Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

ԵՄ-Թուրքիա. Քաղաքականությունը հեռանում է, սուբսիդիաները մնում են

ԵՄ-Թուրքիա. Քաղաքականությունը հեռանում է, սուբսիդիաները մնում են
08.03.2016 | 16:44

Եվրոպական միությունը ոչ քիչ փողեր է տվել Թուրքիային, հատկապես վերջին տասը տարում: Բայց ո՞վ կհիշեցնի դա նախագահ Էրդողանին: Նա կարծում է, որ 3 միլիարդ եվրոն երկու տարում չափազանց քիչ է միգրացիոն հոսքերը կանխելու համար: Վարչապետ Ահմեդ Դավութօղլուի հետ նրանց երկու անգամ ավելի շատ է պետք: Այլապես՝ խոսելն իմաստ չունի՝ ասել է Ռեջեփ Թայիբ Էրդողանը Եվրահանձնաժողովի նախագահ Ժան Կլոդ Յունկերին: «Մենք ցանկացած պահի կարող ենք բացել Հունաստանի ու Բուլղարիայի հետ սահմանները և փախստականներին ավտոբուսները նստեցնել,- սպառնացել էր նա նոյեմբերի կեսերին Թուրքիայում կայացած հանդիպման ժամանակ,- ի՞նչ եք անելու այդ փախստականների հետ, եթե պայմանագիր չլինի: Կրակելո՞ւ եք»: Մի քանի օրից՝ նոյեմբերի 29-ին Բրյուսելն ու Անկարան պայմանավորվեցին 3 միլիարդի մասին՝ երկու տարում: Փետրվարի սկզբին ԵՄ-ն հաստատեց այդ օգնության սկզբունքը: Սակայն եվրոպացիները գիտեն, որ գուցե հարկադրված լինեն ավելին վճարել:
2007-2020՝ օգնություն 10,5 միլիարդով
ԵՄ-ն առանց այդ էլ Թուրքիային շատ ավելին է տալիս: Չնայած 2003-2014-ին տնտեսական աճի միջին ցուցանիշը Թուրքիայում չորս անգամ ավելի բարձր էր, քան ԵՄ-ում (6 %՝ 1,5 %-ի դիմաց): Բացարձակ առումով Թուրքիան Բրյուսելի վրա շատ ավելի թանկ է նստում, քան որևէ այլ թեկնածու երկիր՝ 10,5 միլիարդ 2007- 2020՝ ընդլայնման աջակցության շրջանակներում: Այդ սուբսիդիաների մի մասը ուղղվում է սահմանային ու միգրացիոն վերահսկողության ապահովմանը: ԵՄ-ն արդեն Թուրքիային 51 միլիոն եվրո է տվել սիրիացի փախստականների համար: Այդպիսի ֆինանսական աջակցությունը պետք է օգնի Թուրքիային դուրս գալ եվրոպական մակարդակի տարածաշրջանային քաղաքականության, մարդկային ռեսուրսների և ընդհանուր գյուղատնտեսական քաղաքականության մեջ: 2007-2020-ին 6 միլիարդ արդեն վճարվել է, իսկ մնացած 4,5-ը կվճարվի չորս տարում:
Խոր կոմա
Բայց ինչո՞ւ ոչ ոք այդ մասին չի խոսում: Ինչո՞ւ ոչ ոք Թուրքիայի նախագահին չի հիշեցնում միլիարդավոր եվրոների մասին, որ Բրյուսելը հատկացրել ու դեռ հատկացնելու է Անկարային: Պարադոքսալ չէ՞ այդ ֆինանսական աջակցությունը, որ մնացել է անփոփոխ, թեպետ անդամակցության բանակցությունները խոր կոմայում են: Առաջվա պես վիթխարի գումարներ են վճարվում, թեպետ ավելի ու ավելի շատ մարդիկ չեն հավատում Թուրքիայի լիարժեք անդամակցությանը ԵՄ-ին ներկա տեսքով: Ֆրանսիայի արտաքին գործերի նախկին նախարար Յուբեր Վեդրինը երբեք այդպես չի համարել և միանգամայն անթաքույց խոսում է այդ մասին, բայց եվրոպական դրամական փոխանցումները իրենց շարքով գնում են: Ռեն համալսարանից ֆրանսիացի քաղաքագետ Կլեր Վիզիեն որոշել է վերլուծել այդ հարցը և հանգել է զարմանալի եզրակացության՝ Թուրքիային ԵՄ ֆինանսական աջակցությունը ենթարկվում է սեփական տրամաբանությանը և բացարձակապես անկախ է քաղաքականությունից, ոչ մի կապ չունի Անկարայի անդամակցության բանակցությունների հետ: «Ես իրոք ապշած էի՝ տեսնելով երկու, միմյանցից մեկուսացած աշխարհ՝ ֆինանսական համագործակցության և դիվանագիտական բանակցությունների աշխարհները: Մեկը մյուսի հետ ոչ մի կերպ չի գործակցում: Ֆինանսական նախագծերով զբաղվող թուրք ու եվրոպացի պաշտոնական անձինք երբեմն նույնիսկ տեղյակ չեն՝ որ հոդվածներն են բաց բանակցությունների համար և չգիտեն դրանց քաղաքական չափանիշները»:
Օրինակ, մի շարք ոլորտներում ԵՄ օգնության բացակայության պատճառը բնավ էլ վետոն չէ մի քանի գլուխների վրա, նույնը վերաբերում է այն գլուխներին, որ Թուրքիան չի ցանկանում քննարկել (տրանսպորտ, մարդու իրավունքներ և այլն): Ակտիվ ֆինանսական կապերն այս ու այն ոլորտներում բնավ չեն նշանակում բանակցությունների համար բաց լինել: 2013-ին միայն 23 % ֆինանսավորում է ուղղվել այն նախագծերին, որոնք առնչվել են անդամակցության բանակցությունների գերակա ուղղություններին:
Վարչական ռենտա
ԵՄ-ում շատ են խոսում քաղաքացիական հասարակությանը աջակցելու ձգտումի մասին: Բայց նրանց հատկացված գումարները հաճախ փոխանցվում են պետությանը և մի քանի նախարարությունների, որոնք մենաշնորհ ունեն նախագծերի մշակման մեջ: ՈՒթ նախարարություններ ստանում են եվրոպական օգնության 82 %-ը, մինչդեռ քաղաքացիական հասարակության կազմակերպությունները ստանում են չնչին փշրանքներ: Բայց կա ավելին: «Թուրքիան գումարներ է ստանում՝ անկախ բարենորոգումների ու ժողովրդավարության ուղղությամբ գործադրած ջանքերի»՝ հիշեցնում է Կլեր Վիզիեն: Մի քանի տարի առաջ Դիարբեքիրի նախկին քաղաքապետը (քուրդ) ցույց տվեց, որ օգնությունը համարյա չի հասնում ամենաաղքատ ու կարիքավոր նահանգներին: Չի՞ ստացվում, որ եվրոպական ֆինանսները օգնում են միայն իսլամական-պահպանողական «Արդարացում և զարգացում» կուսակցությանը, որ ամրապնդվում է իր ազգայնականության և ավտորիտարիզմի մեջ: «Ոչ, բոլորովին այդպես չէ,-պատասխանում է փորձագետը:-Նախ և առաջ գոյություն ունի եվրոպական կոշտ վերահսկողություն՝ և նախագծերի նախնական որոշարկման ընթացքում, և միջոցների հետագա հատկացման: Իմ ուսումնասիրությունները ցույց տվեցին, որ, օրինակ, քաղաքացիական հասարակության ոլորտում գումարները չեն ուղղվում բացառապես ԱԶԿ-ի կողմնակիցներին: Անկասկած, կան վարչական ռենտաներ, որոշ նախարարություններ զբաղվում են ծանր ու չափազանց թանկ նախագծերով»: Բայց քանի որ կառավարությունը իրավական պետության հիմքերը չի պաշտպանում և չի կատարում կոպենհագենյան չափանիշները (թեկնածու երկրի գլխավոր պայմանը), ինչո՞ւ է ԵՄ-ն շարունակում նրան գումարներ փոխանցել: Ի վերջո, 1980-ի ռազմական հեղաշրջումից հետո Եվրոպան դադարեցրել է Թուրքիային Եվրոպական ներդրումային բանկի միջոցով փոխառություններ տալը: Այդ միջոցները ապասառեցրել են միայն 1999-ի Հելսինկիի սամմիթում, երբ Անկարան հայտարարվեց ԵՄ-ի անդամության թեկնածու:
Վերջին լծակը
Հնարավոր չէ՞ այսօր այդ օգնությունն օգտագործել իբրև ճնշման լծակ: Չի՞ կարող ԵՄ-ն արգելել Թուրքիայի մասնակցությունը ընդհանուր քաղաքական ծրագրերին, օրինակ, «Էրազմուսին», որով Անկարան այդքան հպարտանում է: Կամ՝ դադարեցնել ֆինանսական օգնության մի մասը: «Իհարկե, Թուրքիայի վրա հնարավոր է ճնշում գործադրել ֆինանսական ծրագրերի դադարեցումով, բայց մեր հանձնաժողովը երևակայության սուր պակաս ունի և ամեն ինչ թողնում է ինքնահոսի ու ծաղրի առարկա է դարձնում իրեն»՝ ասում է Եվրահանձնաժողովի նախկին բարձրաստիճան պաշտոնյան: Եթե ԵՄ-ն դադարեցնի ֆինանսավորումը, կկորցնի ոչ մեծ, բայց միակ լծակը Թուրքիայի վարչական ու հասարակական միջավայրի վրա՝ կարծում է Կլեր Վիզիեն: «Թուրքիայում կան նախարարներ, որ ուզում են բարենորոգումներ անել, առաջ գնալ, նրանց հետ հնարավոր է աշխատել»՝ ասում են եվրոպական հանձնաժողովներից մեկի քարտուղարությունում: Կլեր Վիզիեն ևս մեկ բացահայտում է արել՝ եվրոպական ֆինանսական աջակցությամբ Թուրքիայում զարգացել է տեխնոկրատ մի խավ, որ ամուր կապեր է պահպանում խոշոր կոնսալտինգային ընկերությունների հետ: Եթե Բրյուսելը Թուրքիայի դեմ տնտեսական զենք գործադրի, նրանք կմնան առանց աշխատանքի: «Եթե ԵՄ-ն դադարեցնի ֆինանսավորումը, կկորցնի իր ներդրումների վերադարձելիությունը, որովհետև Թուրքիային տրամադրված գումարների մեծ մասը վերադառնում է Եվրոպա, քանի որ ֆինանսավորվում են եվրոպական փորձագետները և նրանց աշխատանքը Եվրոպայի շտաբ-բնակարանների հետ»՝ բացատրում է ֆրանսիացի փորձագետը:
Կարևոր գործընկեր
Փաստը, որ Եվրոպան օգնության ծրագրերի բյուջեի համարա կեսը (48,2 %-ը 2013-ին) հատկացնում է միայն Թուրքիային, բնավ էլ նրա՝ ԵՄ անդամակցության նկատմամբ հավատին չի առնչվում, այլ Թուրքիայում բարեփոխումներ անելուն, ժողովրդավարացմանը, «եվրոպական արժեքներին համապատասխանեցմանը» առավել սերտ կապերին մի միության հետ, որի անդամը երբեք չի դառնալու: Հենց այդ պատճառով Բրյուսելը ձգտում է Անկարայի վրա ճնշում գործադրել քաղաքական բանակցություններով, այս ու այն գլուխների կամ հոդվածների բացումով ու փակումով, բայց երբեք չի սպառնում ֆինանսավորման դադարեցումով: Ֆինանսական աջակցությունն ապրում է իր կյանքով՝ երբեք չհատվելով քաղաքականության հետ: Ֆինանսական զենքը գործադրելը և օգնության կրճատումը կնշանակեր բնակչությանն իր դեմ տրամադրել և նախագահ Էրդողանին պատրվակ տալ՝ վերսկսելու իր հակաարևմտական արշավը: Բրյուսելը և եվրոպական մի քանի մայրաքաղաքներ հիմա առավել քան վստահ են, որ «Թուրքիան կարևորագույն ռազմավարական գործընկեր է ԵՄ-ի համար, ում այդ համագործակցությունը պետք է՝ հակազդելու սիրիական պատերազմի ողբերգական հետևանքներին Եվրոպայի համար»: Ամենայն հավանականությամբ, այդ նպատակի համար ցանկացած գին կարելի է վճարել:
Արիան ԲՈՆԶՈՆ, Slate.fr, Ֆրանսիա


Հ.Գ. Երեկ ընդհատված ԵՄ-Թուրքիա վերջին գագաթնաժողովը ցույց տվեց, որ Անկարան հիանալի հասկանում է ԵՄ խաղի բոլոր նրբությունները, և ոչ թե երեք միլիարդով է պատրաստվում բավարարվել, այլ քսան միլիարդ եվրո է պահանջում Բրյուսելից՝ փախստականների հոսքը ԵՄ կասեցնելու և մի մասին էլ հետ ընդունելու համար: Պատրա՞ստ է ԵՄ-ն այդ գինը վճարել, առայժմ գագաթնաժողովը հետաձգվեց մինչև մարտի 17-18-ը: Եթե նույնիսկ Բրյուսելը գտնի այդքան գումար, ակնհայտ է, որ Անկարան ինչ-որ քսան միլիարդի վրա կանգ չի առնի և կշարունակի «ազնիվ ավազակի» իր կողոպուտը, քանի դեռ ԵՄ-ն և Արևմուտքը պայքարում են միգրանտների հոսքի հետևանքների, ոչ թե պատճառների դեմ: Փաստորեն՝ գտնված է ինքնատիպ «ստատուս քվո»՝ Թուրքիան ֆինանսավորվում է ու չի բարեփոխվում, Բրյուսելը ֆինանսավորում է ու համաձայն է, որ Անկարան ավելի վատը չդառնա:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1610

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ