ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հնարավոր է համարել Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինի և ՈՒկրաինայի նախագահ Վլադիմիր Զելենսկու հետ եռակողմ հանդիպումը։ Սպիտակ տան Հարավային մարգագետնում լրագրողների հետ զրույցում նա նշել է, որ Միացյալ Նահանգները կարող է երկրորդական պատժամիջոցներ կիրառել Ռուսաստանի նկատմամբ, եթե ՈՒկրաինայում իրավիճակի կարգավորման հարցում հաջողություն չարձանագրվի։               
 

«ՄԵՆՔ ՆՊԱՏԱԿ ԵՎ ՀԱՎԱԿՆՈՒԹՅՈՒՆ ՈՒՆԵՆՔ ԴԱՌՆԱԼՈՒ ԿԱՐԵՎՈՐ ՓԱՌԱՏՈՆ ԱՅՍ ՏԱՐԱԾԱՇՐՋԱՆՈՒՄ»

«ՄԵՆՔ ՆՊԱՏԱԿ ԵՎ ՀԱՎԱԿՆՈՒԹՅՈՒՆ ՈՒՆԵՆՔ ԴԱՌՆԱԼՈՒ ԿԱՐԵՎՈՐ ՓԱՌԱՏՈՆ ԱՅՍ ՏԱՐԱԾԱՇՐՋԱՆՈՒՄ»
08.07.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին


«Իրատես de facto»-ի հյուրն է «Ոսկե ծիրան» միջազգային կինոփառատոնի գեղարվեստական տնօրեն ՍՈՒՍԱՆՆԱ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆԸ: 8-րդ «Ոսկե ծիրանի» մեկնարկից առաջ զրույցի ենք հրավիրել փառատոնի երեք հիմնադիրներից մեկին` նպատակ ունենալով հայ կինոսերներին իրազեկել երևանյան ծիրանափայլի այս տարվա նրբերանգների, ինչպես և դրանից ուղղակիորեն կամ անուղղակիորեն ածանցվող խնդիրների մասին:
«ՄԵՆՔ, ԻՀԱՐԿԵ, ՄԻՇՏ ԷԼ ՓՈՐՁՈՒՄ ԵՆՔ ԼԱՎ ՖԻԼՄԵՐ ԲԵՐԵԼ, ԲԱՅՑ ԼԱՎԻՑ ԼԱՎՆ ԷԼ ԿԱ»
-Տիկին Սուսաննա, Դուք պարբերաբար ներկա եք լինում տարբեր քաղաքներում անցկացվող, տասնամյակների ավանդույթ ձևավորած միջազգային կինոփառատոներին: Այս համայնապատկերում ի՞նչ առանձնահատկություն է վերագրվում երևանյան «Ոսկե ծիրանին»:
-«Ոսկե ծիրանը» նախ և առաջ առանձնանում է իր ձևաչափով: Այն սեղմ չափերի կինոփառատոն է, և ես ճիշտ չեմ համարում այլ, հատկապես մեծ (Կաննի, Բեռլինի և այլ) կինոփառատոների հետ համեմատելը: Դրանք, այսպես կոչված, «A» դասի կինոփառատոներ են, որոնք ունեն կինոշուկային, կինոբիզնեսին առնչվող խնդիրներ: Իսկ մեր, ինչպես և եվրոպական տասնյակ քաղաքներում անցկացվող տարբեր կինոփառատոներ սևեռված են դեպի արվեստի ֆիլմերը, հեղինակային ֆիլմերը, և ոչ դեպի կոմերցիոն կինոն: Այսինքն, կինոն ընկալվում է որպես արվեստի շատ հզոր ճյուղ, հեղինակային խոսք, հեղինակի արտահայտչամիջոց: Մենք նման կինոյի գաղափարախոսն ու ջատագովն ենք: Դա շատ կարևոր է, որովհետև մեր ազգային կինոն, ըստ իս, այդ նշաձողը պիտի կարողանա պահել և իր տեղն ունենալ համաշխարհային կինոյի պատկերի մեջ: Մենք չենք կարող գրավել աշխարհը մեծ բլոկբաստերներով, մեծ բյուջե ունեցող ֆիլմերով, կոմերցիոն մեծ նախագծերով: Մենք մեր ազգային, մշակութային առանձնահատկությունները պիտի ցույց տանք, քանի որ մեր կինոն տասնյակ տարիների ավանդույթ ունի և իր թեև փոքր, բայց ուրույն տեղը կինոյի համաշխարհային պատկերի մեջ: Այս առումով, կարծում եմ, կապակցված են մեր փառատոնի ձևաչափը և հայկական կինոյի ձևը, չափը, զբաղեցրած տեղը համաշխարհային կինոյի համայնապատկերում: Դրանով էլ պայմանավորված է ֆիլմերի ընտրությունը «Ոսկե ծիրանում»: Ես, տարբեր երկրների կինոփառատոների մասնակցելիս, այդ պրիզմայով եմ հետևում ցուցադրվող ֆիլմերին: Ինձ հետաքրքրում են այն ֆիլմերը, որոնք պատմում են մարդկանց մասին, նրանց առօրյա կյանքի, հուզումների, տվյալ երկրի մշակութային, մենթալիտետային առանձնահատկությունների մասին: Ես նախընտրում եմ ֆիլմեր, որոնք ասելիքը աշխարհին են հասցնում մարդու անձնական ապրումների, ազգային ձևաչափի միջոցով: ՈՒ հենց դրանցից` առանձին մարդկանց, ինչպես և հեղինակի ապրած կյանքից, հուզումներից, մտորումներից է կազմվում աշխարհի պատկերը: Մյուս առանձնահատկությունը փառատոնի տարածաշրջանային նշանակությունն է: Այո՛, մենք նպատակ և հավակնություն ունենք դառնալու (և արդեն իսկ դարձել ենք) կարևոր փառատոն այս տարածաշրջանում: Այս առումով մեր հետաքրքրությունները նաև սևեռված են տարածաշրջանի վրա` լայն իմաստով. ոչ միայն Անդրկովկասը, այլև Թուրքիան, Պարսկաստանը, Իսրայելը, Արևելյան Եվրոպան ունենք մեր աչքի առաջ: Նախկին Խորհրդային Միության հանրապետությունների ժողովուրդները, կինոգործիչներն ապրում են միևնույն դաշտում, նույնն են հուզումները, զարգացումները, խմորումները: Մեզ համար շատ կարևոր է այս ընդհանուր դաշտում ներկայացնել Հայաստանը տարբեր դրսևորումներով` մշակույթ, առաջադեմ տեխնոլոգիաներ, այլ ոլորտներ: Հայաստանը ձգտում է դառնալ տարածաշրջանի ակտիվ կետերից մեկը, և այս առումով մեր փառատոնն ունի իր ուրույն առաքելությունը: Այսօր ո՛չ Վրաստանում, ո՛չ Ադրբեջանում, ո՛չ Պարսկաստանում լուրջ, հեղինակավոր կինոփառատոն չկա, որը կարողանա ներկայացնել տվյալ տարածաշրջանի կինոպատկերը: Իսկ մեր փառատոնն իրագործում է այս կարևոր ֆունկցիան: Եվ ինձ թվում է` վատ չի իրագործում: Այդ են վկայում մեր ստացած տասնյակ հայտերը Թուրքիայից, Պարսկաստանից, Վրաստանից, այլ երկրներից: Մենք արդեն ակտիվ կետ ենք:
-Ի՞նչ եք կարծում, Ադրբեջանն ու ադրբեջանական կինոն կարո՞ղ են երբևէ հյուրընկալվել «Ոսկե ծիրանին»:
-Մենք պատրաստ ենք հյուրընկալելու նրանց: Ամեն տարի փորձում ենք հետևել կինոյի զարգացումներին ողջ տարածաշրջանում: Լավագույն վրացական, ռուսական, պարսկական, թուրքական ֆիլմերն են ներկայացվում «Ոսկե ծիրանի» շրջանակներում: Ի դեպ, Թուրքիան շատ հետաքրքիր զարգացումներ է ապրում կինոյում: Թուրքական կինոն ոչ միայն մեր, այլև շատ խոշորագույն փառատոներում գրավում է առաջնակարգ տեղեր: Նույն կերպ հետևում ենք նաև ադրբեջանական կինոյին, թեև այնտեղ մեզ համար հետաքրքիր բաներ քիչ են պատահում: Փորձում ենք կապվել նրանց հետ, հրավիրել, բայց առայժմ չի ստացվում:
-Իսկ եթե նրանց կողմից հրավեր լինի մասնակցելու իրենց երկրում անցկացվող որևէ կինոիրադարձության, կընդունե՞ք հրավերը, անվտանգության հետ կապված մտահոգություններ չե՞ք ունենա:
-Երբևէ չի եղել նման հրավեր: Իսկ եթե լինի էլ, իհարկե, կծագեն անվտանգության հետ կապված անհանգստություններ: Անվստահության, վախի մթնոլորտն առկա է, որովհետև մենք, փաստորեն, միմյանց հետ չենք հարաբերվում: Դժվար է ասել, թե ինչպիսին կլինի մեր դիրքորոշումը, բայց թող մեկ անգամ հրավեր լինի նրանց կողմից, որպես նմուշ, հետո կփորձենք հասկանալ` գնա՞լ, թե՞ չգնալ:
-Այս տարվա «Ոսկե ծիրանն» ունի նորություն` «Կորիզ» անվանակարգի տեսքով: Իսկ ի՞նչ նորություններ են լինելու արտասահմանից ժամանած հյուրերի ցուցակում:
-Թվարկումն սկսենք հանրահայտ ֆրանսիացի ռեժիսոր, ժամանակակից դասական Բերտրան Տավերնիեից: Նա Եվրոպայում մեծ հեղինակություն և հարգանք վայելող անձնավորություն է, դասվում է մեզ մոտ հյուրընկալված այնպիսի մեծությունների կողքին, ինչպիսիք էին Թեո Անգելոպուլոսը, Մարկո Բելոկիոն, Վիմ Վենդերսը, այլք: Ֆրանսիական կինոյի հետ մեր կապերը շատ սերտ են: Եթե հետադարձ հայացք գցենք, կտեսնենք, թե ֆրանսիական քանի՜-քանի նշանավոր դեմքեր են եղել մեր փառատոնի հյուրերը` Կլեր Դենի, Բրունո Դյումոն, Լեո Կարակս: Սա իսկապես ինձ հպարտություն է ներշնչում: Բերտրան Տավերնիեն ավելի տարեց սերնդի ներկայացուցիչ է, բայց շատ ակտիվ գործող ռեժիսոր է: Մյուս անունը, որ անպայման պիտի շեշտեմ, Բելա Տարն է: Հունգարացի ռեժիսոր է, շատ առեղծվածային մի անուն: Վաթսունին մոտ անձնավորություն է, նկարել է ընդամենը հինգ ֆիլմ, բայց ամեն մի ֆիլմը երևույթ է, դասական և մաքուր կինոմտածողության իսկական նմուշ: Իմ կարծիքով` նրա վերջին ֆիլմը` «Turin horse» («Թուրինյան ձի»), որի պրեմիերան եղավ Բեռլինի 2011 թվի կինոփառատոնում, և որը ստացավ լավագույն ֆիլմի համար սահմանված գլխավոր մրցանակը, ինձ համար` որպես կինոգետի, երևի վերջին հինգ տարվա կինոարվեստի, հեղինակային կինոյի լավագույն նմուշներից է: Այդպիսի ֆիլմեր շատ հազվադեպ են ստեղծվում: Մենք, իհարկե, միշտ էլ փորձում ենք լավ ֆիլմեր բերել, բայց լավից լավն էլ կա: Այս ֆիլմը դրանցից է:
«ՄԵՐ ՀՅՈՒՐԵՐԸ ՄԵԿՆՈՒՄ ԵՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻՑ` ՎԵՐԱԴԱՌՆԱԼՈՒ ՄՏԱԴՐՈՒԹՅԱՄԲ»
-Մեր քաղաքին և հանրապետությանը ի՞նչն է պակասում միջազգային նշանակության ծրագրեր իրագործելու, համաշխարհային մեծության դեմքեր ընդունելու համար:
-Կարող է տարօրինակ հնչել, բայց մեր հյուրերի համար Երևանում ու Հայաստանում ոչինչ չի պակասում, որովհետև մենք ապահովում ենք նրանց համար լավագույն պայմանները` ոչ միայն փառատոնում աշխատելու, այլև լայնորեն Հայաստանն ու Երևանը ճանաչելու համար: Մենք ունենք նաև մշակութային ծրագիր: Սեղմ են ժամկետները, մարդիկ ժամանում են երկու-երեք օրով, թեև ոմանք, օրինակ` Քիառոսթամին, Վիմ Վենդերսը, հյուրընկալվել են ավելի երկար ժամանակով` 10 օրով: Այսպիսի դեպքերում ևս մենք ապահովում ենք նրանց համար լավագույն պայմաններ` մեր երկիրը տեսնելու, պատմամշակութային վայրեր այցելելու համար: Մեր հյուրերը Հայաստանից մեկնում են վերադառնալու մտադրությամբ: Մեզ հետ կապը միշտ պահում են, և Հայաստանը նրանց համար մնում է մի երանելի վայր, որտեղ ձգտում են վերադառնալ և աշխատել: Վին Վենդերսը, օրինակ, իր կնոջ հետ ֆոտոսեսիաներ էր արել Հայաստանում, ապա տեղադրել իր կայքում, և մենք հույս ունենք, որ նա մի օր կվերադառնա Հայաստան ու այստեղ ֆիլմ կնկարահանի: Նաև Քիառոսթամին է շրջել Հայաստանում, հասել Հաղպատ, որտեղ Փարաջանովն է նկարել իր ֆիլմը: Այս ամենը իրենց և մեզ համար շատ կարևոր է: Մեր հյուրերը կապվում են Հայաստանի հետ, ճանաչում Հայաստանը` որպես տարբեր մշակութային հարստություններ կրող երկիր:
«ՊԻՏԻ ՊԱՅՄԱՆՆԵՐ ՍՏԵՂԾՎԵՆ, ՈՐ ՄԱՐԴԻԿ ԴՐՍՈՒՄ ՎԱՍՏԱԿԱԾԸ, ԿՈՒՏԱԿԱԾԸ ԿԱՐՈՂԱՆԱՆ ԲԵՐԵԼ ԱՅՍՏԵՂ ՈՒ ՆԵՐԴՆԵԼ ՀԱՄԱՊԱՏԱՍԽԱՆ ՈԼՈՐՏՆԵՐՈՒՄ»
-Հայերի մեջ ընդունված կարծիք կա, որ մենք առավելապես կայանում ու բարձունքների ենք հասնում դրսում, օտար միջավայրում: Համամի՞տ եք:
-Այո՛, մենք միշտ այդ մասին մտածում ենք, և ասվածն ապացուցող օրինակները բազմաթիվ են: Պարզապես, ես մի քիչ այլ կերպ եմ նայում այդ հարցին: Աշխարհում և արվեստում սահմանները բացելու միտումն է հիմա գերիշխում: Այս առումով, գուցե, փոքր Հայաստանի սահմաններից դուրս գալու մեր ձգտումը պետք չէ ընկալել իբրև դավաճանություն, իբրև հայրենիքը լքելու փաստ: Ընկալումը մի քիչ ավելի լայն շրջանակի մեջ պետք է լինի: Այո՛, հիմա աշխարհը մարդուն բազմաթիվ հնարավորություններ է տալիս, ու նաև կյանքի ընթացքն է արագացել: Եվ եթե մարդն զգում է, որ ինքը կարող է դրսում ավելի ճիշտ կայանալ ու վերադառնալ և իր շնորհքը, գործը ծառայեցնել հայրենիքին, ձեռք բերած կապերն օգտագործել ի շահ հայրենիքի, ինչո՞ւ չանել:
-Իսկ այդ վերադարձը որքա՞ն է ռեալ: Գնացածների քանի՞ տոկոսն է վերադառնում ֆիզիկապես կամ բարոյապես:
-Պիտի պայմաններ ստեղծվեն, որ մարդիկ դրսում վաստակածը, կուտակածը կարողանան բերել այստեղ ու ներդնել համապատասխան ոլորտներում: Սրանք պրոբլեմներ են, որոնց հիմքում և՛ քաղաքական, և՛ սոցիալական, և՛ տարբեր այլ պատճառներ են: Մենք ունենք այդ պրոբլեմները և չենք կարող աչք փակել դրանց դեմ: Բայց եթե այստեղ պայմաններ լինեն, մարդիկ հետ կբերեն թե՛ այստեղից տարած, թե՛ դրսում ձեռք բերած գիտելիքները:
-Կարելի՞ է ենթադրել, որ Հայաստանը հայաթափելու գործընթացն ավելի շատ օտար երկրներում որակյալ աշխատուժ և մտավորական պոտենցիալ հավաքելու նպատակին է միտված, քան բուն Հայաստանը վնասելուն, ներսից թուլացնելուն:
-Չեմ կարծում, որ աշխարհը մտադիր է թուլացնել մեզ: Խնդիրն այն է, որ մենք, այստեղ ապրելով, իսկապես պիտի մտածենք ուժեղ լինելու մասին: Այս դեպքում ոչ ոք չի կարող մեզ թուլացնել: Որևէ դեպքում պատճառը պետք չէ փնտրել ուրիշների մեջ: Ինձ թվում է, որ մենք շատ ենք պարփակվում մեր փոքր սահմանների մեջ, շատ ենք սևեռվում մեր նեղ խնդիրների վրա: Ես այդ ամենին այլ տեսանկյունից եմ նայում և կարծում եմ, որ սահմանները բացելը ոչ միայն քաղաքական խնդիր է, այլև մեր մենթալիտետի, աշխարհընկալման խնդիր: Աշխարհը հիմնովին փոխվել է վերջին տասնամյակներին: Անկախության քսան տարում մենք ևս շատ փոփոխություններ ենք կրել: Գլոբալիզացիան պարզապես բառ չէ` օդում սավառնող, դա աշխարհընկալման ու մտածելակերպի փոփոխությանն առնչվող հարցերի ամբողջություն է: Մենք իսկապես պիտի դուրս գանք նեղ սահմաններից. նկատի ունեմ և՛ աշխարհագրական սահմանները, և՛ այն սահմանները, որ կրում ենք մեր մեջ, մեր ուղեղներում: Եթե դուրս չգանք այդ սահմաններից, աշխարհում տեղ չենք ունենա:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1496

Մեկնաբանություններ