գործընթացներից: Նա սուբյեկտ չէ, այլ` օբյեկտ: Դա ևս հայ-թուրք-ադրբեջանական եռանկյան հետևանքներից է:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ.Գ. Պոլսի հայոց պատրիարքարանի հայտնի իրադարձություններով Էրդողանը հասկացրեց, որ իրեն է համարում թուրք-հայկական հարաբերություններում որոշումներ կայացնողը և իրեն է վերապահում վերջին խոսքը: Երևանը, ավելի ճիշտ` Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածինը, տեղի տվեց, Արամ արքեպիսկոպոս Աթեշյանը կարգալույծ չարվեց: Գերագույն հոգևոր խորհուրդը կոչ արեց Թուրքիայի իշխանություններին պայմաններ ստեղծել պատրիարքական ընտրության համար: Սա ևս գործընթացի մաս է: Իսկ ընդհանրապես մեծ միֆ է, որ հայ-թուրքական սահմանը փակ է: Հայկական շուկայում թուրքական ապրանքները հայկականից շատ են: Քաղաքականությունը` քաղաքականություն, կյանքն իրենը վերցնում է: Հայաստանը պատրաստ է հարաբերություններ հաստատելուն, Բաքուն դեմ է, Անկարան պիտի որոշի: Նախապայմաններ չեն լինելու: Լինելու են երկու տարբեր գործընթացներ` նախ դիվանագիտական հարաբերությունների հաստատում ու սահմանի բացում, հետո նոր` հաշտեցում: Միջնորդներ միշտ կգտնվեն:

Դիտվել է՝ 3917

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ