ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հնարավոր է համարել Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինի և ՈՒկրաինայի նախագահ Վլադիմիր Զելենսկու հետ եռակողմ հանդիպումը։ Սպիտակ տան Հարավային մարգագետնում լրագրողների հետ զրույցում նա նշել է, որ Միացյալ Նահանգները կարող է երկրորդական պատժամիջոցներ կիրառել Ռուսաստանի նկատմամբ, եթե ՈՒկրաինայում իրավիճակի կարգավորման հարցում հաջողություն չարձանագրվի։               
 

«ՄԵՐ ԳՈՅԱՏԵՎՄԱՆ ԳՈՐԾՈՆԸ ՈՉ ՄԻԱՅՆ ՀԱՎԱՏՆ Է, ԱՅԼԵՎ ՈՒՂԵՂԸ, ԲԱՆԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ»

«ՄԵՐ ԳՈՅԱՏԵՎՄԱՆ ԳՈՐԾՈՆԸ ՈՉ ՄԻԱՅՆ ՀԱՎԱՏՆ Է, ԱՅԼԵՎ ՈՒՂԵՂԸ, ԲԱՆԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ»
13.01.2012 | 00:00

և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրն է փիլիսոփայական գիտությունների թեկնածու, դոցենտ ԱՆԱՀԻՏ ԱՎԵՏԻՍՅԱՆԸ: Նա խորհրդահայ անվանի նկարիչ, ՀԽՍՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ Հմայակ Ավետիսյանի դուստրն է: 2012 թվականին լրանում է նկարչի 100-ամյակը, և մեր զրույցը ներառելու է հիմնականում այս հոբելյանին առնչվող թեմաները:

«ՄԵՆՔ ԱՆՀԱՆԳՍՏԱՆԱԼՈՒ ԱՎԵԼԻ ՇԱՏ ՊԱՏՃԱՌՆԵՐ ՈՒՆԵԻՆՔ ՄԵՐ ՔԱՂԱՔԱԿՐԹՈՒԹՅԱՆ, ՄԵՐ ՄՇԱԿՈՒՅԹԻ ՊԱԳԱՅԻ ՀԱՄԱՐ, ՔԱՆ ԵՎՐՈՊԱՑԻՔ»
-Տիկի՛ն Անահիտ, Ձեր հայրը` Հմայակ Ավետիսյանը, 1915-ի եղեռնից մազապուրծ բազում հայ ընտանիքներից մեկի վերջին շառավիղն էր, ում գաղթի ճանապարհներով Էջմիածին հասցրեց մայրն ու հենց զավակի կողքին` փողոցում, ավանդեց հոգին:
-Տատս ասես սպասել է հայրենի հողին հասնելուն, և հասնելուց հետո, իր պարտքը կատարած զգալով, ավանդել է հոգին:
-Եվ այդ վերապրումն է պատկերված Հմայակ Ավետիսյանի` 1960 թվականին արված «Անցյալի առօրյայից» նկարում:
-Այո՛: Երբ հայրս արդեն կայացած նկարիչ էր, բազմիցս է անդրադարձել եղեռնի թեմային: Կերպարային հիշողությունը, բարոյական և ազգային հոգեբանությունը շատ ուժեղ են եղել նրա մեջ: Այս ամենի համադրումից ծնվել են նրա նկարները: Մեկը հենց Ձեր նշած նկարն է. գետնին պառկած է մահացած մայրը, կողքին փոքրիկ տղան է` կյանքից դեռ ոչինչ չհասկացող, աչքերում անորոշություն, տագնապ: Սա ընդհանրական տիպ է: Իսկ վերևում պատկերված են կամուրջ և եկեղեցի` մեր քաղաքակրթության խորհրդանիշները, և հայկական գյուղի տիպիկ պատկերը: Դա ընդհանրական պեյզաժ է: Իսկ պատմությունը, որ կապված է այդ նկարի հետ, շատ հուզիչ է: Երբ մահացել է մայրը, հայրս կողքին նստած է եղել: Մոտեցել է համագյուղացիներից մեկը, գրկել երեխային ու տարել հիվանդանոց` պատգամելով փրկել որբ մնացած երեխային: «Սա իր գերդաստանից վերջինն է, փրկի՛ր նրան, բժի՛շկ,- ասել է նա:- Ես գնում եմ պատերազմ»: Խոսքը Սարդարապատի ճակատամարտի մասին էր, իհարկե: Այդ հիվանդանոցում բուժել են որբացած երեխային, կերակրել: Մի խոսքով, փրկել են հորս:
-Այս տարի լրանում է Ձեր հոր 100-ամյակը: Բայց այն տարիներին եղեռնից մազապուրծ որբերի տարիքը որոշվել է մոտավոր ճշգրտությամբ: Ինչպե՞ս է Հմայակ Ավետիսյանն իմացել իր ծննդյան տարեթիվը:
-Տարիքը որոշում էին ըստ ատամների: Հորս անձնագրում այդպես էլ գրված էր, որ ծնվել է 1912 թվի առաջին եռամսյակում: Սա շատ տիպիկ գրառում է եղեռն տեսած մեր ժողովրդի համար: Իսկ վերջերս, երբ բացվեցին որբանոցների արխիվները, մենք ՀՀ պետարխիվից հանեցինք հորս ծննդյան մասին վկայող փաստաթուղթը, որում նշված էր ծննդյան օրը` հունվարի 21, և որբանոցի հաշվառման համարը` 6182:
-Ձեր հայրն այն բացառիկ արվեստագետներից էր, որ խորհրդային գաղափարախոսության ամենառեակցիոն ժամանակաշրջանում անդրադարձավ Սողոմոն Թեհլերյանի, Արամ Երկանյանի, Կոմիտասի, հայ ֆիդայու, մուսալեռցի տատի կերպարներին, որբացած Արևմտյան Հայաստանի խորհրդանիշին: Այսուհանդերձ, ինչպե՞ս նա կարողացավ խույս տալ խորհրդային հաշվեհարդարից:
-Եղեռնի 50-ամյակին է նվիրված հորս «Երախտապարտ ենք» մոնումենտալ կտավը` Սողոմոն Թեհլերյանի, Կոմիտասի և Արամ Երկանյանի կերպարներով: Նա յոթ տարի աշխատում էր կտավի վրա: Շատերը, իմանալով, որ հայրս նկարում է Թեհլերյանին և Երկանյանին, վախեցան ու այլևս մեր տուն չեկան: Իսկ հայրս ասում էր. «Ես ազգի մտավորական եմ: Դատարկաձե՞ռն պիտի դիմավորեմ եղեռնի 50-ամյակը»:
-Եվ այդ մոնումենտալ գործն այսօր պահպանվում ու ցուցադրվում է Ցեղասպանության ինստիտուտ-թանգարանում։
-Այո՛, մի բան, որ հայրիկս նկարելիս չէր կարող պատկերացնել։
-Հմայակ Ավետիսյանը երեք տարեկան է եղել 1915-ին, երբ թողել է իր ծննդավայրը` Վանի նահանգի Մանդան գյուղը, բայց դա չի խանգարել, որ նա իր մանկական հիշողության մեջ ամբարի գյուղի համայնապատկերը և հասուն տարիքում հանձնի կտավին:
-Այո՛, իրենց համագյուղացիները, որ եղեռնից հետո բնակություն էին հաստատել Ողջաբերդում, եկել-նայել են հորս կտավն ու ասել, որ դա ճիշտ և ճիշտ իրենց գյուղն է: Բնական բան է. պատկերային մտածողությունն ապագա նկարչի մեջ շատ զարգացած է եղել, ոգին էլ միշտ խմորվել է ներսում, և նա մտապահել է մանկության հիշողություններն ու հասուն տարիքում կյանք տվել դրանց կտավի վրա, որ չմոռացվի իր հայրենի գյուղը:
-Հմայակ Ավետիսյանն առաջինը չէր, անշուշտ, որ նկարեց հայկական եկեղեցի: Բայց, ինչպես Դուք եք բնորոշում, նա գեղանկարչության մեջ նոր մոտեցում մտցրեց եկեղեցի նկարելու հարցում: Ո՞րն էր այդ նորությունը:
-Նրա սկզբունքն էր եկեղեցին միշտ պատկերել բարձունքի վրա, ամեն ինչից վեր:
-Որովհետև եկեղեցի՞ն էր համարում մեր ազգի փրկության գրավականը:
-Եկեղեցին ազգի փրկության միակ գործոնը չէր համարում: Մեկ գործոնով հնարավոր չէ փրկվել: Դրան գումարվում էին նաև մեր քաղաքակրթությունը, մեր ստեղծագործական ջիղը: Մենք անհանգստանալու ավելի շատ պատճառներ ունեինք մեր քաղաքակրթության, մեր մշակույթի ապագայի համար, քան եվրոպացիք: Եվրոպայում կարող էին շատ դղյակներ ու շինություններ կառուցել և չվախենալ, որ օտար զավթիչները դրանք կկործանեն, որովհետև արևմտյան նվաճողի հոգեբանությունն ուրիշ է: Նա տեսնում է մշակութային արժեքն ու հասկանում, որ չի կարելի ոչնչացնել: Ընդհակառակը, նա ինքն է կողքից մի նոր բան կառուցում, որպեսզի իրենով անի, յուրացնի օտարինը: Իսկ մեր երկիրն ասպատակողները ոչնչացնում էին արվեստը, որպեսզի զավթեն հողը: Նրանց հոգեբանությունն այս էր: Այդ պատճառով էլ հայրս, որպես սկզբունք, բոլոր եկեղեցիները բարձունքի վրա է նկարել, որպեսզի ցույց տա, որ բարձր ու չնվաճվող են մեր ազգի ստեղծագործական հանճարը, գիտելիք ամբարելու ունակությունը, ինժեներական, շինարարական, գեղագիտական մտածողությունը: Չէ՞ որ եկեղեցին այս ամենի համադրումից է ծնվում: Նա ոչ թե սոսկ եկեղեցի է պատկերել, այլև այդ գեղանկարներում դրել է որոշակի ենթատեքստ, որոշակի տրամադրություն: Ընդգծել է, որ մեր մեջ այնքան բուռն է ստեղծագործական ավյունը, որ մենք ի զորու ենք դիմակայելու, հաղթահարելու ցանկացած գիշերվա, ցանկացած ձմեռվա մութն ու ցուրտը և մեր խորքային քաղաքակրթությամբ, մեր մենթալով վեր խոյանալու, վերապրելու, չբնաջնջվելու աշխարհի երեսից: Այս թեմաները հատկապես շեշտադրված են Հմայակ Ավետիսյանի «Հառիճ. Գիշեր» (1974 թ.) և «Տեղեր. Ձմեռ» (1975 թ.) կտավներում: Այնպես որ, մեր գոյատևման գործոնը ոչ միայն հավատն է, այլև ուղեղը, բանականությունը: Այդ երկուսի միասնությունն է մեր եկեղեցին: Մենք ուրիշ ազգերին չենք կարող ներկայանալ մեր պալատներով, մեր շքեղ դղյակներով, ուրեմն պիտի ցույց տանք մեր մտքի, ոգու արգասիքը:

«ՄԻԱՅՆ ՆՅՈՒԹԱԿԱՆԻ, ՄԻԱՅՆ ՓՈՐԻ ՀԱՄԱՐ ԸՆԴՄԻՇՏ ԹՈՂՆԵԼ-ԳՆԱԼԸ ՀԱՅՐԵՆԻՔԻՑ ԱՆՀԱՍԿԱՆԱԼԻ Է»
-Պալատներ ու թագավորություններ չունեցող մեր ազգի նկարիչը կոմպոզիցիոն աշխատանք ունի, որում ներկայացված է թագավորական ընտանիք: Ի՞նչ մտայնությամբ է առաջնորդվել նա:
-Նա համարում էր, որ մեր ազգը միշտ ունեցել է թագավորներ: Ո՛չ պետական գործիչ թագավորներ, այլ հոգու, հոգևոր դաշտի թագավորներ: Այդպիսի թագավոր էր նրա համար, օրինակ, Խաչատուր Աբովյանը, որին ինքը կուռքի նման պաշտում էր, համարում իսկական մտավորականի պայծառ օրինակ: Նրա մեծությունը նախ և առաջ պայմանավորված էր Դորպատի հարմարավետությունն ու քաղաքակիրթ միջավայրը թողնելով և Հայաստան գալով: Նա հասկանում էր, որ պիտի իր տեսակը, իր ազգի տեսակը բարձրացնի, դրան պիտի ծառայեցնի իր պոտենցիալը:
-Այնինչ այսօր մեր տեսակը լքում է երկիրն ու տարրալուծվում դրսում: Սրա բացատրությունը ո՞րն է:
-Գնում են, որովհետև մարդկային երկու տեսակ կա` «գյուղացի» և «գեղցի»: Այս տարաբաժանումը հենց հողի մշակ գյուղացիներն են մատնանշել: «Գեղցի» կարող է լինել և քաղաքի կենտրոնում ապրողը, մի տեսակ, որն այսօր շատ տարածված է: ՈՒրիշ բան է գնալը մի քանի տարով, դրսում կրթություն ստանալը, մտահորիզոնն ընդարձակելը, պարբերաբար գնալ-վերադառնալը, ինչպես դա ընդունված է ամբողջ աշխարհում, բոլոր քաղաքակիրթ ազգերի մոտ: Բայց միայն նյութականի, միայն փորի համար ընդմիշտ թողնել-գնալ հայրենիքից` ունենալով ընդամենը մի քանի բան ավելի հագնելու և ուտելու նպատակը, անհասկանալի է մեր ազգի համար: Դա արդյունք է յոթանասուն տարվա խորհրդային ապակողմնորոշող քաղաքականության, որի արդյունքում մեր ազգի նկարագիրը խաթարվել է: Հայրս անցյալ դարի կեսերին էր նկարում հայ եկեղեցին բարձունքի վրա: Մի ժամանակաշրջան, երբ այդ թեման չէր խրախուսվում: Այսօրվա նման չէր, որ ով պատահի` եկեղեցի նկարի: Բայց այսքան եկեղեցի նկարող ազգի ներկայացուցիչներն այսօր թողնում-գնում են Հայաստանից: Մենք պետականություն, թագավորություն չենք ունեցել, բայց ունեցել ենք հոգևոր թագավորներ: Մենք առանց թագավոր չենք կարող լինել: Դա կլինի Պարույր Սևակ, Համո Սահյան, Խրիմյան Հայրիկ, թե մեկ ուրիշը, միևնույն է, իրենց բարձունքին են, իրենց հոգևոր արքայությունում: Եվ դեռ հարց է, Մեսրոպ Մաշտո՞ցն էր իր ժամանակի ավելի մեծ թագավորը, թե՞ պետության գլուխ կանգնած թագավորը: Հոգևոր թագավորներն ավելի շատ բան են տալիս իրենց ազգին: Ինչո՞ւ եղեռնից հետո մեր երաժշտության մեջ ամենամեծ կտավը բալետի ասպարեզում Արամ Խաչատրյանի «Սպարտակը» եղավ: Արժանապատվության, ազատության խորհրդանիշը` համաշխարհային ամենաբարձր մակարդակի վրա: Դա հենց այնպես չստեղծվեց: Խաչատրյանն իր հոգու ներսում ցավ ուներ և այդ ցավը մղեց ստեղծելու ազգային բալետ` «Գայանե», ապա` «Սպարտակ», որը նայելիս մենք շունչներս տեղն ենք բերում, այն մեզ ոգևորում ու ներքուստ բարձրացնում է: Ստեղծեց, որովհետև ինքը թագավոր էր, ամեն ինչ խորությամբ էր հասկանում:

«ՄԵՆՔ ԱՅՆՊԻՍԻ՜ ԲԵՐԴԵՐ ԵՆՔ ՏԵՍԵԼ, ԱՅՆՊԻՍԻ՜ ԵԿԵՂԵՑԻՆԵՐ, ՈՐ ԴՐԱՆՑՈՎ ՉԵՆՔ ԿԱՐՈՂ ՈՒԺԵՂ ՈՒ ՀՊԱՐՏ ՉԼԻՆԵԼ»
-Չգիտեմ` Ձեր հայրը կարո՞ղ էր պատկերացնել, թե՞ ոչ, բայց փաստ է, որ այսօր Արևմտյան Հայաստանի ճանապարհները բաց են հայ զբոսաշրջիկների առաջ: Դուք եղե՞լ եք Հմայակ Ավետիսյանին ծնունդ տված հողում` Վանում, որ վերջերս, ցավոք, պատուհասվեց երկրաշարժից: Եվ ի՞նչ զգացողություններ եք ունեցել` այնտեղ գտնվելով:
-Այո՛, եղել եմ: Զգացողություններս տարբեր են եղել: Ցավն ու հպարտությունն են եղել զգացածս: Եվ հպարտությունն ավելի բարձր էր: Այնտեղ ես հասկացա, թե որքան իրավացի էր հայրս, երբ նկարում էր հայկական քաղաքակրթության նմուշները: Մենք այնպիսի՜ բերդեր ենք տեսել, այնպիսի՜ եկեղեցիներ, որ դրանցով չենք կարող ուժեղ ու հպարտ չլինել: Թեպետ և այդքան շատ քանդել են, բայց իսպառ ոչնչացնել այդ ամենն անհնար է:
-Այսօրվա սերնդի մեջ տեսնո՞ւմ եք այդ հպարտ բերդերի ժառանգորդը լինելու հատկանիշները:
-Այո՛: Մեր երթն անվերջ է: Այս վերջին քսան տարիները, ավելի ճիշտ` եղեռնին հաջորդած տարիները ցույց տվեցին, որ Տիգրան Մանսուրյանով կլինի, Հենրիկ Մալյանով, թե մեկ ուրիշով, մեր երթը պիտի անվերջ շարունակվի: Հայրս եղեռնից հետո չի գնացել Արևմտյան Հայաստան, բայց կարևորը դա չէ: Կարևորն այն է, որ նա էությունն է հասկացել: Այդ պատճառով էլ շատ հաճախ էր գյուղացիներ նկարում: Ասում էր, որ իր ընկերներին նկարելը մի մեծ դժվարություն չի ներկայացնում, որովհետև նրանք հանրահայտ դեմքեր են` երգիչ, նկարիչ, արտիստ, գրող: Նրանց նկարելը կրկնակի հաջողություն է ապահովում, որովհետև մարդիկ այդ դիմանկարներում տեսնում են ծանոթ ու սիրելի դեմքեր: Բայց գյուղացուն նկարելը օպտիմիզմի դրսևորում էր: Դա ժողովուրդն էր, մեր գենի շարունակականության հավաստիքը: Այդ ժողովրդի զավակները կամավոր պատերազմ գնացին արցախյան շարժման տարիներին: Հո հանուն փորի չէի՞ն գնում: Հիմա Հայաստանից գնացողների մի մասն իսկապես ճարահատյալ է գնում, իսկ ոմանք էլ կարող են չգնալ, դրա անհրաժեշտությունը բնավ չունեն: Սովետական շրջանում ինչո՞ւ չէին գնում: Հո բոլորը կուշտ չէի՞ն: Իսկ հիմա բոլորն ուզում են ցույց տալ, որ իրենք «մեծ» մարդիկ են, կարող են գնալ և դրսում հաջողությունների հասնել: Լա՛վ է, որ կարող են: Թող գնան, սովորեն, հաջողությունների հասնեն ու վերադառնան, ինչպես արեցին շատերը, այդ թվում և` հայրս ու մայրս` Արաքսյա Հունանյանը: Ի դեպ, նրանք հանդիպել էին Գյումրիի մանկատանը, իսկ ավելի ուշ` Լենինգրադում ուսանելիս: Մայրս ևս մեծ վաստակի տեր էր. նա հիմնադրել է Երևանի մանկավարժական ինստիտուտի մի քանի ֆակուլտետ: Այսպես է եղել. բոլոր ժամանակներում Հայաստանի մեջքին կանգնել են նրա որդիները, ինչպես այդ թեման իր «Արշալույսին» նկարում արտահայտել է հայրս` պատկերելով Մայր Հայաստանը` թիկունքում կանգնած երկու հպարտ ձիավորներով, որոնցից մեկը ֆիդայու, մյուսը կարմիրբանակայինի համազգեստով է: Ժամանակաշրջանն ու հասարակարգը փոխվում են, հայրենիքի ճակատագիրը` ոչ: Այդպես եղել է ու կլինի միշտ: ՈՒ մենք դրանով ենք հավերժ: Հավերժ ենք, որովհետև աշխատել գիտենք, ստեղծագործել գիտենք, համբերել գիտենք, կազմակերպվել գիտենք, հայրենիքին կյանքը նվիրել գիտենք:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1409

Մեկնաբանություններ