Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

Երբ մարդ ապաշխարում է, ավելի հանգիստ է նայում ապագային

Երբ մարդ ապաշխարում է, ավելի հանգիստ է նայում ապագային
22.03.2013 | 12:25

Մայրաքաղաք Աբու Դաբիից 170 կմ հեռավորության վրա գտնվող Շարժան ԱՄԷ-ի յոթ էմիրություններից մեկն է: Այստեղ 1970-ականներին ձևավորված համայնքի համար 1998-ից գործում է Սբ. Գրիգոր Լուսավորիչ հայկական եկեղեցին, իսկ եկեղեցու հարևանությամբ կառուցված շենքում մշտական հանգրվան է գտել 1980-ին հիմնադրված հայկական միօրյա վարժարանը, որը, ի պատիվ համայնքի բարերար Հարութ Օհաննեսյանի, վերանվանվել է «Օհաննեսյան հայկական վարժարան»: Նույն համալիրի տարածքում տեղադրված է «Ապրիլեան նահատակաց յուշակոթող» խաչքարը (1999), որտեղից ամեն տարի մոմավառությամբ սկսվում է Եղեռնի զոհերի ոգեկոչման արարողությունը: Հետագա հրապարակումներում մանրամասն կպատմեմ թե՛ Սբ. Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցու, թե՛ Օհաննեսյան վարժարանի մասին:
Տեղի Սբ. Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում ՀՀ դեսպանության խնդրանքով Մեծ պահքի շրջանում կատարվող Արևագալի ժամերգությանը հաջորդեց Սումգայիթի զոհերի հիշատակին հոգեհանգստի պաշտոն, որը վարում էր Արժանապատիվ տեր Արամ Քահանա Տեյրիմենճյանը: Արարողությանը ներկա էին ԱՄԷ-ում ՀՀ արտակարգ և լիազոր դեսպան Գեղամ Ղարիբջանյանը, Դուբայի և Հյուսիսային էմիրությունների ազգային վարչության ներկայացուցիչներ, Շարժայի, Դուբայի, Աբու Դաբիի հայ համայնքի անդամներ:
Մեծ պահքի Արևագալի ժամերգությունը նվիրված է Սուրբ Հոգուն և խորհրդանշում է Քրիստոսի հարությունը, նրա երևալը աշակերտներին: Արարողության ներկաները ժամերգությանը հետևում էին Արևագալի ժամագրքով, որը պատրաստել է Արամ քահանան: Գրքույկի նախաբանում ուշագրավ է հավատացյալներին ուղղված խոսքը. «Եկէք եկեղեցի. Մեծ Պահոց հոգեպարար արարողութիւնները պիտի դնեն յաւելեալ լոյս ձեր հոգիներու մէջ, պիտի քաղցրացնեն ձեր ուսերէն առօրեայ կեանքի բեռը և ձեզի պիտի շնորհեն հոգիի թեթևութեան պատճառած հաճոյքը»: ՈՒրախալի էր տեսնել, որ եկեղեցին բազմամարդ է:
Ժամերգությունից հետո, երբ կատարվեց հոգեհանգստյան պաշտոն, քահանան հավատացյալներին Սումգայիթի զոհերի հոգիների համար հրավիրեց միասնական աղոթքի: Նա նաև իր խոսքում պատմական ակնարկ կատարելով ներկայացրեց սումգայիթյան դեպքերը, նշեց, որ այսօր այդ սպանդից փրկվածները և նաև Արցախի մեր եղբայրները ողջ հայ ժողովրդի զորակցության կարիքն ունեն:
Արարողության ավարտին, երբ զրուցում էի ներկաների հետ, զարմանալիորեն գտնվեցին մարդիկ, ովքեր շատ քիչ տեղեկություններ ունեին Սումգայիթի դեպքերի մասին: Սակայն պետք չէ զարմանալ, այլ պետք է յուրաքանչյուրս ջանք գործադրենք տեղեկացվածության պակասը լրացնելու համար, քանի որ ոչ միայն սփյուռքում, այլև Հայաստանում կգտնվեն մարդիկ, ովքեր քիչ տեղեկություն կունենան կամ բոլորովին անտեղյակ կլինեն հայոց պատմության այս կամ այն դրվագին: Այդ իսկ պատճառով տեղին է գոնե ընդհանուր գծերով վերհիշել սումգայիթյան դեպքերը. 1988-ի փետրվարի 27-ին Բաքվից 20 կիլոմետր հեռավորության վրա գտնվող Սումգայիթ քաղաքում ադրբեջանցիները սկսեցին հայերի սպանդը, որն ուղեկցվում էր հայերի ունեցվածքի թալանով և ոչնչացմամբ: Երեք օրում սպանվեց 100-ից ավելի մարդ, եղան տասնյակ վիրավորներ: Խաղաղ հայ բնակչությունը խոշտանգվում էր, բռնաբարվում, հրկիզվում: Անպաշտպան բնակչությունը խուճապահար էր: Փետրվարի 29-ին խորհրդային բանակի Սումգայիթ մտնելուց հետո ոչ թե դադարեցվեցին բռնությունները, այլ շարունակվեցին: Ադրբեջանցիները միջազգային հանրությունից փորձեցին քողարկել սումգայիթյան ջարդերը, իսկ 1990-ի հունվարին նոր թափով Ադրբեջանի մայրաքաղաք Բաքվում սկսվեցին կոտորածներ: 1988-1990 թթ. ադրբեջանական իշխանությունների իրականացրած հայերի զանգվածային ջարդերի արդյունքում վտարանդի դարձավ Ադրբեջանի ողջ հայությունը (գրեթե կես միլիոն մարդ), որոնց մի մասը հաստատվեց Հայաստանում, մյուսները` արտերկրում: Նույնիսկ դեպքերից 25 տարի հետո շատերը չեն կարողանում հաղթահարել այդ օրերին իրենց ապրած սարսափը: Կան ընտանիքներ, որոնք մինչև հիմա բնակարանային խնդիր ունեն և չեն կարողացել վերագտնել ու կազմակերպել իրենց կյանքը: Թեև շատերին էլ հաջողվել է նոր կյանք սկսել: Իսկ Ադրբեջանը դեռ չի ընդունում իր կատարած բռնությունները: Այս առիթով մեր զրույցում ԱՄԷ-ում ՀՀ դեսպան Գեղամ Ղարիբջանյանն ասաց. «Գնահատականը պատմությունը տվել է: Հանցագործները, որոնք իրականացրին մեր հայրենակիցների սպանդը, անշուշտ, եթե ոչ հիմա, ապա, ի վերջո, երբևէ պիտի պատժվեն: Պատմությունը ցույց է տվել, որ որևէ հանցագործություն աշխարհի որևէ անկյունում չի կարող քողարկվել: Մեր ժողովրդի համար փետրվարը ոչ միայն հիշողությունների, ազգային զարթոնքի և պետականություն ստեղծելու ժամանակ է, այլև այսպիսի հոգեցունց ապրումների: Եթե մեր ծնողները տեսել էին Մեծ եղեռնը, մենք միայն փաստաթղթերով գիտեինք իրականության մասին: Բայց տեսանք Սումգայիթի, Բաքվի, Մատաղիսի դեպքերը: Քանի մարդ տարիք է առնում, ուզում է, որ անպատժելիության մթնոլորտը վերանա: Ի վերջո, ադրբեջանցիները պետք է իրենց մեջ իրենց մեղքն ընդունելու համարձակություն ունենան, որովհետև երբ մարդ ապաշխարում է (սա ասում ենք Սբ. Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցու բակում), ավելի հանգիստ է նայում ապագային»:
Ընդունված կարծիքի համաձայն` սումգայիթյան դեպքերը պատասխան էին Լեռնային Ղարաբաղում իրականացվող հայ բնակչության խաղաղ ցույցերին, որոնցով նրանք պահանջում էին իրականացնել ինքնորոշման իրենց սահմանադրական իրավունքը:
Թեև Ադրբեջանը չի ընդունել կատարած բռնությունները, բայց 1988-ի հուլիսի 7-ին Եվրոպական խորհուրդը Սումգայիթի կոտորածը դատապարտող բանաձև է ընդունել, որտեղ ասվում է. «Նկատի ունենալով Լեռնային Ղարաբաղի Ինքնավար Մարզի` Հայաստանի մաս հանդիսանալու պատմական իրողությունը (մարզի բնակչության 80 %-ը կազմում են հայերը), ինչպես նաև 1923-ին այս մարզը կամայական որոշմամբ Ադրբեջանին միացնելու հանգամանքը, ինչպես նաև 1988-ի փետրվարին ադրբեջանական Սումգայիթ քաղաքում հայերի կոտորածը, և նկատի ունենալով Ադրբեջանում վատթարացող քաղաքական իրավիճակի պատճառով տեղի ունեցած հայերի զանգվածային սպանությունները Սումգայիթում և բռնությունները Բաքվում, ինչի հետևանքով հայերի համար վտանգավոր է ապրել Ադրբեջանում, դատապարտում է Ադրբեջանում հայ ցուցարարների հանդեպ բռնություններն ու ճնշումները»:


Համասփյուռ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆ
ԱՄԷ-ում մեր հատուկ թղթակից

Դիտվել է՝ 2562

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ